Maajoukkueet

Tässä se nyt on – Suomen joukkue salibandyn MM-kisoihin julkistettiin

13.11.
2014
91 Kommenttia
2
Maajoukkueet
Suomen MM-kisajoukkue julkistettiin Helsingissä torstaina. Kuva: Jussi Ojala

Suomen MM-kisajoukkue julkistettiin Helsingissä torstaina. Kuva: Jussi Ojala

Suomen miesten maajoukkue salibandyn miesten MM-kisoihin on julkistettu. Pääkallo.fi oli paikan päällä, kun joukkue paljastettiin medialle torstaina Helsingissä.

Joukkue koostuu 18+2 pelaajasta. Miesten MM-kisat pelataan Ruotsin Göteborgissa 5.–14. joulukuuta.

Tämän vuoden joukkueeseen valittiin maalivahtien ohella seitsemän puolustajaa sekä 11 hyökkääjää. Suuria yllätyksiä ei nähty, vaikka joukkueeseen valittiin yhdeksän MM-kisojen ensikertalaista.

Joukkueen kuopus on 20-vuotias Nico Salo. Salibandyikoni Mika Kohonen kantaa taas joukkueen nestorin viittaa 37 ikävuoden kokemuksella.

Suomen joukkue

Maalivahdit:
Eero Kosonen, 28, Happee
Tomi Ikonen, 31, Esport Oilers

Puolustajat:
Lauri Stenfors, 24, SSV
Tatu Väänänen, 31, Wiler-Ersigen
Risto Töllikkö, 23, NST
Juha Kivilehto, 32, SPV
Janne Lamminen, 28, Classic
Tommi Aro, 28, Erä
Nico Salo, 20, Classic

Hyökkääjät:
Jani Kukkola, 28, Helsingborg
Lauri Kapanen, 29, Erä
Mika Moilanen, 28, Helsingborg
Tero Tiitu, 32, Falun
Rickie Hyvärinen, 34, Storvreta
Mika Kohonen, 37, Storvreta
Oscar Hänninen, 30, Esport Oilers
Eemeli Salin, 24, Koovee
Jami Manninen, 28, Happee
Kari Koskelainen, 32, Chur Unihockey
Miko Kailiala, 21, SSV

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Jussi Ojala
Jussi Ojala
Twitter: @ojalajus
Ohhoh
13/11/2014
Kivilehto sisään, Lax ulos?!?!?! Voi hyvää päivää!!!!!
JiiK
13/11/2014
Kaipa tuo on nyt sitten se "paras mahdollinen". Vähän kyllä sitä toista Kohosta kaipailisin, pelaa aina parhaat pelinsä Ruotsia vastaan...
Oula Inget
13/11/2014
Pakko kysyä missä on mikko kohonen?
Pöö
13/11/2014
Lax > Salo, Töllikkö................
pauttiarallaa
13/11/2014
Oma joukkueeni muuten paitsi Kari Koskelaisen tilalle Mikko Kohonen.
Jukka
13/11/2014
Pakko sanoa, että hyvällä tarkkuudella Pääkallon toimitus osui kisavalinnoissa kohdalleen :)
JiiK
13/11/2014
Tosiaan, Lax ehdottomasti kuuluisi mukaan ennen Kivilehtoa/Töllikkö -hasardikaksosia.
Ihmettelijä
13/11/2014
Mitä Henri Johanssonille on tapahtunut? Luulisi olevan juuri nyt parhaassa iässään, mutta ei tainnut olla edes siinä 30 pelaajan ryhmässä?
Nuori kurko
13/11/2014
Joukkueen keski ikä noin 30 (29,8). Hieman epäilyttävä tämä nuorennusleikkaus.
mosse
13/11/2014
Eft:ssä kivilehto oli ruotsia vastaan erittäin hyvä. Töllikön olisin ennemmin pois jättänyt noista kolmesta kivi,lax ja töllikkö
Koho
13/11/2014
Mikko Kohonen Ruotsia vastaan:

2006: 0+0
2008: 0+0
2010: 1+0
2012: 1+1 (pelin ollessa jo ratkennut)

Ei kovin huikeita pelejä ainakaan tehojen muodoissa, vaikka yleensä on pelannut parhaissa kentissä...
hur
13/11/2014
Joko ruotsi julkistanut omansa?
katsomovalmentaja
13/11/2014
Sitten voidaankin alkaa pohtimaan maajoukkueen seuraavaa päävalmentajaa. Kuka Kettusen tilalle?
pauttiarallaa
13/11/2014
Jos Kohonen Koskelaisen tilalla, niin eipä juuri pisteitä ole tarkoitus tehdäkään. Kovana karvaajana tarpeellinen.
seponseponseppo
13/11/2014
Positiivisuuden kautta pojat nyt, Suomella on kuitenkin ensimmäisenä maailmassa miesten maajoukkueessa nainen päävalmentajana. Paljos keski-ikä oli viime kisoissa? Nourennusleikkaus my ass! No pitihän ne ekat kisat ilman mitaliakin nähdä.
Masse
13/11/2014
Lax taisi kolmannen kerran jäädä ulos viimeisten joukossa. Ois kyllä mj-kuvioista ollu kokemusta enemmän kuin Tölliköllä ja fyysisempi myös... Harmi...
Maikkeli
13/11/2014
"Positiivisuuden kautta pojat nyt, Suomella on kuitenkin ensimmäisenä maailmassa miesten maajoukkueessa nainen päävalmentajana."

Jos Kettunen ei jatka niin kuka teistä juoruämmistä ottaa majuvalmennuksen hyppysiinsä?
seppo
13/11/2014
hienoa saada nuoria pelaajia kuten Töllikko ja Kailiala joukkueeseen! Vaikka rooli näissä kisoissa jääkin todennäköisesti pienemmäksi niin uskon että hyvää kokemusta pojille tarttuu ainakin mukaan seuraavia kisoja ajatellen. Kuitenkin eteenkin Töllikössä näen potentiaalia kasvaa yhdeksi Suomen johtavista puollustajista
KP.KYRÖ
13/11/2014
Huh! Huh! Onko kyseessä nyt ikämiesten maajoukkue vai maajoukkue? Ryhmästä puuttuu enää Savolainen ja Järvi. Valot päälle Kettunen! Munaton mies!
??
13/11/2014
Koho korjaan vähäsen mikko kohonen teki ruotsia vastaan 1+0 2010 finaalissa
Kettunen ulos
13/11/2014
Jos Kettunen ei (toivottavasti) enää jatka, ainoa mitat täyttävä päävalmentaja olisi mr. Salibandy eli T.Koponen.
Zorro
13/11/2014
Hyvä joukkue.

Sivuhuomiona mainittakoon, että YLE:n sivuilla ei halaistua sanaa joukkueen valinnasta. Jos olisi kyse jääkiekkomaajoukkueen valinnasta niin taitaisi olla hieman eri meininki.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Elma
13/11/2014
Hiukan on "kokenut" porukka, olis siä muutama nuorempi saanut olla vielä tuomassa jalkaa ja lähtönopeutta, niillä Ruotsia vastaan voitettiin viimeks, nyt on Ruotsilla se nopee joukkue...
Tiukkaa tulee kisoissa..
Ajatus
13/11/2014
Jos oikeesti nuorennetaan ja yritetään haastaa Ruotsi niin enemmän Krister Savosen tyylisiä pelureita sisään. Kylmäpäisyyttä ja taitoa samassa paketissa. Varmaan joku muukin huomas Hämeenlinnassa että esim Hyvärinen -4, Kohonen ja Tiitu -3 Ruotsia vastaan. Yksi johtaja noista ja nuorta liigaeliittiä muiden tilalle mukaan.
Timotei
13/11/2014
Hyvä joukkue, kunhan Kettunen ymmärtää peluuttaa kaksikkoa Kohonen-Hyvärinen kovia maita vastaan ainoastaan ylivoimalla. Aron valintaa pidän hivenen erikoisena, kun mies on ollut jonkin aikaa loukkaantuneena. Lax olisi myös tuonut mahdollisuuden kolmeen right-left-pakkipariin ja tuskin valmiista kemioista Stenforsin kanssa haittaakaan olisi ollut.

Toivottavasti Kailialle annetaan kunnon rooli kisoissa, on ehdottomasti top-6 hyökkääjä Suomessa tällä hetkellä.
MitÃÂÂÂÂÂ
13/11/2014
TÖLLIKKÖ mitä ihmettä! Kavereitako sinne valitaan. Kettunen voisi itse tulla kertomaan mitä ihmettä herra Töllikkö tekee MM joukkueessa!
O
13/11/2014
Eikö Suomen tavoitteena ole vieläkin pelata modernia, maailman nopeinta salibandyä? Petri Kettunen on viimeinkin luopunut tästä tavoitteesta, näillä jätkillä ei vaan riitä jalka pelaamaan nopeatempoista peliä. Kun valmentajalla ei riitä taito valmentaa vaativaa pelitapaa on helppo valita kokeneempi osasto mukaan. Maailman nopein laji, joukkue joka tähtää maailman nopeimpaan peliin ei voi koostua pelaajista joiden parhaat päivät olivat Suomen maailmanmestaruuksien aikoihin, lähemmäs 10 vuotta sitten. No ehkä valmentajalla joka (toivottavasti) tulee Kettusen tilalle on munaa tehdä nuorennusleikkaus ja taitoa palauttaa Suomen maajoukkueen peli sille tasolle mitä se oli Nykyn aikoihin.
Hilipili
13/11/2014
Lopettakaa nyt jo toi "maailman nopeinta salibandya" jankkaaminen. Koittakaa nyt jo tajuta että se slogan on neljä-viisi vuotta vanha teema. Jos ei muuta nillittämistä keksi kuin tuo, niin kannattaisiko sitten pitää turpa kiinni.
Elma
13/11/2014
Niin no jos haluaa vaan olla toiseks paras, niin onhan sekin ihan hyvä saavutus... Tarvitaan toki taitoakin, mutta peli pysyy tasasempana viisikkopelissä,kun molemmat joukkueet yhtä vikkeliä, kyllä ne ratkaisut sillon tehdään erikoistilanteissa.
Taitava harhautus
13/11/2014
Kailiala ja Salin ovat ainoat jotka edustavat hyökkääjistä tulevaisuutta. Nyt Kettunen yritti näyttää valinnoillaan nuorennusleikkausta mutta totuus nähtiin jo EFT Ruotsi matsissa kun pelluutti Kohosen ketjua ja tuloksena -4. Ja nyt valittiin tällä näytöllä kisoihin.
Jos Suomi pääsee finaaliin niin Ruotsi vie vielä selvemmin kun viime kisoissa.
No vasta sitten saadaan uusi valmennus ja varmasti erillainen joukkue.
rankat ankat
13/11/2014
Johan oli pettymys. Mitä siellä joku Kivilehtokin tekee? Nuorennusleikkaus onnistui loistavasti! Onnittelut hopeasta.
Jukka
13/11/2014
Jos on intoa lähteä kisoihin Tampereen suunnalta niin vielä olisi kolme paikkaa jäljellä. Lisätietoja löytyy Koovee salibandyn sivuilta. Samoin löytyy ylimääräisiä lippuja finaaliviikonloppuun.
Petteri
13/11/2014
Vaahtaramäen mies on ihan pihalla jo nykysäbästä ja pelaajista, kyllä valmentajan pitää voida olla ottamatta kavereitaan maajoukkueeseen jos jalka ei enää nouse.
S7
13/11/2014
Pitää omalta osaltani sanoa, vaikka Lax on meijän miehiä ja hyvä pelaaja, esim. SPV:n Kivilehto vaan pelasi EFT:ssä paremmin, niin sveitsiä kuin Ruotsia vastaan. Salo kisoissa mikä EFT:n perusteella täysin oikea ratkaisu!!

Ketä mä nyt itse ihmettelen on Rickie ja Kartsa Koskelainen. Toki Rickie on takavuosien suosikki, mutta eipä EFT:ssä kulkenut. Mutta eipä tuolla muutkaan hyökkääjät vakuuttaneet. Kettunen luottaa tuttuun ja turvalliseen pizza hawaiin ja näillä mennään:-D ja toivottavasti aina mestaruuteen...

Toivon näkeväni kentällisen(ihan paikan päältä nähtynä): Salin-Hänninen-Kailiala!
Hanski
13/11/2014
Poissaolollaan loistaa Talvitien Ilari, Oilersin peruspilari! MM-kisoissa saa pelata huomattavasti kovempaa kuin kotimaan liigassa. Miksi fyysiselle kaverille ei ole tässä kohtaa tilausta?
S7
13/11/2014
Sinänsä muutosta on tapahtunut sitä ei voi kukaan kiistää, koska 9/20 ensikertalaista on mukana! Siitä voi sitten spekuloida on oikeat ensikertalaiset mukana ja miksi ensikertalaiset on "vanhoja" ensikertalaisia...
Säbänderus
13/11/2014
Aina toi Kivilehto !

Ottaa vastuuta, mutta ei tee sillä mitään, - ei tehnyt enää pariin vuoteen.
Joku kiintiömaajoukkuepelaaja ?
sakukas
13/11/2014
Oon suunnitellu omaa joukkuetta täs alkukauden ja jos oisin tehny valinnat, nii mun joukkue ois tän näköne:
Kapanen-kukkonen- manninen Koski-hulmi-vänttinen heikkinen-kuusela-moilanen peter kotilainen-puska-kailiala
Lax-stenfors väänänen-holopainen tikka-kivilehto ja maaliin ihme- kosonen:D

Okei tykkään spveen ja happeen pelitavasta ja miksei kahen suomen parhaan joukkueen varaan voisi palio laskea?
H
13/11/2014
Kuinkas moni näistä nuorennusleikkauksen perään huutelijoista huomasi että joukkueessa yhdeksän (eli lähes puolet) ensikertalaista?

Pelataan ne pelit ensin ja puidaan jälkipyykki valintoineen vasta sitten.
Tuulee
13/11/2014
sakukas: Koska Falun-Happee 12-0...
...
13/11/2014
Krister Savonen omisi pelillisiltä ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan mahtunut joukkueeseen helposti. Sen lisäksi hän olisi voinut viedä osaamisellaan niin hyökkääjän kuin puolustajankin pelipaikan. Koskelainen pois Savonen tilalle olisi ollut hyvä.
Teppo
13/11/2014
Missä on viime kauden paras puolustaja Jalo Kouvonen?
sivusta+katsoja
13/11/2014
No onpas rosteria pukannu...klassisesti täytyy sanoo että näillä mennään...onkohan "takataskussa varamiehiä" jos siis sattuis joku ikävästi loukille just ennen MM kisoja...ja ketähän ne varamiehet sitten olis, toivottavasti olisi Krister Savonen, harmittavasti ei nyt mahtunut rosteriin, olis ollut ehdottomasti monipuolinen ja taitava pelaaja.
Säbänderus
13/11/2014
Niin no, pitihin sinne pakolla ainakin se yksi SPV saada, Kivilehto, nuori lupaus, SPV:n oma kasvatt.... eiku hankinta.
sakukas
13/11/2014
Harmi vaan että vain yksi spevestä..
Ihmettelijä
13/11/2014
Miten on mahdollista, että liigan pistepörssin TOP30 -pelaajista vain 3 mahtui joukkueeseen?
Jari
13/11/2014
Jotkut ois toivonut Savosta jengiin. Samaa mieltä siinä, että kyseessä loistava pelaaja ja yksi lahjakkaimmista lajin historiassa. Mutta. Mitä se kertoisi salibandyn tavoitteesta olla vakavasti otettava tulevaisuuden ammattilaislaji (siihen suuntaanhan ymmärtääkseni halutaan mennä)? Savonen, sekä vaikkapa Piha, Kotilainen, Koski, H.Johansson, Vänttinen jotka ovat olleet maajoukkueessa eivät mielestäni edusta yhtään huippu-urheilijan imagoa. Sehän olisi suora perseen näyttö kaikille puheille ammattimaisuudesta, sitoutumisesta sun muusta mitä on ylistetty.
Elma
13/11/2014
Haista sinä Jari... Huutele sit kun tiedät mistä puhut, noi sun mielestä pellet on tilastojen valossa huikeita hemmoja ollu viimeset kolme-neljä vuotta. Ei kannata kommentoida, jos ei tiedä faktoja
Jarille
13/11/2014
Puheet ammattimaiauudesta eivät ikävä kyllä tuo maailmanmestaruuksia. Jos niitä mestaruuksia halutaan voittaa niin parhaiden täytyy pelata. Ja savonen vaikka onkin vähän pyöreä niin silti hän pärjää jalalla aivan loistavasti ja on kaksinkamppailussa parhaimpia suomalaisia tällähetkellä. Niin pallollisesti kun fyysisestikkin.
Random
13/11/2014
Tämä on nyt ehkä se joukkue, millä teoriassa voitaisiin mestaruus voittaa jos kaikki loksahtaa. Paljon järkevämpää olisi ollut kaksi vuotta sitten tajuta, että näistä kisoista ei millään taikatempuilla mestaruutta tule.

Nyt täytyy toivoa, että näiden kisojen jälkeen tajutaan katsoa 4-6 vuoden päähän ja sinne, kuinka Ruotsi nuijitaan jos salibandystä mahdollisesti tulee joskus olympialaji.

Ikävä kyllä Sveitsi ja Tsekkikin ovat tällä hetkellä sen verran pihalla, että Ruotsi murjoo mestaruuteen. Ehkä eniten jännittää nähtäisiinkö välierissä jotain ihan uutta väriä.
Katsoja
13/11/2014
Tässä tilanteessa on varmasti turha itkeä vailintojen suhteen. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Mokat on tehty jo kaksi vuotta sitten. Seuraava mahdollisuus suunnan muutokseen on kisojen jälkeen kun valitaan uutta valmennusta.
jees
13/11/2014
Jos kuuntelisi kommentteja, niin kisajoukkueessa olisi noin 47 pelaajaa. Lopettakaa nyt noi "missä on" huutelut.
Veikkaan, että Kettunen + tiimi tietää paljon enemmän pelaajista, joukkueesta ja lajista kuin kukaan meistä. Suurin osa meistä on nähnyt tarvittavan määrän kokonaisia liiga-pelejä vain niiltä pelaajilta, jotka pelaavat omalla paikkakunnalla (jos sitäkään). Ketään ei valita joukkueeseen pelkän yksilötaidon vuoksi.

Tuota liigan pistepörssiä on ihan turha tuijottaa.
Tehään tähän vaikka Kendovertaus, vaikka olisikin vähän kaukaa haeuttu. Jos vähänkään älyä niin ymmärtää pointin.

Otetaan NHL:stä joku 3-4 ketjun pelaaja. Laitetaan tuo 3-4 ketjun NHL-pelaaja SM-liigaan. Kyseinen pelaaja mahtuisi tuskin SM-liigassa edes top-20 pistepörssiin, vaikka tekeekin NHL:ssä ajoittain pisteitä. Sitten annetaan jokaiselle NHL-valmentajalle mahdollisuus valita omaan joukkueeseensa koko SM-liigan pistepörssi ykkönen tai tuo NHL-tason 3-4 ketjun pelaaja. Veikkaan, että jokaikinen NHL-valmentaja ottaa tuon kahden suunnan NHL-pelaajan, vaikka hän ei SM-liigassa hirmutehoja tekisikään.

Jos taas SM-liigan pistepörssin ykkösen laittaisi NHL:ään, ei hän välttämättä tekisi siellä ainuttakaan pistettä, olisi rumasti miinuksella ja menettäisi hyökkäyspäässä jatkuvasti kiekon, jonka seurauksena lukuisia vastahyökkäyksiä omaan päähän.

Tämä sama pätee tietyllä tapaa salibandyliiga VS Maajoukkue-peleissä. Ovat kuitenkin niin eri pelejä.

Ruotsia vastaan hyökkääjältä vaaditaan paljon enemmän kuin tehokkuus. Karu totuus on se, että Ruotsia vastaan Suomi joutuu puollustamaan noin 60-70% pelistä. On totta, että veteraanikenttä oli huono Ruotsia vastaan, mutta ymmärrän täysin valinnat kisajoukkueeseen.
Jos eivät pärjää finaallissa Ruotsia vastaan, niin ovat sitten penkillä. En kuitenkaan usko, että tämän MJ:n ulkopuolelta löytyy hyökkäysketjua, joka hirveästi sen paremmin pystyy haastamaan Ruotsia. Varsinkin jos konkarit saavat itsensä kuntoon.

Ruotsia vastaan pitää voittaa kulmavääntöjä, 1vs1 tilanteita, pystyä pitämään palloa, osata puollustaa ja ymmärtää pelisysteemi. Lassi Vänttinen ja Sami Koski ei saa Ruotsia vastaan sitä tarvittavaa tilaa, jolla liigassa tekevät tuhoisaa jälkeä. Ongelma pelaajissa kuten Vänttinen, Koski ja Mikko Kohonen on se, että mikäli eivät tee tehoja, niin ovat käytännössä turhia pelaajia kentällä. Ei ehkä liigassa, mutta MJ-tasolla ainakin.

EFT:ssä sama ongelma kävi kieltämättä konkarikentällä ja varsinkin Mika Kohosella. Jos saavat itsensä pelikuntoon alkusarjan peleissä sekä puolivälierässä, niin voivat kuitenkin olla hyvä pelote Ruotsia vastaan. Maailmanluokan pelaajia kuitenkin ovat, eivätkä pelkästään salibandyliigan pistenikkareita.
Jeesille
13/11/2014
Nyt oli fiksua tekstiä. Jokohan nää Koskesta ym. huutajat ymmärtäs?
Kulmavääntäjä
13/11/2014
En ymmärrä tätä Kohosen valintaa. Keskenkuntoinen.
Miksi muiden piti/pitää olla huipputikissä just NYT ?
Mikä tekee keskenkuntoisesta, hitaasta, suht´ iäkkäästä pelaajasta oikeutetun?
Ollaanpa objektiivisia.
Juuso
13/11/2014
Ihan hyvältä näyttää valinnat. Talvitien tai Laxin olisin ottanut joukkueeseen fyysisyyden ja vedon takia. Ruotsia vastaan ei välttämättä onnistuta pelaamaan lähelle maalia. Silloin olisi hyvä olla kovaa laukovia pelaajia, jotka osaavat ampua peitoista ohi. Ruotsin joukkueessa moni puolustaja osaa tämän erinomaisesti. En tiedä puuttuiko näiltä sitten jalkoja valmennuksen mielestä.
Reipas 28 keski-ikä ihan sopiva MM-ryhmälle. Ruotsilla nyt sattuu olemaan parempia pelaajia nuoremmissa ikäluokissa, joten heille tullee nuorempi joukkue.
Toivottavasti Kohonen tyytyy pienenpään roolin, ellei pysty parantamaan huomattavasti EFT-peleistä. Jos Ruotsi aiotaan voittaa niin säröjä ei saa kukaan joukkueeseen aiheuttaa.
MitÃÂ
13/11/2014
Ei ole kyllä totta
JiiK
13/11/2014
Juusolla ihan hyvä pontti, tuosta Suomen jengistä vaihtaisin kenet tahansa Östholmiin vaikka heti...
Junnu#8
13/11/2014
Tai Simon Jirebek eller Mathias Walgren.
Terve mitä valintoja
13/11/2014
Voittajavetoon vaan rahat kiinni ruotsiin
Jonsku
14/11/2014
Tuossa aiemmin esiteltiin perusteluja miksi ei Vänttinen pärjäisi Ruotsia vastaan. MM-finaaleissa 2006, 2008 ja 2010 pärjäsi mielestäni todella hyvin. Vänttinen oli jopa elintärkeä pelaaja Suormelle 2008 finaalissa.
Jonskulle
14/11/2014
Jonsku, kehuskelit juuri Vänttisen olleen kuusi (6!) vuotta sitten elintärkeä pelaaja Suomelle...
jees
14/11/2014
Tosiaan Vänttinen oli elintärkeä 2008. Mutta muistaakseni oli aivan kujalla 2012 finaalissa, otti typerän turhautumisjäähyn ja taidettiin laittaa puolessa välissä filaan loppupelin ajaksi. Tämä ainakin on muistikuva.

Hyvä pointti myös hyvinlaukovista pakeista. Tosin jo pelkästään tilan saaminen laukaisulle tarkoittaa joko erittäin hyvää kääntöä, jalalla karvaajan ohi pääsemistä, tai pitkää hyökkäystä joka päättyy hyvään viivapudotukseen. Nämä kaikki ovat erittäin vaikeaa Ruotsia vastaan.

Koskea, Vänttistä tai Kohosta ei ollut mitenkään tarkoitus dumata. Loistavia pelimiehiä ja ilman Vänttistä meillä ei välttämättä olisi yhtään kultaa. Tällä hetkellä en kuitenkaan näe heitä Ruotsin kaatajina, koska sen kaataminen vaatii pelaajalta niin paljon enemmän kuin hyvä veto tai kuningaspassit vasemmalta lefteille (Koski).

Noita kungingaspasseja ei pääse Ruotsia vastaan hirveästi jakelemaan ja niissä on älyttömät kääntöriskit. Ruotsia vastaan pelaajan pitää myös olla kyvykäs syöttämään ja laukomaan huippunopeudessa. Tähän tarvittavaan nopeuteen nämä kolme pelaajaa eivät välttämättä pääse edes ilman mailaa ja vieressä karvaavaa vastustajaa.

Uskon siis, että pelaajavalinnoissa valmentajat joutuvat miettimään MITEN Suomi onnistuu tekemään maaleja Ruotsia vastaan + eliminoimaan Ruotsin vahvuudet samalla. Stenfors on fysiikkansa ansiosta tainnut tehdä kovimmat tehot Ruotsia vastaan viimepeleissä ja sekin kertoo jo jotain.
S7
14/11/2014
Ruotsin vahvuudet on kyllä sen verta kovaa tasoa, että puolustuksen kautta se näyttäis olevan lähdettävä! Galantet ja kumppanit vetää tällä hetkellä niin suurella itseluottamuksella että oksat pois. Late pelas EFT:ssä aivan huikeesti noita tähtiä vastaan, esim. kim nilsson ei tuntunut yhtään pärjäävän kaksin kamppailuissa Latelle. Toki jos vain puolustamaan lähtee ruottia vastaan niin ei sekään toimi, jotenkin ois pakko pystyä palloakin pitämään, tai muuten on taas tosi pitkä ilta tiedossa:-D. Mutta yksi ottelu on aina yksi ottelu, Ruottin tähdet on vaan heidän yhden finaalin ratkaisumallin takia aika hemmetin hyviä latautumaan yhteen matsiin. Välttämättä se mahdollinen hopea ei ole meidän huonoutta vaan puhtaasti Ruotsin hyvyyttä. EFT:ssä se oli positiivista, ettei sentään ihan ylikävelty...
Pientä rajaa sentään S7
14/11/2014
"Ruottin tähdet on vaan heidän yhden finaalin ratkaisumallin takia aika hemmetin hyviä latautumaan yhteen matsiin."

Suomi on muistaakseni voittanut kolmesta viimeisestä finaalista kaksi. Vaikka meillä on pelattu liigan finaalit paras viidestä...

Yhdestä finaalista hyötyy vain SSV, maajoukkuetta se saattaa jopa heikentää. Tulee pelaajille vähemmän kokemusta kovista peleistä.
mmm
14/11/2014
Ruotsi on voittanut viimeisestä kolmesta finaalista yhden. Suomi kaksi.
S7
14/11/2014
Lähinnä tarkoitan Falunia, mikä on nyt voittanut 2 kertaa putkeen sekä Ruotsin mestaruuden että Champion Cupin. Enkä nyt mitään totutta tossa halua väittää, mutta jotain toi kertoo ainakin noista Falunin jätkistä! En siis tarkoittanut MM-kisoja, pahoittelut jos sen kuvan sai...
S7
14/11/2014
niin ja en kyllä todellakaan ole yhden finaalin mies. Lähinnä ajatuksen tasolla mietin onko siinnä edes jotain hyvää...
Norsun muisti
14/11/2014
jees: 2012 ei meillä ollut kuin lauma lapasia Ruotsia vastaan, joten tuolla perusteella ei kannata yksin Vänää siitä pelistä teilata. Se on sitten eri asia, että 5vs5-pelissä tarvitsee tietyn tyyppiset kaverit, ja käyttöä voisi olla lähinnä ylivoimalla vaikka tossu on ihan ok tällä kaudella liikkunutkin. Tässä suhteessa kylläkin mielestäni yhtä paljon tai enemmänkin kuin vaikkapa Mihulla ja Rickyllä. Tietysti toivon jokaisesta paljon hyvää, mutta valitettavasti en oikein jaksa ihmeisiin uskoa. Jospa nyt sitten vaikka joku näistä uudemmista yllättäisi ja nousisi esiin. Potentiaaliahan on aina olemassa.
vv
14/11/2014
Jari on kovin pihalla urheilullisuuden suhteen..

Komppaan ...:ttä. Itse muuttaisin seuraavasti:

Töllikkö,Aro ja koskelainen ulos. Savonen, Lax ja Talvitie sisään. Savosen poisjättämistä en voi millään tavalla ymmärtää!!

Mika K ja Kivilehto ansaitsevat paikan ultimaattisella pelikäsityksellään vaikka fysiikka kokonaisuudessaan eri syistä vaatimattomalla tasolla.

Hyvärinen on parhaimmillan dominoiva hyökkäyssuuntaan ja niitä harvoja suomalaisia jotka voivat ratkaista pelejä staattisessa kenttätilanteessa yksilösuorituksella
Seinäjoen Punaniska
14/11/2014
T.Koponen nyt ois vuosisadan vitsi päävalmentajaks mitä joku heitteli tääl :D
sakukas
14/11/2014
Mimmosia ketjuja tosta ryhmästä vois saada? Saisko Mannisesta parhaat tehot irti jos pelais kohosen rinnalla oikias laidas.. moilanen ny kuiteski pelaa kukkosen laidas
HAH
14/11/2014
Minkä ihmeen Kukkosen?? Eiköhän se moilanen kuitenkin kukkolan laidassa pelaa
S7
14/11/2014
Kukkosen Lasse kyllästynyt jatkuviin haukkumiseen ja valinnan arvosteluihin ja siirtynyt säbään? :-D
Luke
14/11/2014
Tommy Koponen - kaks mestaruutta hei! Montako on jollain Kettusella? Entä muilla mahdollisilla kandidaateilla. Nykkyyn SSBL:n rahat ei enää riitä. Tai rahaa tietysti on, mutta sitä ei haluta sijoittaa maailman parhaaseen valmentajaan, kun se on vähän vaikea ja erilainen.

Päävalmentajapeli pitää aloittaa viimeistään heti MM-tohinan jälkeen, varsinkin jos Suomi ei pääse ees finaaliin.
Msy
14/11/2014
Lukelle:

Amulla: Seitsemän suomen mestaruutta, neljä Suomen Cupin voittoa, sekä EuroFloorball Cupin ja Champions Cupin voitto. Himmeämpiäkin on vielä jonkin verran.

Entä muilla mahdollisilla kandidaateilla?
Idis
14/11/2014
Ei muuten oisi huono valmennusporukka jos Amu sais vielä pariksi siihen Mikke Järven..
pauttiarallaa
14/11/2014
Vihdoin olisi kyllä Heikki Luukkosen aika maajoukkueessa. Mies on näyttönsä antanut poikain maajoukkueessa.
Luke
14/11/2014
Mitä tämä Luukkosen valmentama poikien maajoukkue on voittanut? Jarkko Rantalan valmentama joukkue voitti sentään MM-kullan. Entä tohtoritason tietämyksen omaava Seppo Pulkkinen?
Pitihän se arvata
14/11/2014
hyvärinen,kohonen,kivilehto,koskelainen,tiitu tämä edustaa sitä maailman nopeinta salibandyä.... voi luoja mikä nöyryytys edessä! Sveitsi ruotsi loppuottelussa...
Säbänderus
14/11/2014
Valinnat olivat kisojen ainoa jännityksen aihe.

Itse pelit nyt tietää etukäteen kuinka niissä käy.
Osku
14/11/2014
Niin, mitkä noi Luukkosen näytöt muuten oikein on? Miesten majuun ei mielestäni ole mitään asiaa.

Joo, Rantala voitti yhden MM-kullan, mutta kusi sitten totaalisesti Suomen yhden parhaimman ikäluokan seuraavat kisat. -94 (+95) ikäryhmästä pelasi jo silloin todella suuri osa miesten SM-liigaa, mutta Rantala ei saanut siitä ryhmästä mitään irti. Ei tosin saa Classicistaakaan mitään irti, joten sekin nimen voi pyyhkiä tulevan päävalmentajan listalta yli.

Amu on jo osittain nähty Kettusen apurina, Koposta ei majun perämiseen voi ajatella ja Pulkkinenkin tuntuu sopivan paremmin SM-liigajoukkueeseen kuin majuun.

Jääkö näitä paljon Nykyn ja Iiro Parviaisen lisäksi muita kansainvälistä kokemuksen omaavia valmentajia enää jäljelle.

Pitääkö sitä alkaa katselemaan naapurimaasta lisää ehdokkaita?
Osku the King
14/11/2014
Rantalalta ceessä pronssi ja hopee, ilmeisesti paska suoritus.
Pelaajat ei sitten ratko mestaruuksia muistakaa nyt kaikki se! Jos joku mokaa tai peli ei muuten huvita niin valkun vika.
Kuinkas moni näki sen 94 ryhmän välierän sveitsiä vastaan?
Kyllä sai muutama stara kattoo peiliin pelin jälkeen ja pitkään!
Osku
14/11/2014
Mielestäni C on Rantalan aikana alisuorittanut.

Pelaajat ratkovat, mutta valmentaja valitsee majuun pelaajat. Jos ei huvita, jne., niin majussa se on päävalmentajan vika. Miksi valitse ne pelaajat, jotka eivät olleet sitoutuneet joukkueeseen. Miksi ei saanut joukkuetta syttymään peleihin, jne.

Katsoitko muita pelejä kuin vain sen Sveitsiä vastaan? Koko turnauksen pelissä ei ollut mitään järkeä tai omaa pelitapaa /identiteetiä. Oliko sitä alunperinkään vai jättikö pelaajat noudattamatta sitä? Molemmissa tapauksissa syy on valmentajan.
Luke
14/11/2014
Mitä vikaa on Koposessa? Miksei muka voisi olla A-maajoukkueen päävalmentaja? Näyttöjä liigamenestyksestä on enemmän kuin ainakin Kettusella, joka ei viimeisinä liigavalmentajavuosinaan saanut nimikuulujen pelaajien Josbaa edes mitaleille.

Ei kai Koposen uskonnollisuus voi olla este valmennushommille?
Osku
14/11/2014
Nyt taas ihan omia mielipiteitäni, mutta uskonnollisuus voi olla haitta majuvalmennukseen. En tarkenna tätä enempää.

Koponen on loistava liigajoukkueen valmentaja, jonka joukkueelle slim fit paidatkin sopivat. Tämä kertoo siitä, että pelaajat ovat sitoutuneita harjoittelemaan joukkueen eteen. Classicille slim fitit ei sovi, joten mitä se kertoo pelaajien asenteesta. SPV:n peliä katsoessa tulee kuitenkin väkisinkin mieleen pelitavan liiallinen yksinkertaistaminen ja mielikuvituksettomuus. Osaltaan tämä voi johtua siitä, että Koponen on rakentanut pelinsä niistä palasista mitä hänellä on käytössään, ja paremmilla "palasilla" pelitapakin voisi olla monipuolisempaa.

Majuvalmentajan vaatimukset verrattuna tavalliseen liigavalmentajaan ovat kuitenkin niin merkittävästi erilaiset, että suoraa vastausta siihen, kuka liigavalmentajista voisi olla hyvä uusi majuvalmentaja on todella vaikeaa antaa. Aina jää tilaa spekulaatioille.

Keskeistä majussa on kuitenkin henkinen joukkuevalmennus. Roolitus jo itsessään on vaativa tehtävä, mutta tähän liittyvä scouttaus jopa vielä vaikeampi. Oikean pelitavan rakentaminen, ja sen myyminen pelaajille, ja siihen uskomisen kautta joukkuehengen luominen riippumatta mahdollisista henkilökohtaisten kemioiden yhteensopimattomuudesta. Lopuksi vielä peluutus, kierrätys ja kyky reagoida tilanteisiin pelin sisällä nopeasti.

Nykky oli joskus hyvä näissä, mutta onko enää?
Ketun viinit
14/11/2014
Sama se kuka Classicia valmentaa kun managerilla on liian iso varjo.
Juristi
14/11/2014
Kyllähän tuo Kettusen toiminta vaikuttaa siltä, että pitkää kesälomaa mies havittelee. Rumasti tulee tukkaan Ruotsilta tällä porukalla, sen tietää jo nyt. Osalla pelaajista liike ei riitä välttämättä paria muutakaan maata vastaaan.Toivotaan parasta ja pelätään pahinta...
Mika Uila
14/11/2014
Säbänderus: On kyllä mahdottoman suloista tuo sun SPV-viha! :D Mistä se oikein kumpuaa? Siitä, että SPV on sattunut voittamaan oman joukkueesi enemmän kuin kerran? Kiinnostaa tietää. Ei nimittäin ole ihan yks tai kaks kertaa kun oot täällä huutelemassa SPV:n huonoutta tms. Ja ei kiitos mielellään nyt mitään "no kun siellä on se ärsyttävä Kiviranta ja typerä Koski ja hidas Kivilehto!". Silmään osu myös tuo Kivilehdon arvostelu muutenkin. Totta, Kivilehto on SPV:n muualta hankkima pelaaja, mutta mites vaikka Lamminen? Ei sielläkään juuret Classicissa ole.

Valinnoista; itse en olisi Kohosta joukkueeseen ottanut, tämä pelkästään EFT:ssä nähdyn perusteella. Paljon pitää Mikan fysiikassa tapahtua kuukauden aikana, että voisi olla esim. mitalipeleissä positiivisesti ratkaiseva pelaaja. Joku toki kyseli, kuka Mikan tilalle? Niinpä, ei tule oikein ketään muuta kuin Hulmi mieleen.
Savosen poisjättö mielestäni oikea ratkaisu. Lisää voimaa ja posket lommolle niin hyvä tulee. Uskon vilpittömästi, että Savonen on kisoissa 2016. Nyt tällä kohtaa pelkät hyvät kädet ei vaan riitä.
Talvitien olisin myös ottanut omaan joukkueeseen, mutta luultavasti tässä on ollut asetelma Salin vs. Talvitie ja tällä kohtaa vaaka on kallistunut Salinin puolelle.
Säbänderus
14/11/2014
En vain pidä Seinä-Joesta.
KALTIAINEN KISOIHIN
14/11/2014
Nyt on muuten valittu väärä Oilers-veska kisoihin!!
eki
15/11/2014
Olen Mika Uilan kanssa samaa mieltä että Kohosen tilalle ainoa vaihtoehto olisi Hulmi.

Kohonen voisi oikeastaan itse jättäityä joukkueesta pois, kun ei vaikuta ihan huippukunnossa olevan!

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.