Divarit

Kaksi joukkuetta kieltäytynyt Divarin sarjapaikasta – pääsarjojen joukkueet selvillä viikon päästä

29.04.
2016
43 Kommenttia
6
Divarit
Soittorasia (mustat paidat) ja Blackbirds (valkoiset paidat) ovat molemmat ilmoittaneet, että eivät hae Divarin sarjapaikkaa. Kuva Suomen Cupin ottelusta. Kuva: Antti Hänninen

Soittorasia (mustat paidat) ja Blackbirds (valkoiset paidat) ovat molemmat ilmoittaneet, että eivät hae Divarin sarjapaikkaa. Kuva Suomen Cupin ottelusta menneeltä kaudelta. Kuva: Antti Hänninen

Tamperelainen Soittorasia ilmoitti perjantaina, että ei aio hakea mahdollisesti vapautuvaa Divarin sarjapaikkaa. Pääkallo.fi otti asian tiimoilta yhteyttä Salibandyliiton kilpailupäällikkönä toimivaan Ari Vehniäiseen.

Vehniäinen vahvisti, että Soittorasia on soittanut päätöksestään perjantaiaamuna ja lähettänyt iltapäivällä vielä kirjallisen vahvistuksen Salibandyliittoon.

Aikataulullisesti sarjapaikkojen täytöllä on jo hiukan kiire.

– EräViikingeillä on käytännössä 6.5. asti aikaa ilmoittautua sarjaan, eli ensi viikon perjantaihin saakka. Tämä sama aikaraja koskee kaikkia pääsarjoihin ilmoittautuvia joukkueita, Vehniäinen kertoi puhelimitse.

Kun EräViikingit oletettavasti ilmoittautuu miesten Salibandyliigaan, tarjotaan Steelersille vapautuvaa liigapaikkaa.

– Steelersiltä on saatu ehdollinen ilmoitus heti liittohallituksen päätöksen jälkeen, että sikäli kun EräViikingit ilmoittautuu sarjaan, ovat he vapautuneesta paikasta kiinnostuneita, Vehniäinen valotti.

Soittorasian jälkeen Divarin paikkojen täyttöjärjestyksessä seuraava joukkue on Blackbirds, johon Salibandyliitosta oltiin yhteydessä heti perjantaina.

Tai siis oli. Vehniäinen nimittäin soitti takaisin allekirjoittaneelle joitain kymmeniä minuutteja alkuperäisen puhelun jälkeen ja kertoi tuoreimmat tilannetiedot.

– Blackbirds ilmoitti kirjallisesti, että he eivät ole ottamassa vapautuvaa paikkaa vastaan.

Seuraava paikan mahdollinen täyttäjä on LeBa-96.

– LeBa miettii päätöstään viikonlopun ajan. Tiedämme heidän vastauksensa ensi viikolla, Vehniäinen avasi.

Soittorasia, Blackbirds sekä LeBa-96 hävisivät kaikki ottelusarjansa Divarin karsintojen kolmannessa vaiheessa. Näiden joukkueiden välinen täyttöjärjestys määräytyi kakkosdivisioonan runkosarjamenestyksen mukaan.

Herääkin kysymys, että kuka on seuraavana täyttöjärjestyksessä, jos LeBa ei ota sarjapaikkaa vastaan?

– Seuraavana täyttöjärjestyksessä on Divarin runkosarjassa 12 sijalle sijoittunut joukkue. Tässä tapauksessa siis KeLy, Vehniäinen informoi.

Lue myös:
Soittorasian uutinen
Salibandyliitto teki päätöksen – Steelers saamassa vapautuvan liigapaikan
Soittorasia ei hae Divarin sarjapaikkaa ensi kaudelle

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Joel Siltanen
Joel Siltanen
Pääkallo.fi:n päätoimittaja
Asemapaikka: Helsinki
Twitter: @joelsiltanen
juippi
29/04/2016
Sääli lajin kannalta, että tulee näitä sarjasta kieltäytyjä. Kyllähän toi divari on kauhean kallis sarja tahkota pitkin Suomen maata. Eikö kaikki entiset Eräläiset ja Viikingien rekistöröidyt pelaaja joudu siirtymään uuteen seuraan eli EräViikinkeihin???? Kehuttu jäsen määräksi ilmoitettu 2000 henkeä. Eikä kaikki joudu maksamaan liiton siirto maksun 30 euroa( muistaakseni) eli liitto on saamassa uudelta seuralta 60000 euroa potin. Korjatkaa ihmessä, jos olenko väärässä asian suhteen. Ihan kiva potti tulossa liitolle tuosta fuusiosta.
eräjormat
29/04/2016
Luulisi Kilpailusääntöjen koskevan myös EräViikinkejä, joiden mukaan pelaajasiirrot on mahdollista tehdä sarjapaikan siirron yhteydessä? Toki tuokaan sarjapaikkojen siirto yhdistykseltä toiselle ei ole halpaa; pääsarjojen osalta 1000€/joukkue, muissa aikuisten sarjoissa 400€/joukkue, ja junnuissa 100€/joukkue. Pelaajasiirtojen tekemiseksi pitää olla suostumus pelaajilta, joten ei kenenkään pitäisi "joutua" siirtymään jos ei halua.

Tuo lienee myös EräViikinkien etu, sillä jos pelaajat siirtyisivät automaattisesti vanhoista seuroista (=yhdistyksistä) uuteen, olisi nuo siirtomaksut EräViikingeille varmaan pieni murhe sen rinnalla mitä voimassa olevat pelaajasopimukset (miesten liiga) tulisi heille kustantamaan. Huhujen mukaan siellä on useammalla ukolla kohtuu painavaa lappua olemassa. Jos nyt pitävät paikkaansa.
vp
29/04/2016
Miksi ihmeessä kyseiset seurat edes viitsivät pelata divarikarsintoja, jos kerran ei ole halua ja mahdollisuutta pelata divaria? Mitä sitten jos pelillisesti ulos olisi jäänyt seura, jolla olisi ollut halu ja resurssit pelata sarjaa.
Vappunenämies
29/04/2016
On tää touhua, kun noin kk sarjojen päättymisen jälkeen kysellään, kuka ottaas sarjapaikan vastaan. Jos Leba ei ota, ottaako Kelykään. Jotenkin on sellaanen olo, et onko viimestä näytöstä vielä näytelty
Jonsku
29/04/2016
Divarissa pelaaminen on vaan niin kallista ja erittäin paljon matkustelua vaativaa, ettei se kovin monia nappaa.
JKL40100
29/04/2016
O2 jkl divariin!!!!
Kynnysraha?
29/04/2016
Ehdotan, et ensi kaudelle maksetaan vaikka 5.000 euron kynnysraha, jos aikoo osallistua Liigan ja Divarin nousukarsintoihin, jonka sais takas jos nousee ja ottaa sarjapaikan vastaan. Jos ei ota, menettää kynnysrahan.
Karsisi sympaattiset yliopiston urheiluseurat ja ihan kivat kaveriporukat edes osin pois, jos aikomus ei kuitenkaan ole sit paikkaa ottaa vastaan.
Turisti
29/04/2016
Kynnysraha nyt täysin tyhmä idea. Joukkueet häviävät tarkoituksella vikoilla kierroksilla? Liitto voisi katsoa peiliin ja miettiä Divarilisenssin hintaa.
Eräviikinkihalme
29/04/2016
Divari takas kahden lohkon systeemiin, niin reissaaminen ja sitä myöten kulut vähenevät huomattavasti.
Takapiru
29/04/2016
Joo, aika pitkiltä vaikuttaa pelimatkat Divarissa. Isommat kuin liigassa. Kyllä tuossa saa talous olla kunnossa kun Divari maksu on päälle 10000 euroa ja bussimaksut päälle, ja siihen kaikki muut. Aika kohtuutonta kun kyseessä on amatööri sarja.
Kaaripallo
29/04/2016
Blackbirdsin tilanne on se, että kriteerit täyttävä kenttä valmistuu joskus ensi vuonna.. Nythän ne pelaa "kotipelinsä" Campossa jonne on matkaa n. 25 kilometriä..
Turistille
29/04/2016
Niin, mikä on ero nyt siihen, et Divarin karsinnoissa on nähty viime vuosina hämmästyttäviä 0-2 yllätystappioita viimeistään toisella kierroksella. En väitä et niitä tahallaan olis hävitty, mutta ei oo kyllä täysillä yritetty voittaakaan.
Seurataan mitä tapahtuu.
Voivoi
29/04/2016
Voivoi kun on pitkä matka ....muistaakseni Hämeessä pelattiin ja harjoiteltiinkin kauhujen talossa Iittalaan, mikä joku 20 kilsaa keskustasta sekä liigaa että divaria muinoin... Jos on halua ei matka ole este..
tiedän
30/04/2016
Eiköhän kontiolahdella oteta paikka kiljuen vastaan! Mietitään "viikonlopun yli" :D joukkue yrittäbyt kuitenkin määrätietoisesti nousta jo useiden vuosien ajan, mutta ainainen sulaminen karsinnoissa ylivoimaisesta rosterista huolimatta on vaan estänyt mahdollisuuden nousta. Surullista salibandyn kannalta, mutta erinomainen asua leballe joka on tavoitellut nousua jo vuosia ja jonka rosterilla olisi kuuluttu divariin jo ajat sitten ilman näitä vuosittaisia sulamisia karsinnoissa
Kyösti
30/04/2016
Jos leban talous olisi kunnossa niin tuskin olisi tarvinnut miettiä hetkeäkään. Pelaajamateriaali riittää helposti divariin
omalle tasolle
30/04/2016
"Karsisi sympaattiset yliopiston urheiluseurat ja ihan kivat kaveriporukat edes osin pois, jos aikomus ei kuitenkaan ole sit paikkaa ottaa vastaan." Kirjoittaja ei taida ymmärtää mikä ero on tilanteella jossa karsinnat on hävitty ja ylimääräistä paikkaa tarjotaan, siis verrattuna karsintojen voittamiseen. Karua muutenkin jos sympaattinen yliopiston jengi tai kiva kaveriporukka päihittää kentällä totiset raastajat. Jotenkin tämä pitäisi estää! Sääntöihin voitaisiin vaikka kirjata kuudes kenttäpelaaja kaikille jotka yrittävät tosissaan.

"Mitä sitten jos pelillisesti ulos olisi jäänyt seura, jolla olisi ollut halu ja resurssit pelata sarjaa." Pitänee petrata peliä jos on halu pelata sarjaa.
Fani
30/04/2016
Kyllähän Leba joutuu taas kokoamaan porukan kasaan ensi kautta varten. Olisi ollut aivan eri lähtökohta alkaa koota porukkaa, jos nousu olisi tapahtunut karsinnoissa. Nyt viikkoja sen jälkeen ei välttämättä kovin paljon pelimiehiä Joensuun seudulla vapaana ole. Esim. Josba sai koota joukkueensa ihan rauhassa jo aikaa sitten.
Euron kysymys
30/04/2016
Meneekö pahasti pieleen, jos väitän, et 50 tuhatta euroa on minimi, jolla Divarin voi pelata? Jos kellekään ei makseta mitään ja jos ringissä on 25-jätkää, niin jokainen tekee talkoita 2 tonnin edestä, niin rahat on kasassa.
stadi
30/04/2016
Kyllä divari on vaan monelle seuralle liian kallis noin 80-100 tonttua menee väkisin vaikka ei pelaajille mitään maksa,bussi maksut nousee joka kerta kauden aikana ja jos on tupla peli esm pohjoisessa tai vaasa uusikaupunki linjalla niin on yövyttävä siellä
Veijari
30/04/2016
50000€ on varmasti minimisumma millä divarikauden saa pelattua. Ja tuolla summalla ei makseta kyllä pelaajille tai valmentajille yhtään mitään.
Soutaja Pielis joelta
30/04/2016
Jos divarin huhumaan kommentti lähtevistä pitää paikkansa, Leban parempi osa pelaajista on lähdössä. Siihen ku lisätään se tieto, et suuri osa sponsseista lähtee ex-seuranpuuhamiehen uuteen seuraan, niin tuskinpa ottaa Leba divarin paikkaa vastaan. Ja jos ottaa, niin ei puutu kuin pelaajia ja rahaa. Mut huhut on huhuja ja ens viikolla tiedetään.
Osku
30/04/2016
Itseasiassa divarin saa pelattua jopa alle 50 000€, mutta tuskin yksikään joukkue tekee näin. Matkoihin ja majoituksiin menee etelä-Suomesta käsin joku 15 000€. Pohjois-Suomen joukkueilla homma tulee kalliimmaksi.
Toivo Joninen
30/04/2016
Kysykää Jokereita ovat varmasti kiinnostuneita. Tekevät hyvää duunia. Pelaajia ja valmentajia lähtee ovista ja ikkunoista!
karelia
30/04/2016
Leban talous on tällä hetkellä ihan kuralla. Junnujen tilit on tyhjennetty ja vanhempien tekemiä talkoorahoja on käytetty väärin. Aikamoinen homma on selvitä edes tästä kaudesta kuivin jaloin ja sitten siihen päälle vielä kerätä rahat divaria varten.
Vetyatomi
30/04/2016
Kommentoin jo joskus aikaisemmin et katsokaa ulos ikkunasta. Yhtälö jossa kulut nousee ja talous sukeltaa, tarkoittaa säbäseuroille kovia aikoja. Mikä firma haluaa antaa rahaa et isot miehet saa hakata reikäistä muovipalloa. Winter is coming!
huhuilija
30/04/2016
Leba out. Mikä on kelyn tilanne?
LeBa divariin
30/04/2016
http://www.karjalainen.fi/urheilu/item/104078-leba-hakee-paikkaa-divarista
LeBa hakee paikkaa
30/04/2016
http://www.karjalainen.fi/urheilu/item/104078-leba-hakee-paikkaa-divarista
Joukahainen
30/04/2016
Leba ottaa paikan vastaan, eli ensi kauden jälkeen leba96 historiaa, rahat loppuu aivan varmasti. Harmi sinänsä kun pilasivat hyvän seuran keskinäisellä riitelyllä ja nyt kruunuksi 1divariin viimeiset rahat tuhlaamaan. No Josba saa hyvän junnu materiaalin kun perustaa sivu haaran kontilahdelle.
pilkkua viilaten
30/04/2016
Viilataan pilkkua sen verran että LeBa on vasta päättänyt hakea sarjapaikkaa, mikäli se vapautuu. Toki paikan vapautuminen näyttää todennäköiseltä, ja Divarilisenssinkin saaminen lienee pelkkä muodollisuus, joten eiköhän tuo paikka ole käytännössä kontiolahtelaisten jos vaan rahkeet (=talous) riittää.

Itä-Suomeen ennustettavissa hyvää pöhinää ensi kaudeksi, kun sieltä mukana Leban lisäksi myös Josba (Joensuu) ja Welhot (Kuopio).
SOUTAJA PIELIS JOELTA
01/05/2016
Leba on paikallis lehden mukaan päättänyt hakea 1divaripaikkaa, vaikka eivät tässä vaiheessa tiedä paljonko lysti maksaa. Kyllähän se aikanaan selviää.
Idästä on nyt neljä, kun Nst mukana myös.
Paikallisten "pöhinät"
01/05/2016
Joensuussa Josban edustus jo pitkään ollut tiukoilla talouden kanssa. Nyt Leba joka huojuu minimaalisen junnumäärän ja huonon talouden varassa hinkuu divariin. Mistä pelaajat? Divarissa kun ei niillä otteilla oteta kuin pataan. Sääli lajin kannalta kun kolmas porukka ottaa vasta divaripaikan vastaan. Onneksi on neljä porukkaa Itä-Suomesta. Ennustan, että yksi noista menee konkkaan viimeistään kauden lopussa.
Yleisellä tasolla
01/05/2016
Talousongelmat loppuu kaikilta joukkueilta sinä päivänä kun
A) pelaajat maksavat itse kaikki kulunsa,
B) tekevät tarvittavan määrän talkoita tai
C) hankkivat kukin tarvittavat sponsorit.
Eihän tää mitään ydinfysiikkaa oo. Jos rahaa tarvitaan dirreen vaikka 60 000 euroa, niin se pitää hankkia tai muuten homma ei toteudu. Mut liian monesti TOIVOTAAN että saatais lisää sponsseja tai et tulis lisää katsojia.
utelias
01/05/2016
Miten moni divaripelaaja joutuu maksamaan pelaamisestaan. Maksaako pelaajat itse lisenssinsä joka on noin 300€ ja muut joukkueen kulut päälle? Mikä on yleinen käytäntö? Osaako joku kertoa?
utelias
01/05/2016
Eivät makso, max 500e/kausi
dirren palkoista
03/05/2016
Tiedän henk.koht kokemuksesta, että joissain seuroissa yksittäisille pelaajille maksetaan ja joissain seuroissa pelaajat maksavat itse pelaamisestaan. Yksittäisen pelaajan "palkka" on on kuitenkin (tämä tietysti hyvin tapauskohtaista) korkeintaan pari kolme tuhatta kaudesta. Sitten niissä porukoissa, joissa pelaajat maksavat itse (ja/tai tekevät talkoita) puhutaan luokkaa 500-1000e ja siihen päälle ehkä lisenssit+vakuutus ja mahdollisesti niitä talkoita.
Jojo
03/05/2016
Joukkueessa ne Divarissa osalle maksetaan pieniä kulukorvausta jotka ovat Max 2000 euroa muutamalle pelaajalle. Muutama pelaamilmaiseksi ja pääosin pelaajat maksavat itse lisenssit ym. Muuten pelimatkat maksetaan. Budjetti on noin 60000 euroa. Eikä siinä Käytetä yhtään rahaa mihinkään ylimääräiseen. Kyllä unettomuus öitä vietetään kun mietitään mistä rahaa saadaan Kun kausi etenee. Salibandyn Divari kun ei ole kovin vetovoimainen juttu. Kyllä raha ongelmat ovat varmasti yleisiä säännöksiä Jan joukkueilla. Liiton pitäisi asiaan kyllä ottaa myös mietitään.
Jos yhtenä kautena budjetti jää vajaaksi niin on iso homma yrittää saada Seuraavana vuonna kiinni. Siitä voi tulla kierre ja joukkue laatua kun ei ole rahaa.
Ymmärrän sarjasta kieltäytijiä varsin hyvin. Ja toivon myös että joukkueet tarkkaan miettivät osallistumistaan taloudellisin perustein.
Kannatan kahta Divari johkoa.
Niin.
03/05/2016
Tällä hetkellähän ongelma on divarin isojen kustannusten lisäksi niin pelillinen kuin taloudellinen ero seuraavaksi alempaan sarjaan joka on kakkosdivari. Varsinkin talouspuolella tuon järkyttävä summa mistä puhutaan budjetin nostossa jos nousee kakkosesta divariin. Otetaan esimerkkinä e-suomen kakkosta pelaava keskitason joukkue. Vieraspelit 100km säteellä kotipaikasta (kehä III ulkopuolella, mutta uudenmaan alueella). Pelaajat kulkee vieraspeleihin kimppakyydeillä ja sumplii bensat keskenään. Budjetti on kakkosdivarissa n. 13-15 tuhatta euroa, ja maksetaan pääosin pelaajien pussista (kausimaksu 400-500eur/pelaaja), ja muutamalla sponsorilla. Joukkue nousee divariin ja tuo 15000 eur. on jo selällään divarikauden vieraspelireissuihin. Siihen päälle vähintään saman verran tuomari,- sarja,- ja hallimaksuja. Ja sitten pitäisi vielä pelaajien pelata ilmaiseksi mukamas ja valmentajalle toki maksaa jotain. Tuo kuilu on järkyttävän iso eikä tuota budjetin kolminkertaistamista tehdä sormia napsauttamalla. Siksi pitäisi saada divarista seuraavaksi alempi uusi sarjataso, "ylialueellinen kakkosdivari", jossa olisi parin alueen kakkosdivarin kärkijengejä, selllaisia joilla on tavoite ylemmäs, ja siinä tulisi tuntumaa tuhon valtakkunnallisuuteen, eikä hyppäys olisi niin suuri kuin nyt.
Takapiru
03/05/2016
Niinille... Tosi hyvä ajatus! Toki sitä on ehdotettu ennenkin Täällä.
Kaaripallo
03/05/2016
Joku mainitsi, että onpa pitkä matka, kun puhuin Blackbirdsien tilanteesta. Ei se matka varmaan suurin este ole vaan raha. Blackbirdsin peleissä kävi Keravalla kuitenkin se 200 katsojaa, viime kaudella ehkä 20 niin on siinä vitsit aika vähissä. Itse joukkueessa pelanneena ja tilannetta läheltä seuranneena en voi vaan kuin toivoa, että saisivat tilanteen kuntoon :)
JooJoo
03/05/2016
Kustannukset tuppaavat kasvamaan lineaarisesti kakkonen-divari-liiga akselilla.
Mutta jos tuomarimaksujen maksaminenkin aiheuttaa joskus unettomia öitä, ei kassanvartijoiksi seuroihin yleensä tunkua ole.

Miksei divaria jaeta kahteen lohkoon, ja sitten karsintapelit päälle ristiintaulukoiden.
On tää touhuu
03/05/2016
Jos ei seuratyöntekijöillä äly riitä käsittämään, et kustannukset nousee kakkosesta ykköseen noustessa, kannattais pelata pelit niin, ettei joudu nousukarsintoihin.
Eikä 60 tonnia ole iso raha, jos halua kerätä se
Niin.
04/05/2016
Varmasti kaikki tajuaa että sarjatason noustessa kulútkin kasvaa, mutta jos tosiaan budjetti pitää nostaa muutamassa kuukaudessa 15te nelinkertaiseksi 60te, niin ei sitä tosiaan noin vaan tehdä, vaikka saisi kuinka paljon sponsoreita. Ja tätä lajia ei tällä tasolla kukaan tee ammatikseen, vaan päivätöissä pitää käydä joten jatkuvat talkookeikatkaan ei ole ratkaisu. Allekirjoittaneen kakkosdivarijoukkueella tehtiin viime kesänä talkookeikka jolla saatiin kasaan leijonanosa budjetista, mutta oli aivan järkyttävän raskas kuukauden rypistys, kun piti töiden jälkeen kaikki illat ja viikonloput siellä olla. Siksi tuo "ylialueellinen" kakkosdivari olisi hyvä vaikkapa tyyliin E-suomi+kaakko/sisä, l-suom+sisä/pohjanmaa, ja savokarjala+pohjoinen. Tuossa tulisi tuntumaa siihen reissaamiseen, mutta siten että kulut ei nousisi kertaheitolla noin isoiksi. Ja tosiaan kovempia pelejä niin joukkueet voisivat olla pelillisestikin valmiimpia divariin.

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.