Ruotsin Superfinaalissa tavoitellaan salibandyn yleisöennätystä – ”Merkittävä asia lajin historiassa”

Tänä vuonna Superfinaalin näyttämönä ei ole perinteikäs Globen (kuvassa), sillä kauden huipennus siirtyy viereiselle Tele2 Arenalle. Arkistokuva: perwiklund.se
Tänä vuonna Superfinaalin näyttämönä ei ole perinteikäs Globen (kuvassa), sillä kauden huipennus siirtyy viereiselle Tele2 Arenalle. Arkistokuva: perwiklund.se

Ruotsin Superliigan huipentavaan finaaliin tavoitellaan tänä vuonna salibandyn kaikkien aikojen ennätysyleisöä. Sen mahdollistaa Tukholman Tele2 Arena, jonne myydään enimmillään 20 000 pääsylippua. Pääkallo.fi haastatteli Ruotsin salibandyliitton viestintäosaston Sebastian Nurmea, jonka mukaan tämän kauden Superfinaali tulee olemaan suurempi kuin koskaan.

Viime lokakuussa saatiin varma tieto siitä, että Ruotsin liigan huipennus siirtyy täksi vuodeksi aivan Globenin vieressä olevalle Tele2 Arenalle. Kyseisellä stadionilla pelaavat Tukholman jalkapallon suurseurat Hammarby ja Djurgården.

Aivan koko stadion ei ole salibandylle varattu, vaan peliareena rakennetaan toiseen kenttäpäätyyn.

Sebastian Nurmi, milloin aloititte finaalitapahtuman markkinoinnin?
– Aloitimme marraskuun alkupuolella heti sen jälkeen, kun kaikki oli selvää pelipaikan suhteen.

Mitä kanavia olette käyttäneet tapahtuman markkinoimiseen?
– Kaikki meidän omat kanavamme ovat olleet aktiivisesti käytössä – kotisivuista aina sosiaaliseen mediaan asti. Lisäksi olemme markkinoineet tapahtumaa radiossa, televisiossa, elokuvateattereissa sekä liigaseurojen kautta.

Tämän vuoden finaali pelataan Globenin sijasta Tele2 Arenalla. Onko se aiheuttanut ongelmia järjestelyjen suhteen?
– Totta kai jotkin järjestelyasiat tehdään eri lailla kuin tavallisissa sisähalleissa. Mutta meillä on hyvät suhteet molempien areenoiden henkilökuntaan ja tapahtumajärjestäjiin, ja olemme tehneet yhdessä töitä jo vuosien ajan. Olemme päässeet testaamaan kenttää varten rakennettavaa lattiaa ja valaistusta jo aikaisemmin, jotta voimme olla varmoja siitä, että kaikki onnistuu itse tapahtumassa.

– Kaikkein suurin urakka on kuitenkin vasta tulossa, sillä meidän täytyy pystyttää 5000 katsojaa vetävä katsomo keskelle jalkapallokenttää.

Onko pelipaikan vuoksi pitänyt ottaa järjestelyissä jotain erityisesti huomioon verrattuna aiempiin vuosiin?
– Ei oikeastaan. Pääsemme työskentelemään samalla porukalla kuin aiemminkin. Tele2 Areena on niin uusi ja moderni, että se on itse asiassa helpompi paikka kuin Globen.

Onko tämän vuoden Superfinaaliin suunniteltu jotain, mikä veisi koko tapahtuman aivan uudelle tasolle?
– Jo pelkästään se, että tapahtuma tuodaan sisähallista katetulle jalkapallostadionille on ihan uusi taso. Tällaista ei ole koskaan aiemmin tehty, ja se tulee olemaan merkittävä asia salibandyn historiassa.

Kuinka paljon lippuja on tähän mennessä myyty?
– Tällä hetkellä noin 5000 lippua on myymättä. Niiden lisäksi olemme tietysti varanneet lippuja finaaleihin yltävien joukkueiden omille kannattajille. Hintakategorioita oli alunperin viisi erilaista.

Mikä on lopullinen yleisötavoitteenne?
– Haluamme, että tapahtuma on loppuunmyyty. Se tarkoittaisi 20 000 katsojaa. Kaikkien aikojen salibandyn yleisöennätys on vuoden 1996 MM-kisojen finaalista. Globenissa oli silloin 15 106 katsojaa seuraamassa Suomen ja Ruotsin välistä ottelua.

Kauden huipennukseen on aikaa enää pari viikkoa, miten aiotte jatkaa markkinointia finaaliin asti?
– Yritämme saada mainostettua tapahtumaa edelleen samoissa kanavissa kuin tähänkin asti. Mutta nyt maaliskuusta alkaen paikallisilla tv-kanavilla on näytetty lähes joka päivä salibandya, joten näkyvyys on vain kasvanut nyt keväällä.

Ruotsin liigakausi huipentuu Suomen tapaan lauantaina 16. huhtikuuta pelattavaan Superfinaaliin.

7 comments

  1. Nonni. Ruotsi pistää aina paremmaksi… Oisko suomessakin aika alkaa MAANA panostaa salibandyyn että joskus vielä voitettais se mm-kulta, se kertoo jo paljon että suomessa ei ole YHTÄKÄÄN salibandy-kauppaa! Ruotsissa näitä on satoja joista suomalaiset tilailevat säbäkamaa. Lujakunnolla on suomen isoin valikoima ja vähän edes yrittää… Nyt tsemppiä

  2. Vois kuvitella et Helsingissä/Tampereella vois kauppa kannattaakkin?

  3. Mutta meillä on liitossa hyvävelijärjestelmä jolla pidetään huolta että ei kukaan tarvii stressata. Ehkä 2045 meillä voidaan päästä samaan kuin muualla.

  4. Ruotsi on hyvä esimerkki meille, kateellinen ei kannata olla vaan otetaan oppia, ruotsalaiset osaavat myynnin ja markkinoinnin tässäkin tapauksessa.
    Esimerkiksi, he hakevat myös katsojia salibandyn ulkopuolellta mainostamalla tapahtumaa leffateattereissa ja radiossa.

  5. Singaporessa myös säbäkauppa ja Hämeenlinnassa yksi (!). Tässä kauppa asiassa pätee taas sama vanha mantra, hypermarketit ja suomalainen ykssilmäisyys tappaa pienet erikoisyritykset. Markettiin kokeileen mailaa ja netistä tilataan mistä halvimmalla saadaan. Lopuksi rinta kaarella kehutaan kuinka halvalla löytyi. Hallituksen mallin mukaista toimintaa, säästetään suomi suohon.
    Onko tsekissä muuten marketeissa säbäkamaa? Tai latviassa. Espanjassa ja singaporessa ei ainakaan ole joten siellä erikoiskauppakin voi menestyä.