Divarit

Erotuomarin koskemattomuuden rikkomisesta raju pelikielto: 11 ottelua

03.11.
2016
58 Kommenttia
5
Divarit
Kuva: Kuvakaappaus videolta

Kuva: Kuvakaappaus videolta

Karhujen Juha Tikka rikkoi viime viikonloppuna pelatussa Divarin ottelussa Karhut-Loviisan Tor erotuomarin koskemattomuutta. Tästä johtuen Salibandyliiton kurinpitoelin määräsi hänelle 11 ottelun pelikiellon.

Pääkallo.fi uutisoi lauantain ottelun tapahtumista seuraavaa sunnuntaina. Myöhemmin saimme käsiimme myös videomateriaalia tapahtumista, ja se on katsottavissa täältä.

Tilannetta kuvailtiin päätöslauselmassa olleessa erotuomariraportissa näin:

Peliajassa 59.57 tilanteessa 5-6 Torille erotuomarit hylkäsivät Karhujen maalin. Karhujen Juha Tikka lähestyi erotuomari Riku Tervosta ja tönäisi kaukalon laidan vieressä seisonutta Tervosta rinnallaan. Tervosen peräännyttyä tilanteesta astumalla laidan yli kentän ulkopuolelle Tikka jatkoi Tervosen lähestymistä huutaen samalla ”jumalauta, mitä vittua” ja tönäisten Tervosta rinnallaan uudestaan. Tilanne rauhoittui, kun kaksi muuta Karhujen pelaajaa repi Tikan kaksin käsin erotuomarin luota. Tikalle tuomittiin PR3.

Päätöslauselmassa sanottiin seuraavaa rangaistuksesta:

”Kilpailu- ja kurinpitoryhmä katsoo, että Juha Tikan rikkomusta on edellä mainituin perustein pidettävä lähtökohtaisesti vakavampana kuin kilpailu- ja kurinpitoryhmän 29.12.2011 käsittelemää tapausta, josta urheilun oikeusturvalautakunta katsoi oikeaksi rangaistukseksi viiden ottelun pelikiellon. Toisaalta kilpailu- ja kurinpitoryhmä ottaa huomioon, että erityisesti salibandyssa erotuomarin fyysisen koskemattomuuden loukkaamisesta noudatettu rangaistuskäytäntö on edellä selostetuin tavoin ollut selvästi lievempää kuin eräissä muissa urheilulajeissa, eikä lajin omasta aiemmasta rangaistuskäytännöstä ole tasavertaisen kohtelun ja oikeusvarmuuden periaatteet huomioon ottaen mahdollista yksittäistapauksessa merkittävästi poiketa. Edellä kerrotuin perustein kilpailu- ja kurinpitoryhmä pitää oikeanmittaisen rangaistuksena Juha Tikan rikkomuksesta kilpailukieltoa, joka päättyy 16.1.2017. Tikan joukkueella Karhuilla on sarjaohjelman mukaan kilpailukiellon aikana 11 Divarin ottelua mukaan lukien ottelun 5.11.2016, jossa Tikka on automaattisesti pelikiellossa ottelun erotuomareilta saamansa PR3:n perusteella.”

Koko pöytäkirjan voit lukea täältä

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Joel Siltanen
Joel Siltanen

Pääkallo.fi:n päätoimittaja

Asemapaikka: Bratislava, Slovakia

Twitter: @joelsiltanen


Albert
03/11/2016
Kova tuomio, mutta antaapa oikean viestin. Tuomariin ei kosketa edes rinnalla.
Aivan oikein
03/11/2016
Tilannetta edeltävää tilannetta en rupea kommentoimaan, mutta minusta tuomio aivan oikea. Oli syy mikä tahansa, niin ei se oikeuta koskemaan tuomariin. En yhtään ihmettele miksi esim. tuomareiden puutteesta valitetaan. Jos joutuu ns. pelkäämään turvallisuuden puolesta ollessaan tuomari, niin ei niitäkään kohta enää ole.
En minäkään aina ole tuomarien kanssa samaa mieltä, mutta kuria on sen verran, että jätän tuomarit rauhaan. Ei siitä ikinä seuraa mitään hyvää pelaajalle tai saati sitten joukkueelle.
Neitilajille
03/11/2016
Pitäisikö mielestäsi siis tuomarien sietää tuollaista käytöstä?
Ihmettelijä
03/11/2016
Onko neitimäistä jos tuomareilla on jotakin suojaa?!?! Haloo neitilaji!!!
Ihmettelijä
03/11/2016
Onko neitimäistä jos tuomareilla on jotakin suojaa?!?! Haloo neitilaji!!!
Neitilajille
03/11/2016
Se on varmaan jääkiekkokin neitilaji, koska sielläkin saa kovia rangaistuksia siitä, että koskee tuomariin.
Kerma
03/11/2016
Kävelet tuomaria päin kahdesti, saat puoli kautta pelikieltoa. Vahingoitat vastustajaa tahallaan polvi tai perse taklauksella, kausi kohteelta ohi ja saat korkeintaan 2 matsia? Ei tossa nyt ihan linjaa ole.
Koivunen Vellu
03/11/2016
Voi kyynel!!! Korkeintaan kovaääninen nuhtelu.
S7
03/11/2016
Saako kova jätkä laji lätkässä käydä tuomarin päälle? Ja se ees ole kova jätkä lajia nähnytkään. Jenkkifudiksesta voi neidit käydä kattomassa miten tuomaria kohdellaan! Ei ole mitään jatkuvaa itkemistä. Lätkässä muuta tehäkään kuin itketään tuomareista ja fudiksessa myös. Ja sitten myös kovissa kamppailulajeissa ei paljoa jäbät tuomareiden kimppuun käy...
meikä
03/11/2016
naurettavan pitkä pelikielto. hyvä että annetaan pelikieltoa koska tuomariin ei tosiaan saa koskea, mutta esim jos verrataan NHL:ään missä tuomariin koskemattomuus on samalla tavalla rangaistavaa kun salibandyssä, niin Wideman sai täysin eli kaliiberin teosta 20 ottelun pelikiellon eli noin 1/4 kaudesta kun Tikka sai vähän alta puolen kauden pelikiellon (jos siis divarissa myös 26ottelua?)
JiiK
03/11/2016
Hyvä rangaistus.
Kopkop
03/11/2016
Herra puhheenjohtaja, iänestettään. 2-1.
NO JOO
03/11/2016
Aika raju pelikielto kaudella oleviin pelien määrään katsottunu. Tuomarit ja päättäjät ovat sellaisia tällähetkellä, että pitävät itseään muiden yläpuolella. Jos näin pelaajia rangaistaan jne. niin olisi hyvä ruveta vaatimaan jo tuomareiltakin! Suurin osa puhaltaa miten huvittaa....
Örmy
03/11/2016
Ei sillä että sähly juuri kiinnostaisi, mutta se olisi vähän kiinnostunut, että mitä tuossa tilanteessa oikein tapahtui. Rangaistus selvisi kyllä jo otsikosta, siihen johtaneet tapahtumat eivät.
Rick James
03/11/2016
Näin se menee siviilissäkin. Jos käyt poliisin tai järjestyksenvalvojan kimppuun, saat aina paljon kovemman rangaistuksen. Pelaaja teki todella tyhmän teon ihan tietoisesti, joten peiliin saa katsoa. Vika oli vain ja ainoastaan hänen, ei kenenkään muun. Ja näitäkin kommentteja kun lukee, niin ei mikään ihme ettei juuri kukaan halua tuomariksi. No, omaa lajianne te tässä tuhoatte. Tuomarit on tuomareita, eikä heitä vastaan kannata pelata. Tuomarit ovat muiden yläpuolella, koska heidän pitääkin olla. Siksi he ovat tuomareita, eikä pallopoikia.
A45
03/11/2016
NO JOO: Sun mielestä tuomareilta ei vaadita tarpeeksi? Siitä vaan ite puhaltamaan, jos koet, että on helppoa eikä taso kelpaa. Rohkeaa väittää myös, että suurin osa puhaltaa miten huvittaa. Itse koen, että suurin osa yrittää parhaansa - perusurpot ei vaan älyä tuomaroinnin vaikeutta, eikä uskalla edes itse kokeilla. Helppoo on huudella. +Tuomarit ja päättäjät ovat muiden yläpuolella. Tuomarit peleissä, päättäjät lajitasolla. Jonkun sekin asema on otettava aina.
Unohdinki maineta alkuperäiseen videopuuhun: Rangaistukseksi x-määrä pelejä + Tikalle pakollinen tuomaroinnin peruskoulutus. Saattaisi arvostaa tuomareiden työtä enemmän, kun kokisi itse ne paineet.
Naama
03/11/2016
Ylilyöntejä sattuu ja tapahtuu. Mielestäni tuomio ok. Pelaajien olisi sarjatasosta huolimatta kyllä hyvä muistaa kentälle mentäessä, että he edustavat itsensä lisäksi joukkuettaan, perhettään ja työpaikkaansa. Tämä kun pysyy kaikilla mielessä lajissa kuin lajissa niin käytös on automaattisesti asianmukaista.
Mietinvaan
03/11/2016
En ota kantaa siihen, että oliko 11 ottelua pelikieltoa kohtuullinen tuomio vai ei, mutta faktahan on se että dumarilla on koskemattomuus ja sitä pitää kunnioittaa. No joo:n kanssa siitä kyllä samaa mieltä että jos pelaajille annetaan tämän luokan pelikieltoja rikkeistä, niin pitäisikö tuomareillakin olla jonkinlainen vastuu omasta tekemisestään (enkä tarkoita tätä kyseistä tilannetta). Tuntuu olevan niin että vaikka tuomaroit kuinka päin puuta, niin palkintona saavat vaan parempia ja parempia pelejä vihellettäväkseen.
PasiToskiainen
03/11/2016
Olisin ostanut 5-6 pelin pannan heti ja todennut, että oikeinpa meni. Mutta 11. Nyt en tiedä.
valot päälle kendopojat
03/11/2016
miksi ihmeessä salibandys pitää aina verrata jääkiekkoon?! sillä minkälaisia pelikieltoja yms. jääkiekossa saa ei ole mitään merkitystä.
salibandy ei ole ollut väkivältainen laji, eikä tule olemaankaan kiitos näiden "pitkien" tuomioiden. herrasmieslaji on parasta millä salibandy voi brändaantya.
HM
03/11/2016
Nimimerkillä Valot päälle kendopojat --> juuri näin! Itseänikin rassaa nämä ainaiset vertaukset jääkiekkoon ja hokijätkien "hame päälle sählääjät" huutelut. Kyseessä täysin eri lajit, eri säännöillä ja eri varusteilla. Ikävä kyllä tähän sortuu tuolla somessa moni säbän pääsarjapelaajakin. Pitäisi saada nämä kaikenmaailman teemutuhkaset minimiin tästä lajista, jotka naureskelevat tämän tuomion kaltaisille linjanvedoille tyyliin "ei urheilua, puuhastelua"

Itse tuomiosta, kuten sanottu selkeä linjanveto ja mielestäni hyvä sellainen. Dumpeen ei kosketa, tai lähestytä noin uhkaavasti/agressiivisesti piste.
Raidallinen
03/11/2016
Aivan levoton kurinpitopöytäkirja ja naurettava kakku. Mitään linjaa tuossa ei ole ja osa verrokeistakin paljon pahempia. Puoli kautta sivussa tästä on todellakin ylimitoitettu tuomio. Päättäkää siellä ja sopikaa pelisäännöt ennen kauden alkua. Nauerttavaa tehdä yhdestä esimerkki kesken kauden.
JUST KUTEN PITÄÄKIN
03/11/2016
Näillä kentillä on liiaksi jo nyt kuumakalleja. On oikein että viesti väkivallalla uhkaamisesta eleillä, verbaalisesti tai fyysisesti osoittaen tuomitaan ja rankalla kädellä. Jokaisen hyvän pelaajan pitää tietää pelilliset säännöt ja rajat, joita ei missään tilanteessa tule ylittää. Tuomio antaa oikean signaalin ja tätä vastaan purnaavat voivat vain katsoa peiliin ja todeta olevansa väärässä. Tämä on myös oma lajinsa ja ei verrata sitä kumilätkä peleihin rapakon takana tai kotoisaan sm liigaan. Ollaan ylpeitä tästä pelillisestä huikean viihdyttävästä ja urheilullisesti Suomessa kovatasoisesta lajista. Näytetään myös näillä oikeilla signaaleilla esimerkkiä muille. Oikea tuomio tuli! Kiitos siitä!
Huhu!
03/11/2016
5 pelii ihan max. Nyt keuli jollain muullakin kun Tikalla! Surullista! Karhuille melkonen menetys.
JZ
03/11/2016
Tuomio on kova, toisaalta nyt liikutaan alueella jossa minusta ei voi jakaa muita kuin kovia tuomioita.

Isoimman myötähäpeän aiheuttavat jälleen kuitenkin kaikenlaiset neiti-kommentoijat, näemmä näitä riittää ihan pääsarjapelaajissakin. Kun ei raksuta, niin ei raksuta.
Raidallinen
03/11/2016
Kurinpitopöytäkirjassa on norsun mentäviä reikiä.
meikä
03/11/2016
ei tosiaan kannata jääkiekkoa ja salibandyä keskenään verrata muuten, mutta tuomariin koskemattomuudessa pystyy ihan hyvin vertaamaan. säännöt tässä asiassa samat. ja puolen kauden pelikielto imo todella ylimitoitettu. 6 peliä olis ollu omaan korvaan oikea. salutskij löi nyrkillä toista pelaajaa ja sai 6 (muistaakseni)..
Jaa
03/11/2016
Moisander ei saanu mitään :-)
#20100
03/11/2016
Mielestäni tuomion kuuluu olla kova, kun tuomarin koskemattomuutta rikotaan. Ei nämä kuumakallet muuten opi ellei kunnolla tule penaltia.

Toinen asia mihin tulisi kiinnittää huomiota ja tehdä jotain, on tuomarien toiminta viime aikoina. Yhä useammin tulee tilanteita, joissa tuomarit tekevät virheen tai ottelun molemmat osapuolet ovat olleet tyytymättömiä tuomaroinnin tasoon. Joko tuomareiden kouluttamiseen ja tasoon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja tehdä asialle jotain tai vaihtoehtoisesti Warbergin valmentajan ehdotusta kolmannesta tuomarista pitäisi harkita tosissaan.
S7
03/11/2016
Teddy sai 8kk kaikissa sarjoissa
MK
03/11/2016
Onhan tuomareilla "koulutus" joka vuosi, mutta sielä käydään pääsääntöisesti sääntöpäivityksiä läpi. Totta, että tuomaroinnissakin on parantamisen varaa, mutta näissäkin asioissa, kuten koko lajissa on resurssit todella pienet.
tyytyväinen
03/11/2016
Hieno ennakkopäätös. Paras tapa kehittää tuomareita, on taata työrauha.

Kommentoijalle Naama huomautan, ettei yksikään pelaaja edusta pelissä perhettään. Ei työnantajaansakaan, ellei ole ammattilainen. Hän edustaa itseään, joukkuettaan ja niitä tahoja, jotka vapaaehtoisesti haluavat tulla yhdistetyksi tähän kontekstiin. Käytännössä siis sponsoreita, mutta ei esimerkiksi kaupunkia (ellei se ole sponsori).

Päätös on tehty, siihen olen tuomarina (en tapauksen) tyytyväinen ja tammikuussa Tikka puhtaana miehenä takaisin peliin.

Kiitos.
Helpolla
03/11/2016
helpolla pääsi. Hyvä että sentään jotain tuli. Monessa muussa lajissa oltaisiin puhuttu paljon pidemmästä pannasta. Ko. Pelitilanne muuten meni vielä ihan oikein.

Pellejä on muuten nykyään kentän lisäksi myös kaduilla...
jamo
03/11/2016
Olipas naurettavan kova tuomio. Tämän ylimielisen tuomarin pitäs laittaa alottamaan puhaltamisen jostain kutos divarista.
HM
03/11/2016
"Toinen asia mihin tulisi kiinnittää huomiota ja tehdä jotain, on tuomarien toiminta viime aikoina. Yhä useammin tulee tilanteita, joissa tuomarit tekevät virheen tai ottelun molemmat osapuolet ovat olleet tyytymättömiä tuomaroinnin tasoon."

Tai sitten pelaajien ja valmentajien täytyy hyväksyä se, että tuomaritkin ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä. Koskaan kuitenkaan mikään joukkue ei tuomarin virheisiin kaadu. Lopetetaan se ainainen kitinä dumareista ja viedään tätä lajia yhdessä rakentavasti eteenpäin!. Joku sählyniilo taisi joskus sanoa, että ylivoimaisuus on urheilun suola, pitää olla niin hyvä, ettei sattumalle jää sijaa.
Tietäjä!
03/11/2016
onneksi tuli kunnon kakku. Jos olisi pääsyt 2-3 pelillä niin näitä turhautuneita pelaajia olisi ollut aivan liikaa. Päättäjät tekivät ihan oikein, oli tilanne mikä tahansa tuomariin ei kosketa. nyt ei tarvitse joka viikko lukee pääkalloa kun pelaajilta tulee ylilyöntejä.
Mr. Hankey -> HM
03/11/2016
Juuri näin! Tuomarit joutuvat tekemään satoja päätöksiä yhden ottelun aikana, puhaltaako, eikö puhalla, antaako jäähyn vai vaparin, kuinka pitkä hyöty annetaan jos ollenkaan... Kaikki nämä näyttävät jokaisen pelaajan, valmentajan ja katsojan silmiin erilaiselta. Rikkoneen joukkueen mielestä ei olisi pitänyt viheltää mitään, rikotun joukkueen mielestä aina jäähy tai vapari yms. Aina sattuu myös tilanteita, missä yksinkertaisesti rikettä vaan ei näe, mutta yksikään tuomari ei tarkoituksella jätä mitään näkemättä. Koska kyse on aina vain mielipide-eroista, niin niistä on ottelun aikana turha edes ruveta vänkäämään. Tuomari näkee tilanteen yhdellä tavalla, toinen joukkue toisella tavalla ja toinen joukkue taas toisella tavalla.

Itse olen tuomaroinnin aloitettuani lopettanut kokonaan tuomareiden arvostelun. Mieluummin keskustelen heidän kanssaan asiallisesti, niin saan aina asiallisen vastineenkin. Olen huomannut sen jälkeen myös sen, että tuomareihin ei voi vaikuttaa. Ainut mihin pelaaja tai valmentaja voi vaikuttaa on omaan joukkueeseen. Jos joku sisäänlyönti menee väärinpäin, so what. Ottelussa on 60 minuuttia aikaa tehdä enemmän maaleja kuin vastustaja, ja muutama näkemysero tuomarin kanssa ei ikinä ole isossa kuvassa ratkaiseva juttu.
POLIISI
03/11/2016
HM eiks pelaajat oo ihmisiä?
Pelaajatkin tekee virheitä yhtälailla kun tuomarit.
Molemmat osapuolet on kaukalossa vapaaehtoisesti toiset saa siitä rahaa ja toiset maksaa siitä.
Niin kauan kuin tuomarit aina menee jonkin asian taakse esim, mekin ollaan vaan ihmisiä niin kehitystä ei tapahdu vaan myönnetään virhe ja ei toisteta sitä enään.

Koskemattomuuden kannalla myös maalivahdin osalta niin kuin tuomarin!
Uku
03/11/2016
Hyvä muistaa että tämä ei ole jääkiekkoa. Joten vertaus on huono
haiski
03/11/2016
Mielestäni tuo oli törmäys,mut osuma kuiteskin! 11 peliä järkyttävän kova tuomio ja sit viel kaikki tä kura harrastelijan niskaan!On tä kivaa tä kommentti osasto ,hävetkää luuserit!
Jere
03/11/2016
Siis käsittääkö tämä kurinpitäjä että 11 ottelua on lähes puoli kautta? Itse tilanteessa ei tapahtunut mitään pientä ylilyöntiä suurempaa, tosin kielenkäyttö ei varmasti ollut soveliasta kyseiseen tilanteeseen.

Muissa sarjoissa pitää tyyliin lyödä mailalla päähän takaapäin taikka purra vastustajaa että tulee puolen kauden pelikielto. Tämä tuomio pitää ehdottomasti muuttaa maksimissaan 3-4 peliin ja kurinpitäjä vaihtaa, koska hänellä ei selvästikkään ole joko osaamista taikka ymmärrystä miten tälläisessä tilanteessa tulee toimia. Tämmäinen rangaistus ei missään nimessä voi mennä läpi.
Arto Kilponen
03/11/2016
Aika kova tuomio, jos ajattelee sitä mitä pelaaja oikeasti teki - vaikka siltä kannalta, että kuinka pahasti tuomarille kävi tilanteessa. Pelikielto oikein, mutta sen mitta väärin.
Mr. Hankey
03/11/2016
Tuomari on taho, kuka pitää kurin ja järjestyksen kaukalossa. Ilman tuomareita kaukalossa olisi täysi anarkia. Siksi tuomarin koskemattomuus on ehdottoman tärkeä asia missä tahansa lajissa. Tikka ei missään nimessä tehnyt tekoaan vahingossa, vaan täysin tarkoituksella, minkä takia 11 ottelua on aivan oikea rangaistus. Hän ei voi syyttää teosta kuin itseään. Kyse ei ole teon vakavuudesta fyysisellä mittarilla, vaan urheilun arvomaailmaa koskevalla tavalla.
ET
03/11/2016
Älkää ihmiset langetko liian helppoihin provoihin ja trolleihin, niin saatte mielenrauhaa tämänkin asian tiimoilta. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Hasse
03/11/2016
Kakku oikeansuuntainen, mutta ei mitenkään linjassa edellisten koskemattomuuden rikkomisista lajissa annettujen tuomioiden kanssa. Valtukselle on todella vahvat perusteet.
Niinpä
03/11/2016
Varmasti löytyy aikaisempi tapaus missä rike suurempi ja pelikielto pienempi. Ihmiset, laki ei ole sama kaikille vaikka pitäisi olla.
Katsokaa
03/11/2016
Vaikka karpolla on asiaa ja rattijuoppojaksot niin ymmärrätte
Nojoo
03/11/2016
Ja jos Oikeasti halutaan että tuomariin ei kosketa niin muuttakaa sääntö niin että tulee automaattisesti elinikäinen pelikielto. Siihen loppuisi koskettelut :-)
porilaine
03/11/2016
Onpa hurjan pitkä pelikielto ja perusteena osittain se että muihin lajeihin verrattuna on jaettu lievempiä. Siis mitä se tähän tapaukseen vaikuttaa? Olen seurannut tilannetta futiksen puolella ja tosi lieviä sielläkin jaellaan. Tappouhkaus oli 8 matsia. Sekin Porissa.
jeppis staga
03/11/2016
VMP, tollasesta "päin kävelystä" 11 peliä bannia?? paljos savukoski sai omasta "tönäsystä"??
joku linja nyt noihin PR3:siin
yleisö
03/11/2016
hyväksyn tämän tuomion jos sitten jatkossa myös holtittomista ja vaarallisista taklauksista tulee merkittäviä rangaistuksia. Pelaajien terveys huolettaa myös kovenevassa tempossa.
Kakkua kakkua
04/11/2016
Oikea tuomio ja hyvä linjanveto. Tuomari on kentän kunkku ja jos päätät kunkkua mennä tökkimään niin varaudu kestämään seuraukset.

Eiköhän tämä tee kenttien luolamiehille selväksi mikä on linja tämän asian suhteen.

Positiivisesti yllättynyt kurinpitovaliokunnan tuomiosta.
#20100 -> HM
04/11/2016
Henkilökohtaisesti haluan vain tuomareiden tason ja toiminnan kehittyvän pelin kehityksen vanavedessä. Nykyään kun peli on todella nopeaa ja taitotaso korkeampaa, niin auttamatta pelin tuomitseminen on yhä hankalampaa. Varsinkin ylemmillä sarjatasoilla. Tietenkin tuomarit tekevät parhaansa ja aina tulee virheitä, kuten kenelle tahansa muullekin aktiviteetista riippumatta ja sen kanssa eletään. Oli jo hyvä kehitys, että tuomareille saatiin mahdollisuus kommunikoida keskenään, vaikka kentän päästä toiseen. Tuon kaltaista kehitystä tulisi vielä jatkaa ja viedä tuomaroiden taitotasoa samalla eteenpäin.

Olen siitä samaa mieltä, että peliä on vietävä yhdessä ja rakentavasti eteenpäin. Tuo yhdessä ja rakentavasti -osio sisältää myös tuomarit, ei vain pelaajia, joukkueita ja taustajoukkoja. Myös tuomareiden toimista huomauttaminen asiallisesti ja kehitysehdotukset tuomaroinnin osalta tulee ottaa vastaan, eikä vain lakaista maton alle samaisella verukkeella, että kaikki tekevät virheitä.
Ennätys
04/11/2016
Sattumaa tai ei, mutta tämä kyseinen tuomarihan on nyt parissa viikossa hylännyt mitä 3 maalia? Ei noita hylkäyksiä nyt omasta mielestä hirveästi tule, niin aika kova luku tuo 3 maalia.

Sitten taas tässä paljon puhuttaneessa pelissä jäi hylkäämättä yksi maali olisko ollu Tor:in 3-2 kavennus maali kun Tolvanen antoi sisäänlyönnin liikkuvaan palloon, mistä Tor teki tämän kavennuksen. Sääntöjen mukaan olisi pitänyt hylätä, eikö?
Ennätykselle
04/11/2016
Miten ihmeessä saat tämän asian kääntymään erotuomarin hylkäämään maaliin kun otsikoidussa asiassa on päätöksen tehnyt salibandyn pääsarjojen kurinpitoryhmä. Yksi kurinpitoryhmän jäsenistä on urheiluoikeuteen paneutunut Olli Rauste, jota pidetään tämän maan johtavana urheiluoikeuden asiantuntijana. Ottamatta kantaa itse päätökseen lienee hyvä todeta, että pelaajalla on halutessaan mahdollisuus valittaa tehdystä päätöksestä erilliseen valituslautakuntaan ja tarvittaessa vielä tämänkin jälkeen viedä asiansa urheiluoikeuden valituslautakuntaan käsiteltäväksi.

Sisään- ja vapaalyönneistä lajin säännöstö toteaa mm seuraavaa: " Pelisäännöt 501 Yleismääräykset pelinjatkamistavoista 2)..Pallon ei tarvitse olla täysin paikallaan eikä täysin oikeassa paikassa vapaa- tai sisäänlyönnissä, mikäli tällä erotuomarien mie­lestä ei ole oleellista vaikutusta tilanteeseen... "
uliuli
05/11/2016
Räikeä tuomarivirhe ja turhantärkeiden byrokraattien naurettava tuomio.
Ennätys
05/11/2016
Eipä ollut tarkoitus kääntää asiaa mihinkään suuntaan, eikä kommenttini liittynyt millään tavalla langetettuun pelikieltoon. Lähinnä halusin tuoda ilmi minua kummastuttavan faktan tämän kyseisen tilanteen tuomarin viimeaikaisista toimista.

Kiitos, että linkkasit tuon säännön! Olin siinä uskossa, että liikkuvaan palloon ei säännön mukaan saa sisäänlyöntiä/vaparia antaa. En tiennyt tuosta typerästä mielipide lisäyksestä mitä taidetaan moneenkin sääntöön nykyään soveltaa..

Tästä päästäänkiin seuraavaan aiheeseen! Jos vapari/sisäänlyönti annetaan liikkuvaan palloon ja tilanteesta syntyy maali, niin eikö se oleellisesti vaikuta silloin tilanteeseen? Kentällä olevat pelaajat ovat varmasti siinä uskossa, että vaparia ei saa antaa liikkuvaan palloon. Eikö säännöt kuitenkin ohjeista, että pallon täytyisi olla paikallaan?
Ennätykselle
06/11/2016
Se että pelaaja ei tiedä jotain peliin kuuluvaa sääntöä ei liene syy jättää toimimatta sääntöjen tarkoittamalla tavalla. Maalin syntyminen ei tarkoita automaattisesti että asiassa olisi toimittu jollain tapaa väärin. Miksi syntynyt maali pitäisi hylätä jos hyökkäävä joukkue kirjoittamasi osalta on osannut pelin säännöstön ja vastaavasti puolustava joukkue ei. Jos maali olisi hylätty, tällöin maalin menettänyt joukkue olisi varmaan moittinut ratkaisua vastakkaisin perustein. Kumpi joukkue tällöin olisi mielestäsi kärsinyt vääryyttä?

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.