Liigat

Video: SPV ja Oilers tasapeliin – katsomossa yli tuhat silmäparia

01.01.
2017
40 Kommenttia
2
Liigat
Kuva: Kuvakaappaus videolta

Kuva: Kuvakaappaus videolta

SPV ja Oilers ottivat toisistaan mittaa perjantaina Seinäjoella. Tasainen ottelu päättyi loppulukemiin 4-4 ja.

Ottelun maalirikkain oli ensimmäinen erä, jossa molemmat joukkueet osuivat kahdesti. Toisessa periodissa SPV tykitteli kahden maalin johtoon, mutta Oilers tasasi puntit kolmannella kaksikymppisellä. Jatkoajalla ei nähty osumia.

Ottelun hahmo oli 2+1 paukutellut SPV:n Teppo Mäkelä. Seinäjoella oli paikan päällä kaikkiaan 1021 katsojaa.

SPV:n peli on yskähdellyt viimeisinä kuukausina ja se on voittanut ainoastaan yhden ottelun viimeisestä neljästä. Oilersin otteet ovat olleet vielä mollivoittoisempia, sillä se on hävinnyt viimeisestä kuudesta ottelusta kolme ja onnistunut voittamaan ainoastaan yhden kamppailun. SPV on vuoden vaihtuessa sarjakolmosena ja Oilers majailee kuudentena.

Ottelutilastot
Juha Käenmäen ottelukuvat

Maalikooste:

Lehdistötilaisuus:

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Joel Siltanen
Joel Siltanen
Pääkallo.fi:n päätoimittaja
Asemapaikka: Tampere
Twitter: @joelsiltanen
Nappo
01/01/2017
Olipas hyvä puhe Koposelta! Vähä kypsempi ja avaavampi ku oilersin kaksikolta
S7
01/01/2017
Kyllä! Pisteet Tommylle. Lajista riippumatta tiukat matsit voi just olla niitä, missä oma peli ei välttämättä sitä kauneinta ja viihdyttävintä, mutta voi silti olla jännittävää. Esim fudiksen ratkaisumatsit yleensä vähä maalista kyttäilyä.
Arto Kilponen
01/01/2017
Olivat Seinäjoella kovasti sitä mieltä, että täysin Lindforsin oma vika tuo Mäkelän korkea maila jatkoajan lopussa.
Arto Kilponen
01/01/2017
Mikä se virallinen totuus nykyään on, miksi ei vieläkään ratkota otteluita runkosarjassa loppuun asti? Tässäkin vähämaalisessa pelissä tasaista tahtia se JA-maali olisi silti syntynyt ihan muutaman minuutin sisällä. En muista kuulleeni keneltäkään, että tasapelit ovat hyvä asia.
Nappo
01/01/2017
Sais muutenki muuttua niin että varsinaisella peliajalla tulleesta voitosta tulis 3 pinnaa ja jatkoajalla voittaneelle 2 pinnaa ja jatkoajalla hävinneelle yks pinna
Mika Hilska
01/01/2017
Nyt kuulet: Ottelun mahdollisuus päättyä myös tasan on hyvä asia.

Vaikka eivätköhän pakkorankkarikisat ja säälipisteet jossain vaiheessa ilmesty tähänkin lajiin draaman irvikuvaksi.
S7
01/01/2017
Jep, ei kaikkea tarvii änäristä kopioida. Fudiksessa ihan hyvin toimii ilman jatkoaikoja ja rankkuja liigoissa.
Arto Kilponen
01/01/2017
Jääkiekko ja varsinkin jalkapallo ovat todella huonoja esimerkkejä näistä jatkoajoista. Siinä missä tuollainen 4-4 tasapeli on salibandyssa vähämaalinen, niin jääkiekossa se on jo aika monta maalia ja jalkapallossa suhteellisen harvinainen.

Rankkareita en välttämättä ottaisi mukaan ollenkaan, mutta jos tekisi niin, että pelattaisiin 20 minuutin äkkikuolemajatkoaika, niin pitäisin todennäköisenä, että tasapelien määrä romahtaisi välittömästi. Sekä siksi, että aikaa olisi yksinkertaisesti enemmän tehdä se maali että siksi, että tasapelipisteen puolustamisella hakemisesta tulisi huomattavasti vaikeampaa.

Salibandyliigassa on tällä kaudella pelattu yhdeksän tasapeliä ja näistä ainoastaan M-Team - OLS oli niin vähämaalinen, että tasaista tahtia maaleja tekemällä maaliton 20 minuuttia olisi ollut edes suhteellisen todennäköinen. Joissain 6-6 tasapeleissä (joka taitaa olla tältä kaudelta se yleisin?) 20 minuutin maaliton pätkä olisi jo keskimäärin nelinkertainen aika pelata maaleitta.
Katsoja
01/01/2017
Hyvä lehdistätilaisuus, rehellistä puhetta molemmilta valmentajilta, ei mitään jargonia, arvostan.
Jatkoajalla voitaisiin vähentää joukkueilta yksi pelaaja niin saataisiin helpommin ratkaisu, samoin pelin loppu olisi yleisölle viihteellisempi näin.
Rankkarit on salibandyssä huvittavan näköistä hiipimistä maalille, tähän pitäisi saada sääntömuutos.
Arto Kilponen
01/01/2017
Olen samaa mieltä noista rankkareista. Siitä keskiviivalta maaliviivalle mennään, mitä, 80% matkasta kävellen ilman, että siinä on vauhtia tai edes mahdollisuutta tapahtua yhtään mitään (jääkiekossa tullaan vauhdilla ja kiekko voi hyvinkin jäädä matkalle). No, en kyllä varsinaisesti osaa mitään parempaakaan ehdottaa siihen.

Jatkoajan voisi tosiaan vaihtoehtoisesti pelata vaikka niin, että pelataan vaikka 10 minuuttia 5-vs-5, sitten seuraavasta katkosta 4-vs-4 ja vaikka 15 minuutin kohdalta seuraavasta katkosta 3-vs-3, vaikka ratkaisuun asti ilman erätaukoja. Melkoinen ihme saa käydä, jos pelataan edes viisi minuuttia 3-vs-3 ilman maalia. Ja edelleen tämä olisi parempi formaatti kuin rankkarit tai tasapeli.
Tasapeli
01/01/2017
Mikä tasapeleissä on vikana? Kyllähän siinä on 65min. aikaa ratkoa peli ja jos se ei onnistu, niin olkoon sitten tasan.

Voisi sitten vaikka pelata sen 5min. JA:n 4vs.4, mut ei sitä mitään rankkareita tarvita.
Jani
02/01/2017
Eiköhän noita pelejä ole ihan tarpeeksi.Eli jätetään ne jatkoajat ja rankkarit sinne pudotuspeleihin.Tasapeleissä ei mitään vikaa.
Ja
02/01/2017
Artsi hei etkös sinä juuri valitellut jossain vaiheessa että espoolaisilla oli hirveä otteluruuhka muihin verrattuna?ja nyt haluaisit että tulee jatkoajat ja rankkaritkin päälle.Hä?
Eipä
02/01/2017
Noilla ratkausuilla niin hirveästi välii.salibandyssa tasapeli kuitenkin aika harvinaista.Oilers on muuten pelannut eniten tasapelejä.liigassa.Joko puuduttaa pelit vai? :-)
Vee
02/01/2017
Ehdottomasti ottelut ratkaisuun asti esim. 3vs3 tai 4vs4 -systermillä. Lisäksi olen jo vuosia odottanut, että koskakohan salibandysta poistetaan tämä naurettava tuplarangaistus, jossa epäonnistuneen rangaistuslaukauksen jälkeen joutuu rikkonut pelaaja vielä boxiin istumaan.
Arto Kilponen
02/01/2017
Ei se, että ottelukalenteri on rakennettu miten sattuu (esim. Oilersilla kahteen kuukauteen yksi kotipeli) saa liittyä siihen mitä otteluissa tehdään tasatilanteissa. Lisäksi pidän tosiaan lähes varmana, että sitä ylimääräistä pelattavaa tulisi tyyliin vartti lisää ääritapauksissa. Ei pelaajat niin huonossa kunnossa voi olla, etteikö kerran kauteen - ehkä harvemminkin - jaksaisi yhtä varttia lisää pelata. Tai jos ovat, niin ongelma on jossain ihan muualla kuin jatkoaikasysteemeissä.
Toive
02/01/2017
Salibandy voisi rohkeasti uudistua:
1. Sarjajärjestelmä
- lisää pelejä, lohkojaolla esim. 30-35 peliä kaudessa
2. Jatkoaika
- 4 vs 4
3. Rankkarit
- aikarajoitus tai lyhyempi matka maalille
Juu
02/01/2017
Oli se systeemi mikä tahansa niin se on sama kaikille jengeille.Ehkä kannattaisi tehdä kysely esim.pelaajilta mitä haluaisivat tehdä.kansainväliset säännöt kannattas huomioida.ei voi olla niin että kotimaan liigassa rankkareita ei vedetä ja sitten mm-finaalissa vedetään.
Voi
02/01/2017
Nimittäin kylmiltään olla astetta haastavampi homma.....
Jos
02/01/2017
Otetaan 1vs1 jatkoaika.Tulee nopeasti ratkaisu ja syyllinen tappioon löytyy heti.On myös todella miehekäs ratkaisu.Eikä tarvii itkeä että on säkää.
system error
02/01/2017
Sarjajärjestelmä on ongelma. Pelejä on todella vähän verrattuna esim. lätkäliigaan. Ja kaiken huippuna on pelien sijoittelun kalenteriin todella epätasaisesti. Järjestelmä ei ole tasapuolinen eri joukkueille, eikä se varsinkaan ole yleisöystävällistä. Suosikkijoukkueen seuraava kotipeli voi olla tässä kuussa tai sitten ei, se voi olla viikonloppuna tai sitten ei, se voi alkaa klo 18.30 tai sitten ei, se voi olla 13. tai 16. kierroksen ottelu jne. Kuka tämän systeemin on suunnitellut?

Jos katsomoon halutaan lisää yleisöä, niin perusasiat ensin kuntoon; pelit viikonlopuille, jokainen joukkue pelaamaan samaa kierrosta, yhtenäiset peliajat pe/la/su.
Oulu
02/01/2017
Ehdoton ei jollekin keinotekoisille lohkojaoille tai paikallispeleille. Salibandyn runkosarjassa on hienoa se, että se on urheilullisesti reilu. Kaikki pelaavat kaksi kertaa kaikkia vastaan ja sitten lasketaan pisteet yhteen. Otteluohjelmat voitasiin vain laatia vähän järkevämmin.

Ja vedetäänhän niitä rankkareita Suomen liigassakin pudotuspeleissä.
Arto Kilponen
02/01/2017
Ei se, että jossain MM-kisoissa ehkä joka toinen vuosi joissain tapauksissa mahdollisesti jos käy tuuri vedetään rankkareita saa olla mikään syy siihen miten Salibandyliigassa pelataan. Mittasuhteet ovat täysin hukassa, jos kahden joka toinen vuosi pelattavan pelin takia aletaan Salibandyliigan otteluiden rakenteita muuttamaan, sillä se tarkoittaisi suoraan sitä, että kiviäkään ei kiinnosta joku Salibandyliiga, vaan kaikki toimisi MM-kisojen ehdoilla. Se olisi ehdottomasti täysin väärä suunta kehittyä. Jos maajoukkuepelaajat eivät osaa rankkareita vetää niin turha mitään sarjasysteemiä siitä on syyttää. Kyllä sen syyn voi silloin vierittää suoraan harjoittelun niskaan. Lisäksi voidaan aika suoraan kyseenalaistaa kyseisen pelaajan sopivuus MM-mitalipelin rankkarikisan osallistujaksi.
Toive
02/01/2017
Lisätään vielä uudistuslistalle:
5. Säännölliset pelipäivät
- perjantaina ja viikonloppuna saadaan yleisöä parhaiten halleille
mähönen
02/01/2017
eiköhän vähintään 75% pelaajista haluais pelata ratkasuun asti.
Arto Kilponen
02/01/2017
Pelaajilta voisi kysyä ihan kyllä/ei-tasolla, että onko hyvä, että peli voi päättyä tasan. Samoin valmentajilta, seuratoimijoilta ja katsojilta (vaikka nettisivujen kautta). Veikkaan murskavoittoa ei-äänille.
Osku
02/01/2017
Näyttää meitä Oskuja olevan täällä kommentoimassa enemmänkin, mutta ei siitä sen enempää.

En ymmärrä mikä siinä tasapelissä on niin vastenmielistä. Jos pelataan 60 min tehokasta peliaikaa ja tilanne on sen jälkeen tasan, niin eikö niitä pisteitä voi sitten jakaa. Tälla tasolla ei voi soveltaa enää pihapelisääntöjä, että ekana 10 maalia saanut voittaa.

Mikäli kuitenkin halutaan pelata joku järjellinen aika jatkoaikaa (max 10 min.!), niin miksi kopioida joku tyhmä 4 vs 4 jostain jääkendosta? Tehdään se toisella tavalla ja paremmin.

Molemmille piste 60 min jälkeen ja sitten 5 min jatkoaika 6 vs 6 ja ei vaihtoja!
Tämä muuttaisi täysin koko pelin luonteen ja strategian. Valmentajat joutuisivat miettimään pelaajavalintoja ja pelistrategiaansa ihan uusiksi. Väsyneilläkin pelaajilla peli nopeutuisi huomattavasti 6 pelaajalla, ja oletettavasti se myös ratkeaisi 5 min aikana, mikäli molemmat joukkueet olisivat jo varmistaneet edes yhden pisteen pelistä.

Itse ainakin haluaisin nähdä millaiseen pelitapaan ja -nopeuteen tämä kuudennen pelaajan mukaan ottaminen johtaisi. Ainakin tätä voisi testata jossain yhteydessä. Tai sitten ei. :)
46
02/01/2017
Jos saisin päättää: 10 minuuttia 4 vs 4 jatkoaikaa, jonka jälkeen rankkarit. Varsinaisen peliajan voitosta 3 pistettä, jatkoaikavoitosta 2, jatkoaikatappiosta 1 sekä varsinaisen peliajan tappiosta 0.
Osku
02/01/2017
Voisiko joku perustella miksi pitäisi pelata 4 vs 4 jatkoajalla? Se ei vaan tuo mitään uutta lajiin. Pisteistä olen 46:n kanssa eri mieltä. Voitosta 2 pistettä ja varsinaiselta peliajalta 1. Jossain pitkässä sarjassa (NHL) ymmärrän 3 pistettä, mutta näin lyhyessä, jalkapallotyyppisessä sarjassa, kolme pistettä vaan vääristäisi voimasuhteita.

Tosin en ymmärrä salibandysarjan lyhyyttäkään. Amatöörisarja, joo, mutta eikö silloin voisi leikata sieltä harjoitusmääristä? Kaikki pelaajat haluavat enemmin pelata kuin harjoitella. Jätetään niitä harjoituksia sitten väliin jos amatööriurheilu ei salli ylimääräisiä harjoituksia. Ja seuraavaksi joku heittää ne matkakustannukset...
Arto Kilponen
02/01/2017
Ei todellakaan mitään "no nää pelit nyt on kaikki vähän eriarvoisia, osasta jaetaan kaksi, osasta kolme pistettä", jos ei sitten samalla siirrytä pisteprosentteihin sarjataulukossa.
Timppa
02/01/2017
Uudistus nr 1:
- Arto Kilponen ei enää kommentoi
Pidetään tää
02/01/2017
Muuten salibandyliigassa pistesysteemi on hyvä mut runkosarjassa pitäs ehdottomasti olla pitempi jatkoaika. Viidessä minuutissa joko hirveetä hurlumheitä se 3 min ja sit kummatkin jengit alkaa hieroon vikaa hyökkäystä ja vihun saadessa pallo sama juttu. Ei siinä väöryyttä oo mut pelaajille ja yleisölle varmasti mielyttävämpi tapa ratkasta matsi. Pleijareissa 10min ja +rankkarit toimii.
Pidetään tää
02/01/2017
Vääryyttä*
Artsille
03/01/2017
Ei se että ruotsissa pelataan yksi finaali ja mm-kisoissa yksi finaali saa olla syynä että suomessa pelataan yksi finaali.pelataan paras kymmenestä ilman rankkareita kultaisella maalilla hamaan tappiin asti nii selviää varmuudella kuka on paras :-)
Me
03/01/2017
ollaan kopioitu kaikki ruotsista.mitäs jos otetaan suomeen korkeat laidat,hartiasuojat ja kunnon taklaukset niin saa yleisö lisää fiilistä.Voitte vaikka järjestää kyselyn niin tätä suuri yleisö kumminkin haluaa.
Ja
03/01/2017
sitten voitais sallia mailan painaminen ja nosto.mailaanlyönti olisi edelleen kielletty.saatais vähän äksöniä kehiin ja vähemmän jäähyjä.nyt se on poksia kaikista pikkuisista mailan hipaisuista.
uudistuksia tarvitaan
03/01/2017
Yleisön toive: lisää pelejä, kiitos. Olisiko liigassa yksi joukkue vähemmän, mutta sarja pelattaisiin kolminkertaisena? Ja loppuottelusarja heti takaisin finaalijoukkueiden kotihalleihin!
03/01/2017
Mikä yleisön toive?katsoppa liigapelien katsojamääriä.tonniin ei päästä ku joskus.käykää katsomassa niitä pelejä.ei siellä mitään yleisöryntäyksiä ole.
uudistuksia tarvitaan
03/01/2017
Tarjonta luo kysynnän. Muutama hassu peli vuodessa ja laji ei saa koskaan riittävästi huomiota. Suunta ei käänny ellei sitä käännetä.
Espoo
04/01/2017
Tätä on odotettu, Piiparinen palaa Öljymiehiin!
Pajukoski, Piiparinen ja Pfitzner olisi nostalginen ketju, muutama vuosi sitten sai tuhoa aikaan..

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.