Blogit

Blogi: Hyllytetyt tuomarit: ”20 vuoden erotuomariura loppui harvinaisen valitettavalla tavalla”

04.04.
2017
97 Kommenttia
38
Blogit

Classic-Happee-välieräparista hyllytetty Lasse Vuola kirjoittaa saamastaan kohtelusta oheisessa blogitekstissä. Kirjoituksen mukaan sekä Vuola että Tero Fordell lopettavat pitkän ja ansiokkaan erotuomariuransa tapauksen myötä. Kuva: Esa Jokinen

Vuonna 1997 alkanut erotuomariuramme loppui tänään aamulla nöyryyttävimmällä mahdollisella tavalla kello 9.19. Silloin meille lähetetyssä sähköpostissa ilmoitettiin, että meiltä otetaan kaikki, jo asetellut välieräottelut pois Happeen ja Classicin välisestä sarjasta.

Perustelun saimme soitettuamme erotuomarivaliokunnan puheenjohtajalle. Syynä oli, että olimme tuominneet vain viiden minuutin rangaistuksen Otto Tikalle.

Kääriäinen myös kertoi, että tällaista toimenpidettä ei ole koko kaudella tehty, että jo asetellut ottelut otetaan yksittäisen havaintovirheen vuoksi pois. Kääriäinen oli itse äänestänyt sen puolesta, että saisimme jatkaa sarjan loppuun.

Surkuhupaisaa tässä kokonaisuudessa on, että otteluvalvojan palaute oli positiivista pelin jälkeen. Lehdistötilaisuudessa joukkueiden valmentajat olivat kiitelleet erotuomaritoimintaa. Kurinpitojärjestelmähän on olemassa sen vuoksi, että sinne voidaan jälkikäteen viedä videotallenteiden perusteella käsittelyyn tilanteita, joissa on aihetta epäillä väkivaltaista käyttäytymistä. Eivät nämä jälkikäsittelyt ole johtaneet koskaan siihen, että jo aseteltuja otteluja otetaan pois.

Me emme tienneet, että tällainen ajojahti on ylipäätään käynnissä. Kenelläkään ei ollut selkärankaa soittaa meille, että tällaista ainutlaatuista toimenpidettä edes harkitaan. Agitaattorina tähän ajojahtiin oli saamiemme tietojen mukaan toiminut henkilö, jolla on aina ollut jotain meitä vastaan. Ei voi kuin ihmetellä motiiveja.

Peli on meidän osalta selvä, 20 vuoden erotuomariura loppui harvinaisen valitettavalla tavalla, yhden tilanteen johdosta.

Jäämme ikävoimään pelaajia, jotka uhraavat valtavia määriä aikaa viemällä lajia kohti huippu-urheilua. Heidän kanssaan meillä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

Emme jää ikävöimään narsistisia manipulaattoreita, jotka erotuomariorganisaatiossa pelaavat omia likaisia taustapelejään, josta saavat nautintoa. Heidän kanssaan meillä on aina ollut ongelmia. Harmillista on, että nämä ns. haitallisen valikoitumisen kautta vapaaehtoistoimintaan tulevat yksilöt saavat aikaan niiden henkilöiden poistumaa, jotka ovat liikkeellä oikeista motiiveista – rakkaudesta lajiin.

Lue myös:
Erikoinen ratkaisu – välierien tuomaripari vaihtuu kesken sarjan

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Lasse Vuola
Lasse Vuola
Kirjoittaja on kansainvälinen erotuomari ja tamperelainen perheenisä. Vuodesta 2012 alkaen hän on toiminut Salibandyliiton valituslautakunnassa. Päivätyökseen hän toimii asianajajana liikejuridiikkaan erikoistuneessa asianajotoimistossa Helsingissä. Tällä hetkellä hän on tosin opintovapaalla (University of California at Berkeley).
Jes
04/04/2017
Pääkallon kommentti osasto saa kohta mitä tilaa, eli ei ole kohta yhtään tuomaria ja joutuvat puskista huutelun sijaan pukemaan haalareita ylle
ET soittaa kotiin
04/04/2017
Liitto voisi alkaa myymään yt-neuvotteluista potkuja saavien ulkoistamispalveluita. Sähköposti on juuri oikea väline asioiden hoitamiseen.

Hävetkää!

Ronny Brännbacka
Janne Häikiö
Mikko Heikkilä
Pasi Kylmämaa
Jouni Kääriäinen
Miikka Myllykangas
Sami
04/04/2017
Voi morjens! Olitte kaksi tuomaria lajin parhaiden joukosta. Ymmärrän täysin reaktionne. Munatonta toimintaa norsunluutornissa.
Katsomo tuomari
04/04/2017
Salibandy on murroksessa, kasvu on niin jyrkkää että silloin sattuu ja tapahtuu.
Organisatiota uudistetaan kuten pitääkin mutta nyt vaikuttaa vähän erikoiselta kun mielestäni liigan parhaat tuomarit hyllytetään ja he lopettavat kokonaan säbäliigassa.
Kuka/ketkä vastasi tästä päätöksesta?

Kauden jälkeen on syytä pohtia tuomaritoimintaa kokonaisuutena ja muutoksia on varmasti tulossa, toivotaan että erotuomareiden määrää lisätään liigassa kolmeen tuomariin.
Domare
04/04/2017
Luulin et vaan alueellisissa toimijoissa näitä.kavereita nostetaan ylöspäin ja suositaan mut huh huh et tollakin tasolla vielä!!
Rautio
04/04/2017
Narsistisella manipulaattorilla tarkoitettaneen hlöä, nimikirjaimilla J ja H ?
JZ
04/04/2017
Noh, vuotakaa nyt joku tämä "agitaattorikin" vielä julki, niin saadaan vähän lisää polttoainetta keskusteluun. Eipä se muuten, mutta jos siellä jotain pelejä tai pippelimiekkailuja on taustalla käynnissä, niin kyllä ne kuviot aina vähän valoa ansaitsevat osakseen.
Jaahas
04/04/2017
Mitä aktuaalista kettua?!
Stadi
04/04/2017
Kyseessä on hyvin todennäköisesti Raution esiin nostama henkilö. Karismaattinen ja sanavalmis narsisti, jota heikommat ja tuomariurallaan eteenpäin haluavat ylenkatsovat. Analyyttinen, muttei näe itsessään virheitä. Edennyt tuomaripiireissä viimevuosina vaikutusvaltaiseen asemaan.
Pilkunviilaaja
04/04/2017
Jaahas.....m-tonta toimintaako???....Kyllä,mollemminpuolin........Tämä kravattiosasto ei ole ollut omissa toimissaan yhtään ajantasalla....vastuunottaminen on vieras käsite....koskaan ei ottelunvalvoja ei hauku "kavereitaan"....tämä on fakta,oli käynyt pelissä mitä vain!!!.....M-tonta on toimintatapa....amatöörien toimintaa vastuullisissa tehtävissä.....Tuomarit.....M-tonta julkituontia....koskaan tuomarit eivät myönnä epäonnistumisiaan......vastuunottaminen...aivan oikein kun tapahtuu sellasia juttuja ja toimintatapoja kiihkeissä peleissä,ettei oikein pysy "hanskassa"....niin oikeudennmukaisuus tapahtuu kun viltitetään!!!!......Kyse on isossakuvassa niinkin pienestä sanasta kuin vastuunottaminen.....pieni sana mutta todella suuri merkitys.....valoja päälle joka osastolla.....ei näistä tuu kuin lajille jälleen kerran haittaa...
Väärät nimet yllä
04/04/2017
EROTUOMARIVALIOKUNTA
Puheenjohtaja: Jouni Kääriäinen.
Jäsenet: Marjo Alanko, Ronny Brännbacka, Mikko Heikkilä, Janne Koskinen, Iiro Parviainen, Kari Saukkonen.
Sihteeri: Jukka Parviainen.
Tero För-Del
04/04/2017
Ainakin 4 jäsentä on äänestänyt puolesta, koska jos Kääriäinen on ollut kerran hyllytystä vastaan
Kasittamatonta toimintaa
04/04/2017
Tuomareista en henkkoht osaa sanoa, mutta menettelytapahan on kyllä aika erikoinen...

Itse tilannehan ei kyllä ollut vitosta enempi rike. Jos siitä jollekin olisi pitänyt antaa enemmän penaltia, se on Vänttinen. Jälkipelit ja kuristamiset pitää kitkeä kunnolla pois.

Vaikea kuvitella, että kukaan voisi ajatella Happeen saavan jatkossa kovin oikeudenmukaista tuomaritoimintaa osakseen, jos näin rankasti reagoidaan kaukalon ulkopuolelta.
Tapsa
04/04/2017
VÄÄRÄT NIMET YLLÄ04/04/2017
EROTUOMARIVALIOKUNTA
Puheenjohtaja: Jouni Kääriäinen.
Jäsenet: Marjo Alanko, Ronny Brännbacka, Mikko Heikkilä, Janne Koskinen, Iiro Parviainen, Kari Saukkonen.
Sihteeri: Jukka Parviainen.

Oikeat nimet olivat yllä, tämä on ETV. Työryhmä on oma juttunsa, he päättävät pääsarjan erotuomareista jne.
Seeproille kenkää
04/04/2017
Iiro Parviainen on tämä Vuolan mainitsema..? Ensiksi muutamat (kymmenet) seurat sekaisin ja nyt koko tuomarisektori :) IP ainakin äänesti monojen puolesta.
Lasse Vuola
04/04/2017
Aion käydä kyseisen henkilön kanssa sivistyneen keskustelun kahden kesken. Hän on sorttia, joka ei vältä sivistyssanoja.
rronb
04/04/2017
Sillälailla sitä lajia viedään eteenpäin? Passo vähän murahtaa niin erotuomarivaliokunnalla paskat housuun lörähtää.

Fordell&Vuola kaikkien aikojen paras tuomaripari Salibandyliigan historiassa.
Kauhulla katselen
04/04/2017
Erikoinen on Parviaisen kausi: Ensin HIFK totaalisen sekamelskaiseen tilaan ja nyt käyttää auktoriteettiään todella väärin. Surullista! Zemppiä Vuola&Fördell
Lasse Vuola
04/04/2017
Tässä asiassa ei ole tullut mitään painetta joukkueilta tai näiden edustajilta erotuomariorganisaation suuntaan.

Tämä on täysin erotuomariorganisaation eli liigaet-työryhmän sisältä, yhden henkilön aloitteesta esiin noussut kuvio.
Jaanus
04/04/2017
Mihin tämä vielä päättyy ? Ensin puristaa kauden mittaa kurinpitäjän ratkaisuista ja valitetaan jokaisesta tuomiosta niin että selviä kakkuja lyhennetään ja vielä erotuomareita pudotuspeleistä vähennetään näin. Ei edes rakastamamme kiekkoliigassa näin asiat mene, tässä reikäpallossa on liian hyväveliverkosto edelleen ja samat toimijat vuodesta toiseen. Ajojahti on rankkaa jokaisella sektorilla. Kiusaaminen saa uuden muodon.
Ari Jyrkinen
04/04/2017
Voimaa kaikille erotuomareille tasapuolisesti! Teette hyvää duunia lajin eteenpäin viemiseksi ja pelaajien turvallisuuden parantamiseksi. Kentällä tapahtuneita asioita ei voi muuttaa, mutta kabinettipäätöksiä täytyy olla munaa muuttaa!
Tony Arima
04/04/2017
Viime vuoden välierissä paria vaihdettiin vihkoon mennen pelin jälkeen. Pari on tänä vuonna entistä parempi. Täysin loogista toimintaa. Vainoharhaisuus on ihmisen heikkoja elementtejä, jotka tunnekuohussa tulee pintaan. Vuolan ja Fordellin olis kannattanut juoda iso latte ennne päätöstään. Odotan mielenkiinnolla kurinpitäjän päätöstä Tikan keissistä. Veikkaan kolmea peliä...
Pena
04/04/2017
Munatonta on ylätason toiminta ollut aina, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Eteneminen vaatii kielen ruskeaksi muuttavia toimia.
Ehkä vielä joskus saadaan sinne isoimpiin virkoihin "tolkun ihmisiä" niin kehittyisi toiminta oikeaan suuntaan.
Tällaisilla ratkaisuilla ei ainakaan helpoteta tuomaripulaa. Itsekin harkitsen välivuodelta palaamista uudemman kerran.
tony
04/04/2017
Täysin käsittämätönta, miten tyhmiä ihmisiä tätä lajia oikein johtaa???
Kaikki johtuu kaikista
04/04/2017
Olis pitänny päätäjien kysyä myös tuomareiden kantaa!
Mutta tuomarit on aina puhunnut sitä ettei heille saa sanoa vastaa eikä neuvoa. Heitä pitää vaan kiitellä hyvästä työstä sen takia asoita alkaa tulla sitten puskista eikä tuomaritoiminta mene eteenpäin. Aina kannataa katsoo myös peiliin
Noh
04/04/2017
Kova juttu. Eihän refet aina onnistu ja jos meikältä kysytään ni eivät koskaan. Ei viheltämisen ura saa kuitenkaan näin loppua. Jos ns potkut tuli yhden tilanteen takia niin morjens. Näinkö tuomaritoimintaa kehitetään? Kyseinen tuomaripari on vähintäänkin riittävän hyvä puhaltamaan liigassa. Vaikka itsellä oli tapana kritisoida liikaakin viheltäjiä ni syvällä sisällä tiesin aina heidän tekevän kaikkensa hyvien ja oikeiden tuomioiden suhteen. Kenellä kummalla on näin paljon valtaa, että tämä pari heitetään syrjään? Sanon samaa kuin ennen viheltäjille. Pitäkää sitten...a sama linja. Yhdestä virheellisestä tuomiosta pois muitakin viheltäjiä.
No sattuuhan se...
04/04/2017
... kun 20 vuoden erityisasema ja vapaamatkustelu loppuu, kyllä sen ymmärtää :( Eikö pyllyjä enää saatu pyyhittyä? Noh, ainahan voi somessa itkeä pillitellä, se kyllä helpottaa :) Ei sen takia kannata lopettaa, ainakaan jos on mukana rakkaudesta lajiin! Mutta sitä logiikkaa en ymmärrä, miksi kuitenkin kuvasit Brännbackaa ja Koskelaa siinä kappaleessa "narsistisia manipulaattoreita", vaikka ne on aina kuljettanut teitä kuin ikiomia poikia?
JH & IP
04/04/2017
Erotuomaritoiminnan syöpä, jos eivät pidä niin tulos on tämä. Hienot erotuomarit jäivät nyt näiden alle, toivottavasti he menevä nyt itse viheltämään ja toteuttamaan kouluttamaansa.
Sairasta
04/04/2017
Sairasta sanon minä.... Koko ajan puhutaan miten Tikka ja Kauko sitä ja Tikka ja Kauko tätä..... Onko tosiaan niin, että SUURI JA MAHTAVA Classic saa tehdä mitä vaan. Vänttinen saa tulla tilanteen ulkopuolisena puuttumaan ja repimään kuristusotteella.... Mailalla saa lyödä / repiä vastustajan jalkovälistä yms yms.... En puolusta Tikkaa, mutta mikä pyhimys Vänttinen ja kumppanit on? Mitä tuomareihin tulee niin kohta ei ole yhtään tuomaria jotka uskaltavat puhaltaa suur seuroja vastaan, kun tulee pian kenkää. Eikös ois parempi antaa tuomareiden tuomita molemmille tilanteiden mukaan eikä sen mukaan onko suuri ja mahtava seura kuten esim. Classic.
Vuolaa haavoihin
04/04/2017
Alanko itkee?
Toiminta
04/04/2017
Koko hommahan alko siitä kun classic oli valittanut tikan tuomiosta ja oli pyytänyt lisää rangaistusta. Lehdistötilaisuudessa puhutaan toista mitä oikeasti ajatellaan. Classic ei ollut tyytyväinen tuomareihin ja oli tehnyt valituksen. Hävettää sen puolesta mitä saivat aikaan! Helvetin hyvä tuomaripari nyt pois peleistä..
Tikka
04/04/2017
Mä haluun viihdyttää
Analyytikko
04/04/2017
Hassua miten jengin pitää tuota Classic-angstiaan tuoda esille joka asian/uutisen yhteydessä.

Hassua myös sekin, miten vanhoillisesti näinkin nuori laji toimii. On surullista minkälaista kuvaa laji haluaa antaa ulkopuolisille viitaten esim. näihin maajoukkuevalmentaja- ja nyt tähän tuomarikuvioon. Näinkö liitto puolustaa omiaan? Tämmöisenkö kuva lajin haluaa antaa itsestään ulkopuolisille tahoille?

Surullista.
pelailija
04/04/2017
Urheilussa kaikille sattuu virheitä, eikä tämä yksittäinen tilanne mielestäni kyllä oikeuta tällaiseen toimenpiteeseen millään mittakaavalla. Esim jääkiekon puolella Jyp hpk sarjassa kahdelle voittomaalin tekijälle tuomittiin jälkikäteen pelirangaistuksia ja tuomarit eivät saaneet kenkää. Mielestäni Happeen ja Classicin yleisöjen tulisi lopuissa otteluissa jotenkin osoittaa tukensa näille tuomareille niin saisi liittokin vähän painetta. Ei mitään sikamaista mutta joku tyylikäs standing ovation tai jotain.
Hohhoijaa
04/04/2017
Kyllähän täällä jokainen saa analysoida mutta miettikää nyt oikeesti. Family voittaa helvetin hyvällä pelillä mutta pelin jälkeen on pakko kritisoida rangaistuksesta että saadaan happeen hyvät pelaajat istumaan. Ei vaa voi hyväksyä tosiasiaa että johtaa otteluvoitoin 2-0 mutta pitää varmasti huolehtia että voittaa edes sillä tavoin et hyvät pelaajat sivussa...
JANIINPÄ
04/04/2017
Ei tämä nyt kyllä oikein mennyt. Saati lähelläkään asiallisesti käsiteltynä.
Eikö ole kuultu sanoja huomautus, hetken hyllytys jne?
Kyllä puskaradiot kertovat että ao. tuomaripari on ihan asiallisesti hommiaan hoitanut.

I do not like tis kase at ool.
SP
04/04/2017
Lajista riippumatta tuomarikunnan pahin vihollinen on tuomari itse. Pitää olla todela raju luonne tai luonnevika, että tuonne tasolle selviää. Jalkapallon puolella ihan sama ja mikään ei ole osalla porukkaa niin suuri hauskuuden aihe kuin toisen epäonnistuminen. Tunnistan tuosta kirjeestä liian paljon samankaltaisuuksia jalkapallon puolelle. ´Hyllylle tilanteista, joihin et itse ole voinut vaikuttaa ja jotka eivät ole mitenkään liittyneet pelin tapahtumiin. Ex-tuomarina oma vaatimustaso tuomaritoimintaan on aika kova ja hermo menee, jos näkee, että dumaria ei edes kiinnosta, miten menee. Alasarjoissa/junnuissa tuomarityöskentelyn taso on pitkälti kiinni asettelijasta, mutta absoluuttisella huipulla pelkkä tuomarointitaito ei ole lopulta se ratkaisevin osa. Hyvä veli-järjestelmä nostaa sinne kyllä haluamansa, valitettavasti.

Classicin touhu nyt on ollut jo perustamisesta lähtien kentän ulkopuolella aika pelletouhua, hyvin menee samaan jatkumoon.
Vuosaari
04/04/2017
Täytyy kompata Tony Arimaa, hyvin samoilla linjoilla. Tässähän ei mitään lopullisia potkuja jaettu kenellekään vaan tuomaripari itse teki tuon päätöksen ettei jatka (ikinä). Aihetta kovempiin tuomioihin kyseisessä pelissä antoi kumpikin joukkue,, kuten Tikan tapauksessakin.
Analyytikko
04/04/2017
Yllä olevaan viestiin edelleenkin ihmettelen mitä tässä lausunnossa on epäselvää:

"Tässä asiassa ei ole tullut mitään painetta joukkueilta tai näiden edustajilta erotuomariorganisaation suuntaan."
Ei ymmärrä
04/04/2017
En vaan käsitä. Pelihän meni tuomareilta hyvin? Mitä sitten jos tikan tuomista Classic valittaa. Eihän sen pitäisi tuomariparia vaihtaa. Tai jos vaihtaa niin ei nyt tuolla tavalla. Juuri kyseisen ottelun erätauolla muutamalle tuomarille takanani totesin miten hullu pitää olla, että tätä lajia viheltää. Varsinkin liigatasolla. Vauhti ja taito sitä luokkaa ettei kaikkea vaan voi nähdä.

Hävettää taas liiton puolesta tämä touhu. Toivottavasti tuomaripari jatkaisi!
tuo marinointi
04/04/2017
toi oli aika kiihkeä peli ainakin tuolla Jyskälässä ja koko ajan sattui ja tapahtui. Kuitenkin tuomarit pysyivät tässä aika hyvin mukana, paremmin kuin nämä välieristä ulosjääneet vekkulit.

Toi tikan teko saattoi mennä tuomarin katselupisteestä vähän ohi mutta mätkyjähän on hyvä antaa videotuomarien sitten.

vuola ja fordell jatkoon
TÄHÄN
04/04/2017
Keissiin on turha vetää kumpaakaan joukkuetta mukaan kuten Vuola mainitsi niin joukkueilta ei ole tullut minkäänlaista painetta vaan juttu on laitettu vireille erotuomari organisaation sisältä.Ja sieltäkin ilmeisesti vain yhden henkilön toimesta.
Ei ymmärrä
04/04/2017
"Tuo marinointi" juurikin samaa mietin, että todella hyvin pysyivät vauhdissa mukana monnarilla. Ei varmasti helpoimmasta päästä tuomareille kyseinen peli.

Oikein toivon että superfinaalissa reippaasti alle 10k katsojaa sekä Classic ja ev vastakkain. Sen fanien rummutuksen voin vaan kuvitella.... Saa liitto nenilleen oikein kunnolla näistä päätöksistä.
SP
04/04/2017
No, joukkueilla ei ollut sinällään ehkä tuohon hyllytykseen suoraa yhteysttä, mutta taas Passo sai ruinattua vastustajalle kolme peliä pelikieltoa. Onneksi voi kuitenkin familyn tyyliin valittaa tuosta pelikiellosta ja Tikka pelaa ainakin huomenna. Vauhdikas peli ja lopputulemana sitten täysi farssi. Miten meni noin omasta mielestä?
Myyrä
04/04/2017
Voisin kertoa useita hyviä esimerkkejä ja asioita miten yläkerrassa asioita hoidetaan. Hyvä veli , kalakaveri jne. Miten tuomareilta otetaan pelejä pois , ei anneta pelejä , ei nosteta ylös tai tiputetaan sarjatasoja alemmas. Kuntotesteissä hiukan tasoitellaan tuloksia jne.. Kaikki ne näkee kentälläkin . kalakaveri saa pelin johon ei taso riitä vaikka mielestään pärjäisi. Sit ihmetellään ku peli menee päin persettä. Viime vuonna kävi pojille ns samanlaillakin , hyllytettiin jatkosta. Mutta näette sitten kun finaalituomarit julkistetaan ..
Api
04/04/2017
Vehkapuru kehiin!!!
Analyytikko
04/04/2017
"No, joukkueilla ei ollut sinällään ehkä tuohon hyllytykseen suoraa yhteysttä, mutta taas Passo sai ruinattua vastustajalle kolme peliä pelikieltoa."

Jännä juttu miten sana "mutta" kumoaa kaiken aiemmin mainitun.

Mutta miksi antaa sellaisen asian kun "tosiasian" haitata keskustelua?
Myyrä
04/04/2017
Liian paljon mätiä omenia jotka pitäisi poimia pois ennenkuin on liian myöhäistä. Ja heidän toimintatapa on oikea. Korruptioa ja politiikkaa. Ikävää että lajinsa huipputuomareita syrjitään näin. Tsemppiä valiokunnalle edelleen loistavien päätösten kanssa. Vihje , lopettakaa ja jättäkää ammattilaisille nämä
Mafia-touhua
04/04/2017
Ensiksikään en näe hirveästi itse asialle eduksi sitä, että sitä alettiin repostelemaan tällä palstalla. Täällä huhut ja hevosmiestentietotoimiston "varmat tiedot" vellovat valtoimenaan. Lisäksi teiniangstin kourissa pyörivät provokaattorit ja trollaattorit lisäävät oman typerän lisänsä soppaan. Asian eteneminen ja hoitaminen tuntuu sinällään varsin oudolta. Jos liikkeelle paneva voima on yksittäisen pelaajan saama "liian lievä rangaistus", niin onhan tällaisten tapausten takautuvaan korjausliikkeeseen keinot. Niitä on käytetty jatkuvasti. Voiko yksittäinen tapaus johtaa hyllyttämiseen, ja voiko yksittäinen ihminen jyrätä tällaisen prosessin läpi ilman laajempaa tukea ja laajaa, pidempiaikaista epäluottamusta tuomareiden toimintaan? En oikein jaksa uskoa sitä. Mutta pesän siivoamiseen olisi varmaan ollut sivistyneempikin tapa kuin nyt toteutunut.
Erikoismies
04/04/2017
Nää lopettamispäätökset ja avautumiset ja uhriutumiset kertoo kyllä aika karua kieltä herrojen paineensietokyvystä. Ehkei välierät tosiaan oo oikea paikka?
PELAAJA
04/04/2017
Tuomarien tehtävä on tuomita pelejä, ei ratkaista pelejä tai antaa suuntaa peleille järjettömillä tuomioilla. Tämä tuomarikaksikko on ollut jo pitkään sellainen, joka ei vaikuta ottelun lopputulokseen negatiivisesti omilla järjettömillä tuomioillaan. Hyvänä esimerkkinä nyt vaikka Classic Indians sarja, jossa pelaajat pelasi, tuomarit vihelsi ja otteluiden läpivienti oli lähestulkoon erinomaista.

Punainen Tikan tilanteesta olisi ollut ylilyönti ja vitonen kuitenkin oikeutettu. Tämän parin hyllyttämistä en olisi ikinä uskonut tapahtuvan, asioita kuitenkin tässäkin lajissa tulisi katsoa isossa kuvassa. Sarjan paras tuomarikaksikko on nyt lomilla ja superfinaalia viheltää varmaan Heinola & Marttinen heilutellen viiimeisellä kympillä punasta, tai sitten Alavire&Nilkki. Vuolalle ja Fordellille kaikkea hyvää ja ottakaa muutama huurteinen vihellyksillenne, ootte sen ansainnu.
Tikka
04/04/2017
Tikka syyllistyi raakaan rikkomukseen josta olisi pitänyt määrätä PR3 ja kurinpitäjä on antanut tästä tuomiovaltansa maksimaalisen määrän kakkua. Tämä olisi pitänyt nähdä ja ilmeisesti Vänttisen kuristus.
Noppa
04/04/2017
Kyllä tämä taas tekee lajille itselleen hallaa. En ole liigan pelejä käynyt katsomassa, koska enemmän keskitytään itkemään organisaatio tai toimielin tasolla milloin mistäkin. Huoh!
Hki
04/04/2017
Todella surullista! Vuola&Fordell paras tuomaripari koskaan. Olen aina arvostanut sitä miten hyvä linja heillä on ja miten rauhallisen itsevarmasti he hommansa hoitavat. Näissä tuomareissa ei ole sitä mitä monista tuomareista löytyy eli sellaista tarpeetonta ylimielisyyttä. Kaikilla mittareilla paras tuomaripari mitä tiedän.
Keijo Kontio
04/04/2017
Tätä asiaa laji ihmisenä tutkiessa herää kysymys pitäisikö lajia alkaa tuomitsemaan kolmella tuomarilla huippusarjoissa joka kyllä kieltämättä muuttaisi erotuomarien nykyisiä liiketeknisiä ratoja merkittävästi ja todennäköisesti johtaisi siihen ,että pienen pelitilan takia toisinaan kolmannen hepun pitäisi liikkua loikkia aina ns. Erotuomarikilmiossa kentän ulkopuolella ellei peräti koko kolmion (niinkuin koripallossa tapahtuu) , mutta nykyisten muutenkin ahtaiden hallien oloissa homma voisi mennä jopa hassun näköiseksi ellei vaaralliseksi tyyliin Otahallin Indians kotikenttä jossa kaukalon ulkopuolella on olemassa ansa jossa lattiapohja saattaa tehdä ikävän yllätyksen siellä loikkivalle tuomarille. FiFAn kansainvälisissäkin otteluissa on kolme tuomaria vanhan systeemin mukaan jalkapallossa ,kun taas UEFA käyttää tunnetusti jo viittä kentän tapahtumiin vaikuttavaa tuomaria outoine kumipamppuineen (liekö jotain radiolähettimiä). Liikaa näkemättä ja tietämättä mitä aikuisten oikeasti Jyväshyvässä tapahtui niin tällaisen erotuomariparin pudottamisen perushenki lähtökohtaisesti kait on kuin jääkiekonkin puolella niin tuomareille kuin Play offia pelaaville joukkueille yksi virhe ja olet ulkona koko loppuhuipunnuksesta. Mm.Tampereen jääkiekkopuolella tiedetään urheilijoiden keskuudessa mitä yksi epäonnistuminen mm. Kuudennen ottelun jatkoajalla loppujen lopuksi merkitsi - vastustaja sai uuden mahdollisuuden. Erotuomarimaailmassa se vastustajan uusi mahdollisuus on suuressa reservissä olevien lähes samantasoisten tuomariparin esiinmarssiminrn. ymmärtääkseni ottelusarjoja on tällä kaudella jaettu niin ,että sama pari viheltää sarjan alusta loppuun asti ,ellei tapahdu jotain merkittävää ...Salibandyn erotuomarivaliokunnan mielestä äänestyksen jälkeen näin nyt ilmeisesti on tapahtunut. Meidän pitää muistaa ,että peli on huipulla julmaa myös FIFAn huipuilla - kaveri joka ei havainnut Pariisissa 2009 erästä merkittävä.ä kädellä halttuunottoa karsintaottelussa Ranska - Irlanti - pääsi kyllä MM-lopputurnaustuomarien joukkoon juoksentelemaan Etelä -Afrikan kisoihin reserviin ,mutta ainuttakaan tehtävää hänelle ei kisoissa myönnetty.Hän putosi karsintaotteluun havainnointipuutteen takia seuraavan kesäkisa rangkingissa erotuomariasetteluista vastaavan silmissä huomattavasti ja pysyi koko kisojen ajan turistina. Erotuomari jatkoi silti uraansa.
Rikoskoskinen
04/04/2017
Ymmärtäisin hyllytyksen vain siinä tapauksessa, että tuosta ei olisi tuomittu mitään. Vaikka olisivat antaneet vain kakkosen, niin ei siltikään hyllytyksen arvoinen virhe, vaikka virhe toki olisi ollutkin. No, onneks toi dumarin pesti on niin haluttu, että varmaan tulossa uutta väkeä ovista ja ikkunoista ja etenkin hyviä sellaisia...NOT!
Pekka Mukkala
04/04/2017
En tunne kyseisen pelin tapahtumia, mutta olen surullinen kahden kokeneen erotuomarin lopettamisesta. Meillä ei ole yhtään ylimääräistä erotuomaria, heistä kaikista syytä pitää kiinni. Mielestäni molempien osapuolten tulisi istua saman neuvottelupöydän ääreen liiton puheenjohtajan Ismo Haaponiemen johdolla ja asiasta tulisi keskustella avoimesti ja hakea sitä kautta ratkaisua, jossa molemmat erotuomarit voisivat jatkaa uraansa ja liitto ei joutuisi ikävään valoon tämän tapauksen johdosta.
Katsomossa
04/04/2017
Pelaaja tuossa aikaisemmin jo kommentoi hyvin, lisäisin että Kauko olisi ansainnut viitosen mutta kuitenkaan mitään ratkaisevaa virhettä tapahtunut.
Heinola&Marttinen on tehnyt säännöllisesti ratkaisevia virheitä ja usein jopa ottelun lopputulokseen vaikuttavia. Jotain on pahasti pielessessä erotuomaritoiminnasta päättävilä.
Ihmettelen
04/04/2017
Sinällään näkisin, että tuomareiden siirtäminen sivuun kesken sarjan voi olla oikea ratkaisu jos tuntuu siltä, että homma ei pysy näpeissä. En kykene ottamaan kantaa, että onko tässä käynyt niin. Yksittäisistä tuomioiden oikeellisuudesta ei mielestäni pitäisi ikinä rangaista, sillä kaikki tekevät virheitä. Jos homma ei ole oikeasti näpeissä, niin sitten uutta paria kehiin! Toki kohtelu pitää olla TASAPUOLISTA KAIKILLE tuomareille. Ihmettelen kuitenkin kyseisen näiden tuomareiden tyyliä hoitaa asioita "julkisuuden" kautta. Tyylikästä olisi ollut vain todeta, että pitäkää tunkkinne ja siirtyä tyylikkäästi takavasemmalle jos ura kerran loppuu ilman kohuja. Mutta kait tämä on tätä aikaa kun kaikesta pitää nosta "kohu" tai "some-kohu" tai jotain muuta. Tyylikkäintä on säilyttää tyylikkyys itse!
Tiitus Unnola
04/04/2017
Tuntematta tapauksen osapuolia laajasti, voin kuitenkin kommentoida. Niin kuin Napoleoni sanoi Raateentiellä -43, kyllä tisuammus on aina tisuammus. Emme voi jäädä vatvomaan yksittäistä tilannetta yli neljää päivää, koska kuinka monta yksittäistä tilannetta ja kohellusta yhteen puoliaikaankin mahtuu. Ja vielä Vuolat ja Kyynärät ja Heikit siihen päälle. Puhalletaan yhteen pakaraan ja pidetään mölyt mummolassa.
Slight
04/04/2017
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tämä tuomarikaksikko on tällä kaudella ja ainakin vielä classic-indians sarjassa ollut varmasti tämän sarjan parhaimmistoa. Kyseistä ottelua en nähnyt joten siitä ei voi kommentoida, mutta en usko että heillä olisi yhtäkkiä pakka hajonnut näissä peleissä. Sen sijaan katsoin nämä tilanteet jotka ovat "puhuttaneet" ja mielestäni tuomiot olleen aika osuvat, 5min jäähyt paikallaan, mutta punaiset olleet varmaan liioittelua pelitilanteessa.

En ole myöskään nähnyt tämän kaksikon koskaan tekevän ottelun tuloksia ratkaisevia päätöksiä, enkä myöskään ole koskaan nähnyt että he lähtisivät mukaan huutelukisoihin pelaajien kanssa vaan heillä tuntuu aina olevan oma touhu hanskassa.

Päätöstä että lopettavat tuomaroinnin tuollaisen ihmeellisen päätöksen jälkeen ymmärrän hyvinkin. Ainakin toisella tuntuu olevan ihan hyvä työura reaalimaailmassa ja varmasti tämä tuomarointi enemmän rakkaudesta lajiin ja harrastusmielessä tehtyä, siksi ymmärrän että jos kohtelu on sellaista missä arvostus tehtyyn duuniin on olematonta niin varmasti tekee mieli lopettaa koko touhu.

Toivon kuitenkin että tämä pari jatkaisi vielä ensi kaudellakin, koska heidän tuomitsemat pelit tuntuvat aina ratkeavan paremman joukkueen voittoon eikä tuomareiden ylilyöntiin.

Lisäksi täytyy sanoa että tuohon happee-classic sarjaan jos laitetaan heikompi tuomaripari, niin sitten siellä vasta alkaakin sattumaan ja tapahtumaan, koska vauhti ja latautuminen tuntuu olevan aika äärimillään tässä sarjassa, kuten kuuluukin, mutta sitä varten siellä pitäisi olla osaavat tuomarit pitämässä peli hallussa.
Peräkylän Jussi
04/04/2017
Tuntemattoman Sotilaan kohtaus tulee mieleen. Ei sota yhtä miestä kaipaa. Tässä on nyt kuitenkin teloitettu kaksi erotuomaria julkisesti ja lopullisesti. Sodassa pari ukkoa sinne tänne ei haittaa, erotuomarin menettäminen lajista on pahempi juttu isossa kuvassa.
Paavo
04/04/2017
Jääkiekossa tuomareitten arkipäivää...voisko Yön Olli Lindholm tulla liittoon tiedottajaksi😄...
Opa
04/04/2017
20 vuotta tuomarointia on pitkä aika. Luulen, että lopettamista on muutenkin harkittu ja nyt tuli mahdollisuus tehdä lopullinen päätös. Jos pari olisi päässyt mitalipeleihin, lopettamisilmoitus olisi suurella todennäköisyydellä tullut kauden viimeisen vihellyksen jälkeen. Kyseessä kuitenkin aikaavievä harrastus joka jossain vaiheessa alkaa menettää merkitystään siviilikiireiden rinnalla. Aika vaikea päätöksen jälkeen on enää palata viheltämään, vaikka kuinka maaniteltaisiin. Henkisesti ollaan jo eläkkeellä.
Kriisi
04/04/2017
Kriisi on aina myös mahdiollisuus vaihtaa kurssia. Nyt olisi paikka kertoa rehellisesti ja välittömästi missä mennään..
Molemmat ottelut nähneenä
04/04/2017
Kummassakin classic/happee pelissä oli pelaajien taholta ylilyöntejä ja turhan kovia otteita mutta tuomarikaksikko oli vallan erinomaisesti tilanteiden tasalla. Jos joku yksittäinen tapahtuma jäisikin huomiotta niin sitähän varten niitä jälkeenpäin voi ruotia.
FBO
04/04/2017
Vuola&Fordell onnistuivat todellakin paremmin kuin heidät sivuun laittaneet. Vai onko niin että täysin pihalla oleva henkilö on saanut tahtonsa läpi? Joka tapauksessa Haaponiemellä nyt näytön paikka ja seuraavaksi tuomio...
Arto Kilponen
04/04/2017
Seinäjoella ollaan varmasti erityisen tyytyväisiä siihen, että erotuomarien kitkentä on saatu aloitettua.

Mutta oikeasti, onhan tuo nyt ihan älytöntä, että Classicista tehdään liigaa suurempaa seuraa, joka pelaa täysin omilla säännöillään ja hankkii potkut kaikille, jotka tiellä seisovat.
Klasu
04/04/2017
Jaaha Klasun enkelit saivat siipeensä ja päättivät lopettaa siltä seisomalta uransa.
Sitten piti vielä oikein blogissa itkeä elämän kurjuutta, jotta saisi vähän balsamia haavoille.
Jonninmoinen friikki
04/04/2017
Pekka Mukkalan kommentti asiaa!
Iiro Parviainen kuvioissa? Sama herra joka ratkoi pelejä jo 90-luvulla & oli peliäkin isompi?
60100
04/04/2017
Kilponen, kiitos kovasti tuosta viestisi alusta. Kuinka katkera voit olla...
Uskon, että moni esimerkiksi Seinäjoella pelejä katsomassa käynyt on samaa mieltä osan täällä kommentoivien kanssa; Fordell & Vuola -pari on loistava ja asiansa osaava. Muun yleisön osalta en pysty tietenkään kommentoimaan, mutta näkeehän näistä kommenteista kuinka tätä paria arvostetaan. Erityisen typerän tästä tapauksesta tekee viestintätapa. Näin isoja päätöksiä ei vaan voi hoitaa yhdellä sähköpostilla. En tiedä onko kuinka ainutlaatuinen tapaus, ilmeisesti on, mutta pahempiakin virheitä on tuomareille tapahtunut (esimerkiksi juuri SPV-Oilers -sarjassa), mutta ei heitä ole virheiden takia hyllytetty. Tuomarikin on ihminen ja tekee kentällä parhaansa. Aina ei mene putkeen, mutta ei mene pelaajillakaan.
AIVAN OIKEIN
04/04/2017
JO VUOSIA ODOTTANUT TÄTÄ.
Media
04/04/2017
Nyt herätys liigan TJ.
Iltasanomat on jo aloittanut kirjoittamaan ajojahdista., jatkoa todennäköisesti seuraa muissa massa medioissa. Nyt tulee sitä näkyvyttä, valitettavan negatiivista kun ei osattu viestintää oikein.
Vieläkin on mahdollista tulla esille, esimerkiksi voisi kokeilla rehellisyyttä.
geijo
04/04/2017
Loistavaa toimintaa!
Tero Töyrylä
04/04/2017
Sitä osaamista, mitä tällä parivaljakolla on, tulee hyvin ikävä. Ja se arvostus, mitä tämä kaksikko on kansainvälisesti ja kansallisesti saanut, mukaanlukien pelaajien kunnioitus, on hyvin hitaasti paikattavissa. Ja kun heidän osaamisensa tällä tavalla vedetään kerralla ja yllättäen pöntöstä alas, on syytä kohdistaa se ulostaminen ihan jollekin muulle taholle. Kirosanan lisäisin, jos saisi.
SP
04/04/2017
Vuolahan voisi juristina aloittaa kurinpidossa. Olisi ainakin pelistä näkemystä.
Entisenä liigapelaajana
04/04/2017
olen täysin samaa mieltä Tero Töyrylän kanssa. Näkeehän sen, että liitolla menee vihkoon, viimeisimpänä tulee mieleen superfinaalin toteutus, maajoukkueen päävalmentajan sopimuksiin liittyvät sotkut ja viimeisimpänä tämä #tuomarifarssi.
Peluri#14
04/04/2017
Mielestäni hyvin tuomittu pelit. 5min arvoinen jäähy, ei enempää. Epäoikeudenmukaista toimintaa et-vastaavilta. Tsemppiä Vuola ja Fordell!
Anssi
04/04/2017
Sama toiminta jatkuu kuin oli aikanaan kun itse olin liigassa dumarina yhden kauden. Siitä on aikaa yli 15 vuotta, mutta toiminta samaa saissee.
Heimo
04/04/2017
Salibandyn yhteisöllisyys on vielä vaiheessa kuten nähdään tämän päivän keskusteluissa ja päätöksissä.
Lukasin Sitran sivuja ja pysähdyin miettimään yhteisöllisyyden merkitystä. Sana on hävinnyt monesti kaupunkilaistumisen myötä mutta on kuitenkin säilynyt pienemmillä paikkakunnilla.
Salibandy voisi olla nuorena lajina edelläkävijä ja erottautua muista perinteisistä lajeista olemalla oma heimo eli yhteisö.
Avoin päätöksentekokulttuuri olisi juuri se mitä kaivataan salibandyssä kaikilla tasoilla.
Yhteisöjen suurin haaste on yhteinen päätöksenteko. Tämä koskee etenkin päätöksiä, joiden seurauksena syntyy monenlaisia vaikutuksia ympäristölliseen, sosiaaliseen, kulttuuriseen ja taloudelliseen pääomaan. Eräs syy päätöksenteon ongelmiin on niin sanottu NIMBY-ajattelu (Not In My Backyard, ei minun takapihalleni). Päätöksentekoon osallistumisesta pitäisikin saada entistä helpompaa. Tämä parantaisi sekä ihmisten vaikuttamismahdollisuuksia että myös yritysten/yhteisöjen toimintaympäristöä.
Yhteiseen päätöksentekoon liittyy myös muita näkökulmia. Jotta esimerkiksi seurat näkevät asioiden hyödyn omalla kohdallaan, tarvitaan avointa vuorovaikutusta – jo valmisteluvaiheessa. Uudet asiat, joista saa tietoa ja joista keskustellaan, hyväksytään helpommin.
Niinpä, tässä olisi työmaata liiton,liigan ja seurojen johdon sekä meillä kaikilla salibandyn ystävillä.
Arto Kilponen
05/04/2017
Niin siis minusta tuomarit tekevät hommansa, mutta Seinäjoella osa porukasta oli täysin varmoja (sen verran suureen ääneen sitä toistelivat) siitä, että tuomarit ovat maksettuja hoitamaan Oilersin finaaliin.

Jos olen katkera, niin lähinnä siitä, että tietyt ihmiset katsomossa eivät kunnioita tuomareita pätkääkään.
Kuinka ?
05/04/2017
EVT on tainnut saada pari puhelinsoittoa Treelta. Ja saa vielä lisääkin,mikäli Klassik sinne asti pääsee...
stinde
05/04/2017
mielenkiinnolla odotan kuka viheltää finaalin Heinola-Marttinen vihkoon menee sekin.
Pelaaja-valmentaja-tuomari-joukkueenjohtaja
05/04/2017
Oma kokemukseni liitosta ja erotuomaritoiminnan johtamisesta on erittäin negatiivinen, harrastelijoiden puuhastelua. Olen tehnyt oman pitkän pelaaja-, valmentaja- ja tuomariurani aikana kymmenkunta kirjallista ehdotusta erilaisista muutostarpeista liiton eri instansseille. Yhteenkään näistä ei ole edes vastattu millään tavoin, eikä reagoitu muutenkaan mitenkään. Olen vienyt kurinpitoon erilaisia tapahtumia ja niiden käsittely on kestänyt useista viikoista useisiin kuukausiin. Olen jättänyt liittoon eri henkilöille moneen otteeseen soittopyyntöjä, joista tasan kerran on soitettu takaisin. Koko touhuamisessa näkyy läpi vahva puuhastelun maku. Päätyössäni liike-elämässä samankaltaista mielivaltaisuutta, saamattomuutta ja asennevammaisuutta ei katsottaisi hetkeäkään. En tiedä onko eri toimijoille asetettu minkäänlaisia laatuvaatimuksia, jos on, ne eivät ole ainakaan kovin kummoisia. Oma ratkaisuni oli vetäytyä pois toiminnasta pelkkään alasarjapelaajan rooliin ja jättää tämä alle keskinkertainen organisaatiohimmeli puuhaamaan omaan hiekkalaatikkoonsa. Meitä on monia ja kysynkin, onko salibandylla varaa menettää aktiivisia toimijoita oman heikon toimintansa vuoksi? Ratkaisuna näkisin esim. laatujärjestelmän rakentamisen, jossa kullakin osa-alueella olisi selvät tavoitteet ja tapa mitata niitä. Tällaiset päätökset erotuomarien hyllyttämisestä kertovat myös epäonnistumisesta tiedottamisessa. Olennaista on se, onko liitolla edes kykyä toimia laadukkaasti vai onko kyseessä aiemmin mainittu narsistien valtapeli, jossa tavoitteena on ainoastaan oman vallan epäterve ylläpito?
Analyytikko
05/04/2017
Liitto teki ison virheen heittäessään tuomarinsa näin julkisesti bussin alle.
qp
05/04/2017
Onkohan se tämä jatkuva lajin kehittämisen tarve vai mikä näitä päätöksiä laittaa tekemään? Ennen pelattiin ja pelin jälkeen tulos oli mikä oli. Silloin lajia oli mukavampi seurata. Nykyinen joka suunnasta tuleva valituskulttuuri tekee liigan seuraamisesta melko raskasta.
Härdellin kanssa Foppaa
05/04/2017
Nyt ehtii ottaa Fordellin kanssa häppää
Seppo
05/04/2017
Onko tuolta liiton puolelta tullu jotain vastausta? Vatipäitä koko porukka.
Avoinmuus palkitaan
05/04/2017
Kahdenkymmenen vuoden erotumaritoiminta sai palkkioksi nolon lopun joka kaivelee vielä pitkään.
Liigan selvästi parhaat tuomarit Vuola&Fordell heitettiin kylmästi ulos pudotuspeleistä ja jos vielä lopettavat uransa niin aikamoinen aukko jää täytettäväksi.
Liiton ja liigan johto voisi nyt tulla reilusti esille ja pyytää virhettään anteeksi.
Neuvottelu Liigan TJ/Vuola&Fordell kanssa voisi antaa vielä mahdollisuuden kääntää tämä farssi positiiviseksi, lopputuloksena voisi olla ilmoitus superfinaalin tuomariparin julkistus, eli Vuola&Fordell titysti.
Jos nyt pelaajat ja valmentajat saisivat äänestää kauden parasta tuomariparia Vuola&Fordell voittaisivat ylivoimaisesti.
#22
05/04/2017
Arto Kilponen. Lopeta jo se nyyhkyttäminen. Seinäjoella ei ole nähty kuin yksi todella iso farssi tuomari puolella ja se oli sama tuomari joka myöhästyi yhdestä pelistä. Aivan hatusta vedettyjä juttuja välillä. Kyseinen tuomaripari, josta tässä nyt keskustelllaan, on omalla reilulla otteellaan ihan ansainnut kunnioituksen Seinäjoellakin yleisön keskuudessa. Harmi juttu, että lopettavat. Toisaalta ymmärrän, kun näin vedetään matto jalkojen alta.

Kilposelle vielä. Pohjanmaalla kunnioitus ansaitaan. Sitä ei vaadita tyhjästä, niin kuin ilmeisesti teilläpäin on tapana.
Somemoka
05/04/2017
Analyytikko, "Liitto teki ison virheen heittäessään tuomarinsa näin julkisesti bussin alle". Itse sain sellaisen käsityksen, että Vuola ajoi itse itsensä julkisesti rekan alle ryhtymällä sometuomariksi.
Häh
05/04/2017
Miksi ura loppuisi tähän? En ihan ymmärrä.
Osku
05/04/2017
Aika kaksipiipuinen tapaus tämä. Hienoa että on munaa laittaa sellainen tuomaripari, joka ei onnistunut vihellyksissään syrjään pudotuspeleistä. Mutta jos se johtuu pelkästään yhdestä tilanteesta yhdessä ottelussa, niin onhan se aika ihmeellistä. Itse en usko tähän. Nyt ollaan saatu vain yhden osapuolen kommentit asiasta, ja tällaisessa tilanteessa ne on aika useasti "värittyneitä". Pelkän henkilökohtaisen ajojahdin piikkiinkään näitä on vaikea laittaa. Vaikea kuvitella, että erotuomarivaliokuntan enemmistö lähtisi jahtaamaan yhtä paria ulos kauden tärkeimmistä peleistä. Voisihan sen tehdä rauhassa kauden jälkeenkin. Miksi ihmeessä ne niin tekisivät? Eiköhän ne oikeatkin syyt tämän ratkaisun taustalla jossain vaiheessa selviä.
Hmm...
05/04/2017
Olisko tässä kuitenki menny "koskemattomuuden" menetys tunteisiin?:
Pääkallon blogaaja Vuola: Vuodesta 2012 alkaen hän on toiminut Salibandyliiton valituslautakunnassa. Päivätyökseen hän toimii asianajajana...
tuomari: helpompi vaihtaa 5-6 miestä kuin 700 tuomaria. (Jyväsk.)
05/04/2017
On mukavaa nähda etten ole ainut joka käsittelee ETV ja iiro parviaisen otteita negatiivisen kautta. Muut tuomarit ovat myös saaneet kokea tämän hyväveli verkoston joka kokoontuu eerikkilään joka kuukausi juopottelemaan. Jos vielä lisätään se että muutamalla etv jäsenellä on hampaan kolossa omasta urasta tuomarina niin kostetaan sitten vielä tarpeen tullen se huippuerotuomareille. Iirosta puhumattakaan. Säälittävää puuhastelua.. medialle pitää jakoon laittaa niin päästään noista omaan pesään kusijoista.
Ahti
06/04/2017
Minä näen tämän hieman suurempana kokonaisuutena kuin vain yksittäisen salibandyottelun yksittäisenä tilanteena ja päätöksenä.
Lajista riippumatta lähes poikkeuksetta hävinneen joukkueen valmentaja vierittää vastuun tappiosta tuomareiden huonojen vihellysten syyksi, milloin paitsiota, milloin viheltämättä jäänyt jäähy tms. Tuomarit on nostettu ihan liian isosti tikun kärkeen. Pallopeleissä tulee yhden pelin aikana miljoonia lopputulokseen vaikuttavia tekoja, tuomarin päätökset ovat näistä vain murto-osa. Virheitä tottakai sattuu, mutta mielestäni tuomareiden osuus lopputulokseen nähdään suhteettoman suureksi. Onko se jopa valmentajan ammattitaidottomuutta syyttää tappiosta ulkoisia tekijöitä? Yleensä syy tappioon löytyy kyllä pelistä itsestään, jos sitä vain osaa etsiä.
Tämä oli tämmöistä yleistä jorinaa kohdistamatta sitä kehenkään henkilöön, seuraan tai lajiin.
ETV kokoonpanossa muutoksia?
07/05/2017
Korvanappiin on tullut tieto etv kokoonpanon muutoksista?? vahvistaako joku tämän? Mites ne se pullukka koirankouluttaja? tai se pietarsaaren narsisti kai sillekin jokin piilopaikka keksittiin?

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.