Divarit

Historian ensimmäinen runkosarjan rankkarikisavoitto KrP:lle – Oilers kärsi kauden avaustappion

04.10.
2017
44 Kommenttia
2
Divarit

Nokian KrP otti kauden kolmannen voittonsa keskiviikkona. Kuva: Esa Takalo

Nokian KrP ja Esport Oilers mittasivat toisiaan keskiviikkona Raholassa. KrP voitti Salibandyliigan historian ensimmäisen runkosarjan rankkarikisan ja vei täyden pistepotin loppuluvuin 5-4.

Ensimmäinen erä oli sangen maalirikas. KrP meni johtoon noin kahdeksan peliminuutin kohdalla, mutta vierasjoukkue osui kolmesti seuraavan kahdeksanminuuttisen aikana. Molemmat joukkueet maalasivat vielä kertaalleen ja tauolle mentiin luvuissa 4-2 Oilersin hyväksi.

Toisessa erässä ainokaisesta vastasi KrP, vaikka Oilersille tarjoiltiin hyvä paikka lisämaaleihin erän toisella puolikkaalla, kun joukkue pääsi viiden minuutin ylivoimalla ja pelasi lähes kaksi minuuttia viidellä kolmea vastaan.

Ottelun viimeiselle kympille lähdettäessä tilanne oli 4-3 Oilersin hyväksi. Kuusi minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppua KrP tuli tasoihin Ville Kangasmäen maalilla. Vaikka kotijoukkueelle tarjoiltiin loppuminuuteilla vielä kahden miehen ylivoima-aikaa, niin edessä oli jatkoaika.

Oilers pelasi jatkoajalla kahteen otteeseen ilman maalivahtia, mutta ratkaisua ei nähty, joten edessä oli rankkarikilpailu. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun uusien sääntöjen puitteissa lauottiin rankkarikilpailu Salibandyliigan runkosarjan ottelussa.

Rankkarikisassa Nokian KrP:n Henri Johansson ja Kangasmäki onnistuivat omissa rankkareissaan. Oilersin Severi Korhonen ja Eino Pesu sen sijaan epäonnistuivat, joten KrP voitti ottelun. Pistejako ottelussa meni siten, että KrP sai plakkariin kaksi pistettä ja Oilers yhden. KrP on voittanut kolme ottelua neljästä ja on sarjan kuudentena. Oilers nousi tasapelipisteen myötä kolmanneksi.

Ottelun tehopelaaja oli 1+2 iskenyt Oilersin Casper Pfitzner. Molempien maalivahdit keräsivät hyvän määrän torjuntoja, sillä Santtu Pohjonen pysäytti 25 kutia sekä kaksi rangaistuslaukausta kotijoukkueen maalilla ja Joonas Kaltiainen 27 laukausta vieraiden rysän edessä.

EräViikingit Akatemia ja ÅIF kohtasivat keskiviikkona miesten Divarissa. ÅIF oli kamppailussa parempi loppuluvuin 6-5.

Akatemia aloitti ottelun vahvasti ja johti peliä 3-1 ensimmäisen kymmenen minuutin kohdalla. ÅIF tuli kuitenkin vielä tasoihin ensimmäisessä erässä. Toinen erä meni 2-1 sipoolaisille, joten kolmoserään lähdettiin lukemissa 5-4.

ÅIF pääsi kahden maalin johtoon kolmannen erän alkuminuuteilla, mutta EräViikingit Akatemia kavensi viimeisen kympin alussa. Vierasjoukkue kesti kuitenkin loppuun saakka ja voitti pelin maalein 6-5.

ÅIF:n tehopelaaja oli 2+1 naulannut Atte Huovinen. Kotijoukkueen Juho Niinikoski osui kahdesti. ÅIF on kahden perättäisen voiton turvin Divarin yhdeksäntenä. EräViikingit Akatemia löytyy sijalta viisi.

Miesten Salibandyliiga:
Nokian KrP-Esport Oilers 5-4 rl. Ottelutilastot

Miesten Divari:
EräViikingit Akatemia-ÅIF 5-6 Ottelutilastot Juhani Järvenpään ottelukuvat

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Joel Siltanen
Joel Siltanen
Pääkallo.fi:n päätoimittaja
Asemapaikka: Helsinki
Twitter: @joelsiltanen
Espoo
04/10/2017
Onnittelut Nokialle!
Pitkä miinus sb-liigalle. Oli varmasti ennakkoon tiedossa että tulee tasainen taistelu liigan huippujen kesken mutta mitään stiimiä ei saatu aikaan.
Resurssit ei vielä näköjään riitä että liigasäbää voisi aina seurata?
Arto Kilponen
04/10/2017
Striimiä? No nyt on kovat tavoitteet. Lähdetäänkö siitä, että joukkueilla itsellään olisi joku ennakko (no, ok, Facebook-tapahtuman otsikkotekstit poislukien). Oilersilla peliä ei huomioitu mitenkään. Ei Twitterissä, ei Facebookissa, ei kotisivuilla (pl. otteluohjelma).

Ja muistetaan tässä nyt Salibandyliigankin ja yhtälailla Pääkallonkin puolelta se, että ei millään voi ehtiä näitä kaikkia, onko sinulla mitään käsitystä kuinka monta liigapeliä tällä viikolla pelataan!? Vähän kohtuullisuutta, kiitos!
ööö
04/10/2017
Asuuko Espoo Espoossa? Parasta paikanpäällä.
Älkää nyt viitsikö
04/10/2017
Ei noita otteluita niin vaan striimata! Tarvitsee luvat vähän joka puolelta (liitto tai liiga, vastustaja jne.), joten joskus pitää tyytyä pelkkään tulospalveluun. Sitä paitsi parasta paikan päällä, mutta ymmärrän kyllä jos Espoosta on pitkä matka Tampereelle.
Minäpahoitinmieleni
04/10/2017
Ööö: mistä lähtien rahola on ollut Espoossa?
Krp
04/10/2017
Veikkaan että näädät kauden jälkeen top 6 sijoilla
Mr. Media
04/10/2017
Pieniä askelia on otettu, mutta onhan tämä "real-time" säbä täysin teksti-tv ajassa (80 luvullako se alkoi, eli tulospalvelu toimii (jos toimii) ja mitään muuta keskitettyä sisältöpalvelua ei ole maksuttomana tai maksullisena olemassa.

Salibandyliigan tuotteistaminen (markkkinointi, media, tilastot, ihan oikeat pressit, streemit, maksullisit palvelut jne) olisi ykkösjuttu jos marginaalilajista muuksi aioitaan päästä. Sama haaste on toki muillakin lajeilla jääkiekkoa lukuunottamatta.
Kohta lähtee
04/10/2017
Ihan hyvin menee krpllä kun ykköskentän peli takkuaa ja näin hyvin kuitenkin menee. Kun ykköskenttä palaa omalle tasolleen niin sitten krp on vaikeasti pysäytettävissä.
Ässä
05/10/2017
Ykköskentän heräämisen lisäksi käytössä vielä kauden kuluessa loukkaantumisesta toipuva tuplaliiviä havitteleva nuorten maailmanmestari Mikko Laakso. Kova jengi varsinkin kotona.
Arto Kilponen
05/10/2017
Salibandyliigalla ykkösasia pitää olla maksavien katsojien saaminen hallille. Raholasta ilmoitettiin nyt 387 katsojaa. En ota kantaa oliko sen verran, mutta olisi mielenkiintoista tietää, paljonko oli ovella myytyjä irtolippuja. Vastaavasti kuulisin mielelläni, että montako kausikorttia kukin seura on myynyt.

En ole missään tapauksessa noita muitakaan Mr. Median listaamia asioita vastaan, varsinkin tuossa markkinoinnissa oli tälle päivälle sellainen suoritus, että tämä kissa pitää nostaa pöydälle. Olisi hienoa, jos näitä hoidettaisiin edes vasemmalla kädellä, kun nyt tilanne on se, että ei yksinkertaisesti hoideta ollenkaan. Vastalauseet tästä voitte aloittaa sillä, että listaatte ihan euromäärinä, paljonko olisi maksanut otteluennakko KrP:n sivuilla, Oilersin sivuilla ja liiton sivuilla.

Tässä on nyt viikko hyvää luppoaikaa sekä Salibandyliigalla että Nokian KrP:llä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa lapioimaan sitä soppaa jonka tässä olette keittäneet (tai paremminkin, jättäneet keittämättä, kun unohditte ottaa edes kattilaa esille kaapista). Hämeenlinnan Steelers voi ottaa tässä roolia myös. Katsotaan 12.10. 18:30 missä mennään, kun tästä pisteestä aloitetaan.

Joka tapauksessa saatte luvan hävetä tämän päivän hallin ulkopuolista esitystä kaikilla tahoilla poislukien pelanneet joukkueet (nimenomaan joukkueet, ei seurat).
Arto Kilponen
05/10/2017
Ja jotta tästä ei nyt totaalisen negatiivista kuvaa jäisi, niin minusta se hallin sisällä tapahtunut toiminta oli taas erittäin hyvää. Käsiohjelmat oli tehty hyvin (siinä tosin olisi ollut sarjataulukollekin hyvä paikka), palvelu erätaukomyyntipisteillä ja lipunmyynnissä oli hyvää ja sulavaa ja lehdistötilaisuus oli mielestäni tunnelmaltaan sopivan rento, mukavaa porukkaa niitä hoitamassa ja kysymyksetkin olivat aika hyviä. Puhumattakaan tietysti itse pelistä, joka tarjosi aika paljon dramaattisia tilanteita ja keskustelunaiheita, kuten Oilersin hyökkäystehojen loppuminen kuin seinään, pääasiassa hyvän maalivahtipelin, sopivasti erikoistilanteita, ensimmäisen rankkarikisan ja Toni Rintalan uran ensimmäisen maalin runkosarjassa, joka tuli vähintäänkin mielenkiintoisella tavalla.

Minua oikeasti vähän harmittaa se, että ensimmäistä kertaa Salibandyliigan ottelua katsomassa ei todennäköisesti ollut suunnilleen ketään. Tämä oli tapahtumana ja otteluna oikeasti sitä luokkaa, että itse tulisin oikein mielelläni katsomaan tämmöistä toistekin. Varsinkin kun olen edelleen sitä mieltä, että Rahola on kaikista paras paikka katsoa Salibandyliigan ottelua. No, joo, ok, AutoCenter Areenalla ja Marli Areenalla en vielä ole käynyt, että otetaan siitä pieni varaus, palataan tähän aiheeseen seuraavan viiden viikon sisällä tarvittaessa.
Niksu
05/10/2017
Joel Siltanen ja muu pääkallon väki, voisitteko jatkossa kirjoittaa jutuissanne maalit niin että ensin tulee kotijoukkueen maalit ja sitten tulee vierasjoukkueen? Näin jutuista tajuaisi suoraan kumpi on kotijoukkue ja kumpi vieras ja olisi helpompi pysyä kärryillä mistä puhutaan. Esimerkki taas tänään (suluissa mun kommentit):

"EräViikingit Akatemia ja ÅIF kohtasivat keskiviikkona miesten Divarissa. ÅIF oli kamppailussa parempi loppuluvuin 6-5. (Tästä saa kuvan että ÅIF oli kotijoukkue, mutta pelihän ilmeisesti pelattiin Helsingissä.)

Akatemia aloitti ottelun vahvasti ja johti peliä 3-1 (nyt Akatemia onkin kotijoukkue) ensimmäisen kymmenen minuutin kohdalla. ÅIF tuli kuitenkin vielä tasoihin ensimmäisessä erässä. Toinen erä meni 2-1 sipoolaisille, joten kolmoserään lähdettiin lukemissa 5-4. (Nyt ÅIF on taas kotijoukkue, vai johtaako Akatemia tässä vaiheessa kun johtivat ekassa erässä 3-1?)

ÅIF pääsi kahden maalin johtoon kolmannen erän alkuminuuteilla, mutta EräViikingit Akatemia kavensi viimeisen kympin alussa. Vierasjoukkue kesti kuitenkin loppuun saakka ja voitti pelin maalein 6-5." (Vierasjoukkue ei voi voittaa 6-5 vaan vierasjoukkue voittaa 5-6.)

Olenko ainoa jota tämä teidän kirjoitustapa ärsyttää?
Niksu
05/10/2017
Lisäyksenä vielä että jos tarvii rautalangasta vääntää niin tässä teille ylläoleva teksti "oikeassa" muodossa:

"EräViikingit Akatemia ja ÅIF kohtasivat keskiviikkona miesten Divarissa. ÅIF oli kamppailussa parempi loppuluvuin 5-6.

Akatemia aloitti ottelun vahvasti ja johti peliä 3-1 ensimmäisen kymmenen minuutin kohdalla. ÅIF tuli kuitenkin vielä tasoihin ensimmäisessä erässä. Toinen erä meni 1-2 sipoolaisille, joten kolmoserään lähdettiin lukemissa 4-5.

ÅIF pääsi kahden maalin johtoon kolmannen erän alkuminuuteilla, mutta EräViikingit Akatemia kavensi viimeisen kympin alussa. Vierasjoukkue kesti kuitenkin loppuun saakka ja voitti pelin maalein 5-6."
ööö
05/10/2017
Hups. Olen kyllä käynyt useammankin kerran käynyt Tampereelta Espoossa paikan päällä.
Näätämies
05/10/2017
Tuo krpn 2minuutin 5v3 av mikä jatkui vielä 2min sen jälkeen 5v4 käänsi pelin. Fanit huusivat koko tuon 4 min niin en minäkään olisi kehdannut päästää maalia omiin. Sen kun krp sai tapettua niin usko krpn voittoon oli kova. Ykköskenttä tosiaan vähän vaisuhko maalien muodossa mutta paikkoja hekin saivat, melkein jopa eniten. Viitakoski loistava yhden ohipelin jälkeen. Widgren on äijä.
" katsomassa ei todennäköisesti ollut suunnilleen ketään."
05/10/2017
Mä olin katsomossa, mutta siinä ootte oikeassa, etten oo juuri ketään. :). Peli on viihdyttävää ja intensiteetti kova. Tuomaritoiminta toi peliin lisää intensiteettiä ja jännitystä ja ensi kertaa salibandypelissä alkoi oikeasti pelottamaan pelaajien puolesta.
Nokian KrP
05/10/2017
Tervehdys

Vastauksia kritiikkiin. Nettilähetyksiä ei saa lähettää joukkueet salibandyliigan sopimuksen takia.
Otteluennakoiden tekeminen on vapaaehtoinen mutta laji-ihmisten kannalta hyvä juttu.
Meillä ei ole kausikortteja laskettu erikseen vaan järkkärit ovella laskevat sisääntulijat. Mukaan lukien seuran omat jäsenet, vapaakorttilaiset ja lipulliset.
Eilinen määrä Raholassa oli kohtuullisen todellinen toki en sitä itse laskenut.

Salibandyliiga linjasi mm.pelaajien peliaika seurannan tälle kaudelle mutta edes Classicilla ei ollut resursseja sitä toteuttaa.
Markkinointi
05/10/2017
Liigan markkinointi ontuu nyt todella pahasti. Investoidaan sinänsä tyylikkääseen visuaalliseen ilmeeseen ja tehdään muutama laadukas printtimainos kauden alkuun. Mutta unohdetaan oleellisin eli sisältö, liigan ottelut.
Nokian ja Espoon ottelu oli ennakkon jo tiedossa lajia seuraavilla että jännitystä tulee riittämään mutta liigan viestintä ja markkinointi nukkui.
Kuten Kilponen kirjoitti jo, maksavien katsojien saaminen ottelutapahtumiin pitäisi olla ykkösasia liigalle ja seuroille.
Olisi kiva kuulla liigan johdon kommentti miksi ei viikon ainoaa ottelua noteerattu ennakkoon millään tavalla ja miksi ottelusta ei saatu aikaan striimiä? Mitä tekee noin yleensä liigan viestintä ja markkinointi? Onhan siellä kiinteästi palkattua henkilökuntaa juurkin näihin tehtäviin?
Samalla ihmetellään miksi valtamedia ei ota salibandyä vakavasti.
Heh
05/10/2017
Miksi maksan yle-veroa kun edes salibandyliigaa ei näe ylen kanavilla säännöllisesti? Uusintoja ja mainoksia kyllä tulee päivät läpeensä.Taitaa verorahat mennä herrojen per......n.Koskas se hallitus avaa tuonkin kilpailulle?Nythän on niin muotia yksityistää kaikki.
Jepulis
05/10/2017
No mikäs Åiffia "vaivaa", kun ovat aloittaneet kauden odotettua paremmin. Ettei nyt vaan olisi Sipoossa käyty salaa lenkillä kesällä??
Arto Kilponen
05/10/2017
Huomaan kirjoittaneeni niin, että se on helppo ymmärtää väärin "Minua oikeasti vähän harmittaa se, että ensimmäistä kertaa Salibandyliigan ottelua katsomassa ei todennäköisesti ollut suunnilleen ketään." = Ensimmäistä kertaa ottelua katsomassa. Sen sijaan se ei tarkoita, että katsomossa ei olisi ollut ylipäätään ketään. Vaan nimenomaan ensikertalaisia.

Pidän ensivaikutelmaa tärkeänä ja mikäli tässä pelissä oli ensikertalaisia ( = ei ole ennen nähnyt paikanpäällä Salibandyliigan ottelua), niin tapahtuma meni minusta aikalailla nappiin ts. todennäköisyys sille, että myynti onnistui (ostopäätös tulevaisuutta varten jotain toista peliä, oli se KrP - Steelers tai joku muu) on minusta korkea.
Kuninkaasta juudas
05/10/2017
Kuvastaa valitettavasti kommentoijia itseään aika paljon tuo omasta näkökulmasta tihrustaminen ja turhan yleistäminen. Jussi Ojala oli Pääkallon kuningas ja salibandyviestinnän pelastaja. Ainoa kunnon osaaja kun liitto sukelsi Henrikssonin kanssa. Nyt Ojala liiton viestintädirrikka ja hänestä onkin tullut kuninkaasta juudas. Tumpelo joka ei saa mitään järkevää aikaan. Olisiko tässä nyt vaan liikaa kapeakatseisuutta kommentoijilla, tietämättömyyttä ja realismin puutetta resursseista ja niiden kohdentamisista muuhunkin kun siihen itseäsi kiinnostaviin asioihin. Ajatelkaa vähän kun valitatte. Anonyymi käsite "liitto" on aina vaan niin helppo syyttää kaikesta.
Arto Kilponen
05/10/2017
Tuon stream asian minä ymmärrän. Joo, olisi ollut kiva, mutta se oikeasti sentään vaatiikin jotain järjestelyitä. Sen sijaan mainonta nettisivuilla ei juurikaan vaadi, varsinkin kun sitä ollaan aiemminkin hoidettu pelistä kuin pelistä varsinkin Oilersin puolelta edes jollain tavalla. Nyt mentiin sellaisella "meillä on vieraspeli, mutta toivottavasti kukaan ei tajua sitä"-asenteella ja se on minusta todella ala-arvoinen suoritus. Toki myönnän myös sen, että vierasjoukkue on arvoasteikossa myynnin suhteen vasta sijalla neljä (liiga, media ja kotijoukkue ovat edellä jossain järjestyksessä)", mutta silti. Nyt onkin hyvä tehdä vertaus, että mikä on KrP:n markkinoinnin panos Oilers-KrP peliin.

Mutta mikä sitten on Salibandyliigan selitys siihen, että viikon ainoata ottelua ei noteerata etukäteen mitenkään? Lukekaa esim. Facebook seinä läpi. Katsokaa kotisivut. Siellä ei ole etukäteen minkäännäköistä juttua ottelusta, lehtimainonnasta jne. kertokoot Tampereella asuvat, minulla toki on aavistus siitä paljonko mainontaa oli. Siinä oli Tampereen kokoinen talousalue tarjottimella potentiaalisiksi asiakkaiksi. Edes jalkapallo- tai jääkiekko-otteluita ei eilen Tampereella käsittääkseni pelattu (korjatkaa toki). Te munasitte tämän todella pahasti.
Markkinointi
05/10/2017
Turha tässä on ketään henkilökohtaisesti dissata mutta totuutta on hyvä katsoa silmiin jos haluaa ottaa oppia virheistä ja kehittyä.
Nyt tehtiin selvä moka eikä sitä selittelemällä voi muuksi muuttaa.
Lerssi
05/10/2017
Ja jos vielä kehitysidean tynkää Oilersin tiedotukselle: otteluraportti oli taas sisällöltään sellainen että sen olisin voinut kirjoittaa olohuoneen sohvalta ottelupöytäkirjan pohjalta. Yksi puhelinsoitto valmentajalle, kapteenille tms. ja olisi saatu jotain näkemystä ottelun kulusta rapsaan. Tai soitto Artolle - jo pelkkä Arton twiittien seuraaminen antoi paljon paremman kuvan ottelun kulusta
Arto Kilponen
05/10/2017
Samaa mieltä, ei tätä yhden ihmisen piikkiin voi laittaa. Ei edes yhden organisaation. Kyllä tämä oli kaikkien neljän osapuolen yhteinen lopputulos. Oleellista tässä on nyt ymmärtää missä mennään ja hoitaa seuraavan tapahtuman (eli KrP - Steelers) markkinointi huomattavasti paremmin. Aloitatte vaikka sillä, että Salibandyliigan sivuilla on pomminvarmasti isolla maininta tästä, KrP:llä on joku ennakko kirjoitettuna kotisivullaan, Pääkallossa on vähintään uutisotsikko sille ja Steelers katsoo, että kotisivuilla on isolla maininta, että ihmiset tietävät ensisilmäyksellä missä ja milloin on peli. Minusta yksikään näistä ei vaadi kohtuuttomia ponnisteluita.
HM
05/10/2017
Taitaa liitolla mennä kaikki aika ja energia tällä hetkellä höntsäcup... eikun siis Champions Cupin promoamiseen. Jää tärkeimmän tuotteen, eli liigan, keskiviikkopelit helposti jalkoihin. Valitettavasti.
Artolle
05/10/2017
"Siinä oli Tampereen kokoinen talousalue tarjottimella potentiaalisiksi asiakkaiksi. Edes jalkapallo- tai jääkiekko-otteluita ei eilen Tampereella käsittääkseni pelattu (korjatkaa toki)."

Tappara pelasi CHL-ottelun Hakametsässä samaan aikaan, mutta nuo CHL-pelit nyt eivät mitään kassamagneetteja todellakaan ole ikinä ollut, joten ei kelpaa selitykseksi tuokaan. Kunhan korjasin kun pyysit :)
Artolle part2.
05/10/2017
Koripalloliigassa kyllä pelattiin paikallispeli Pyrintö-BC Nokia myös samanaikaisesti.
MARKKU ROTH
05/10/2017
Nokian KrP:n edustusjoukkueen joukkueenjohtana kommentoin hieman Arto Kilponen markkinointiaiheisia kirjoituksia. Arto Kilponen on täysin oikeassa vaatimuksissaan, että KrP lisää ja parantaa liugapelien markkinointia. Meillä on uusia henkilöitä taustatöissä itse mukaan lukien ja asioita opitaan ja parannetaan. Tilanne ei kuitenkaan ole ihan niin lohduton kuin Kilponen kirjoittaa. Ottelusta oli runsaasti paikallista markkinointia, joka ei valitettavasti vaan näy kehä-III:n sisäpuolella. Kokemuksien perusteella meidän ilmoitukset Länsiväylä-lehden etusivullakaan ei tuo meille lisää katsojia. Iso ilmoitus otteluennakolla Nokian Uutisissa tavoittaa kuitenkin yli 30.000 automatkan päässä olevaa ihmistä. Samoin pari tuhatta seuran ryhmien kautta jaettua WhatsApp-mainosta. Se oli kertaa virhe ja vahinko, että otteluennakko ei levinnyt tällä kertaa seuran nettisivujen ja somen kautta jakoon. Siitä otetaan oppi Steelers-peliin. Kausikortteja on tälle kaudelle myyty ensi kertaa 5-10 lipun nipuissa hyvin yrityksille jaettavaksi ihmisille. Valitettavasti siinä on vielä työtä, että ihmisiä saadaan näillä lipuilla tulemaan paikalle. Rehellisyyden nimissä asia on vaan niin, että Rahola on nokialaisittain ns. ei-kenenkään-maalla, jonne on vaan vaikea saada tulemaan ihmisiä. Seuran kannalta ongelma jatkuu niin kauan, kunnes Nokialle saadaan liigamääräykset täyttävä halli. Tämän eteen tehdään töitä tunteja säästämättä ja halli on tällä hetkellä lähempänä kuin kenties koskaan. Sen jälkeen meillä on kotiluola, jonne on yhtä helppoa saada väkeä paikalle kuin esim. Espoossa. Töitä ja parannettavaa riittää.
Arto Kilponen
05/10/2017
Jos kerran on lehtimainontaa on ollut, niin siinä tapauksessa tämä on KrP:n osalta hoidettu ilman muuta huomattavasti paremmin kuin olen antanut ymmärtää ja minusta osittain vajaaksi jäänyt nettimainonta on vain kauneusvirhe. Hyvä kun korjasitte!

Salibandyliigan, nettimedian (esim. Pääkallo) ja Oilersin kohdalta tämä ei kyllä vieläkään näytä juuri paremmalta.

Niin ja tottakai paikalle pitää houkutella nimenomaan lähellä asuvia ihmisiä, eli ilmoittaminen paikallislehdessä on paljon kustannustehokkaampaa kuin jossain valtakunnallisessa mediassa. Esimerkiksi Espoosta paikalle saapuvia katsojia on varmasti vähän jokatapauksessa. Vaikka KrP olisi lyönyt markkinointiin miljoonan, niin ei se juuri auttaisi tähän.

Tämä nyt muuttaa myös sen, että paikalla saattoi nyt sitten hyvinkin olla ensikertalaisia. Ja uskon näillä esiyksillä heidän tulevan toistekin.
MARKKU ROTH
05/10/2017
Juurikin näin Arto Kilponen. Kyllä Raholasta tehtiin havaintoja ihan uusista ihmisistä, jotka todella saivat seuratakseen hyvää salibandyviihdettä. Vieläkö joku viisaampi keksii ja kertoo meille, miten yli 400.000 salibandyä höntsäävää ihmistä (joista yli 65.000 lisenssipelaajaa) saadaan seuraamaan salibandyliigan pelejä paikanpäällä. Nokiallakin tämän lajin höntsääjät täyttäisivät Raholan moneen kertaan. Kun laji-ihmiset eivät tule itse katsomoihin, niin uusien seuraajien houkuttelu katsomoon tuntuu liki ylivoimaiselta. Tarvitaan se kuuluisa kristallipallo.
Nyanssi
05/10/2017
Tietysti jos jotain puutteita Raholan hallissa on, niin ylälaitakatsomasta ei näy kentän etureunaa. Se on aika iso miinus, kun ottaa huomioon, että 800 pisteen mies viilettää juuri sitä laitaa ollen kaksi erää katveessa suurimman osan ajasta ylälaitakatsomolta.
Arto Kilponen
05/10/2017
Olen täysin samaa mieltä Markku Rothin kanssa. Onhan nämä lukemat suorastaan säälittäviä mitä Suomessa Salibandyliigan peleissä käy, eikä se tietenkään ole yksistään Nokian KrP:n ongelma. Tilannehan oli viime kaudella suorastaan surullinen, kun Helsingissä pelasi tasan yksi ainoa joukkue liigapelinsä ja katsojia oli joskus hädin tuskin sataa. Samaan aikaan jääkiekko vetää viisinkertaisilla (?) lippuhinnoilla monta tuhatta katsojaa vaikka joukkueita on parikin huipputasolla Helsingissä. Vielä kummallisemmaksi tämän tekee se, että salibandy on lajina minusta jääkiekkoa parempi seurattava monestakin syystä: Hallilla ei tarvitse palella, pelaajat tunnistaa helpommin, kenttä on pienempi (jolloin katsojat ovat lähempänä sitä kauimmaistakin kulmaa), maaleja tulee enemmän ja peli on nopeampaa. Ainoa mikä puuttuu on komeat taklaukset (joskin eilen kapteenit ottivat komeasti senkin puolesta yhteen) - ymmärrän kyllä miksi, enkä todellakaan ole vaatimassa tai edes haluamassa niitä osaksi lajia. Kaiken lisäksi tapahtumat ovat jonkin verran jääkiekko-ottelua lyhyempiä (15-30 minuuttia keskimäärin ehkä?), jolloin sekään ei toimi oikein tekosyynä. No, olosuhteet toki jollain lailla myös, mutta niitä ei saada merkittävästi paremmaksi ennenkuin katsojamäärät ovat systemaattisesti jokaisella nelinumeroisia. Nyt sinne pääsee käsittääkseni vain Classic.

Tässä olisi selvästi kuluttajatutkimuksen paikka. Onko ainoa syy se, että salibandy ei ole yhtä mediaseksikäs laji? Ja sitä se ei ole osittain siksi, että ei käy ihmisiä ts. tässä on se perinteinen muna-kanaongelma.

Minulle tämä oli selvä valinta heti ensimmäisestä liigapelistä lähtien ja siitä se on sitten laajentunut sekä junioreiden otteluihin että ottelutapahtumien yleisempään seuraamiseen. Tällä kaudella olen nähnyt paikan päällä tähän mennessä 23 ottelua. Olen myös pyrkinyt viemään ihmisiä otteluihin mukanani.

Yksi konkreettinen parannusehdotus tässä toki jo tulikin käsiteltyä, eli se nettimainonta ennakoiden yms. muodossa. Tarvitaan lähinnä linkittämistä, mutta toki myös vähän sitä sisältöä, jota moni seura tuottaa jo muutenkin vähintään välttävällä tasolla. Tätä parannusta ei ole kovin kallista toteuttaa.
Markkinointi
05/10/2017
Ehdottomasti olisi tehtävä kuluttajatutkimus. Mutta ei niin kuten monet urheilulajit ovat jo tehneet eli ei kannata kysyä niiltä jotka ovat jo hallilla katsojina. Parhaat paikat tehdä tutkimus olisi seurojen lähialueen koulut, työpaikat, ostoskeskukset, pikaruokaravintolat, sporttibaarit jne.
Olisi hyvä selvittää aidot syyt mitä palveluja halutaan pelin ohella jotta kuluttajat olisivat kiinnostuneita tulemaan hallille.
Tutkimukset voivat parhainmillaan olla myös herätteitä eli voidaan sytyttää kiinostusta salibandyä kohtaan.
Arto Kilponen
05/10/2017
Olisi mielenkiintoista tietää myös katsojien vaihtuvuus. Eli jos vaikka Nokian KrP:llä on 400 katsojaa Oilers-pelissä ja 400 katsojaa Steelers-pelissä, niin montako eri ihmistä se on? 400, eli kaikki palasivat ja kukaan uusi ei tullut, 0, eli kukaan ei tullut takaisin ja kaikki ovat eri katsojia vai jotain tältä väliltä? Minä uskoisin, että puhutaan aika suuresta määrästä palaavia katsojia, olisiko jopa 85% tai jotain siellämain? Osalla on tietysti varsin hyvä syy olla tulematta seuraavaan peliin.

Yksi asia mikä ihmisten on hyvä ymmärtää molempiin suuntiin on karut olosuhteet. Salibandyhallille ei todellakaan kannata mennä mitään glamouria katsomaan, sen sijaan siellä keskitytään nimenomaan siihen peliin. Joku Classic on tästä vähän poikennut, mutta pääosin homma keskittyy joka paikassa nimenomaan otteluun. Hyvä vai huono asia? Classicilla toki eniten katsojia, mutta paljonko tästä selittyy tällä oheistoiminnalla, paljonko halliolosuhteilla, paljonko kovatasoisella joukkueella, joka voi jopa olla huono asia, kun katsojaa monesti kiinnostaa eilisen kaltainen 5-4rl peli enemmän kuin Classicin edellinen 3-16 teurastus.
Siis
05/10/2017
Ylellä resurssien puute?Laskeppa uusiksi paljonko sitä rahaa tulee veroina.Taitaa vissiin olla n.0,5 miljaardia euroa...Kyllä vois laittaa pari liigamatsia siihen poliisiopiston ja tosi-tv:n tilalle...
Pitkälle mennää
05/10/2017
Krp menee tällä kaudella vielä pitkälle
T:re
05/10/2017
KILPOSELLE ISO 👍
Katsoja
05/10/2017
Mitä Salibandyliitto tekee Salibandyliigan markkinoinnin ja näkyvyyden eteen. Ei mitään. Salibandyliitto vie eteenpäin vain niitä juttuja jotka tuottavat sille rahaa. Aikaisemmin pelattiin liigan finaalit niin että raha jäi joukkueille. Liiga näki tässä rahastuksen paikan ja syntyi superfinaali. Rahat liiton kassaan. Champions Cup on seuraava liiton ponnistus. Koska alkaa liiton ponnistukset jotka satavat liigaseurojen laariin. Nyt liitto kerää tapahtumilla ja markkinoinnilla rahaa vain omaan kirstuun. Ja tämä lammaslauma katsoo vierestä.
Minäpahoitinmieleni
05/10/2017
Itsekin kyllä mielelläni seuraisin Yleltä salibandya kuin kaiken maailman kulttuurihömppää ja amätöörikeslusteluohjelmia etc. Aivan järkyttävää että noihin pumpataan rahaa mutta esim tämän lajin katsomiseen ei vaikka kuinka hölötetään että nuorilla pitäisi olla harrastus tai tykätä liikunnasta.
Ylevero
05/10/2017
Yle urheilun pitäisi noudattaa tasapuolisuutta valinnoissaan. Valitettavasti monet urheilutoimittajat ovat koripallotaustaisia joka näkyy esimerkiksi uutisoinnissa.
Ylellä olisi mahdollisuus palvella katsojia edullisesti näyttämällä vaikka kerran viikossa salibandyliigaa mutta nyt näyttää että he ovat vähentämässä salibandyn osuutta.
Salibandyn päättäjät voisivat olla rohkeampia puolustamaan omiensa oikeuksia.
Ylevero
05/10/2017
Yle urheilun pitäisi noudattaa tasapuolisuutta valinnoissaan. Valitettavasti monet urheilutoimittajat ovat koripallotaustaisia joka näkyy esimerkiksi uutisoinnissa.
Ylellä olisi mahdollisuus palvella katsojia edullisesti näyttämällä vaikka kerran viikossa salibandyliigaa mutta nyt näyttää että he ovat vähentämässä salibandyn osuutta.
Salibandyn päättäjät voisivat olla rohkeampia puolustamaan omiensa oikeuksia.
KILPOSEN ARTOLLE
10/10/2017
Arvostan Arton kommentteja ottelutapahtumista. Harvoin kuulee ihan perusteltua mielipidettä halliolosuhteista, käsiohjelmista, ennakkomarkkinoinnista jne. Hattua päästä "hullulle salibandyfanille"

Arto. Jos suuntanasi on ensi viikonloppuna tutustuminen Kooveen uuteen kotihalliin lauantaisen Koovee-Oilers matsin myötä, niin laitappa vaikka sähköpostiosoitteesi. Otan yhteyttä ja hommaan Sinulle lipun peliin. Vastapalvelukseksi riittää, kun jatkat samalla linjalla ottelutapahtumien arvostelemisen kanssa. Niitä on kaiken nimettömäm v*****lun ja solvaamisen keskellä ilo lukea.

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.