Juniorit

Kampanja kerää rahaa vähävaraisille lapsille urheilun harrastamiseen – Mikael Granlund mukana

17.11.
2017
1 Kommentti
6
Juniorit

Kuva: Icehearts

Budget Sport, Fat Pipe ja Icehearts ovat lanseeranneet yhteistyössä sarjan hyväntekeväisyystuotteita, joita myydään tällä hetkellä ensiksi mainitun myymälöissä.

Tuotteina on muun muassa shortseja, lippalakkeja ja t-paitoja, joita koristaa hyväntekeväisyysjärjestö Iceheartsin logo. Tuotteiden hintataso on 19,95 ja verottomasta hinnasta menee 3-4 euroa Iceheartsin toiminnan tukemiseen.

Budget Sportin valikoimapäällikkö Mikko Heimonen kertoi, että urheiluvälinemyyntiketju lähti hyvillä mielin mukaan kampanjaan.

– Viime vuonna tuli puheeksi tällainen projekti Fat Pipen kanssa, ja tuli heti tunne, että halutaan olla ehdottomasti mukana. Icehearts tekee hyvää ja arvokasta työtä, ja voidaan antaa tätä kautta mahdollisuus myös meidän asiakkaillemme laittaa hyvää kiertämään. Projekti sujui todella mutkattomasti kaikkien osapuolien kanssa ja mukana on myös hyvä mainoskasvo, mikä tuo vielä lisäarvoa tälle kampanjalle, Heimonen valaisi.

Kampanjan mainoskasvo on Minnesota Wildin suomalaishyökkääjä Mikael Granlund. Iceheartsin johtava asiantuntija ja toimintamallin perustaja Ville Turkka kertoi, että suomalaislaituri lähti mukaan Iceheartsin pyynnöstä.

– Kyse on siitä, että Mikael Granlund on pitkään tykännyt meistä. Hän teki rapakon takana sellaisen yhden sponsorisopimuksen ja niihin liittyy aina tällaisia hyväntekeväisyysvelvotteita. Hänen managerinsa otti joskus yhteyttä ja kysyi, että voisiko Icehearts ottaa Granlundilta vastaan lahjoituksen. Siitä on nyt kolmisen vuotta.

– Nyt kun Fat Pipen kanssa ruvettiin suunnittelemaan tätä kampanjaa, niin pohdimme kuka voisi olla sen keulakuvana. Minulle tuli Granlund heti mieleen ja meillä on vieläpä Oulussa toimintaa, joka kaipaa lisää euroja. ”Mikke” sanoi heti, että totta kai käy, että hän auttaa kyllä todella mielellään.

Kuinka tärkeää se sitten oli Budget Sportille, että mukana on näkyvä mainoskasvo kuten Granlund?

– Totta kai oli hyvä juttu, että Granlund lähti tähän mukaan, mutta vaikka tilalla olisi ollut joku muukin, niin ei se meidän päätökseen olisi vaikuttanut. Nuorille ja tietenkin vanhemmillekin hän on erittäin hyvä esikuva ja hyvä jääkiekkoilija. Siinä mielessä hän on varmasti kyllä yksi parhaista keulakuvista tälle projektille, Heimonen kertoi

Rahaa kun kerätään, niin sen lopullinen sijotuskohde kiinnostaa tietysti yleisöä.

– Iceheartsin eri joukkueet ja joukkueiden pelaajat ovat tässä tukikohteina. Aina kun kerätään tai hankintaan rahaa, niin sen tarkoitus on mennä tähän lastensuojelutyömme joukkueosioon. Sitten kun meidän kasvattajat keräävät nämä tuen tarpeessa olevat 6-vuotiaat kasaan, niin he aloittavat lasten kanssa jonkun tietyn joukkuelajin harrastamisen. Meidän toiminnassa olevat perheet ovat usein vähävaraisia, joten ei heillä ole oikein varaa maksaa mistään mitään.

– Varat menevät siis aina näihin joukkueisiin ja niiden kuluihin, eli jääaikoihin, salivuoroihin, jalkapallokenttien vuokriin, varusteisiin, kuljetuksiin, turnausmaksuihin ja lisensseihin. Varainhankinnalla käytännössä pyöritetään näitä joukkueita. Joukkueiden tärkeänä elementtinä voi pitää sitä, että mennään yhdessä eteenpäin ja plussana voi pitää sitä, että meidän kasvattajat tapaavat lapsia hiukan erilaisessa ympäristössä kuin yleensä työskennellessään. Tätä kautta pystytään luomaan parempi ihmissuhde lapsiin, ja kannustamaan lapsia tekemään oikeita valintoja muussa elämässä, Turkka avasi.

Projektissa on myös muita näkökulmia Iceheartsin kannalta.

– Fat Pipe on tehnyt meidän kanssa pitkään yhteistyötä salibandyjoukkueiden suhteen ja saadaan heiltä tuotteita käyttöön. Se, että miten me löydetään sellaiset väylät, jonka avulla saadaan tehostettua meidän varainhankintaa, on tärkeää, että saadaan tulevaisuudessakin kerättyä rahaa, kun joukkuemäärät kasvavat. Tällaiset kampanjat ovat siitä hyviä, että tämän kautta pystymme hieman arvioimaan mitä ihmiset ajattelevat Iceheartsista ja suomalaisessa ympäristössä aika harvinaisesta hyväntekeväisyystavasta, Turkka kertoi.

Budget Sportin pirtaan kampanja sopii hyvin siksikin, että salibandylla ja jääkiekolla on olennainen rooli yhtiön valikoimissa.

– Olemme satsanneet aika paljon pallopeleihin ja meillä onkin verkko- ja kivijalkamyymälöissä erinomaiset salibandy- sekä jääkiekko-osastot. Varsinkin salibandyssa valikoima on varmasti yksi Suomen parhaista. Positiivista näkyvyyttä haetaan totta kai, kukapa ei tällaiseen tarttuisi, mutta pääasia on tässä Iceheartsin ja lasten tukeminen, ja se että nyt jokainen asiakaskin voi laittaa hyvän kiertämään. Tämä on niin sanottu win win -tilanne kaikille, Heimonen vakuutti.

Mikä ihmeen Icehearts?

Vantaan Icehearts ry laitettiin käyntiin vuonna 1996, ja Turkka oli perustamassa järjestöä isänsä Ilkka Turkan kanssa. Valtakunnallinen järjestö lanseerattiin vuonna 2001.

– Icehearts on urheiluseura, joka on osana lastensuojelutyötä. Se käynnistyi sillä tavalla, että olin aikoinaan 1980-1990-luvulla pitkän ajan töissä lastenkodissa. Siellä oli moniongelmaisia nuoria huostaanotettuina ja heillä oli paljon isoja ongelmia esimerkiksi mielenterveyden, päihteiden, rikosten ja väkivallan sekä koulunkäynnin kanssa.

– Lastenkodissa he olivat yleensä ystävällisiä ja mukavia, kuten ihmiset yleensäkin, mutta kun he lähtivät ulos, niin ongelmat alkoivat. Vuosittain kävin palavereja sosiaalityöntekijöiden kanssa, jotka olivat siis sijoittaneet lapset tai nuoret koteihin. He tapasivat aina sanoa, että ”ne ongelmat tässä perheessä tiedettiin jo niin pienestä pitäen”. Totesin, että ”ette sitten tehnyt mitään” ja pohdin, että mitähän järkeä tässä on.

– Silloin minulla on heräsi ajatus, että jos nämä ongelmat tiedetään jo pienestä iästä asti, niin miksi en keräisi heitä nippuun jo silloin nuorempana, ja rupeaisi tukemaan heitä siten, että elämä olisi parempaa jo silloin murrosiässä, yläkoulussa ja siinä vaiheessa kun ruvetaan valitsemaan ammattia. Siitä tuo toiminta sai alkunsa, Turkka selvensi Iceheartsin toimintamallia.

Artikkeli on kaupallisen yhteistyön lopputulos.

Iceheartsin kotisivu
Kampanjan tuotteet

Piditkö jutusta? Anna kallo!  
Joel Siltanen
Joel Siltanen

Pääkallo.fi:n päätoimittaja

Asemapaikka: Bratislava, Slovakia

Twitter: @joelsiltanen


Minäpahoitinmieleni
17/11/2017
Niin tämmöisiä täällä hyvinvointivaltiossa (missä hehkutetaan enemmän jotain nenäpäiviä sun muita juttuja) on pakko pitää. Huippua että jotkin ihmiset ajattelee täälläkin olevia köyhiä ja pitävät heidän auttamista yhtä tärkeänä.

Kommentoi

Uusi kommentti

Kommentointiohjeet:

Mieti ensin, kannattaisiko sittenkin vetää #posinkautta? Alatyyli on tiukasti pannassa. Moderointikirves heiluu herkästi ja bännilistalle pääsee helposti. Sitten ei muuta kuin anna palaa. Ole jotain mieltä, tsemppaa, kritisoi tai kehu. Sana on vapaa.