pääkallo.fi - Blogit - Lajiniilot

Lajiniiloja ovat
Jani Lipsanen ja
Paavo Parikka.

30.11.2009

Kakkosdivarin taso

Kommentit

Jukkis 30.11.2009

Täysin samaa mieltä. Itse muuttaisin lisäksi piirijen 3.divari pelit yksittäisiksi peleiksi.

AP 30.11.2009

Kyllä, ja Jukkiskin on oikella linjalla.

Joi 30.11.2009

Ja minä antaisin kaikille miljoona rahaa ja sitten kaikki voisivat pelata 5. divaria myöten salibandyä yksittäisinä otteluluina kuluista välittämättä.

JE 30.11.2009

Samaa mieltä Paavon kanssa. Kakkosdivarista tulisi saada tasaisempi/tasokkaampi, varsinkin etelä-suomessa noita höntsäpelejä tulee aivan liikaa. Kärkijengeille tulee muutama kova matsi kaudessa ja loput sitten harjaillaan alta pois. Valitettavasti hallitilanne ei ainakaan etelässä varmaankaan mahdollistaisi noita kolmosen matsien pelaamista yksittäisinä.

Jihde 30.11.2009

Kyllä se muutos sieltä tulee, jos sitä halutaan. Oikea suunta, mutta muutoksia kannattaa tehdä maltillisesti ettei tule leikattua liikaa. Yksittäiset pelit ovat parempia jos aikoo pelata tosissaan, päättäkää itse mitä se tarkoittaa.

JP 30.11.2009

Iso käsi sekä kakkosen että kolmosen tason parantamisehdotuksille.

Hyppy kolmosesta kakkoseen on liian iso taloudellisesti, organisatorisesti ja pelillisesti. Vaihtuvuus on liian isoa näiden sarjojen välillä.

Käytännössä esim. Etelä-Suomessa hissiliikkeessä on about samat kymmenkunta joukkuetta, jotka käyvät vuorollaan kääntymässä kakkosessa.  Kolmosessa on välillä ollut lohkoja, josta kukaan ei oikeasti halua voittaa lohkoaan ja nousta kagoseen, jossa otetaan vuosi turpaan, poltetaan pirusti rahaa ja sit palataan sarvi otsassa kolmoseen.

Kakkoseen nousijoita pitäisi siis karsia nykyistä enemmän ja vaihtuvuutta pienentää.

Kolmoseen olisi saatava yksittäiset pelit 3x20 minuuttia suoraa peliaikaa. Kierroksen tulisi kuitenkin olla edelleen turnaustyyppinen peräkkäisinä peleinä yhdessä paikassa liiton järjestämänä.

jeejee 30.11.2009

I div: Sarjan pienentäminen ei välttämättä estä SBS Porin kaltaisia floppeja. SBS Pori oli viimekaudella lohkonsa 8, ja sillä porukalla olisi hyvinkin klaarannut putoamiskarsinnat.

II div: Turnausmuotoisten pelien ja valtakunnallisen sarjan välillä on hyvä olla yksi välitaso, ja nykymuotoinen II div palvelee sitä tarkoitusta ihan hyvin. Alueellisuus pitää kustannukset kohtuuden rajoissa, mutta yksittäiset pelit tarjoavat mahdollisuuden panostaa tapahtumiin jos siihen on halua.

III div sarjajärjestelmän muutoksilla on yksi selkeä este: Seuratasolla nykyiseen sarjasysteemiin ollaan tyytyväisiä ja muutoksia vastustetaan kiivaasti.

Mie 30.11.2009

Ehdottomasti karsinnat II-divarin ja kolmosen välille.

Mielellään jatkossa kolmonen II-divarin tapaan yksittäisiksi otteluiksi ja karsinnat sit III ja IV välille.

Keski-Suomessa II-divarista tipahtaa vaatimattomat viisi joukkuetta kolmoseen.

Paavo Parikka 30.11.2009

Sarjan pienentäminen ei varmasti poista Porin kaltaisia floppeja, mutta vähentää niitä varmasti. 14 joukkuetta yhdessä lohkossa takaa uskoakseni sen, että jokaisessa joukkueessa on riittävästi laatua. Pelaajat kuitenkin pääsääntöisesti haluavat pelata mahdollisimman korkealla sarjatasolla. Elikkäs kun on vähemmän pelipaikkoja divarissa niin laatupelaajat myös jakautuvat tasaisemmin näihin seuroihin. Ei välttämättä aivan näin yksioikoista, mutta ainakin osittain näin.

Kakkosdivari on tosiaankin välitaso. Suomen kolmella ylimmällä sarjatasolla on arviolta 130 joukkuetta. Tässä on kait hivenen liikaa? määrä pitäisi saada puolittumaan.

Kimmo Kautio 1.12.2009

Komppaan tässä kakkosen ja kolmosen välille karsintoja vaatineita. Kakkonen saisi tosiaan olla se välitaso, josta maksimissaan yksi joukkue lohkoa kohti putoaisi suoraan, jos sitäkään, jotta valmentamattominen ja organisoimattomien yhden joukkueen seurojen ja muiden kaveriporukoiden hissiliike sarjojen välillä saataisiin minimoitua. Kakkonen voisi olla se pelaajien ja valmentajien kehittämisen ja kehittymisen taso, joka tarjoaa riittävästi haastetta, etenkin ykkösen uudistamisen jälkeen, kun pelimiehiä riittää myös kakkoseen. Myös farmitoiminnan näkökulmasta laadukas ja jollain tapaa uskottava kakkonen olisi koko lajin etu.

VP 1.12.2009

Kyllä 1.divisioona uudistus on liiton osalta hoidettu käsittämättömän huonosti. Mitä tahansa puutakin hoidetaan joko juuresta tai latvasta, jos tarkoituksena on saavuttaa kestäviä tuloksia. Nyt liitto menee sohimaan keskelle puskaa 1.divioonaa, jossa muutos tarvetta ei juuri tunnistanut muut kuin liiton toimiston tyypit. Samaan aikaan liigaan (pari joukkuetta pois) ja 2.divisioonaan (puolet tai vähintään 1/3 joukkueista pois) ei haluttu koskea, vaikka tilaisuus olisi mitä mainioin. Liigan ja 2.divisioonan muutostahan on peräänkuulutettu jo jonkin aikaan, mutta muutosten esteenä ovat toistaiseksi olleet muut kuin pelilliset syyt.

Case SBS Pori on seurausta surullisesta seurajohtamisesta ja siihen ei olisi voinut vaikuttaa liitto tai sarjajärjestelmä. On myös mielestäni aika huuhaata puhua 1.divisioonan suhteen, että joukkuemäärän vähentäminen tiivistäisi pelaajat jäljelle jääneisiin seuroihin. 1.divisioona pelaajatkin kun ovat monesti vain harrastajia joilla on tiukat siteet muun elämän kautta kotipaikkakunnalleen. Ei siinä lähdetä muuttamaan tai autoilemaan edes sadan kilometrin päähän 1.divisioonapelien takia. Liigan suhteen tilanne onkin sitten jo aivan toinen.

kettu 1.12.2009

Asia jota en oikein ymmärrä 1. div uudistamisessa on, että kun kauden päätteeksi lohkosta neljä peräpäänpitäjää tippuu suoraan kakkoseen, niin onko urheilullisesti järkevää nostaa näiden tilalle kakkosesta joukkueita? Eikö joukkuemäärä ensi vuonna olisi ollut ihan sama vaikka ykkösen 3. ja 4. viimeiset ja kakkosen parhaat joukkueet olisivatkin pelanneet karsinnat? Jos kakkosen joukkueilla ei ole resursseja pelata karsintoja esim. puolen Suomen alueella, niin miten näiden ajatellaan pärjäävän ykkösessä, kun heille annetaan sinne “ilmainen siirto”? Todennäköisesti tippujien joukossa on kovempia ja rutinoituneempia joukkueita, kuin nousijoissa. Palveleeko tämä oikeasti ketään?

Amisviikset 2.12.2009

Kaakkois-Suomen II-divarista voin todeta sarjan olevan kovatasoinen sekä ns. uskottava sarja. En sano, että joukkueet voittaisivat välttämättä helsingin vastaavia. Mutta kyllä täältä löytyy joukkueita, jotka reenaavat 3-4 kertaa viikko, eikä tavoitteena edes ole divari.
Toisin kuin suuremmissa asutuskeskuksissa, “maalla” se II- tai III divarijoukkue voi olla ainoa vaihtoehto harrastaa lajia, jolloin siihen panostetaan tosissaan ja haaveena voi olla se kaukainen divari.

Älkää yleistäkö sarja systeemejäkään. Näytti aiheuttavan närää se, ettei kakkosen ja kolmosen välillä ole karsintoja ja kolme putoaa suoraan per lohko. Mielestäni on hyvä, että kakkosen ja kolmosen vaihtuvuus on mahdollisesti suurta. Esim, Kaakossa voi kolme joukkuetta nousta II-divariin. Tosin yksi nousee suoraan ja kaksi muuta karsivat. Olen sitä mieltä, että on erittäin toimiva vaihtoehto.

Pitkään jouduin mietiskelemään asiaa ennenkö tajusin osan syistä, miksi kakkosdivaria mollataan aina esim. etelä-suomessa. Jos oikein ymmärsin niin moni on halunnut kovia pelejä enemmän? Eikö teidän ehdotukset tällöin voisi koskea esim. Etelä-Suomen kahden lohkon supistamista yhdeksi?
Mitä jos II-divisioonasta tulisi valtakunnallinen?
Joukkueiden kulut ainakin nousisivat liiaksi. PoNoVo:n budjetti viimekauden kakkosessa oli 14 000€ ja mitään ylimääräistä ei tuossa summassa näytä olevan, elikkä eivät maksa pelaajille mitään korvauksia. Valtakunnallinen kakkonen lisäisi 700 euron bussireissuja useita lisää +muita kulukorvauksia niin joku voisi alkaa miettiä, että mistä helvetisti raha näihin revitään!!! Tai enhän minä tiedä vaikka täällä tasosta uikuttavien joukkueiden budjetit pyörisivät jo nyt lähempänä 30 000 ja sponsoreita löytyy ympäri kaupunkia.. Vai johtuisiko kenties siitä, suuri osa peleistä pelataan 30 kilometrin säteellä? Kuinka usein II-divarin Etelä- tai Sisä-Suomalainen jengi on joutunut käyttämään bussia?

Välipahoitteluni jos olen ollut täysin hakoteilla, mutta rupesin ihan kiihtymään koneen ääressä. :) peace..

Kaakon katsojakeskiarvo on tähän mennessä 97, joka on mielestäni ihan kelvollinen II-disivioona läpsyttelyksi. Etelä-Suomen vastaavat ovat 65 ja 40. Tuon halusin vain tuoda esille sen takia, että kyllä kakkonen ainakin täällä kiinnostaa ihmisiä.


Tulipa sekalaista seurakuntaa kirjoitettua. Pointtihan siis oli, että älkää yleistäkö asioita.

J.S 2.12.2009

Nimimerkin kettu esiin tuomaa suoraa nousua olen itsekin ihmetellyt omassa hiljaisuudessani. Nythän ykkösessä ei välttämättä pelaa ensi kaudella urheilullisesti parhaat joukkueet. Jonkinlainen karsinta putoavien ja nousevien välille pitäisi järjestää. Mielestäni tämä osoittaa, ettei liitto ole 1.divari muutosta kunnolla miettinyt, vaan hoitanut asian ns. vasurilla ja vain liigan näkökulmasta ja sen etuja ajatellen.

Case SBS Pori, omassa mahdottomuudessaan, kelpaa vertailuna ainoastaan liiton toiminnalle. Liitossa pitäisi vastuuhenkilöiden olla hereillä vastaanvanlaisissa tilanteissa (kun kerran seurassa ei siihen pystytä/haluta) ja osata kyseenalaistaa tällaisen joukkueen osallistuminen sarjaan jo ennen kauden alkua. Jos kerran yksikään edellisen kauden pelaajista ei jatka joukkueessa, pitäisi tämän faktana riittää eväämään joukkueen osallistuminen sarjaan, varsinkaan kun joukkueella ei ole esittää tilalle lähellekään vastaavanlaista rosteria.
Nykyiset säännöt varmasti estävät liitolta tällaisen “kummisetä” toiminnan, mutta olisiko se tulevaisuuden vaihtoehto pääsarjoihin(SM & 1-div.) lajin kehityksen nimessä.

Kakkosen ongelma, ainakin lännessä, on tosiaan sen joutuminen ns. välisarjaksi, jossa noin puolet joukkueista ovat organisoituja, nälkäisiä, edes jonkinlaista juniorityötä tekeviä joukkueita joilta löytyy ns. 5 vuotis-suunnitelma, kun taas toinen noin puolet on höntsääviä kaveriporukoita, jotka vetävät “kausi kerrallaan” -mentaliteetilla. Monille höntsäporukoille kakkonen on pelillisen lisäksi myös taloudellinen haaste, joten kakkosen supistaminen parilla lohkolla olisi paikallaan. Tämä tuskin nostaisi suurtakaan vastarintaa.
Liian suuri supistaminen taas siirtäisi ongelman kolmoseen.

Kolmosesta voisi näin muodostua todellinen harrastesarja, josta ei olisi pakko nousta saadakseen riittävästi pelillisesti haastavia otteluita. Toisaalta suunnitelmallisen taustatyön ja urheilullisen osaamisen omaavat jengit saisivat vuosittain mahdollisuuden koittaa ylöspäin ilman sarjavoittoakin, jos ylemmäksi sijoittuneilla ei siihen olisi kiinnostusta.

Oltiin sitten keinoista mitä mieltä tahansa, niin valtaosa varmasti kuitenkin yhtyy ajatukseen, että kehitettävää sarjoissa on ja paljon.

J.K 3.12.2009

Etelä-suomen kakkosessa taso on kyllä kieltämättä aika kaksijakoinen. Kaksi 10-11 joukkueen lohkoa, ja väitän että vähintään kolmasosa joukkueista on ns. “organisoituja” ja loput enemmän tai vähemmän näitä höntsäporukoita. On aivan totta mitä Paavo kirjoittaa, että kärkijoukkueille ei tule paljoa näitä kovempia pelejä. En ota kantaa muiden alueiden kakkosen tasoon, mutta etelä-suomessa tosiaan on näitä “hissiliikejoukkueita”, jotka ovat suvereeneja kolmosessa ja täysiä heittopusseja kakkosessa. Olisi mielestäni järkevää supistaa kakkosdivari etelässä yhteen 12-15 joukkueen lohkoon, josta esim 2-4 joukkuetta karsimaan ykköseen, sekä ehdottomasti karsinnat alaspäin (esim. viimeiselle suora putoaminen, kaksi-kolme seuraavaa karsii). Ottelumäärä lisääntyisi hieman, mutta ei sen luulisi olevan ongelma, kun nytkin pelejä on, ei nyt harvakseltaan, mutta ohjelmassa on varaa pelata useamminkin.

Jihde 3.12.2009

“Jos kerran yksikään edellisen kauden pelaajista ei jatka joukkueessa, pitäisi tämän faktana riittää eväämään joukkueen osallistuminen sarjaan, varsinkaan kun joukkueella ei ole esittää tilalle lähellekään vastaavanlaista rosteria.
Nykyiset säännöt varmasti estävät liitolta tällaisen “kummisetä” toiminnan, mutta olisiko se tulevaisuuden vaihtoehto pääsarjoihin(SM & 1-div.) lajin kehityksen nimessä.”

Ei missään nimessä. Lajin kehitys ei ole niin tärkeä eikä kärsi tästä niinkään paljoa että ykkösdivarista pitäisi poistaa joku joukkue/seura joka ei tajua omaa urheilullista arvoaan. Ensi vuonna SBS pelaa 2 divarissa ja sehän on lukemani perusteella höntsäsarja. Kyllä, liitto voisi ihmetellä ja ehkä jopa udella mitä on tekeillä, mutta miten liitto voi tietää kuinka hyvä SBS on kauden alussa? Parempi ehkä ottaa turpaan tämä vuosi, värvätä ensi kaudeksi joukkue joka estää 3. divariin tippumisen, kunnostaa juniorityötä ja tehdä pitkäjänteistä työtä. Ehkä näin ei menetellä Porissa, mutta annetaan heille mahdollisuus.

tyrnä 6.12.2009

jatketaanko sarjauudistuksen jälkeen kahdeksalla kakkosdivarilohkolla? mitenköhän esim. karsinnat järjestetään ku divareita vain yksi.. aikamoiset ristiinkarsinnat/jatkolohkot tarvitaan kakkosen keväässä.

ehdottomasti samaa mieltä että kakkonen neljään lohkoon. etelä, itä/kaakko, länsi/sisä ja pohjanmaa/lappi. aiheuttaa toki budjettiongelmia monelle joukkueelle ja siksi voisi samalla ainakin osan kolmosen peleistä pelata yksittäisinä otteluina niin pelaamien siellä mielekkäämpää. kun laji menee eteenpäin ja pelaajien taso sekä määrä nousee tämä olisi ihan normaalia uudistusta. ruotsissa kaiketi mennään yksittäisillä osassa alasarjojakin.

herran jumala 8.12.2009

Paavo Parikka kommentoi kakkosen tasoa…Mihin tämä maailma onkaan menossa?
Kirjoituksena sinällään ihan aiheellinen mutta kirjottaja vei aiheelta uskottavuuden!


Ainahan voi vaihtaa jengiä jos tasoa ei innosta, vai mitä Pave?

jumalan herra 9.1.2010

Niin… kakkosen kärkijengit eivät lohkon heikoimmille joukkueille häviä vaikka pelaisivat rightin mailoilla. Jättikö Paavo ja SCH mailat kokonaan kotiin kun se kohtasi lohkonsa jumbon VSS:än kotonaan tänään ?

Pelaamalla ne pelit on ennenkin pakko ollut voittaa, oli vastassa kuka tahansa :D

http://www.sch.fi/joukkue1/ottelut.html?p=49262

Nimesi

Sähköpostisi

Kotisivusi

Muista yhteystietoni

Ilmoita minua uusista kommenteista

Mitä tässä lukee?


Jaa       RSS -syötteet
Copyright © 2007–2010
Kirjoittajat ja kuvaajat
Pääkallo.fi

webdesign: Dimedia Oy
ISSN-tunnukset:
1797-0199 (painettu)
1797-0229 (verkkojulkaisu)
Tuoreimmat uutiset