Maajoukkueiden uusi tiedottaja Oskari Saari: ”Avoimuus tärkein tavoite”

Salibandyliiton uusi viestintäpäällikkö Juhani Henriksson (vas.), uusi maajoukkueiden tiedottaja Oskari Saari (kesk.) ja Salibandyliiton puheenjohtaja Mika Kaltala seurasivat Suomen otteita EFT-turnauksessa. Kuva: Jari Turunen

Salibandyliiton uusi viestintäpäällikkö Juhani Henriksson (vas.), uusi maajoukkueiden tiedottaja Oskari Saari (kesk.) ja Salibandyliiton puheenjohtaja Mika Kaltala seurasivat Suomen otteita EFT-turnauksessa. Kuva: Jari Turunen
Salibandyliiton uusi viestintäpäällikkö Juhani Henriksson (vas.), uusi maajoukkueiden tiedottaja Oskari Saari (kesk.) ja Salibandyliiton puheenjohtaja Mika Kaltala seurasivat Suomen otteita EFT-turnauksessa. Kuva: Jari Turunen

Suomen maajoukkue siirtyi Tampereen Euro Floorball Tourin myötä uuteen aikaan, kun Oskari Saari aloitti joukkueen tiedottajana. Saaren lisäksi Juhani Henriksson aloittaa ensi kuussa Salibandyliiton viestintäpäällikkönä. Pääkallo.fi esitti viikonloppuna Saarelle muutamia kysymyksiä uuden pestin tuomista ajatuksista ja tulevaisuuden visioista.

– Miljoona ajatusta näin ensialkuun. Nämä ensimmäiset askeleet ovat olleet vasta tutustumista toimintapoihin, mutta paljon mielenkiintoisia juttuja tullut esille. Positiivisin mielin olen, arvioi Saari ensimmäisiä päiviään maajoukkueen tiedottajana.

Mika Kaltalan aloitettua Salibandyliiton puheenjohtajana nähtiin tärkeänä varsinkin viestinnän ja markkinoinnin parantaminen. Saaren ja Henriksonin valintoja puolsivahva osaaminen ja kokemus urheilutoimittamisen ja viestinnän puolelta.

Mitkä ovat sitten niitä uusia linjauksia, joita voidaan pitää tärkeinä maajoukkueen tai ylipäätään koko lajin viestinnässä?
– Avoimuus. Sitten tietenkin myös saatavuus. Meidän pitää pystyä tarjoamaan palvelua niin, että ollaan aina muun median käytettävissä. Sille ei ole suomen kielistä sanaa, mutta englanniksi se on ”access”, kertoo Saari vakuuttavasti.

Muista tavoitteista Saari pysyy vielä vaitonaisena. Hän myöntää, että tiettyjä konkreettisia asioita on jo pohdittu, mutta ei suostu vielä paljastamaan niitä, koska ei ole vielä varma ovatko ne lopullisia päätelmiä.

Saaren leipätyö on varsin aikaavievää, koska hän toimii MTV3:lla Formula 1 -selostajana. Siitä herääkin kysymys siitä, kuinka miehen aika riittää maajoukkueen tiedottajana toimimiseen?

– Ensinnäkin koin erittäin tärkeänä, että hän (osoittaa Salibandyliiton tiedotuspääliikköä Markku Huoposta), Hilskan Mika ja Juhani ovat mukana. Tunnen nämä henkilöt pitkältä ajalta. Varsinkin Juhanin mukaantulo varmisti sen, että lähdin tähän haasteeseen mukaan. Pidän yhteistyötä lajin eri toimijoiden välillä erittäin tärkeänä, Saari sanoo ja jatkaa:

– Selvää on kuitenkin se, että en kerkeä olemaan mukana jokaisessa maajoukkuetapahtumassa. En edes kaikissa arvokisoissa. En ota tästä työstä minkäänlaista palkkiota. Tärkeintä omalta osaltani on kuitenkin viestinnän suunnittelu ja mielestäni uusien tapojen etsiminen ei vaadi aina paikallaoloa, päättää Saari.

14 comments

  1. Maajoukkueiden uusi tiedottaja Oskari Saari: ”Avoimuus tärkein tavoite”.

    Onko tosiaan kaikkien sb-maajoukkueiden vai vain miesten ?

  2. Taisi tulla turnaus näille jampoille liian nopeasti. Ainoa mitä ehdittiin tehdä, oli vippipassien tekeminen. Hinnoitteluun ja markkinointiin ei aika riittänyt. Ymmärtäähän sen. Muista Osku tämä juttu, kun seuraavia projekteja johdatte ja tiedotatte. Nyt meni kyllä ihan totaalisen vihkoon.

  3. Kyllä. Kerrankin Tampereella järjestetään todellinen huipputurnaus, jossa pelaamassa kirjaimellisesti maailman parhaat pelaajat. Turnauksen toteutus erittäin amatöörimäinen tekele. Siinä hukattiin ainutkertainen mahdollisuus saada lisäboostia alueen seuroille lajin tunnettuuden lisäämisessä ja jopa helpottaa lajin myymistä sponsoreille. Voi sentään…

  4. Lokakuussa seurajoukkueiden euro-cup, jonka järjestelyistä huolehtii onneksi Classic.

    Sielläkin parhaat kohtaavat parhaat.

    Vinkki: salibandytapahtumien markkinointi kannattaa aloittaa kouluista, siellä on tulevaisuus ja aktiivinen kohderyhmä.

  5. Kuinka monta päällikköä ja tiedottajaa tarvitaan? Aika monta kaveria oli tuossa jutussakin.

  6. Kuinka monta valittajaa tarvitaan joka uutiseen? Aika monta perinteisesti.

  7. Tärkeä tavoite olis saada ”lajiväen” suunnilleen täysi tuki maajoukkueelle, joka nyt saa älyttömästi kritiikkiä niskaansa. Homma monen mielestä haiskahtaa. Avoimmuus vois tässä auttaa purkamaan Kettusen huonoa mainetta tosiaan.

    Kun nää EFT:tkin tälleen sössitään niin haiskahtaa vaan enempi, että piiri pieni pyörii. Lajipomot siellä Areenalla hyörivät ja taputtelevat selkään toisiaan samalla kun katsojat maksavat vastahakoisesti itseään kipeäksi yhdestä huippupelistä. Olis voitu saada tupaan väkeä koko tapahtuman ajaksi jos oltis oltu järkeviä ja huipentumaan tupa oikeasti täyteen. Varmaan EFT:ssäkin tavoitteena oli joku 1000 katsojaa viimeiseen peliin? Nyt oltiin sit tyytyväisiä, vaikka potentiaalia olis paljon parempaan. Tavoitteet korkeammalle ja hereille nyt…

  8. Tuskin tohon oltiin tyytyväisiä, mutta ei kukaan järkevä toimitus/puheenjohtaja voi ottaa keskustelupalstametodia käyttöön ja haukkua kaikkea mikä liikkuu.

  9. Moi!

    Kiitos kommenteista. Olen kriittisten äänien kanssa samoilla linjoilla. En kenties ihan noin jyrkästi, mutta töitä on kovasti edessä. Ainakin viestinnän näkökulmasta. Lippujen hinnoittelun etc. jätän viisaammille.

    Tampereen turnaus oli itselleni tarkkailemista ja tutustumista. Lähtölaukaus uudelle projektille. Periaatteeni on, että en lähde naulaamaan teesejä ennen kuin tiedän mistä puhun. Voin kuitenkin vakuuttaa, että reissu oli erittäin hyödyllinen.

    Juhani Henriksson aloitti siis vasta nyt vapun jälkeen ja on todellakin mies paikallaan.

    Hommia on, mutta mitään ei rakenneta päivässä tai kahdessa. Asia kerrallaan.

    Asioista pitää myös pystyä keskustelemaan. Avoimesti. Siitä hyvä esimerkki oli Tampereen turnauksen yhtydessä järjestetty seuraparlamenti. Ymmärtääkseni yli 50 seuraa edustettuna. Hieno alku.

    Sosiaalinen media on erinomainen keskustelu- ja palautekanava (Twitter: @OskariSaari). Miksei toisinaan nämä kommenttipalstatkin. Teidän kommenttinne voivat olla arvokkaita jos itse niin haluatte. Yksi pyyntö olisi: omalla nimellä, please.

    Yst. Terv.

    Oskari Saari
    Maajoukkueiden tiedotuspäällikkö, suurvisiiri ja sadanpäämies

  10. No kyllä täällä ainakin liiton toimisto markkinoi lippupeketteja yms. Voin kyllä ainakin itse katsoa peiliin, että ei ollut paukkuja lähteä masinoimaan jengiä taas reissun päälle kauden päätteeksi. Osalla joukkueita taisi olla vielä turnauksetkin käynnissä, mikä rajopitti tietysti mahdollisuutta olla mukana . Voisi tietty pohtia MM-kotikisatyyppistä katkoa noille viikonlopuille, kun on kovan tason turnauksia.

    Mutta kyllä meillä tekijöilläkin on vastuu, että jaksetaan painaa hommia, kun jotain mainitsemisen arvoista on tarjolla. Joku tekee puitteet ja tarjoaa mahdollisuudet, meidän omasta tekemisestähän se lopputulos on pitkälti kiinni. Kun en ollut paikalla, niin ei se ole pelkästään huonosta markkinoinnista kiinni. Käsi ylös kuinka moni aktivoi omaa lähipiiriään tapahtumasta. Ja molemmat kädet ylös niiltä, jotka eivät etukäteen tienneet, että tällainen tapahtuma järjestettiin.

  11. mitäs sillä nimellä on merkitystä, jos asia on pätevää? ideat roskakoriin jos nimettömäiä? ja kyllä itse keräsin yli 10 hengen ryhmän EFT-sunnuntaille…

  12. Hienoa aktiivisuutta jos olit ryhmäsi kanssa Treella, hyvä!

    On toki totta, että ideat ja ajatukset tärkeimpiä, mutta on nimelläkin väliä. Kuuluu mielestäni sivistyneeseen tapaan käydä keskustelua omalla nimellä ja naamalla. Kokemukseni mukaan nostaa automaattisesti keskustelun tasoa.

    Osku