Cup kävi kalliiksi Karhuille – hyökkääjän nilkka murtui

Viikonloppuna pelattu 5. kierroksen Suomen cup -ottelu kävi miesten Divari-joukkue Karhuille kalliiksi.

– Karhujen cup-taival kävi ennakoitua paljon kalliimmaksi. Arvottu kotietu vaihtui vierasmatkaan liiton sääntöjen puitteissa ja suuntana oli Kontiolahti (vastustaja Leba-96). Joensuusta n. 15 km pohjoiseen tarkoitti yli tuhannen kilometrin bussimatkaa. Järjettömistä matkakuluista huolimatta paljon enemmän vihloo cupin ottelussa kärsityt kaksi loukkaantumista, Karhujen kotisivuille kerrotaan.

Hyökkääjä Saku Lahtinen teloi nilkkansa niin pahasti, kuvauksissa jalasta löytyi murtuma. Lahtisen nilkka kipsattiin ja tällä viikolla selviää joudutaanko jalka vielä operoimaan. Huilia 4+3-tehot Divarissa tällä kaudella nakuttaneelle Lahtiselle on joka tapauksessa luvassa useita viikkoja.

Tuomas Puisto puolestaan sai Leba–96:a vastaan puujalan. Puisto on varmuudelle sivussa ainakin ensi viikonlopun Divari-peleistä.

Loukkaantumisten ja reissukilometrien lisäksi lunta tuli tupaan myös tuloksellisesti, sillä Leba-96 voitti cup-ottelun lukemin 4–2.

18 comments

  1. Miksi matkakulut olivat ”järjettömiä”? Eiköhän divarijoukkue kuitenkin ole tuohon tottunut ja varautunut myös cupissa…

  2. Olisiko tarvetta selitellä, ettei me oikeesti hei haluttukaan jatkoon, kun tää on niin kauheen kallista! Joku vielä voisi luulla muuten, että olivat huonompia?

  3. kaikilla liiga ja divari joukkueilla pitäisi olla pakko osallistua cupiin. jos ei massit riitä osallistumiseen ja ”järjettömiin” matkakuluihin joukkueen ei kuuluisi pelata näillä tasoilla! tää ei siis suoraan nyt menny Karhuille, mutta ihme itkemistä silti.

  4. Alballe. Itse näen niin, että jokainen joukkue on matkoihin varautunut kun on saanut sarjan säännöt, otteluohjelman jne. Siitä ei ole kys ”järjettömässä matkustamisessa”.

    Kysymys on, tekeekö tuosta matkustamisen määrästä järjellisen kun siihen on varautunut? Olisiko dieselrahoille, ja pelaajien/toimijoiden ajalle, parempaakin käyttöä kuin polttaa niitä bussissa/bussilla?

    Pääsarjatasolla matkustelua on vaikeampi välttää, mutta seuraavilla sarjatasoilla on kyse mielikuvituksen puutteesta. Siis liitossa, jossa sarjasysteemi suunnitellaan. Haastan liiton pelisarjan suunnittelijat vastaamaan, mitä hyötyä saadaan poskettomista bussimatkoista? Siis mitä hyötyä joukkueelle, pelaajille, lajille tai ko. sarjalle(kuten Divari)? Tai mitä hyötyä Teho Cupille, jossa tässä vaiheessa liigaseurat vielä puuttuu?

    Ohjataanko toiminta harjoitteluun ja pelaamiseen mielekkäästi suunnitellulla ohjelmalla. Vai uhrataanko ylimääräinen nippu rahaa matkoihin, ja pelaajien/toimijoiden aikaa bussissa istumiseen. Ja se rahanippu on pois muusta kehittävästä toiminnasta. Tällä tasolla moni alkaa jäähdyttelemään kun vaikka perhe/työ syistä ei voi uhrata aikaa bussissa istumiseen tolkuttomia määriä. Miten se vie lajia eteenpäin?

    Tuntuu siltä, että liitto olisi voinut palkata parikin kunnon sarjaohjelman suunnittelijaa samalla rahalla, joka nyt menee taivaan tuuttiin linja-autodieselinä.

    Oletteko kysyneet pelaajilta, valmentajilta, joukkueenjohtajilta, haluavatko he istua bussimatkoja säännöllisesti toiselle puolelle Suomea, vai käyttää sen ajan vaikka harjoitteluun? Tai käyttää ne rahat vaikka paremman ottelutapahtuman rakentamiseen?

    Ja vaihtoehtoja on. Kyse on mielestäni halun tai uskalluksen puutteesta, ja vähän järjenkin. Pelit ei kovene bussissa pitkään istumalla. Divaritasolla, ja tällä cupin kierroksella, voisi hyvin käyttää paria lohkoa, edes jossain määrin. Ollaan edelleen harrastelija tasolla. Pelaajilla on työ/opiskelu/perheet. Pääsarjataso on tietenkin eri juttu.

    Tai asettaa matkustus katto 600 km kohdalle kun vastustajia arvotaan. Jolloin Rovaniemen joukkueen vastustaja arvotaan Tampereen yläpuolisista joukkueista. Jos pääsevät jatkoon, niin liiga joukkueiden kohdalla puhutaan koko Suomesta. Silläkin kierroksella on järjetöntä laittaa Rovaniemeä matkustamaan ”kakkosdivaritapaamiseen” Turun Pyöveleitä vastaan tai toisin päin kun kohtuullisenkin matkan päästä löytyy II-divari joukkue. Jos arpa antaa liigajoukkueen, niin sitten eri juttu.

    Saa olla erimieltä. Ja jos tämä järjenkäyttö ei ole jonkun mielestä mahdollista, niin sitten selitykset pöytään ja katsotaan onko vai ei.

    Itse laittaisin lajin rajalliset rahat linja-autodieselin sijasta parempaan käyttöön. Divarin kohdalla bussidiesel rahoista osan voisi laittaa vaikka palkintorahoihin ja keväälle pudotuspelikierrokset, niin johan tulee yritystä ja sen mukana kovia pelejä. Bussissa istumalla pelit hiipuu.

  5. Eiköhän se cupin idea ole kohdata jengejä siitä oman alueen ulkopuolelta. Näin siis 2div ja alle. Pääsarjatason jengit saa muutenkin matkailla niin ei pitäs tuntua pari reissua lisää. Olishan se nyt karmeeta pelata cupissa kaikki samat porukat läpi jotka kohtaa muutenkin vuoden aikana kaksi kertaa.

  6. Tuo ”järjetön” matkakulu voi selittyä myös sillä, että nyt kun joukkue tippui välittömästi cupista, niin tuo liiton alempi pelaa kotona -sääntö kirpaisi vielä enemmän. Tuskin olisivat cupiin osallistuneet, mikäli ei varaa olisi vierasreissuja tehdä. Nyt Karhuille tuli kuitenkin neljäs peli aika tarkkaan viikkoon, mikä on amatöörilajissa paljon, kun se on sitä ammattilaissarjoissakin. Siihen päälle varmasti yli 2000€ kulut yhdestä ”merkityksettömästä” ottelusta, jossa vielä kaksi pelaajaa loukkaantui.

    Merkityksetön peli sikäli, että Divarijoukkueilla mahdollisuus voittaa Cup on aika tarkkaan yhtä suuri kuin kaarnalaivalla Atlantin ylitys. Cup aiheuttaa siis nykymuotoisena oikeastaan pelkkiä turhia kustannuksia Divarijoukkueille. Tietysti jos kaikki liigajoukkueet olisi mukana ja joukkueet lähtisivät samalla kierroksella mukaan, olisi homma toinen. Liigajoukkue Divariporukalle vieraaksi, niin yleisötuloissa saattaa yhden vierasmatkan verran netota.

    Jotain tuolle järjestelmälle tulisi tehdä.

  7. Hassu logiikka Sibillä: jos matkailee jo ennestään paljon, niin siihen on hyvä laittaa sitten päälle vielä yksi matka lisää?!? Edelleen, mitä hyvää se tuo pelaajalle, valmentajalle, sarjalle, lajille, liitolle? Mielestäni kovin vähän, verrattuna vaikka, että nuo ”dieselrahat” laitettaisin ottelutapahtuman järjestämiseen.

    Lepille: kyse ei ole siitä onko varaa vai ei. Tietenkin osallistuvat vain siihen mihn on varaa. Mutta mitä muuta hyvää tuolla samalla dieselrahalla olisi saanut joukkueelle, lajille, pelaajille, katsojille. Nyt se raha meni bussine moottorin kautta taivaalle ja kuka siitä hyötyy?

    Sib: Jos cupissa halutaan kohdata uusia jengejä, niin onko pakko mennä toiselle puolelle Suomea?

    Cup matsin lipputulot puoliksi? Tai jotain rajaa siihen miten kauas joutuu menemään(Poislukien pelit liigajoukkueita vastaan)?

    Edelleen, Pääkallo, voisitteko kysyä liitolta miten poskettoman pitkät bussimatkat palvelevat lajia? Esim. Divarissa. Paljonko liiton mielestä ylipitkiin bussimatkoihin menee resursseja(rahaa, aikaa, hermoja, motivaatiota, harjoitteluaikaa)? Mitä muuta tuolla resurssimäärällä voisi saada lajille kuin ylipitkän bussimatkan?

    Ja loppuun pahoittelut hiiltymisestäni. Uutinen 1000 km bussimatkasta cupin neljännellä kierroksella jotenkin päästi pullonhengen karkuun 😉

  8. En oikein ymmärrä tätä uutisointia. Tämä Pääkallon artikkeli on kirjoitettu subjektiivisesta näkökulmasta, Karhujen marttyyrikuoleman hengessä. Karhut on ikään kuin asetettu kärsijän rooliin. Ymmärrän uutisointia, jos siinä ilmoitetaan että pari pelaajaa loukkaantunut, mutta tässä nähty dramatisointi on turhaa. Tämä kirjoitus voisi olla keltaisessa lehdistössä.
    Miksi muuten Pääkallo uutisoi näistä kahdesta loukkaantumisesta, mutta lajissa tapahtuvat sadat muut jäävät huomiotta?

    Mielestäni

    1. Jokaisessa pelissä on mahdollisuus loukkaantua, samoin kuin reeneissä.

    2. Jos ilmoittautuu cupiin, täytyy hyväksyä se riski että tulee matkustusta ja matkakustannuksia.

  9. Hiukan ihmetyttää tuo Karhujen tapa raportoida kyseistä ottelua. Pelitapahtumista ei juurikaan kerrota eikä ottelun lopputulosta mainita edes sivulauseessa. Vähän saisi olla ryhdikkäämpää raportointia vaikka matkustelu nyt kustannuksia aiheuttaakin ja pari pelaajaa pelissä loukkaantui.

  10. Ryhdikkäämpää saisi olla luetun ymmärtämisesi. Jutusta löytyy lopputulos ihan hyvinkin.

    Niukkoja ei kai joka viikko murru, joten ihan uutisen arvoinen tapahtuma. Samalla on nostettu esiin Suomenhalki matkustelu, jossa minunkin mielestä on kovin vähän järkeä. Jos cupin säännöt on tyhmät niin kai niitä saa kritisoida vaikka onkin mukana. Moni on kritisoinut ihan jaloillaan ja ei ilmoittaudu ollenkaan mukaan.

    Kenen tontille Cup kuuluu liiton hallituksessa?

  11. Ei karhujen omasta jutusta löydy pelistä mitään mainintaa, johon rouhija taisi viitata. Eikä se nilkkakaan murtunut, joten taitaa kuivua kokoon koko juttu, kuin joukkueen cup-taival. Mutta hyvä juttu pelaajan kannalta!

  12. Pääkallo on ylpeydellä salibandyn oma keltainen nettilehti. Ja olisikohan niin, että Karhut on jutusta vinkannut. Hyvä kun on, tuntuu kovasti kiinnostavan täällä.

  13. Joo kyllä se olis hyvä ettei matkusteta. Pelataan vaan aina samoja jengejä vastaan, max. matkustusmatka 100km. Pelatkoot maakunnissa vaikka omalla kylällä jos ei 100km säteellä ole muita joukkueita