Onko televisio-ottelun 74000 katsojaa paljon vai vähän?

Tämä kysymys palasi päivän aikana mieleeni monta kertaa sen jälkeen, kun olin lukenut aamulla Helsingin Sanomien kolumnin eri lajien televisiolähetysten katsojamääristä.

Hiihto, yleisurheilu, mäkihyppy ja jääkiekko ovat tunnetusti vetäneet suomalaiskatsojia television ääreen, mitä myös Hesarin kolumnissa sivuttiin.

Salibandyn osalta syksyn yksi kuumimmista puheenaiheista on tulospalvelun ohella ollut tämän kauden pelien televisiointi. Twitterin kautta maailmalle levinnyttä tietoa tulevista televisiopeleistä saatiin odottaa kuumottavan pitkään. Syksyn aikana Pääkallo.fi:n kommenttiosastoa seuratessa odotukset salibandyn kiinnostavuudesta ehtivät nousta suhteettoman suuriksi.

Syksyn neljä televisiopeliä eivät meille sählyääliöille tunnu riiittävän, mutta fakta on se, että nuo neljä neuvoteltua peliä vapailla Ylen kanavilla on realiteetit tietäen Salibandyliigalta loistava suoritus. Suurempaan nälkään se tarkoittaa pelejä paikan päällä katsottuna ja joukkueiden omat nettilähetykset päälle.

Laji kuin laji, niin televisiointi kiinnostaa. Toivottavasti pesäpallo pääsee kesällä mukaan Ylen hehkuttamiin palloilupanostuksiin. Twitterissä toteamukseni SSV-Happee-pelin 74000 televisiokatsojasta herätti mielenkiintoista keskustelua, joista alla muutama kommentti.

Salibandyliiton toiminnanjohtaja Jari Kinnunen (@kinnuin) kiirehti vastaamaan ”television katsojalukujen perusongelmasta”. Hänen mukaansa lukemissa näkyy se, että mittauslaitteita olisi salibandyn kohderyhmään kuuluvilla nuorilla vähemmän.

– Suurten ikäluokkien eli ikäihmisten määrä painottuu moninkertaisella kertoimella nuorempaan katsojakuntaan verrattuna. Ikäihmisten katsomat lajit ”voittavat” mittauksessa, Kinnunen kertoi näkemyksensä.

Eri lajien lukemia verrattaessa esimerkiksi koripallo jäi päivää aiemmin kuulemma reiluun 50000:een katsojaan. Tämä ja salibandyn lukema kuulostavat päivän makusteltuina harmittavan pieniltä.

Tarkempaa oikeutusta vapailla kanavilla esitettäville peleille lienee turha määritellä, mutta lukema olkoon ainakin jonkinlainen muistutus salibandyn tv-kiinnostuksesta.

Vielä on töitä tehtävänä, että katsojat näppäilisivät televisiostaan näkymään salibandya.

8 comments

  1. Finnpanelin tekemät katsojatutkimukset voivat todellakin olla vääristyneitä salibandyn kohdalla koska suuret ikäluokat eivät tunne laajemmin lajia vielä ja tästäkin syystä eivät ole katsoneet sitä tv:stä.
    Suurin osa heistä katsoo todennäköisesti mielellään tutumpia lajeja kuten yleisurheilua, lentopalloa, mäkihyppyä yms.

    Toisaalta nämä perinteiset lajit eivät ole suurimpien kaupunkien perheiden ja nuorten suosiossa enää kun verrataan harrastajamääriä. Lisäksi salibandyn suosio on suurinta Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä eli siellä missä asuu 70% suomalaisista. Ainoastaan jääkiekolla on sama asema ja potentiaali liigatasolla.
    Tämä salibandyliigan merkittävä vahvuustekijä on mielestäni jätetty huomioimatta lajin markkinoinnissa ja samoin tv-ottelun markkinoinnissa.
    TV:n katselu elää myös murroksessa, eli katsojat ovat osittain jo mobiilissa onko tämä huomioitu tutkimuksessa?
    Salibandyn suurin potentiaali on varmaankin 12-35 vuotiaat eli perheet ja nuoret.
    Perinteinen TV- katselu on muuttunut juuri tässä ”porukassa” eniten.

    Ensimmäisen ottelun tv-tuotanto oli ok ”lajiniiloille”, mutta oliko se kiinnostava juuri nuoria ajatellen ja erottuiko toteutus muista lajeista?

  2. Ei niitä katsojia ja lajista kiinnostuneita saa hetkessä mistää revittyä. Salibandy on tulevaisuuden laji ja kasvaa kokoajan. Salibandy 20v. päästä on jo kova sana jääkiekon ohella! Ei mikään kasva sekunnissa. Malttiamalttia!

  3. ”Lisäksi salibandyn suosio on suurinta Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä eli siellä missä asuu 70% suomalaisista.”

    Ei varsinaisesti liity asiaan ja ollaanhan tässä oikeilla jäljillä, mutta tuo 70 prossaa on kyllä niin hatusta vedetty luku, että ihan hirvittää. Tuohon voidaan kuitenkin laskea vielä Vantaa, Kuopio, Lahti ja Oulu ja silloinkin päästään vasta kahteen miljoonaan…

  4. Tietääkseni Finnpanel jakaa kotitalouksiin laitteita, joilla tulisi itse kaukosäätimellä klikata katsojien (jokaisen) tiedot, sukupuoli ja ikä. Myös taloudessa vierailevat katsojat. Kyllä näitä laitteita on jaettu talouksiin, joissa alaikäisetkin lapset sitten merkkailevat jos säbää katsovat. Kanavatieto menee laitteeseen itsestään. Ei siellä pelkkien mummojen ja pappojen tiedot siis ole 😉

  5. Tuossa luvussa on mukana vain television kautta katselleet. Tietääkseni edes HD-kanavan katsojalukuja ei oteta huomioon. Tosin sieltähän sabaa ei ainakaan viimeksi tullut.