Salibandyn Divarissa pelattiin Hämeenlinnan Steelersin ja Lammin Lasbin välinen paikalliskamppailu. Etukäteen vahvasti markkinoitu derby veti uudelle Elenia Areenalle kaikkiaan 1000 katsojaa, mikä on Divarin uusi katsojaennätys.
Divarin edellinen katsojaennätys on keväältä 2000 ja silloin lehtereillä oli kaikkiaan 821 katsojaa. Itse ottelu tarjoili varsin korkealuokkaista viihdettä, kun kotijoukkue tasoitti ottelun ajassa 59.55 ja iski otti vielä 10-9-voiton Timo Johansson jatkoaikamaalilla ajassa 61.48.
Hieno luku, alkaa näyttämään siltä että divari alkaa olemaan parempaa viihdettä kuin liigan pakkopulla runkosarja.
Tsekkasin yleisömäärät viime peleistä
Oilers-classic 683
Koovee-tps 362
Spv-SSV 893
Ols-Erä449
Steelers-Lasb 1 000
SBS Wirmo-SBS Masku 402
Liiga hävetköön, surkeita lukuja ja paljonkohan noista edes maksaneita. Pitäiskö tehdä jotain vai harrastellaanko?
Joo, hävettää liigan puolesta, onneksi olkoon Steelers!
Itse menen mielummin katsomaan Divarin pelejä. Melkein joka matsi maksaa opiskelijalle 3-4€ ja jostain syystä tuntuu, että alkamisajat sopivat paremmin omiin aikatauluihin.
Harmi kun meillä ei ole divariseuroja, toivottavasti ilves ensi kaudella. Sponsori saa liigaseuralle maksettavalla sponssilla haltuun monta seuraa divarissa ja mikäli katsoja luvut ovat edellä mainitun kaltaisia niin silmäpareja mainontaan on silloin huikeasti enemmän. Lisäksi divarin sarjajärjestelmä muutos saattaa tuoda sarjalle keväällä valtavan nosteen.
Ihan sympaattista hehkutusta toki, mutta veikkaan kyllä että ihan nyt tuohon tuhanteen ei divarin keskiarvoissa tulla pääsemään. Talven pimeät valiväännöt koittaa sielläkin ja on muuten usein vielä sitä parjattua liigaakiin ankeampia, jos nyt negailemalla halutaan negailla.
Mutta, itsehän en haluaisi edes negailla – Divari on hieno sarja ja Liiga vielä hienompi. Eiköhän se Divarijengikin Tampereelle saada ensi vuonna, mutta aneemisesta Ilveksestä ei varmaankaan, luotetaan ennemmin KrP:hen.
Niin ja kommenttina vielä itse juttuunkin – eli hieno homma Hämeenlinnassa tuo mainittu koitos ja ottelu on epäilemättä ollut hieno. Videokoostetta vaan kehiin… 🙂
Kaikki riippuu halleista. Elenia Areenan kaltaisia halleja, niin alkaa katsojaluvut nousta. Mitään estettä sille ei oikeasti muuten ole, koska harrastajapohja on niin suuri säbässä. Rohkeutta kuntiin! Mallia Hämeenlinnasta tässä asiassa.
Niin ja kyseessä paikallisvääntö pikkupaikkakunnalla! Se nyt pitäisi olla jengille selvää, että pikkulajit on aina suuremmassa suosiossa pikkupaikoilla. Esim. pesistä ei etelässä seuraa kukaan…
Näin sponssityyppinä sanon yhden tärkeän jutun. Pelkkä mainos tai muu ”näkyvyys” ei tuota sponssaajalle mitään. Pelien katsominen yhdessä asiakkaiden kanssa on juttu, joka syventää sponssin asiakassuhdetta. Niin kauan kuin ns vip tilat ovat makkaraa ja virvoketta, ei sponssien innostumista tule. Classic on ainut, joka on nämäkin asiat edes liigatasolla laittanut kondikseen. Siksi käymmekin Treella katsomassa Classicin matseja ja kas kun olemme löytäneet muutakin yhteistyötä. Kipin kapin sinne oppiin jokainen nykyinen ja tuleva liigajoukkue. Kurrekin voi käydä katsomassa miten asiat tehdään hyvin. Koposen pullakahvit eivät myöskään innoita tuomaan asiakkaita, jotka ostavat sadoilla tuhansilla vuodessa. Seurajohtajat saavat katsoa peiliin markkinoinnin suhteen. Ja pitkään. Ja selityksiä löytyy aina.
S:
Ai niin joo, kun etelässähän ei tosiaan oo, ku Helsingin, Espoon ja Vantaan miljoonakaupungit. Loput Suomesta onkin Lappia pikkukaupunkeineen ja pikkulajeineen, kuten neliska ja sähellys…
Tieto, hyvä että saat asiakkaasi peleihin mutta tiedän että ei niitä paljon ole. Pelkästään sillä toiminnalla ei businesta rakenneta. Pointti on se että liigaseuroilla on liian pienet katsojamäärät sponsorin näkökulmasta. Mikäli ne tuplataan tai kolmikertaistetaan niin se vaatii jo maksavaa yleisöä, junnuista ja niiden lähipiiristä ei irtoa enempää. Tämä vaatii taas lippujen hinnan pudottamista jne.