NST on Naisten Salibandyliigan historian menestyksekkäimpiä joukkueita. Yleisömäärien suhteen se on ollut aivan suvereeni jo pitkään. Viimeksi kaudella 2007-2008 PSS oli sen edellä runkosarjan yleisökeskiarvollaan 314, joka on yhä sarjan ennätys.
Tällä kaudella tuo ennätys saattaa hyvinkin mennä nurin lappeenrantalaisten toimesta. Paikallispelissä Joutsenon Katajaa vastaan syntyi jo runkosarjan yksittäisen pelin yleisöennätys 1027.
Itse vierailin Lappeenrannan Urheilutalolla syyskuun lopussa pelissä TPS:aa vastaan. Silloinkin yleisöä oli paikalla komeasti 336.
Mikä sitten selittää sen, että kokoonsa nähden hyvinkin runsaasti palloilun pääsarjatapahtumia tarjoavassa kaupungissa naisten salibandypelit vetävät näin hyvin yleisöä? Naisten joukkueenjohtaja Tuija Huotinen puhuu joukkueen ”charmista”, markkinointivastaava Otto Valavuo selittää asiaa joukkueen hyvällä, pitkäaikaisella menestyksellä, jonka myötä ihmiset ovat ottaneet ”tytöt omakseen”.
Markkinointiakin on tehty, sillä en ihan heti muista huomanneeni, että naisten Salibandyliigan peli näkyisi missään muualla paikallisesti yhtä hyvin.
– Jokaisesta pelistä on lehtimainokset sekä Etelä-Saimaassa että Lappeenrannan Uutisissa. Naisten peleistä on kaksi tienvarsitaulua keskustan läheisyydessä sekä lisäksi aivan uusi SaiPan ja NST:n yhteinen lakanamainos kaupungin keskustassa, kertoo Valavuo.
Lappeenrannassa toteutin ensi kertaa ”Tiedätkö pelin/tunnetko seuran”-kyselyn. Kyselin pelipäivänä kaupungin keskustassa 20:ltä satunnaiselta lappeenrantalaiselta 1) Mikä aikuisten SM-sarjan/liigan ottelu paikkakunnalla pelataan ko. päivänä? (vastustajaa ei tarvinnut tietää) ja 2) Mitä lajia lappeenrantalainen NST pelaa SM-tasolla?
Ennen kyselyä sain Twitterissä NST:n naisten liigajoukkueen nimissä arvauksen, että pelin tietäisi 80% ja NST:n tuntisi 100 % vastaajista. En tiedä, oliko arvaus ihan tosissaan esitetty, mutta odotetusti ihan noin suurta ei pelin/seuran tunnettuus paikkakunnalla sentään ollut.
20:sta vastaajasta yksi (5 %) tiesi, että ko. päivänä pelataan NST:n naisten liigapeli. Kyseinen tietäjä oli varttuneempi mieshenkilö, joka heti heitti paikallisesta pääsarjatason palloilusta vastakysymyksen, johon onneksi nipin napin osasin vastata.
Kolme vastaajaa veikkasi saman seuran miesten peliä. Pari vastaajaa kertoi nähneensä lehdessä mainoksen miesten pelistä. Se kuitenkin pelattiin vasta seuraavana päivänä.
NST seurana tunnettiin sen sijaan hyvin, sillä 80 % paikkakuntalaisista (16/20) osasi isommin miettimättä kertoa, että kyseessä on salibandyseura. Oikeaksi tilastoitiin myös erään nuorehkon naisen vastaus:
– Oilin mies pelaa siinä! Se on näitä … näitä … näitä sählyporukoita!.
Paikkana Lappeenrannan Urheilutalo on erittäin toimiva. Katsomotilaa riittää, ja jokaikisestä paikasta näkee hyvin koko pelikentän. Alakatsomon alariveillä olet lähellä kenttää, mutta yläkatsomosta voit hakea halutessasi omaa rauhaa ja parempaa kokonaiskuvaa pelistä. WC-tilaa on kiitettävästi ja myös sisääntulo/lipunmyynti ja kahviomyynti on järjestetty niin, että ne eivät tolkuttomasti ruuhkaudu.
Valavuo kertoo, että kahvioiden tarjontaa on aiemmasta laajennettu. TPS-pelissä oli käytössä normaalin tavan mukaan kaksi kahviota: toinen sisääntuloaulassa ja toinen alakatsomon yläkäytävällä. Paikallispelissä pari viikkoa myöhemmin tuhatpäistä yleisöä palveli poikkeuksellisesti kolmaskin kahvio.
Oikeastaan kaikki tapahtumassa toimii muutenkin: ottelulehtinen on hyvä, eikä kuulutuksesta ym. löydy moitteen sijaan.
Valavuo kertoo, että mm. musiikkiin on kiinnitetty erityistä huomiota viimeisen vuoden aikana:
– Soiton kovuutta on testailtu ja löydetty sopiva taso. Soittolistoille on kerätty musiikkia moneen eri makuun ja pyritty siihen, että yleisön on helppo lyödä käsiä tai läpsyttymiä yhteen musiikin tahtiin.
(Tähän väliin bloggaajan huomautuksena, että Passo Peltola puolestaan painotti, että Classic on muuttanut miesten pelien musiikkia tietoisesti nuorille suunnatuksi.)
Mitään suunnatonta hurmiota TPS-peli ei paikallisessa yleisössä synnyttänyt, mutta yleisö jaksoi kyllä kannustaa taputuksin pelin selvästi voittanutta kotijoukkuetta.
Jos Valavuo ja Huotinen jotakin haluaisivat lisää, niin talkoolaisia voisi olla enemmän, jolloin esim. pyrkimystä perhekeskeiseen tapahtumaan voitaisiin korostaa uusin palveluin.
Erätauolla TPS-pelissä nähtiin pallonheittokilpailu, johon seuran pirteät tyttöjunnut myivät palloja hallin edustalla ja hallissa. Paikalle eksyneelle TPS-lipulla varustautuneelle Pinkulle he vakuuttivat kirkkain silmin, että palkintona on silakoita. Tämä ei kuitenkaan tainnut aivan pitää paikkaansa.
Oheisohjelmana pelien erätauoilla on nähty myös tanssiesityksiä, katsojien rankkarikisoja ja junnujen pelejä. Otteluissa palkitaan lopuksi myös kotijoukkueen viimeisen maalin tekijä rahanarvoisella liiviliikkeen lahjakortilla.
Kaiken kaikkiaan NST:n tapahtumassa on kaikki hyvin. Erinomaiset tilat antavat hyvän pohjan hyödyntää olosuhteita ja luoda viihtyisä tapahtuma toimivilla palveluilla. Talkooporukalla tuntuu olevan loistava yhteishenki, joka näkyy ulospäin hyvänä palveluna. Jos NST:n naisten joukkuetta tällä kaudella voi kutsua eräänlaiseksi Dream Teamiksi, niin aika unelmatiimi seuralta löytyy myös tapahtumia järkkäämään.
Katsomoelämää Lappeenrannassa:
Mistä muut voisivat ottaa mallia NST:n ottelutapahtumassa?
– kahviotarjonnan, musiikin ym. tietoinen kehittäminen
– erittäin osaava ja asiakaspalveluhenkinen vapaaehtoisporukka
– onnistuttu hankkimaan uskollinen yleisö, joka käy peleissä menestyksestä riippumatta
– paikallinen näkyvyys: naisten tapahtumaan satsataan merkittävästi myös markkinoinnissa
FAKTOJA
Tapahtumapaikka: Lappeenrannan Urheilutalo.
Parkkitilaa 200 m:n säteellä: n. 500:lle autolle, ei maksa.
Saavutettavuus yleisilllä kulkuneuvoilla: Melkein oven edessä pysäkki.
Katsomokapasiteetti: 1200.
Katsojia TPS-pelissä 20.9.2015: 336.
Katsojakeskiarvo 2014-15 (runkosarja): 276.
Pääsyliput: aik. 10 €, opisk./eläkel. 5 €, 12-17v 4 €, alle 12-v. ilmaiseksi. Perhelippu (2 aik.+1-3 lasta) 20 €.
Kausikortti: 90 € (kesällä kampanjassa 50 €), eläkel. 50 €, opisk. 40 €.
Makkara: Ei myynnissä.
Kahvi: 1,50 €.
Pillimehu: 1 €.
Virvoitusjuoma: 2,50 €.
Alkoholitarjoilu: Ei.
Hallin omistaja: kaupunki.
Tapahtuman toteuttajat: omasta seurasta, n. 10 henkeä (lisäksi pelaajat asentavat maton).
—
Tero Töyrylän aiemmat Pääkallo-bloggaukset:
Olkoon vaikka Festarit, homma toimii, ottakaahan opiksi Classicilta
Kooveen tapahtumissa keskitytään lajiin – haaveissa siintää oma halli
Toiminnanjohtaja ei keksi mitään, mistä muut voisivat ottaa mallia Oilersin ottelutapahtumassa
JoKa on maalta ja ylpeä siitä – ”Eihän myö hienostelemaan olla lähetty”
Hyvä Tero! Tämä blogi on itselleni Pääkallon mielenkiintoisinta luettavaa.
Jatka toimintaasi samaan malliin. Olen itse bongannut Teron TPS:n ja Suomen maajoukkueen salibandyotteluiden lisäksi FC TPS:n jalkapallo-otteluissa sekä mm. HJK:n Europeleissä. Eli ei pelkkä salibandymies, vaan monipuolinen urheilufanaatikko kyseessä.
Ehkä seuraavalla kerralla kehtaan tulla myös ihan livenä vaihtamaan muutaman sanan
Kyllä, KASA:n kanssa samaa mieltä, nämä Teron blogit ovat mielenkiintoisia lukea.