Salibandyn suurseuran markkinointijohtaja: ”Positiiviset tunne-elämykset ovat tärkeitä”

Olli Lähdesmäki aloitti ErVin markkinointijohtajana lokakuussa. Kuva: ErVi

Olli Lähdesmäki aloitti ErVin markkinointijohtajana lokakuussa. Kuva: ErVi

EräViikingit julkisti lokakuun 11. päivä, että seura on hankkinut itselleen markkinointijohtajan ja tehtävään oli valittu kauppatieteiden maisteri Olli Lähdesmäki, 30. Pesti on erittäin mielenkiintoinen, sillä suomalaisilla salibandyseuroilla ei ole aikaisemmin ollut työntekijöitä vastaavalla tittelillä.

Sovimme Lähdesmäen kanssa tapaamisen Indians-ottelun yhteyteen, joka miteltiin keskiviikkona 29.11.

Mitä pelipäivään siis kuuluu omalta osaltasi?

– Pelipäivät sisältävät pitkälti pelien markkinointia, viestintää ja niihin liittyviä käytännön seikkoja. Ei nämä sinällään eroa ihan hirveästi normaaleista päivistä. Päivä vain jatkuu hiukan pidempään, Lähdesmäki kertoi Energia Areenan käytävällä ennen Indians-pelin alkua.

Jos mennään vähän tarkempiin elementteihin.

– Käytännön järjestelyiden suhteen mennään siten, että tullaan tänne Energia Areenalle hyvissä ajoin rakentamaan tapahtumaa. Se on iso käytännön osa ja sitoo koko organisaatiota pelipäivänä. Yritetään henkilökunnan kannalta nauttia myös näistä tapahtumista. Paikalle kokoontuu paljon erilaisia seuraihmisiä ja on tärkeää jutella tapahtumissa eri ihmisten kanssa. Täällä näkee paljon tuttuja, ja tapahtumat ovat hienolla tavalla erilaisia normaaliin arkeen nähden, Lähdesmäki avasi lisää.

Lähdesmäki oli haastatteluhetkellä ollut mukana toiminnassa noin 1,5 kuukautta.

– Olen tykännyt tästä hommasta tosi paljon. Alkuun olen pitkälti jutellut ihmisten kanssa ja kysellyt, jota kautta olen tutustunut seuraan sekä sen eri tasoihin. Seura kun käsittää erilaisia tasoja ihan huippu-urheilusta salibandykouluihin asti. Nyt isona painopisteenä on ollut vain kuulla näkemyksiä ja ajatuksia, jonka kautta voi löytää niitä ydinarvoja, joita on tämän toiminnan ympärillä.

ErVi on monella tavalla erityinen seura salibandyn saralla. Se on tiettävästi maailman suurin salibandyseura, joka vielä syntyi kahden perinteikkään seuran fuusiosta. Seuran koko on asia, joka on aiheuttanut uudelle työntekijälle haasteita.

– Tietysti kun kyseessä on todella iso seura, niin mukana on paljon erilaista toimintaa, ja totta kai toimintaa arvotetaan eri lailla sen vuoksi. Seuran koko on siis iso haaste, ja ennen kuin saa kokonaiskuvan, niin se vaatii paljon työtä ja enemmän tutustumista kuin jossain vähän pienemmässä seurassa, Lähdesmäki tiesi.

Olet ollut vasta vähän aikaa mukana, mutta missä asioissa näet eniten kehitettävää?

– Totta kai niitä osa-alueita on todella paljon. Alkuun isoin keskittymisen aihe on löytää ne tietynlaiset ydinasiat joiden halutaan olevan tämän seuran vahvuuksia. Ne ovat seikkoja, jotka pyritään tekemään niin hyvin kuin mahdollista, ja niillä osa-alueilla pyritään olemaan ihan kansainvälisessä kärjessä. Identiteetin hahmottaminen on se olennainen seikka ennen kuin niitä seikkoja lähdetään vahvistamaan, Lähdesmäki linjasi.

Osakeyhtiöstä yhdistyksen toimintaan

Lähdesmäki on toiminut muun muassa Veikkausliigan SJK:n markkinoinnissa ja lyhyen aikaa TPS:n organisaatiossa. Salibandy ja Salibandyliiga eroavat suomalaisista suuremmista joukkuelajeista varsinkin resursseiltaan, mutta tällä kertaa eroa on myös pestin toimintakuvan laajuudessa.

– Yhdistystoiminnassa perusajatus on hyvin erilainen kuin osakeyhtiön toiminnassa. Suurin ero tässä piileekiin siinä, että tässä on sateenvarjon alla se koko urheilijan polku, kun mukana on lasten ja nuorten harrastustoimintaa, jos ei siis lajien eroavaisuuksia lasketa. Aikaisemmissa töissä kyse on ollut vain edustusjoukkueista ja huippu-urheilusta. Totta kai näiden suhteen mennään eri tavoitteilla, kun täällä tehtävänkuva on aiempaa laajempi.

Miltä Salibandyliigan markkinointi on näyttänyt omaan silmääsi?

– Paljon on hyviä asioita ja kun lajin ominaisuuksia tarkastelee, niin mukana on todella paljon hyviä elementtejä. Jos puhutaan esimerkiksi olosuhteista, niin tätä lajiahan ei tarvitse katsella ulkona ja kylmässä sateella. Täällä pääsee todella lähelle peliä ja porukka on todella tiivis sekä yhteisöllinen. On varmasti kohtia, joissa on kehitettävää, mutta tilanne on tosi hyvä. Lajievoluutio kehittyy samalla tavalla kuin muissakin lajeissa, joissa kasvu on ollut nopeaa.

– Jatkossa Salibandyliigan ja huippu-urheilun markkinointi tulee olemaan yhä enemmän esillä. Harrastajamäärät ovat nyt jo toki isoja, mutta seurojen vastuulla on nyt myös se, että huippu-urheilu rupeaa kasvattamaan sitä omaa rooliaan jatkossa muuhun lajikenttään nähden, Lähdesmäki arvioi.

ErVin miehillä kulkee Salibandyliigassa. Joukkue on sarjataulukon kolmantena. Kuva: Juhani Järvenpää

Jonkin verran on nostettu esille, että tähän kauteen lähdettäessä Salibandyliigassa ei ollut isompia teemoja, jotka olisivat herättäneet ihmisten kiinnostusta laji-intoilijoiden ulkopuolella.

Kun olet ollut hetken mukana, niin mitkä olisivat olleet ennen tätä kautta sellaisia hyviä nostettavia teemoja markkinoinnin kannalta?

– Olen seurannut muidenkin lajien toimintaa, ja Salibandyliittossa sekä -liigassa on mielestäni hyvää tietotaitoa siitä mitä laji on ja mitä ihmiset haluavat. Motiivien ja arvojen suhteen ollaan todella paljon pidemmällä kuin monessa muussa lajissa. Kun kasassa on paljon tietoa kiinnostuksen kohteista ja erilaisista markkinoinnin seikoista, niin nyt tarvitaan niitä käytännön toimia. Toiminta lähtee pitkälti seuroista ja Salibandyliitto sekä -liiga pystyvät sitten auttamaan näissä seikoissa johtamisella ja koordinoinnilla. Salibandyliigalla on todella hyvä tilanne tällä hetkellä.

Totta kai itse liiga on jo tietyllä tavalla kiinnostava, mutta jos nyt mietit, niin tuleeko mieleen jotain teemoja, joita kannattaisi erityisesti nostaa esiin?

– On tärkeää, että liigalla on oma brändi, mutta se, että onko siinä mukana jotain erityisteemoja, niin en näe sitä tärkeänä. Lajin tiettyjä elementtejä joita tulee mieleen ovat ”vauhdikas, määrätietoinen, viihdyttävä ja jännittävä”. Ne ovat sellaisia jotka on tuotu hyvin esiin liigan puolesta, ja nyt seuroilla on tässä pallo. Paikallinen vaikuttavuus on oleellista ja sitä kautta olisi hyvä lähteä mukaan näiden seikkojen markkinointiin. Vaikka erikseen ei ole näkynyt mitään tiettyjä teemoja, niin se ei ole mielestäni olennainen seikka kehittämisen kannalta, Lähdesmäki vastasi.

Helsinkiläisseura Vantaalla

EräViikingit pelaa ottelunsa Vantaalla, jossa sijaitsee salibandyyn sinällään hyvin sopiva Energia Areena. Erä ja Viikingit (SSV) ovat seuroja joiden juuret ja perinteet ovat Helsingissä. EräViikinkien kotipelit eivät ole olleet varsinaisia yleisömagneetteja, vaikka jo itse seurassa on lähes 2000 jäsentä. Lähdesmäki ei lähde syyttelemään sitä, että kotihalli on ”väärässä” kaupungissa.

– Se on yksi osa kokonaisuutta. Omalta kohdaltani olen lähtenyt katsomaan kokonaisuutta siten, että olen vertaillut sellaisiin pääkaupunkiseudun seuroihin, jotka ovat samankokoisia esimerkiksi jääkiekossa ja jalkapallossa. Totta kai meillä on paljon kehitysvaraa ja potentiaalia.

– Sijainti on tietysti yksi asia mikä aiheuttaa haasteita, mutta suurin kynnys on kuitenkin kotiovella, eikä niinkään siinä, että missä se peli pelataan. Ei tämä kuitenkaan sijainniltaan niin huono ole, koska kulkuyhteydet ovat hyvät, ja julkisilla pääsee paikan päälle. En näe sitä sellaisena ongelmana meillä. Lähdemme muilla vahvuuksilla kehittämään yleisömääriä miesten ja naisten liigajoukkueiden osalta.

Jos kuitenkin ajatellaan, että ErVi pelaisikin kotipelinsä Helsingissä, niin kuinka tärkeä seikka se olisi?

– Totta kai eurooppalainen palloilukulttuuri on pitkälti perustunut paikallisuuteen. Jos miettii esimerkiksi Englantia, niin se mistä seura on, niin näkyy yleensä myös sarjataulukossa. Meillä tässä on uusi seura, vaikka nuo alkuperäiset joukkueet ovat tavallaan vankistaneet omat asemansa jo aiemmin.

– Uuden seuran ja brändin kannalta ottaa vain aikaa, että se saa jalansijaa ja pystyy rakentamaan sen oman yhteisönsä. En näe sitä ongelmaa siinä paikassa, että pelataanko Helsingissä vai Vantaalla. Kyse on enemmän talousalueesta ja tällä hetkellä tämä on paras paikka pelata salibandya pääkaupunkiseudulla, Lähdesmäki sanoi.

ErVi on iso seura, ja edustusjoukkueen lisäksi haasteita asettaa myös muiden seuran joukkueiden ja ryhmien harjoitus- sekä pelivuorot. Helsingin hallitilanne ei ole erityisen mairitteleva ja Lähdesmäki myöntääkin, että oman hallin rakentaminen on ollut mukana keskuteluissa.

– Sen ajan mitä tässä seurassa olen ollut mukana, niin on se seikka ollut mielessä ja agendalla. Jäsenmäärästäkin voi laskea, että kuinka monta tuntia tarvitaan harjoitusvuoroja, joten kyllä se koko ajan on huolena. Se sitten, että onko se yksi halli vai suoraan kolme, on yksi kysymys. Kysymys on myös siitä, että mihin käyttöön sellainen halli tulisi, joten seikan suhteen on paljon kysymyksiä. Totta kai se on tulevaisuuden kysymys, joka tämän jatkuvan kasvun myötä vain konkretisoituu entisestään. Tarkoitus on saada olosuhteet sille tasolle mitä jäsenmäärä ja laji vaativat, Lähdesmäki kommentoi.

ErVi pelaa kotipelinsä Energia Areenassa, joka on mainio areena salibandyyn, mutta sijaitsee ErVin kannalta väärässä kaupungissa. Kuva: Juhani Järvenpää

Yhteistyöllä parempiin tuloksiin

Lähdesmäki kommentoi taannoin Helsingin Sanomissa lajin katsojamääriä ja sanoi, että ErVin kohdalta seuraavaa:

”Uskon, että 5–10 vuoden kuluessa miesten liigajoukkueen luvut voivat nousta 1 000–1 500 katsojaan.”

Tavoite on ihan realistinen, mutta pääkysymys on se, että millä tavalla katsojia saadaan lisää salibandykatsomoihin?

– Markkinoinnista tuo kaikki tavallaan lähtee. Lajin sisin lähtee pikku hiljaa kasvamaan ja vahvistumaan. Sitten kun sosiaalinen piiri kasvaa kavereista ja perheistä kavereiden kavereihin, niin kasvua tulee. On monta kasvusuuntaa mistä se kasvu tulee. Pitää huolehtia siitä, että kun saadaan se ensimmäinen satunnainen kävijä matsiin, niin hän myös viihtyy pelissä, ja tarjotaan jotain sellaista mitä katsoja haluaa.

– Jos kiteyttää vielä, niin suuntia on monia ja ydin pitää hoitaa kuntoon. Sen jälkeen laji on valmis laajenevaan siitä sisin edellä. Mitään rikkinäistä ei kannata ruveta peittelemään tai maalaamaan. Tosi vahva ydin on olemassa ja sitä lähdetään kehittelemään.

Tampreen Classic on ollut seuratasolla monilla mittareilla suomalaisen salibandyn suunnannäyttäjä. Tampereella on osattu luoda tiivis yhteisö, Classic Family, joka on edelläkävijä salibandyn katsojalukujen suhteen. Urheilullinen menestys on seurannut seurakehitystä ja seuran molemmat edustusjoukkueet juhlivat mestaruutta viime keväänä.

Classicia voi pitää mittarina ihan mille tahansa salibandyseuralle, mutta Lähdesmäki ei halua lähteä vertailulinjalle.

– No joo totta kai on eri asia tarkastella miesten edustusjoukkuetta tai koko seuraa. Totta kai on sellaisia asioita, joissa ErVi on edellä.

Puhutaan siis edustustasosta.

– Yksi seikka on vain aika. Pyritään saada palaset kohdilleen ja rakennetaan sitä sisintä. Sinällään en näe Classicia minkäänlaisena vastustajana sillä saralla. Lajiyhteisö on moderni ja joustava, joten voidaan hyvin miettiä sitä, että mitä tehdään yhdessä molempien kasvattamiseksi. Se on ollut sellainen haaste mihin on aikaisemmin törmännyt, että muiden seurojen kanssa ei olla pystytty tekemään hirveän tehokasta ja joustavaa yhteistyötä.

– Uskon, että salibandyssa on sen suhteen paremmat mahdollisuudet, eikä tavallaan kilpailla toisia vastaan. Heillä on oma alue Tampereella ja meillä täällä, ja jos molemmat kasvavat, niin se palvelee koko sarjaa sekä lajia, Lähdesmäki vakuutti.

Lähdesmäki on ollut toimessaan vasta melko lyhyen ajan, ja työn kokonaiskuva on vielä osittain auki. Tiettyjä tavoitteita kuitenkin on.

– Kyllä se kitetyy yhteen lauseeseen. On henkilö ja ihminen kuka tahansa harrastaja, juniori, kannattaja tai seuratyöntekijä, niin on tärkeää, että hän saa tästä lajista positiivisia elämyksiä. Se on sellainen kultainen ohjenuora ja siitä tässä pitää olla kysymys. Ajan saatossa pystytään mittailemaan näitä asioita, kun eri palautekanaviin kertyy materiaalia. Sen kautta pystyy myös seuraamaan kehitystä. Jos näkee täällä hallissa, treeneissä ja salibandykouluissa paljon hymyä, niin silloin se on onnistunut. Positiiviset tunne-elämykset ovat tärkeitä, oli rooli mikä tahansa.

Olet markkinoinnin ammattilainen, niin kerro miksi kannattaa tulla katsomaan salibandya?

– Juttu lähtee siitä, että tätä on kiva tehdä yhdessä ja pääsee arkirutiineista pois. Kun tulee tällaiseen tiiviiseen ympäristöön, jossa pystyy katsomaan läheltä peliä, tapaa ystäviä, pääsee liikkumaan sekä olemaan perheen kanssa. Tässä pääsee viettämään arki- tai viikoloppuillan viihdettä, eikä siihen sen enempää sirkustemppuja tarvita. Se kun on hyviä ystäviä ja perhettä lähellä, ja pääsee näkemään hyvää viihdettä, niin kyllä siitä hymyssä suin lähtee kotia kohti, Lähdesmäki päätti.

2 comments

  1. Hyvä sijainti Vantaa on pelipaikkana. Lähinnä jos joukkoliikenteellä kulkee vähän lisäkuluja tuosta sijainnista tulee, mutta jos siihen varaa sekin ok. Kesällähän tuokin Myyrmäen alue joukkoliikenteessä taisi olla uudistuksen jälkeen edullisempaa vyöhykettä eli tuokin tilanne parantumassa.

  2. Aivan yksinkertaisesti, seurojen pitää saada lisää taloudellista tukea. Seurat nostavat profiiliaan kaupunkien muiden lajien keskuudessa, salibandyn liigan tasoerot pienenevät, paikallis pelien kiinnostavuus kasvaa ja kasvattaa yleisömääriä muihinkin otteluihin, salibandyliiga tuotteena paranee jne. Siis rahan siirtoa liitolta seuroihin, ainoa oikea lääke lajin alakuloon.