Divarit

Salibandyliitto tulospalvelun ongelmista: ”Luomme vahvasti painetta ongelmien ratkaisemiseksi”

11.03.
2019
Divarit

Tulospalvelun takkuaminen on vaikeuttanut pudotuspelien seuraamista ja aiheuttanut paljon harmitusta salibandyn seuraajien parissa. Kuvituskuva: Esa Takalo

Salibandyliiton tulospalvelu on ollut ongelmissa kahtena viimeisenä lauantaina ja se on herättänyt keskustelua salibandyväen keskuudessa. Liitto julkaisi maanantaina oman näkemyksensä asiasta.

Salibandyliitolla on käytössä yhteinen tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmä jääkiekon kanssa. Järjestelmä on Jääkiekkoliiton omistama ja hallinnoima, ja se toimii niin, että sekä jääkiekon että salibandyn tilastointi tehdään Jääkiekkoliiton järjestelmässä ja tieto tuodaan salibandy.fi-tulospalveluun rajapintaa pitkin, josta salibandyä seuraavat käyvät katsomassa tulostietoja.

Tuoreimmat ongelmat on paikallistettu Jääkiekkoliiton hallinnoiman tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmän palvelinpalveluun. Tämän seurauksena tulospalvelussa on ilmennyt merkittäviä ongelmia kahtena lauantaina niin salibandyn osalta kuin jääkiekonkin osalta aina jääkiekon Liigaa myöten. Sen sijaan itse tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmässä tai esimerkiksi salibandy.fi-verkkosivuilla ei ole ollut ongelmia.

Tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmä ei ole Salibandyliiton hallinnoima tai omistama, eikä meillä ole sopimusta tilastointi- ja tulospalvelujärjestelmän palvelintoimittajan kanssa, joten emme voi neuvotella suoraan palvelintoimittajan kanssa. Luomme tällä hetkellä kuitenkin vahvasti painetta ongelmien ratkaisemiseksi, koska ongelmat ja palvelintoimittajan huono palvelu harmittavat meitä ihan yhtä paljon kuin tulospalvelutietojen käyttäjiä.

Meillä oli viime keväänä vakavia ongelmia salibandy.fi-sivuston toimivuuden osalta. Nettisivut kaatuivat, kun tulospalvelussa oli samanaikaisesti paljon kävijöitä. Tilanne näyttäytyi tuolloin käyttäjille samankaltaiselta kuin nytkin, mutta ongelmat olivat eri paikassa: nettisivujemme käyttämällä palvelinpalvelulla. Tällöinkin ongelma paikallistui siis palvelinpalvelun puolelle, ja tuolloin meillä oli sama palvelintoimittaja, jonka kanssa ongelmat ovat nyt ilmenneet. Ryhdyimme tuolloin toimenpiteisiin, kilpailutimme toimittajat ja vaihdoimme nettisivujemme palvelinpalvelun toimittajan viime vuodenvaihteessa. Tämän jälkeen nämä palvelut ovat toimineet moitteetta.

Tilastointi- ja tulospalvelun käyttämän palvelinpalvelun osalta emme voi toimia vastaavalla tavalla, koska me emme vastaa tilastointi- ja tulospalvelusta ja sen palvelinsopimuksesta. Kumpanakin ongelmapäivänä meidän palvelimemme toimivat normaalisti, mutta eivät pystyneet näyttämään tulospalvelutietoa, koska tilastointitieto ei siirtynyt tilastointi- ja tulospalvelusta palvelinongelmien takia. Ilmoitimme ongelmista välittömästi ne havaittuamme, mutta ratkaisua tilanteeseen ei valitettavasti löytynyt lauantain aikana.

Meillä on tilasto- ja tulospalveluun sekä siihen liittyvään palvelinratkaisuun toimenpiteitä menossa ja tiedotamme niistä heti, kun se on mahdollista.

Pääkallo.fi
Pääkallo.fi