Liigat

Markkinointipäällikkö Toni Nikunen, mikä on Salibandyliigan ”new era”?

02.04.
2020
Liigat

Salibandyn osalta koittaa pian uusi aika. Kuvakaappaus salibandy.fi-sivulta.

Salibandy on tällä hetkellä pysähdyksissä siinä missä suuri osa muuta yhteiskuntaakin. Kausi päättyi maaliskuussa koronaviruksen vuoksi, mutta lajin ystävillä on ainakin yksi seikka mitä odottaa tämän kevään aikana.

Salibandyliiton tulospalvelusivustolla on vilkkunut jo hyvän aikaa banneri, joka laskee aikaa alaspäin. Laskuri näyttäisi pysähtyvän 20.5. 2020 tienoille.

SSBL Salibandy Oy:n markkinointipäällikkö Toni Nikunen, mikä on Salibandyliigan ”new era”, ja miksi sitä on syytä odottaa?

– Viime toukokuussa julkistettiin Salibandyliigan kaupallinen strategia, jonka myötä Salibandyliigaan keskittyviä henkilöresursseja lisättiin, aiemmin Salibandyliiton kaupallistamisesta ja markkinoinnista vastaavan SSBL Salibandy Oy:n keskittyessä siirtymäkauden jälkeen pelkästään Salibandyliigaan.

– Tälle kaudella tärkeimmiksi toimenpiteiksi valittiin viestintäpäällikön palkkaaminen, verkkosivujen rakentaminen ja uuden brändin luominen Salibandyliigalle – nuo kaikki ovat merkittäviä investointeja Salibandyliigan hyväksi. Kello tikittää kohti uuden brändin julkistusta. Se symboloi uutta aikaa salibandyn ystäville ja Salibandyliigalle, Nikunen avasi.

20.5. olisi ollut toisellakin tapaa historiallinen hetki salibandyväelle. Silloin olisi järjestetty Salibandyliigan päätösgaala, jollaista ei ole ainakaan sellaisenaan ihan hetkeen nähty lajiväen keskuudessa, vaikka Superfinaali oli omanlaisensa päätösbakkanaali parin vuoden ajan.

– Liigan gaala oli tarkoitus järjestää Tampereella 20.5. samana päivänä, jolloin julkistetaan uusi brändi ja samalla on tarkoitus avata Salibandyliigan verkkosivut. Gaala peruttiin tältä erää ja sellainen on suunnitelmissa järjestää seuraavan kauden päätteeksi, Nikunen kertoi.

Treenivinkkejä ja pastareseptejä

Koronavirus päätti kauden kesken kovimman pudotuspelipöhinän. Kun kausi päättyi yllättäen niin Nikunen kehotti seuroja ja pelaajia tuomaan itseään esiin somessa eri keinoin. Osan mieleen jäi ainakin se, kun hän twiittasi näin:

“…Nyt vaan seuroilta omatoimitreeneihin vinkkejä, tarinoita himasta, pastareseptejä ja perhe-elämää.”

Ainakin Toni Lötjönen on pitänyt huolen, että kommentti ei ole jäänyt huomaamatta pastareseptien osalta.

Nikunen kertoi kannustusviestinsä tarkoitusperiä seuraavasti.

– Seurat ovat olleet hyvin aktiivisia erilaisten sisältöjen kanssa. Kasvua halutessamme kentän ja pelien ulkopuoliset asiat ovat yhä merkittävämmässä roolissa. Pandemian allakin voi yrittää kaivaa esille uusia mahdollisuuksia kasvulle, vaikkei se todellakaan ole helppoa.

– Olin isyyslomilla koronan puskiessa läpi ja huoli seuroista oli kova. Urheiluseurat liikuttavat toista miljoonaa suomalaista ja on maamme suurin kansanliike. Urheiluseurat tarvitsevat uutta liiketoimintaa ja erilaisia keinoja tarjota faneille merkityksellistä sisältöä. Pelaajat voivat toimia esikuvina myös pelien ulkopuolella, esimerkiksi OLS on tehnyt omatoimitreenivideoita, ja ainakin somessa nopea Jussi Piha on tuottanut treenivinkkivideoita.

– Moni seura on lähtenyt rohkeasti luomaan uusia keinoja pysyä pinnalla, fanien ja yritysten mielessä, vaikka olemme suuren haasteen edessä. Hieno esimerkki on EräViikinkien tarjoama mahdollisuus pk-yrityksille näkyä heidän somekanaviensa kautta. On hyvin mahdollista, että tuo auttamisen halu tuo vielä liiketoimintaakin seuraan, Nikunen selvensi.

Nyt olisi aika avata peli myös niiden pastareseptien osalta.

– Niin se pastaresepti. Versioni feta-tomaatti-pastasta sisältää munakoisoa. Temppu on siinä, että munakoiso kypsennetään mikrossa täydellä teholla noin yhdeksän minuuttia, kunnes se on höyrystynyt pehmeäksi, jonka jälkeen suoritetaan kuutiointi ja ainekset sekoitetaan keskenään.

– Chiliä toki oman maun mukaan, Nikunen viimeisteli oman pastareseptinsä.

Joel Siltanen
Joel Siltanen
Pääkallo.fi:n päätoimittaja

Asemapaikka: Helsinki

Twitter: @joelsiltanen