Kailiala ei tyrmää liigan uutta nimeä, mutta: ”Tällä hetkellä kuulostaa vähän tökeröltä”

Miko Kailiala kommentoi liigan brändiuudistusta Pääkallo.fi:lle. Kuva: Esa Takalo

Miko Kailiala kommentoi liigan brändiuudistusta Pääkallo.fi:lle. Kuva: Esa Takalo

Salibandyliigat siirtyivät uuteen aikaan 20.5. 2020, kun uusi F-liiga lanseerattiin. F-liigan alle kuuluvat nyt miesten Salibandyliiga sekä naisten NLA ja NLB.

Brändiuudistusta tehtiin lähes vuoden ajan ja F-liigan logossa komeilee muuttohaukka (Falcon). Kansainvälistymistä hakeva SSBL kertoi infoissaan, että F-kirjaimeen voi liittää myös sanat ”Finland” ja ”Floorball”.

”Uutta aikaa” ja uutta liigaa on varjeltu salaisuutena jo pitkän tovin. Mitä mieltä asiasta on TPS:n Miko Kailiala, joka kuuli nimen viime viikon kuvauksissa?

– Sanotaan nyt vaikka, että mielenkiintoinen vaihtoehto. Jos jotain piti muuttaa niin ehkä nimeä, en tiedä, Kailiala pohti.

Kuinka tärkeä asia sarjan nimi on ylipäänsä?

– Ei se nyt erityisen tärkeä ole. Toki jos nyt joku kysyy, että ”missä pelaan” niin vastaanko sitten ”fliigassa” vai ”säbäliigassa”? Ei se nyt vaikuta suuresti, vaikka tällä hetkellä kuulostaa vähän tökeröltä. Logokin toki muuttuu sen myötä.

Brändityöryhmä oli ihan julkinen instanssi, joskin se toimi SSBL Oy:n ja Republic of Communications -viestintäfirman johdolla aika ajoin kokoontuen. Varsinaista työn tulosta ei kuitenkaan avattu ennen kohtalon päivää. Mukana oli edellä mainittujen tahojen lisäksi seuravaikuttajia ja lajikasvoja.

– Ihan tarkkaa kuvaa ei ole ollut tästä brändityöryhmän kokoonpanosta ja toimintavasta ylipäänsä, koska en ole asiaa niin tarkasti seurannut. Jos nyt muuttuu ainoastaan liigan nimi ja logo niin niitähän ei olisi päivää kauemmin tarvinnut miettiä, Kailiala linjasi ja jatkoi.

– Ehdottomasti hyvä asia, että liigalle tulee uudet kotisivut. Tilastosivujen parantaminenkin on positiivinen juttu.

Moni varmasti odotti jotain muuta. Esimerkiksi liigan nimen myyminen kaupalliselle taholle oli monilla odotuksien kohteena.

– Vähän oli sellaiset odotukset mitä naisten jalkapalloliigassa tehtiin eli otettiin sponsorinimi firman mukaan (Subway Kansallinen liiga). Se olisi voinut olla vaikka Hartwall-liiga tai joku kansainvälinen brändi. Moni varmasti yllättyy, koska odotti, että nimi myytäisiin jollekin firmalle, Kailiala päätti.