Viime viikolla kysyimme viikon kysymyksessä arvosanaa Salibandyliigan kasvojenkohotusprosessille eli brändiuudistukselle keskustelufoorumilla.
Kyse ei siis ollut vaikkapa uudesta F-liigasta nimenä, vaan kokonaisuudesta. Raati oli arvosteluissa kohtalaisen armoton ja arvosanaksi tuli 4-10-asteikolla 6,34 eli 6+ tällä kertaa. Eniten jaettiin arvosanaa 6, mutta äänestysmäärät eivät olleet järin suuria.
Brändiuudistuksesta ehdittiin keskustella täällä jo useamman viestin ajan, mutta jokunen viesti tuli myös äänestysketjuun.
Käyttäjä Ramboll tiivisti näkemyksensä:
”Plussat:
– nettisivut
– ylipäätään tunnistettava oma brändi
Miinukset:
– nimi
– ylimalkaisia tavoitteita ja visioita
– logo
– värimaailma sinänsä selkeä, mutta hieman outo valinta”
Apinaselässä oli kriittisellä linjalla:
”Annan arvosanaksi vitosen.
Positiivista:
+ Nettisivut
+ Uusi tulospalvelu (vaikea vielä sanoa toiminnasta mitään)
Negatiivista
– Nettisivut lajin pääsarjalle vuonna 2020
– Nimi, ulostulo, abstraktius, lähinnä kaikki mielikuvat mitä ”F-liiga” herättää
– ”F-liigassa on 30 joukkuetta”
– Kansainvälistyminen Aasiaan”
Jiik sen sijaan ei nähnyt uudistuksessa oikein mitään hyvää:
”Kouluarvosana 5-, positiivisia tästä on vaikea löytää, vaikka sivuosumina saatettiin saada hyvä nettisivu ja tulospalvelu.”
Säbämä ei taasen antanut lainkaan armoa:
”Plussat:
– en keksi
Miinukset:
– Nimi ja logo ei kerro mitään lajista, joka sinällään lajina kaipaisi lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä ihan kotimaassakin. Tätä nimeä ja ilmettä täytyy siis selitellä.
– Logon ilme ja värimaailma ei myöskään viesti lajista tai Suomesta (kuten minusta aiempi teki), mutta sen sijaan muistuttaa nyt vahvasti erään Itä-Helsinkiläisen seuran ilmettä ja myös erään suomalaisen salibandyvararusteita valmistavan brändin ilmettä!
– F-kirjaimesta tulee mieleen ensimmäisenä ihan muu kv tunnettu sana kuin Floorball (ja mitä näitä nyt oli muita asioita, joita sen oli tarkoitus viestiä). Tästä riittää varmaan paljon vitsejä ja nolottaa tämä asia erityisesti pelaajien puolesta, joiden pitäisi ylpeänä kertoa, missä pelaavat. Mutta ei tämä nimi kiva ole näin faninkaan suuhun.
– Nimeen on sotkettu kahta kieltä. Floorball League tai Finnish Floorball League olisi ollut jo ymmärrettävämpi versio kv-tavoitteita ajatellen.
– Nimen monet eri versiot ja kirjoitusasut eri kanavissa (fliiga, F-liiga, F-Liiga, f-liiga…)
– Miten erotellaan naisten ja miesten liiga, koska sille on tarvetta kyllä ihan konkreettisesti erilaisissa yhteyksissä, vaikka sinänsä on hyvä tavoite yrittää esittää niitä tasa-arvoisina.
– Muutoksen epämääräisillä ja mahtipontisilla tavoitteilla ja visioilla pilataan hyvä pohja, jota jo ehkä oli. Brändityö on pitkäjänteistä ja sitkeää ja brändiuudistukset pohjautuvat yleensä vahvasti jo olemassa olevaan. Tässä en nyt näe sellaista kehityskulkua.
– Miksi tässä työssä ei otettu laajemmin mukaan pelaajia tai faneja? Nyt tulee julkisuuden kautta se kuva, että lähinnä Peter Vesterbacka on päässyt tässä valloilleen, ja niiltä ihmisiltä, joita tämä eniten koskee (pelaajat, lajin parissa muutoin työskentelevät ja fanit), ei ole kysytty tai otettu mukaan. Lopputulos aiheutti vaan suurta hämmennystä ja ihmetystä. Vaikuttaa siis enemmän pienen kabinettiporukan puuhastelulta kuin valtakunnallisesti (saati kansainvälisesti) merkittävältä brändiuudistukselta.
Loppukaneettina sanoisin:
’if it ain’t broke, don’t fix it'”