Classic muuttaa Lempäälän Ideaparkiin – uusi tapahtuma-areena vetää 1200 katsojaa

Havainnekuva: Ideapark Hybridi

Marraskuussa 2017 Pasi Peltolan päässä syttyi lamppu.

Classic ja TPS pelasivat Salibandyliigan ottelua Singaporessa monitoimisessa Our Tampines Hub -kompleksissa. 1700 katsojaa keränneen ottelun olosuhteet herättivät Classicin pitkäaikaisen toiminnanjohtajan.

– Siellä oltiin järjestämässä ottelua ostoskeskuksessa kaiken sen keskellä, missä ihmiset ovat liikkeellä muutenkin. Jossakin Yhdysvalloissa tämä on varmaan perusjuttu, mutta suomalaiselle ihan uutta. Se avasi silmät, Peltola kertoo.

Ideapark ja Classic kertoivat kehityshankkeista tiedotustilaisuudessa keskiviikkona aamupäivällä. Pääkallo haastatteli Peltolaa puhelimitse alkuviikosta.

Uuteen tapahtuma-areenaan

Singaporen-kokemuksen jälkeen myös Classic meni kauppakeskukseen. Lempäälän Ideaparkin yhteyteen oli avattu urheilukeskus, jonne Classic vei miesten ja naisten kotiottelunsa helmikuussa 2018.

Sittemmin sama on toistunut myös lokakuussa 2018, marraskuussa 2019 sekä viime viikonloppuna.

Ideaparkissa pelattiin myös syyskuun 2020 Super Cup, kun tapahtuma piti siirtää koronatilanteen vuoksi Mikkelistä muualle nopealla aikataululla.

Ensi syksystä alkaen Ideaparkista tulee Classicin pysyvä koti. Ostoskeskukseen rakennetaan uusi tapahtuma-areena, jonka käytöstä Classic on tehnyt alkuun nelivuotisen sopimuksen.

Classicin nykyinen kotihalli, Kalevan kaupunginosassa sijaitseva Tampere-areena puretaan kerrostalorakentamisen tieltä.

Tiloja ja tekniikkaa

Uusi areena syntyy Ideaparkin nykyisen urheiluhallin paikalle, mutta nykyiset tilat kokevat melkoisen muodonmuutoksen.

Areenan kapasiteetti on salibandyotteluisssa 1200 katsojaa. Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola sanoi tiedostustilaisuudessa, että tulevaisuudessa on mahdollisuus kasvattaa kapasiteetti 1800:aan.

Havainnekuva Ideapark Areenan vip-tiloista. Kuva: Ideapark Hybridi

Ravintolatiloja ja kahviloita on kymmeniä. Yksi ravintolatila tulee suoraan pääkatsomon yläpuolelle, ja muutenkin myynti-, oleskelu- sekä vip-tiloihin kiinnitetään erityistä huomiota.

Peltolan mukaan areenan visuaalisessa ilmeessä hyödynnetään uusinta led-, video-, valo- ja äänitekniikkaa.

– Yritysmyyntiin tuo aivan uusia ulottuvuuksia, Peltola arvioi.

Peltolan mukaan uusista palveluista ja tiloista hyötyvät kaikki katsojat, sekä kuluttaja- että yritysasiakkaat.

– Nykyisin urheilutapahtumissa painotetaan elämyksiä, mutta siihen ei ole oikein löydetty mitään. Jengi tulee paikalle viittä minuuttia ennen peliä ja lähtee heti kun summeri soi, Peltola sanoo.

Ideaparkissa järjestetyissä otteluissa Peltola on nähnyt jo muutoksen yleisön käyttäytymisessä, vaikka varsinaisena tapahtuma-areenana paikka onkin vielä ollut vaatimaton. Hän ottaa esimerkin viime viikonlopusta, jolloin Ideaparkissa pelattiin F-liigassa perjantaina naisten ottelu Classic–Koovee ja lauantaina miesten Classic–Nokian KrP.

– Katsojat tulivat hyvissä ajoin, kävivät syömässä tai ostoksilla. Naisten pelissä oli moninkertaisesti katsojia verrattuna normaaliin, Peltola vertaa.

”Yhtä suur-Tamperetta”

Classicin pitäisi päästä uuteen pesäänsä elokuun alussa 2021. Ideaparkiin eivät siirry ainoastaan F-liigan kotipelit, vaan kaikki seuran ydintoiminnot. Sinne tulee Classicin toimisto, myymälä sekä oma lounge-tila.

Myös seuran juniorit tulevat pelaamaan siellä SM-sarjaotteluitaan.

Classic on ollut peritamperelainen seura ja brändi. Miten tähän vaikuttaa, että jatkossa kotiareena on Lempäälässä?

– Näen tässä vain mahdollisuuksia. Nykymaailmassa kaikki lähikunnatkin ovat yhtä suur-Tamperetta. Jatkamme yhä tukevasti Tampereella, eikä se häviä minnekään, vaikka vuorot Ideaparkissa lisääntyvätkin, Peltola sanoo.

– Meidän jäsenistä ja faneista iso osa on Itä-Tampereelta, josta ajaa Ideaparkiin noin 12 minuutissa.

Uuden areenan yleisökapasiteetti on 1200 katsojaa eli vähemmän kuin nykyisessä kotihallissa Tampere-areenassa.

Kun mennään kevään ratkaisupeleihin, loppuvatko paikat kesken?

– Sen verran tässä on finaaleista kokemusta, että ainakin ottelusarjojen alussa se riittää hyvin.

Täytyykö ratkaisupelit viedä sitten Tampereen uuteen monitoimiareenaan, Uros Liveen?

– Lähitulevaisuudessa ei liene muita vaihtoehtoja Ideaparkin lisäksi.

Aiheesta luvassa myöhemmin lisää.

Classic pelaa ensi syksystä alkaen pysyvästi Lempäälän Ideaparkissa, jonka urheilutilat ehostetaan monitoimiareenaksi. Kuva viime lauantain Ideapark-ottelusta Classic-Nokian KrP. Kuva: Esa Takalo