Liigat

OLS istui tammikuun aikana bussissa yli 4000 kilometriä ja 50 tuntia – ”Bussireissu tuntuu paljon enemmän pelipäivältä”

04.02.
2021
Liigat

OLS tuuletti vieraspisteitä Lahdessa. Kuva: Juhani Järvenpää

Tammikuu oli suorasta säilymisestä pelaavalle OLS:lle tuloksellisesti hyvä, mutta myös raskas. Se pelasi vuoden 2021 ensimmäisen pelinsä tammikuun 9. päivä. Kuun viimeisenä päivänä Kuopiossa pelattu Welhot–OLS oli oululaisille tammikuun seitsemäs ottelu.

Tammikuun seitsemästä pelistään oululaiset pelasivat kuusi vieraissa. Keltapaidat kävivät Seinäjoella, Tampereella, Vantaalla, Espoossa, Lahdessa ja Kuopiossa. Classicin ja Tiikerit OLS kohtasi samalla reissulla, samoin LASBin ja Welhot.

Google Mapsin mukaan reissukilometrejä kertyi tammikuun aikana yhteensä 4225 kappaletta. Ajaksi muutettuna se tiesi noin 52 tuntia bussin kyydissä.

– Siinä on ryhmäydytty!, OLS:n lajivastaava Jani Lipsanen naurahtaa kuulleessaan matkustuskilometrit.

Liigajoukkueen liikuttaminen ympäri Suomea ei ole ilmaista lystiä. Lipsanen arvioi, että logistiikkoineen, majoituksineen ja ruokailuineen OLS:n tammikuu kustansi noin 16 000 euroa.

Esimerkiksi tamperelaisjoukkueet saattavat selvitä pääkaupunkiseudun vieraspelistään alle tuhannella eurolla, kun matka-aika on lyhyempi ja ruokailujakin yleensä yksi vähemmän.

– Kaikki tietyllä tavalla tiedostaa sen, oli kyseessä sitten junioriurheilu tai aikuisurheilu, iso osa budjetista menee reissaamiseen. Kyllä sillä erotuksella varmaan ainakin yhden maajoukkuepelaajan maksaisi, mitä meillä menee reissaamiseen versus muilla.

Urheilullinen haaste

Maantiede on kuitenkin mitä on, eikä OLS:n muille liigaseuroille reissukuluissa antama tasoitus tule muuttumaan jatkossakaan. Enemminkin Lipsanen on pohtinut urheilullista haastetta, jonka amatöörilaji heittää kaukaa pohjoisesta reissaavalle joukkueelle.

Tampereen eteläpuoliset joukkueet saattavat pelata jopa enemmän pelejä arkisin kuin viikonloppuisin. Pitkien välimatkojen takia OLS pelaa käytännössä pelkästään viikonloppuisin. Usein molempina päivinä.

– Limingan entinen kapteeni Laurilan Juho sanoi joskus hyvin, että pohjoissuomalaisten joukkueiden pitää olla hemmetin hyvässä kunnossa kestävyyspuolella. Melkein kaikki pelit pelataan tuplina, kun muut saavat pelata melkein kaikki yksittäisinä.

Rasitus on myös näkynyt tämän kauden OLS:ssa. Tammikuun vierastuplista se sai lauantain peleistä yhteensä neljä pinnaa Classicilta ja LASBilta. Seuraavien päivien pelit Tiikereitä ja Welhoja vastaan tuottivat yhden pisteen.

Laajentaessa otantaa koko kaudelle, OLS on napsinut tuoreella jalalla keskimäärin 1,14 pistettä ottelua kohden. Tuplaviikonlopun jälkimmäisissä peleissä pistekeskiarvo tippuu 0,88:n per ottelu. Nekin pisteet on otettu OLS:n alapuolella majailevilta Steelersiltä (6p) ja Welhoilta (1p).

Miksi OLS sitten pelaa niin paljon tuplaviikonloppuja? Lipsanen sanoo, ettei kyse ole rahasta vaan ajankäytöstä. Tuplapelillä säästynyt bussimatka uppoaa pitkälti hotelliyöhön.

– Raha ei ole merkittävä syy, vaan ajankäyttö. On se rajua, jos jokainen pidempi reissu pitäisi käydä ajamassa yksittäisenä. Eikä siihen riitä viikonloputkaan.

Lipsanen huomauttaa myös, että kuormituspiikeillä saattaa olla jotain yhteyttä siihenkin, miksi OLS on kärsinyt viime kausilla niin paljon loukkaantumisista.

Amatöörilajin realiteetit tarkoittavat kuitenkin sitä, että OLS ei pysty jatkossakaan pelaamaan vieraspelejään arkipäivinä. Eivätkä muut tule Ouluun arkisin. Lipsanen kuitenkin toivoisi, ettei OLS:lle heitettäisi jatkossa sellaisia viikonloppuja, että se pelaa ensin lauantaina vieraissa ja sunnuntaina kotona.

– Joulun alla meillä oli Oilers-kotipeli sunnuntaina. Pelattiin lauantaina Tampereella ja Oilersilla oli peli Nurmossa, eli heillä oli lyhyempi matka meidän kotipeliin. Viikon päästäkin pelataan lauantaina Happeeta vastaan vieraissa ja sunnuntaina kohdataan ErVi kotona.

– Se on urheilullisesti iso haaste, joka toivottavasti otettaisiin jatkossa huomioon. Jos yhtä peliä lähdetään runko-ohjelmasta siirtämään, niin se vaikuttaa moneen joukkueeseen. Se on ollut isompi ongelma, varsinkin kun meillä ei ole varaa vensklata pelejä viikoille. Ymmärrän toki senkin, että palapeli ei ole helppo liitolle, kun on monta hallia, jossa on rajatut pelipäivät.

Vieraspeli tuntuu pelipäivältä

Kovista kilometreistä huolimatta tammikuu oli OLS:lle tuloksellisesti hyvä. Kun mukaan lasketaan Seinäjoen reissun jälkeinen kotipeli Steelersiä vastaan, OLS raapi seitsemästä pelistään yhteensä 11 pistettä. Lähes puolet 23 pinnan kokonaispotistaan.

Etenkin täksi kaudeksi Ouluun palannut Juho Sorri oli iskussa. Hyökkääjä niittasi tammikuussa tehot 6+5=11.

– Kyllähän niitä tunteja kertyi. Pari viime kautta, kun kulki Turusta ja ehti tottua lyhyempiin reissuihin, niin etenkin ne tämän kauden ensimmäiset reissut tuntuivat aika pitkiltä, Sorri pohtii.

Sorrin mielestä lauantain pelit pitkän bussissa istumisen jälkeen ovat jopa haastavampia kuin sunnuntain ottelut. Kun hän kuulee OLS:n tuloksista ilman edellispäivän pelin rasitusta ja sen kanssa, Sorria mietityttää.

– Onko se sitten fyysistä rasitusta vai onko henkisellä puolella vaikea lähteä seuraavaan peliin voitetun pelin jälkeen.

Myös Lipsanen on pohtinut neljällä viime kaudella sijoilla 9. tai 10. päättäneen oululaisryhmän henkistä kanttia.

– Ei olla tänä vuonna onnistuttu siinä, että jänne kantaisi seuraavalle päivälle jos on pelattu hyvä peli lauantaina. Steelers on ainoa jengi, joka on onnistuttu sunnuntaina voittamaan, kun on ollut peli alla. Nekin voitot ovat tulleet heikompien pelien jälkeen, Lipsanen huomauttaa.

Pitkät ja usein koko viikonlopun kestävät vierasreissut eivät kuitenkaan ole pelkkää tervanjuontia. On niissä hyviäkin puolia, Sorri toteaa.

– Etelän porukoilla ei paljoa hotelliöitä tule kauden aikana. Tottakai se edistää ryhmäytymistä. Samoin pitkät bussimatkat, vaikka toki meilläkin menee alkureissut usein nukkuessa.

– Bussireissu myös tuntuu paljon enemmän pelipäivältä, kun bussissa saa värjäillä joukkuekavereiden kanssa.

Jaakko Tiira
Pääkallo.fin toimittaja

Asemapaikka: Helsinki

Twitter: @jaakkotiira