Tempaus tuotti Suomisarjan yleisöennätyksen: ”Uusien kasvojen määrä oli positiivinen yllätys”

Pelicansin kapteeni Jukkapekka Auroila ja SBS Wirmon Juho Nissi saivat esiintyä useammalle silmäparille. Kuva: Petteri Laine

Pelicansin kapteeni Jukkapekka Auroila ja SBS Wirmon Juho Nissi saivat esiintyä useammalle silmäparille. Kuva: Petteri Laine

Sunnuntain ottelussa Lahdessa tehtiin salibandyn Suomisarjan uusi yleisöennätys. Pelicans SB:n Petri Ahokas avasi tapahtuman taustoja Pääkallolle.

Suomisarjan uusi yleisöennätys kirjataan nyt lukemiin 822. Sen verran katsojia keräsi Lahti Energia -areenalle C-lohkon kärkipään kamppailu Pelicans SB:n ja mynämäkeläisen SBS Wirmon välillä.

Aiempi Suomisarjan ennätys oli samaisesta C-lohkosta syksyltä, kun SBS Vantaan ja PSS:n ottelua 21.9. seurasi 624 katsojaa. Silloinkin pelattiin Energia-areenalla, mutta kaupunki oli Vantaa.

Pelicans SB kertoi jo etukäteen julkisesti tavoittelevansa uutta yleisöennätystä. Miesten edustuksen joukkueenjohtaja ja seuran varapuheenjohtaja Petri Ahokas kertoo Pääkallolle, että ottelutapahtuma sai alkunsa vasta muutama viikko sitten.

– Keskustelimme, pitäisikö tehdä jotain erilaista kauden viimeiseen kotipeliin runkosarjassa. Ajatukseen varmaan vaikutti myös se, että tiedossa oli pelin mahdollinen tärkeys ajatellen Divarikarsintoja ja ”kuudennen kenttäpelaajan” järjestäminen paikalle peliin kotijoukkueen tueksi.

Idea jalostui ”Pelicans-päiväksi”, jossa paikalle järjestettiin erilaisia oheistapahtumia ja -aktiviteetteja ja houkuteltiin ihmisiä myös paikallisen jääkiekon liigajoukkueen vetoavulla.

Lahtelaisia jäi kuitenkin harmittamaan tulos kentällä. Vierasjoukkue SBS Wirmo nousi kolmannessa erässä 7-5-voittoon, minkä myötä Pelicans SB:n mahdollisuudet päästä lohkon kahden parhaan joukkoon ja Divarikarsintoihin käytännössä menivät.

Yleisössä korostuivat kotijoukkueen värit. Kuva: Petteri Laine

Kolmannes uusia kasvoja

Ottelun yleisömäärä 822 ylitti hieman joukkueenjohtaja Ahokkaan omankin ennakkoarvion. Hän pohtii, että määrä oli mahdollista toteutua ”kohtalaisen aktiivisella sosiaalisen median markkinoinnilla”.

Kysyttäessä hän arvioi paikalla olleen yleisön jakautuneen karkeasti niin, että seuran jäseniä ja junioreita perheineen oli arviolta puolet, lajia yleensäkin seuraavia aktiivisia katsojia arviolta viidennes ja salibandyottelussa uusia kasvoja noin kolmannes.

– Uusista kasvoista suurin osa tuli Pelicans-yhteisön kiekkopuolelta. Tämä uusien kasvojen määrä oli itselleni positiivinen yllätys, Ahokas summaa.

– Uusi ennätys antoi ainakin uskoa tulevaisuuden tekemiseen sen suhteen, että salibandylla voidaan saada ihan hyviä katsojamääriä järjestämällä oheisohjelmaa otteluiden yhteyteen. Tällaisia tapahtumia voi järjestää muutaman kerran vuodessa ilman, että tapahtuma menettää yleisön kiinnostavuuden tapahtumaa kohtaan.