Istun kotisohvalla ja seuraan Ruudusta F-liigan ottelua. Harmittelen ääneen, miksi lähetyksessä ei näytetä haluamaani uusintaa tilanteesta, jossa pelaajaa rikotaan. Katson ottelun loppuun sen enempiä asiaa ajattelematta ja suljen television.
Nykyinen F-Liigan ja Sanoma Media Finlandin sopimus ulottuu kevääseen 2028 saakka. Valtaosa ottelulähetyksistä tehdään seuratuotantona, mikä vaatii seuroilta innokkaita ja osaavia tekijöitä, jotka pystyvät sitoutumaan hommaan koko kaudeksi. Vaikka lähetyksissä tulee noudattaa sarjajärjestäjän antamaa ottelukonseptiohjeistusta, on seuroille jätetty tilaa myös luovuudelle. Pääsin seuraamaan tätä luovaa tuotantoa maanantai-illan OLS-Happee liigaottelun kulisseihin.
Saavun Kastellin Monitoimitalolle vajaa kaksi tuntia ennen ottelun alkua, ja tapaan ottelulähetysvastaava Ari Holopaisen. Maalikameroiden kaapeleiden vetämiseltä vältytään tänään, sillä sunnuntai-illan ottelun jälkeen ne on saatu jättää paikoilleen erikoisluvalla. Seuraan vierestä, kun Holopainen suojaa oviaukkojen kohdalta kulkevat kaapelit itse tehdyillä puisilla kaapelisilloilla. Samalla Holopainen kertoo mediatiimin saapuvan paikalle miesten liigaotteluihin yleensä kaksi tuntia ennen ottelun alkua.
Eniten aikaa vievät maalikameroiden sekä 2. ja 3. kameran kaapeleiden vedot, joihin saattaa kulua jopa 1,5 tuntia. Naisten liigaottelun kameroiden pystytykseen riittää Holopaisen kertoman mukaan vähempikin aika, sillä maalikameroita ei vielä tällä kaudella naisten otteluissa vaadita.
Salibandyliiton pääsarjamääräysten mukaan miesten liigaotteluissa pitää olla maalikameroiden lisäksi vähintään kaksi miehitettyä kameraa. Tänään Holopainen operoi 1. kameraa, joka kuvaa kenttää ylhäältä, selostuskopista käsin. Suurin osa ottelusta välitetään 1. kameran kautta. Toista, katsomossa sijaitsevaa kameraa pystyttämässä oleva Topias Setälä kertoo vastaavansa tänään 2. kamerasta. Kyseisellä kameralla saadaan action- ja zoom-kuvaa kentän tasolta.
Aina ennen ottelun alkua 1. ja 2. kameroiden kuvaajat sopivat keskenään, mitä kumpainenkin kuvaa joukkueiden esittelyiden sekä ottelun aikana ja loppusummerin jälkeen. Mitään headsettejä ei pienen budjetin tuotannolla ole käytössä, joten kaikki pitää olla sovittuna etukäteen ja ainoa mahdollisuus lisäohjeille on erätaukojen aikana.
Valmistelut
Pelkkä kuvaaminen ei riitä, vaan seurojen tuottamat F-liigalähetykset tulee tehdä selostuksen kanssa. Tämän lisäksi miesten sarjassa tuotantojen tulee sisältää myös ennakko-, erätauko- ja jälkihaastattelut. Puuttuvasta selostuksesta tai haastatteluista seura menettää osan lähetystuotantotuestaan.
Ottelun ennakkohaastatteluissa selostaja Joonas Ehro heittää spontaaneita kysymyksiä haastatteluun saapuneille Happeen Kasper Tähkälle sekä OLS:n Jesper Hakolalle. Kysymyksiä haastateltavat eivät ehdi miettiä kauaa, jolloin vastauksistakin saadaan spontaaneja sekä hyvällä huumorilla höystettyjä.
Mediatiimi seuraa keitä viime aikoina on haastateltu, jottei samoja henkilöitä tulisi valittua joka kerralla.
– Yleensä jutustelen hallilla vielä molempien joukkueiden kanssa siitä ketä on haastateltu paljon, ja ketkä vähemmän tai ei ollenkaan haastatellut olisivat sanavalmiita, eivätkä ujostele kameraa, Holopainen tarkentaa.
Ennakkohaastot mediatiimi tallentaa muistikortille ja siirrymme selostuskoppiin, jossa ohjaaja ajaa ne lähetykseen juuri ennen ottelun alkua. Ennen haastattelun näyttämistä ohjaaja kysyy Holopaiselta sekä Setälältä tarvitseeko videoita “trimmata” eli leikata.
Pieni “trimmaus” päädytään tekemään videon ensimmäisille ja viimeisille sekunneille, jotta siirtymät saadaan rajattua lähetyksestä pois. Haastateltavien nimet ohjaaja valikoi lähetyskoneelta valmiiksi, jotta ne pystytään lisäämään haastattelun päälle sen pyöriessä katsojien ruuduilla.
Peli käyntiin ohjaamossa
Selostaja Ehro sekä vieraileva kommentaattori, entinen OLS:n liigapuolustaja Lauri Tiira selostavat ottelulähetyksen käyntiin livekuvan käynnistyessä. Lähetystä kuulokkeistaan kuunteleva ohjaaja seuraa Ehron käsimerkkejä, jotta kokoonpanografiikat saadaan ruutuun oikeaan aikaan.
Näytölle ilmestyvät grafiikat tulevat suoraan Kepit Systemsin tietokannasta. Kokoonpanot ohjaaja on syöttänyt koneelle jo ennen ottelua ja ne ajetaan lähetykseen livekuvan päälle. Käsimerkit nousevat ilmaan jälleen, kun selostajat ovat valmiita ja grafiikat saadaankin vaihdettua livekuvaan juuri sopivasti ennen alkuvihellystä.
Ottelulähetyksen ohjaaja pitää kaikkia naruja käsissään ja vastaa siitä, mitä katsojat näkevät. Suuri lähetyslaite näyttää maallikon silmään todella monimutkaiselta useiden näppäimien sekä näytössä vilisevien kameraruutujen johdosta.
Ohjaaja ei ainoastaan valitse mistä kamerasta kuva Ruutuun välitetään, vaan hän vastaa uusintojen leikkaamisesta ja näyttämisestä pelikatkojen aikana, grafiikoiden (kuten pelikellon, ottelutuloksen ja maalintekijöiden) esittämisestä, mainosten pyörittämisestä taukojen aikana sekä mikserin kautta tehtävästä äänen säädöstä. Jään seuraamaan työskentelyä hiljaa ja äärimmäisen vaikuttuneena.
Hetkeä myöhemmin OLS tekee ensimmäisen maalinsa ja ohjaajan kädet alkavat käymään näppäimistöillä. Seuraan tarkasti mitä tapahtuu ja ymmärrän ohjaajan tallentavan videoleikettä ja ajavan sen uusintana lähetykseen. Uusinnan pyöriessä ohjaaja nostaa kuulokkeet pois korvaltaan ja kuuntelee maalintekijän nimen kuuluttajalta. Kädet käyvät jälleen ja pian ruutuun ilmestyy maalintekijän kuva sekä nimi.
Ottelun aikana ohjaaja leikkaa videotallenteita maalien lisäksi myös muista tärkeistä tilanteista. Klipit tallennetaan nimillä, jotta niitä voidaan näyttää pelikatkojen aikana. Klippejä voidaan laittaa myös jonoon ja esittää putkeen (esimerkiksi maalikoosteissa).
Tallenteet ovat tärkeitä myös mahdollisissa videotarkastustilanteissa, joissa tuomarit tarkkailevat videoleikettä toimitsijapöydän läppärillä pyörivästä Ruudun lähetyksestä. Tarkastettavat videot ohjaaja lähettää hidastettuna, jotta tuomareiden olisi helpompaa arvioida tilannetta jälkikäteen.
Välillä huomaan ohjaajan puistelevan päätään. Erätauolla rohkenen kysymään reaktion syytä ja ohjaaja kertoo puistelevansa päätään jos ajoitukset kameran siirrossa eivät osu kohdilleen ja kuvakulma vaihtuu esimerkiksi kesken syötön. Ymmärrän ohjaajan arvioivan omaa työtään kriittisesti, mikä on tietysti hyvä asia, vaikkei katsoja kyseisiä tilanteita aina välttämättä huomaisikaan.
Kokonaisuus
Ottelun selostaminen soljuu sujuvasti ja pelitilanteiden lisäksi pelaajista ehtii kuulla ottelun ohessa vaikka ja minkälaisia faktoja. Selostajan työtä pari vuotta tehnyt Ehro kertoo suhtautuvansa lajiin intohimoisesti ja selostavansa pääasiassa salibandya. Hänen mukaansa selostamisessa auttaa oma harrastuneisuus ja kiinnostuneisuus, minkä ansiosta pelaajat oppii tuntemaan ulkonäöltä.
– Salibandya tulee seurattua paljon ja kerään pelaajista knoppitietoa talteen, jotta niitä voi hyödyntää ottelun selostuksessa, Ehro toteaa.
Ottelu päättyy ja Setälä sekä Holopainen säntäävät jälleen alakertaan valmentajien loppuhaastetteluja varten. Tällä kertaa haastattelut vedetään lähetykseen suoraan, mikä vaatii tiimiltä saumatonta yhteistyötä.
Ohjaaja kehoittaa selostajia antamaan käsimerkin kentän laidalle haastattelun aloittamiseksi. OLS valmentaja Jani Lämsän haastattelu päättyy ja kuva siirtyy hetkeksi takaisin kentälle. Selostaja Ehro täyttää välin puheella ja “juontaa” Happee valmentaja Tero Kotilaisen sisään. Tiimin ajoitus ei aivan osu nappiin ja haastattelu alkaa muutaman sekunnin etuajassa, mutta pieni virhe ei haastattelua juuri häiritse. Ehro ja Tiira vetävät ottelun loppuspiikit tulosgrafiikan ilmestyessä näytölle.
Ottelutapahtuman jälkeen kysyn ohjaajalta mitkä ovat olleet haastavimpia tilanteita lähetystuotantojen tekemisessä. Hän kertoo teknisten ongelmien estäneen kerran ottelun lähetyksen kokonaan ja ottelu oli pitänyt lähettää Ruutuun tallenteena. Lähetystuotannosta vastaavan Kepit Systemsin yhteyshenkilö on kuitenkin hyvin tavoitettavissa lähetysten aikana niin chatin kuin puhelimenkin välityksellä, mikäli ongelmatilanteita tulee vastaan. Ihmisen ja tekniikan yhteistyö kun ei aina suju täysin saumattomasti vaikka kaikkeen olisi varauduttu.
Poistun Kastellista iltayhdeksältä ja jään pohtimaan kokemaani. Ymmärrän aliarvioineeni ottelutapahtuman lähetystuotannon vaatimaa työmäärää ja totean, etten aio jatkossa pitää lähetyksiä itsestäänselvyytenä. Mietin seuraamani tuotantotiimin hienoa yhteistyötä ja yksilöiden kunnianhimoista asennetta, joiden avulla lähetyksistä saadaan toimivia ja viihdyttäviä. Sellaisten tekijöiden ansiosta seurat sekä salibandy voivat hyvin.
Pääkallossa julkaistiin alkuvuodesta juttu myös studiolähetysten tekemisestä studiosta käsin.
—
Erika Kamsula, Pääkallo.fi:n toimittaja
Asemapaikka: Oulu
Instagram: @erikaistaa
—
Rekrytoimme uusia tekijöitä! Jos kiinnostuit niin lisätietoja löytyy täältä: Rekry: Haluatko mukaan Pääkallon toimitukseen