Tällä kaudella KalloCastissa on pohdittu eri joukkueiden brändejä eri mittareilla.
Brandipörssissä on ollut neljä kategoriaa, joiden perusteella joukkueita on arvotettu asteikolla 1-5. Kohdassa ”pelillinen identiteetti” on jotain sellaista, jossa moni joukkue ei ole onnistunut: Luomaan tunnistettavaa jatkumoa joukkueensa pelaamiseen.
Jos vähän yksinkertaistetaan niin mietin ihan testimielessä, että mikä sana tulee mieleen kunkin miesten liigajoukkueen nimestä ensimmäisenä. Asia ei välttämättä liity pelaamiseen sinällään, mutta kuvastaa toki sitä mitä joukkueesta/seurasta tulee ylipäänsä mieleen.
Joten tässä on tosiaan ihan summittainen listaus:
Oilers: Logo
Classic: Passo
Nokian KrP: Rahola
Westend Indians: Musta
OLS: Jääpallo
SPV: Tahto
Happee: Hirvi
TPS: Perinteet
Nurmon Jymy: Paini
LASB: Lammi
FBC Turku: Sukellusvene
EräViikingit: Fuusio
Tämä lista on sinällään aika dadaistinen. Se mikä ihan ensimmäisenä tulee mieleen, ei välttämättä kuvaa tässä kovin suoraan sitä mitä seura edustaa, vaan saattavat olla vain sen hetken mielleyhtymiä. Joka tapauksessa osalla, ja vain osalla, asia liittyi suoraan salibandyyn.
No otetaan nyt sitten pelillinen puoli ja ensimmäinen positiivinen adjektiivi:
Oilers: Vauhdikas
Classic: Dominoiva
Nokian KrP: Taitava
Westend Indians: Taitava
OLS: Yritteliäs
SPV: Sisukas
Happee: Taiteellinen
TPS: Jämäkkä
Nurmon Jymy: Hurmoksellinen
LASB: Nuorekas
FBC Turku: Tarmokas
EräViikingit: Potentiaalinen
Ja vielä negatiivinen adjektiivi pelillisestä puolesta:
Oilers: Naiivi
Classic: Jämähtänyt
Nokian KrP: Ylioptimistinen
Westend Indians: Yksiulotteinen
OLS: Rajoittunut
SPV: Jämähtänyt
Happee: Naiivi
TPS: Tylsä
Nurmon Jymy: Rajoittunut
LASB: Tylsä
FBC Turku: Lahjaton
EräViikingit: Ummehtunut
Nämäkin listaukset osoittavat, että kaikki luonnehdinnoista ei osu kohdilleen, kun pitää valita ensimmäinen mielleyhtymä. Pointti onkin nostaa lähinnä sitä, että jokaiseen joukkueeseen voi liittää varmasti x-määrän erilaisia luonnehdintoja, mutta olennaista on se mitä seurat pystyvät myymään potentiaalisille katsojilleen. Joukkueiden/seurojen tavoite on tietysti, että mielleyhtymät ovat ensisijaisesti positiivisia.
Kehotankin miettimään näitä asioita vielä nykyistäkin enemmän, ja sitä miten tälläisia seikkoja saisi vielä paremmin esille. Nämä listaukset eivät todista mitään, mutta joukkueiden kannalta oikeastaan vielä pahempaa on, jos niistä ei tule mitään mieleen.
Jokainen voi testata listausten tekemistä. Siitä myös huomaa, että vastaukset eivät ole niin simppeleitä. Voisivatko ne kuitenkin olla sitä oikeanlaisella kohdistetulla viestinnällä? Sitä sopii miettiä.