Nurmon Jymy jysäytti viikonloppuna mielenkiintoisen uutisen ja kertoi tavoitteekseen järjestää jokaisen kotipelinsä ilmaistapahtumana.
Seuran edustajana toiminut Jiri Kirsilä selvensi tempauksen taustoja tiedotteessa, mutta Pääkallo kysyi vielä lisää Jymytekeväisyys-tempauksen tavoitteista ja taustoista.
Kuinka paljon yhteistyökumppaneita on tällä hetkellä mukana Jymytekeväisyyskampanjassa?
– Tällä hetkellä mukana on kolme yhteistyökumppania varmasti ja neljän eri kumppanin kanssa on neuvottelut käynnissä. Kun tulee 10 täyteen, 11:sta varmistuu myös.
Minkä hintainen kampanja on teidän näkökulmasta: toisin sanoen paljonko yhteistyökumppanuuksista tulee saada rahaa?
– Meidän lähtökohta tähän kampanjaan on enemmän ideologiaan perustuva, sillä ajatus tämän taustalla ei ole lajikohtainen, vaan käsittää myös yhteiskunnallista näkökulmaa. Totta kai on kuitenkin laskettu myös se taloudellinen puoli tähän, jotta pystyttiin ymmärtämään mitä toteuttaminen vaatii.
– Taloudelliselta puolelta laskelmat on suoritettu siten, että on huomioitu edellisen kauden ottelutapahtumista saadut tulot pääsylippujen, kausikorttien ja tukien osalta. Näistä on muodostettu ottelukohtainen keskiarvo, joka muodostaa summan millä on lähdetty liikkeelle asian kanssa.
– Ottelukohtaisia eroja on totta kai, ja siitä syystä haluttiin muodostaa keskiarvo sen sijaan, että oltaisiin lähdetty eriarvoistamaan otteluita esimerkiksi vierasjoukkueen osalta. Toki heti edellisen lauseen kumoamiseksi on mainittava, että SPV-peli on eri kategoriassa, johtuen puhtaasti keskiarvollisesta tuottavuudestaan edellisinä kausina. Näissä peleissä on myös ollut eniten katsojia, joten esimerkiksi paikallinen tavoitettavuus on eri luvuissa.
– Summasta toki miinustetaan vielä menot, joita ottelutapahtumasta tulee tilavuokrien, erotuomarimaksujen ja muiden kulujen osalta.
Onko kyse viisi- vai kuusinumeroisesta summasta?
– Koko kauden osalta kyseessä on viisinumeroinen summa, ja ottelukohtaisessa tapauksessa kyseessä on nelinumeroinen summa.
Onko teillä ensi kaudeksi suurempia suunnitelmia oheismyynnin osalta, jos kaikki pelit ovat ilmaisia?
– Oheismyynti on ehdottomasti asia, johon tulee panostaa. Tässä on myös se positiivinen tekijä, että mahdollistamalla ottelutapahtuma kaikille, tulee meidän myös kehittää itse ottelutapahtumaa. Peli itsessään on viihdettä tarjoava tuote, mutta kaikki muu ympärillä tulee saada myös toimimaan ja takaamaan hyvän ottelutapahtumakokemuksen. Parhaassa tapauksessa itse ottelutapahtuma on syy saapua hallille, jolloin esimerkiksi yhteisöllisyys ja kulttuuri kehittyvät.
Ovatko teidän ottelutapahtumat olleet yleisesti voitollisia kausitasolla?
– Ovat olleet voitollisia. Ottelukohtaisia eroja löytyy, mutta keskiarvollisesti ja kauden jälkeen viivan alle jäävä summa on ollut plusmerkkinen. Suurista summista ei kuitenkaan puhuta, joten sekin alleviivaa jo ottelutapahtuman kehittämisen merkitystä.
Miten tähän “tempaukseen” on suhtauduttu seurayhteisössä ja ylipäänsä Seinäjoella?
– Tässä kohtaa kun ajattelee viime päivien palautetta ja niitä uutisointeja mitä asiasta on tehty, niin saa nöyränä kiittää. En sen suurempi ”runeberg” ole, mutta toivoisin osaavani kirjoittamalla välittää sen kiitollisuuden tunteen, jota tunnen siitä miten lajiyhteisö, ihmiset Seinäjoella ja muualla Suomessa ovat ottaneet tämän kampanjan vastaan. Se osoittaa sen, että asia on merkityksellinen, ja antaa meille vieläkin enemmän virtaa saada tämä onnistumaan.
– Suomalaisessa urheilukulttuurissa menestyminen on usein puoleensavetävä tekijä, mutta laajentamalla ajatusmaailmaa hyvän ja yhteisöllisen vaikuttavuuden kentälle, voidaan päästä kokemaan jotain huomattavasti pitkäkestoisempaa.