Pääkallo.fi

Miksi jotkut joukkueet järjestää avoimet harjoitukset....

Viestejä
72
...ja toisiin mennään kaikessa hiljaisuudessa?

Vaikka molemmissa olisi ns. haku päällä?

Tässä varmaan vähän sama kuin työpaikkojen kanssa; hyviin on niin paljon tunkua, että voidaan rauhassa ”vastailla puhelimeen ja valita parhaat päältä”, toisten pitää myydä ja markkinoida, että saavat tarpeeksi halukkaita mukaan.
 
Viestejä
93
Saatan leikkiä tulella, mutta avaanpa kuitenkin tähän keskusteluun.

Koen, että juniorin on mahdotonta mennä tryoutteihin ihan puhtaalta pöydältä. Tryoutteihin ei ikäänkuin saa mennä kokeilemaan, vaan heti ajatellaan, että on satavarmasti hakemassa uutta joukkuetta.

Hyvässä joukkueessa ja osaavassa seurassa pelaajasta pidetään huolta ympäri vuoden eikä aktivoiduta vasta ja vain huhtikuussa. Olen käytännössä nähnyt sitä, että nykyinen seura olettaa, että pelaaja jatkaa, muttei nähdä yhtään vaivaa keskustella tai tehdä sopimusta. Ollaan ylimielisiä ja lupaillaan jotain epämääräistä. Kun sitten pelaaja meneekin tryouteille toisaalle, häntä arvostellaan. Tai vaihtoehtoisesti sanotaan että näytöt on riittävät, muttei sitten paikkaa irtoakaan omasta seurasta ja pelaajalle jää luu käteen.

Toivoisin siis siinä mielessä avoimuutta ja vastuuta, että tryouteissa toteutuisi pelaajan etu paremmin. Monelle on henkisesti vaikeaa vaihtaa maisemaa, mutta pelillisesti ja kehittymisen kannalta se voi olla joskus hyvinkin hyödyllistä ja tarpeellista. Jos nykyisessä seurassa ei ole tarjolla sopivaa, mutta naapurissa on, ainakin pysyisi lajin parissa.
 
Viestejä
7,837
Tässä varmaan vähän sama kuin työpaikkojen kanssa; hyviin on niin paljon tunkua, että voidaan rauhassa ”vastailla puhelimeen ja valita parhaat päältä”, toisten pitää myydä ja markkinoida, että saavat tarpeeksi halukkaita mukaan.

Toisaalta esim. Oilers järjestää tryouteja ja on mielestäni täysin päivänselvää, että Oilers on yksi parhaista junoriorganisaatioista Suomessa. Ei välttämättä paras, mutta tuskin kukaan voi väittää, ettei esim. top-10 olisi.
 
Viestejä
712
Ehkä oma kokemus, että olen tykännyt pelata, mutta en niinkään seuroissa. Sillä tunnistan tuonkin ilmapiirin. Toisaalta jos oikein hyvin olisi mennyt ja huippuseuraan päässyt asia olisi voinut olla toisinkin. Minulla oli pelipaikkoja missä pelailla ja elämässä muutakin, kuten nyt eli mitään pakkoa ei ole edelleenkään vaikka seuroihin. Tietysti jos ilmapiiristä hyvä porukka se voisi kiva olla kokea vieläkin.
 
Viestejä
712
Joskus yksilölajiakin harrastanut ja siinä se hyvä puoli että helppo mitata kuka paras. Joskus joku kovasti puhui voittavansa mutta jäi ehkä top 5 ulkopuolelle. Itse voitin, jos sekin olisi ollut joukkuelaji olisi peluutus tehty vaikka niin että minä heikko ja toiset jos suosittuja parhaita. Tietenkin silloin myös niitä ohjataan kehittymään.
 
Viestejä
712
Ehkä jos näin 2+1 viestiä vielä ekstraa viimeisen päälle laitan ja tämä se viimeinen. Niin tuossa yksilölajissa en niin numeroa ollut tehnyt miten hyvä olen eli oli yllätysmomentti muille. Itse toki tiesin miten käy ennen kilpailua. Toki muiden kanssa oli lajia harrastettu ennen tuota, mutta en niitä niin tosissaan tavallaan treenejä. Eli varmaan, jos joku veikkaus olisi tehty ennen kilpailuja se olisi mielenkiintoinen ollut. Kilpailun jälkeen ei muille jäänyt jossiteltavaa sen verran ylivoimainen olin. Muistan tämän joka ennakkoon luuli olevan paras vähän pettyneen kommentin sanoi jälkeenpäin. En tiedä joukkuelajissa olisiko valmentaja joukkuehengen takia mennyt yksilön vai joukkue edellä eli olisiko vähän tasoitettu kokonaisuutta? Kyllä kuullut joltain toiselta samasta lajista että voittanut, mutta annettu vaan hopea, koska paras poissa. Ehkä siinäkin oli kuulemma vähän status kyseessä, mutta en tarkemmin tiedä. Se tosi vanhaa Suomea mistä tässä puhun.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
885
Ehkä oma kokemus, että olen tykännyt pelata, mutta en niinkään seuroissa. Sillä tunnistan tuonkin ilmapiirin. Toisaalta jos oikein hyvin olisi mennyt ja huippuseuraan päässyt asia olisi voinut olla toisinkin. Minulla oli pelipaikkoja missä pelailla ja elämässä muutakin, kuten nyt eli mitään pakkoa ei ole edelleenkään vaikka seuroihin. Tietysti jos ilmapiiristä hyvä porukka se voisi kiva olla kokea vieläkin.
Joskus yksilölajiakin harrastanut ja siinä se hyvä puoli että helppo mitata kuka paras. Joskus joku kovasti puhui voittavansa mutta jäi ehkä top 5 ulkopuolelle. Itse voitin, jos sekin olisi ollut joukkuelaji olisi peluutus tehty vaikka niin että minä heikko ja toiset jos suosittuja parhaita. Tietenkin silloin myös niitä ohjataan kehittymään.
Ehkä jos näin 2+1 viestiä vielä ekstraa viimeisen päälle laitan ja tämä se viimeinen. Niin tuossa yksilölajissa en niin numeroa ollut tehnyt miten hyvä olen eli oli yllätysmomentti muille. Itse toki tiesin miten käy ennen kilpailua. Toki muiden kanssa oli lajia harrastettu ennen tuota, mutta en niitä niin tosissaan tavallaan treenejä. Eli varmaan, jos joku veikkaus olisi tehty ennen kilpailuja se olisi mielenkiintoinen ollut. Kilpailun jälkeen ei muille jäänyt jossiteltavaa sen verran ylivoimainen olin. Muistan tämän joka ennakkoon luuli olevan paras vähän pettyneen kommentin sanoi jälkeenpäin. En tiedä joukkuelajissa olisiko valmentaja joukkuehengen takia mennyt yksilön vai joukkue edellä eli olisiko vähän tasoitettu kokonaisuutta?
Miten tämä sinällään kiinnostava yksinpuhelu liittyy aiheeseen? :):):) Itse kukin on voinut olla hyvä siinä tai tässä lajissa, mutta miten tämä liittyy avoimiin harjoituksiin? En tarkoita pienimmässäkään määrin dissata kirjoittajan ajatuksia, mutta mietib vain että menikö minulta mahdollisesti jokin pointti ohi
 
Viestejä
712
Kyllä jos mietin, toivottavasti ei kukaan pahoita mieltä että vielä kirjoitan, mutta laji josta puhuin ja paikkakunta haapajärvi, josta tein päivityksen ja se joka sukua sen lajin edustajalle aika stara tyyliin olympiavoittaja.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
41
Kyllä jos mietin, toivottavasti ei kukaan pahoita mieltä että vielä kirjoitan, mutta laji josta puhuin ja paikkakunta haapajärvi, josta tein päivityksen ja se joka sukua sen lajin edustajalle aika stara tyyliin olympiavoittaja.

Menee kyllä henk.koht. tasolla hieman yli ja ohi aiheen tämä qwertyn yksinpuhelu. On hienoa, että olet nuorempana pärjännyt jossain kyläkisoissa nuorena, ja teillä siellä pikkupitäjässä on ”tyyliin” joku olympiavoittaja. En nyt aivan saa pointtia miten nämä liittyy avoimiinharjoituksiin salibandyssa ?
 
Viestejä
712
Tässä ehkä hakenut sitä vertailua joukkuelaji vs yksilölaji ja kyllä tuollainen tapaus ehkä jostain 1960 tai 1970 luvulta tulee yksilöjistakin ettei parhaaksi mielletty henkilöä joka voittanut saanut kultaa. Eli jos ylempänä henkilö puhunut tryout juttujenkin vaikeudesta joukkuelajissa ehkä tämän jutun takia sen ymmärrän. Ja mitä tulee ilmapiiriin niin jo sen takia miten minuunkin vaikka täällä suhtaudutaan keskusteluissa anonyymina. Mitä jos se siirtyisi työhön tai urheiluun ym. ei ehkä helpottaisi tekemistäni.
 
Viestejä
712
Tietenkin olen lukenut Jari Litmasestakin kirjan ja hän siinä kertoi, että Suomessakin vähättelyn kulttuurin törmännyt hänkin, jos oikein muistan. Eli tuossakin ylempänä, jos puhutaan sanoilla pikkupitäjä ja kyläkisat, niin ei ehkä oteta huomioon mitä jos siellä lajikulttuuri tasoa paras Suomessa siinä lajissa ja siihen panostetaan. Silloin siinäkin olisi kyse vähättelystä.
 
Viestejä
27
Mullakin meni vähän ohi, mutta tässä juuri ajankohtaisesti seuraan esim. tamperelaisia seuroja. Kooveella on try outit joka ikäluokissa, Classicilla ei.
 

Mahoney

Kyllä jos mietin, toivottavasti ei kukaan pahoita mieltä että vielä kirjoitan, mutta laji josta puhuin ja paikkakunta haapajärvi, josta tein päivityksen ja se joka sukua sen lajin edustajalle aika stara tyyliin olympiavoittaja.
Myllylä? Enpä muuta tiedä Haapajärveltä :)
 
Viestejä
93
Mullakin meni vähän ohi, mutta tässä juuri ajankohtaisesti seuraan esim. tamperelaisia seuroja. Kooveella on try outit joka ikäluokissa, Classicilla ei.
Oletetaan siis, että Classic kokoaa joukkueen jo seurassa olevista pelaajista ja täydentää mahdollisilla suoraan kontaktoiduilla/kontaktoineilla. Ohjataanko muita sitten aktiivisesti Kooveen suuntaan? Ja onko siis tosiaan niin että Classicilla ei ole tryoutteja missään ikäluokassa? Montako joukkuetta siellä on per ikäluokka? Pääkaupunkiseudulla ei mielestäni aktiivisesti ehdoteta toisia seuroja, jos itsellä ei ole tarjota paikkaa. Toki poikkeuksia varmaankin löytyy?
 
Viestejä
65
Ei Classic ainakaan ole ilmoittanut missään, että olisi try outit, Kooveella on ainakin b- c1 ja c2- junnuissa mielestäni ja kuulemani mukaan tulijoitakin on, aika jännä sinänsä, jos toinen joukkue vaan etsii uusia kovempia pelaajia ja toinen ei. Siis näistä tamperelaisista. Muista en itse tiedä, sattuneista syistä seuraan näitten tamperelaisten eroja.
 
Viestejä
27
Toiset joukkueet suorastaan saalistavat pelaajia muilta joukkueilta, soittelevat vanhemmille ym, suht nuorissakin ikäluokissa, en tiedä mikä tapa sitten on oikea....
 
Viestejä
93
Sattuipa tällainen siirtomaksuihin liittyvä artikkeli lätkän puolelta silmiin: Kiekkojuniori halusi vaihtaa seuraa elokuussa – seura löi siirtomaksuksi 1400 euroa

Onko salibandyssa kauden alettua vapaa siirtoaika ainoa oikeasti järkevä siirtymisaika myös joukkueen maksujen suhteen vai millaisia sitouttamismaksuja joukkueelle seuroissa haetaan? Tavasin itse sääntöjä kuukauden irtisanomisajasta eli jos irtisanoutuu heinäkuussa niin maksettava vielä velvoitteet elokuun loppuun. Kaikki eivät kuitenkaan taida toimia samoin joten onko esim kirjattu perusteet prosentuaaliseen maksuvelvoitteeseen?
Mikä mahtaa olla riidassa pätevä?
 
Viestejä
780
Koen, että juniorin on mahdotonta mennä tryoutteihin ihan puhtaalta pöydältä. Tryoutteihin ei ikäänkuin saa mennä kokeilemaan, vaan heti ajatellaan, että on satavarmasti hakemassa uutta joukkuetta.
Olen samaa mieltä. Seurat menevät yleensä menestys ja oma etu edellä ja pelaaja on kulutushyödyke. Ajatellaan että pelaaja valitaan joukkueeseeen, pelaaja ei valitse joukkuetta. Näin jopa parhaiden pelaajien kohdalla. Näin säilyy asetelma, jossa seura hallitsee tilannetta, ja pelaaja pysyy nöyränä.

Monelle seuralle on tärkeää hallita laumaa, joka on riittävän laaja ja mahdollistaa mieleisen joukkueen rakentamisen ja muutokset kauden mittaan. Yksittäisen pelaajan etu, kehittyminen ja tyytyväisyys on toissijaista.

Kausimaksuja (siis kauden aikaista toimintamaksua) seura saa periä eroavalta kohtuullisesti. Mikä on kohtuullista, on juurikin se kiistanalainen kysymys. Jos joukkueeseen valitaan karsintamenettelyllä, kuten try-outilla pelaajat, he sitoutuvat maksamaan ko. joukkueen kulut. Sen ryhmän sisällä heille ei kilparyhmissä ole taattu peliaikaa, ellei niin ole kauden alussa sovittu. Sovittua järjestelyä ei voi yhdenkään pelaajan kohdalla muuttaa, vaikka enemmistö niin haluaisi. Mutta, jos kauden aikana joukkueeseen otetaan uusia pelaajia, jotka vievät alkuperäiseltä pelaajalta merkittävän osuuden harrastusmahdollisuudesta - tyypillisesti pelipaikan kokoonpanossa otteluissa - tilanne voikin olla toinen. Tällöin pelaajan seuralta saama vastike maksuilleen voi olla merkittävästi alentunut. Tähän ei varmaankaan riitä peliajan vähentyminen tai putoaminen alempiin ketjuihin, vaan kyseessä pitää olla aika totaalinen kokoonpanosta pudottaminen. Toisaalta seurat argumentoivat monesti, että peleistä ulos jätetty pelaaja saa osallistua joukkueen harjoituksiin eli suurimpaan osaan tapahtumista. Tässä mielestäni seurat ovat kohtuuttomia, koska kyllä junnut harjoittelevat pelatakseen sillä kaudella, ei joskus tulevaisuudessa. Pelit ovat olennainen osa harrastusta, ja niiden kautta vahvistuu pelaajan asema osana joukkuetta. Vilttiketjulaiset ovat monesti lähinnä säälin kohteita. Seuran kannalta he ovat hyviä maksajia.

Uskon, että suurin osa seuratoimijoista on tietämättömiä sen suhteen, mitä joukkueen johto ja valmennus saa kesken kauden yksipuolisesti muuttaa ja mitä ei. Pitkällekin koulutetut valmentajat luulevat, että kilparyhmissä pelaajia saa kohdella miten haluaa, pudottaa pois kokoonpanosta, sulkea pois harjoituksista, antaa sakkoja jne., kyykyttää ja hyppyyttää. Siinä he ovat varsin pahasti väärässä, sillä pelaajille kauden alussa annettuja sitoumuksia ei saa esim. kilpailullisista syistä rajattomasti muuttaa. Mielestäni lajiliittojen pitäisi tehdä seurojen ja pelaajien oikeusturvan takia toimintaohjeet selväksi sisällyttämällä ne lajiliiton jäsenseuroilleen asettamiin sääntöihin.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös