Pääkallo.fi

Salibandyn seksikkyys - tai sen puute

Viestejä
7
Tähän ilmiöön törmää jatkuvasti erinäisissä sosiaalisen median palveluissa, ohjelmissa ja no, ylipäätään jos olet koskaan ollut tekemisissä ihmisten kanssa; säpöä vähätellään, säpön kustannuksella vitsaillaan. Miksi on sosiaalisesti hyväksyttyä lyödä säpöä kuin vierasta sikaa? Ruoskia se verille, ja jos se vielä hengittää, tappaa se ennen kuin se lisääntyy? Miksi jääkiekkoa tai jalkapalloa huipputasolla pelaavat ovat suuren yleisön silmissä armottomia kyntökoneita ja säpön vastaava taas semisympaattinen harrastelija, joka repii viikonloput kiisseliä yksin pankolla? Miksi kourallinen laji-ihmisoletettuja naurahtaa F-liigan matsissa, kun takana istuva liimaletti heittää klassikon luistelutaidosta ja lajivalinnasta? Käsi sydämellä, oletko kuullut sanan "puuhelmi"?

Aivan.

Missä on säpön arvostus?

Jotain tarttis tehrä.
 

Mahoney

Tähän ilmiöön törmää jatkuvasti erinäisissä sosiaalisen median palveluissa, ohjelmissa ja no, ylipäätään jos olet koskaan ollut tekemisissä ihmisten kanssa; säpöä vähätellään, säpön kustannuksella vitsaillaan. Miksi on sosiaalisesti hyväksyttyä lyödä säpöä kuin vierasta sikaa? Ruoskia se verille, ja jos se vielä hengittää, tappaa se ennen kuin se lisääntyy? Miksi jääkiekkoa tai jalkapalloa huipputasolla pelaavat ovat suuren yleisön silmissä armottomia kyntökoneita ja säpön vastaava taas semisympaattinen harrastelija, joka repii viikonloput kiisseliä yksin pankolla? Miksi kourallinen laji-ihmisoletettuja naurahtaa F-liigan matsissa, kun takana istuva liimaletti heittää klassikon luistelutaidosta ja lajivalinnasta? Käsi sydämellä, oletko kuullut sanan "puuhelmi"?

Aivan.

Missä on säpön arvostus?

Jotain tarttis tehrä.
Ihmiset on tollaisia. Itselleni säbä tai salibandy tai sähly on selkeä ykköslaji. Niin omissa höntsissä kuin katsoessa. Lätkää en jaksa, liikaa sähläystä ja kohellusta, ilman taktiikkaa. Fudiksessa taasen liikaa keskialueen pallottelua, maalinteko paikkoja ihan liian harvoin. Toki kyllä mä noitakin kattelen.

Ehkä se suurin on, kun ihmiset tottuneet seuraamaan tiettyjä lajeja, uuden omaksuminen vaikeaa. Ja kiva olla muiden mukana, ja jos siihen kuuluu jonkun lajin "koulukiusaaminen", onhan se nyt siistiä. Tietyt radiopersoonat tässä kiusaamisessa kunnostautuu kivasti. Kai se kiva kun jotain saa vielä kiusata. No ehkäpä ja jopa todennäköisesti joutuvat näitäkin joskus selittelemään ja pyytelemään anteeksi. Säbäväki voisi myös kommenttia heittää näihin, ettei moinen touhu ole ollenkaan asiallista.

Se mitä pitää tehdä, niin jokainen säbä-äijä/muija/oletettu alkaa itse arvostamaan omaa lajiaan! Tsekeissä oli muuten hyvä meno katsomossa nuorten kisoissa. Samaa toivoisin meijän katsomoihin. Toki itse olen tästä huono sanomaan, kun ei vaan kerkee töiden ja omien harrastusten takia juuri koskaan paikan päälle. Mulle ruutu lottovoitto. Pystyy kattelee pelit jälkikäteen helposti ja pelejä paljon.
 
Viestejä
1,017
Tämä on minusta niitä ongelmia, mitkä korjaantuvat itsestään ajan myötä. Lajin arvostus tuntuu kasvavan koko ajan ja harvalle alle keski-ikäiselle salibandy on enää huumorilaji.
 
Viestejä
112
Tämä on minusta niitä ongelmia, mitkä korjaantuvat itsestään ajan myötä. Lajin arvostus tuntuu kasvavan koko ajan ja harvalle alle keski-ikäiselle salibandy on enää huumorilaji.

Tästä olen samaa mieltä. Vaikka vihaankin käyttää ilmausta "verrattain nuori laji" niin mielestäni jos mietitään liigan "ammattimaisuutta", niin omaan silmään 10 vuoden sisällä otettu isoja harppauksia eteenpäin. Koululiikuntalaji-stereotypiasta irti pääsy vaatii laadukasta tekemistä jossa on minusta onnistuttu. Potentiaalia on tämän vuosikymmenen aikana ottaa lisää askeleita ja harppauksia parempaan.

Salibandylta puuttuu ehkä sellainen tietty historia, mikä muilla lajeilla jo on. Tällehän emme voi mitään, mutta se voi olla yksi syy, miksi lajia ei ulkopuoliset ota niin vakavasti. Lisäksi lähtöasetelema vs fudis ja lätkä on erilainen: Suomi on salibandyssa (lähes) aina ollut top2 -maa kun taas jääkiekossa historiaa on isojen maiden haastosta ja viimein Suomella on iso määrä NHL-pelaajia keitä seurata sekä Huuhkajien murtautuminen EM-kisoihin.
 
Viestejä
275
Kyllähän se lajin kypsyminen ja eteenpäin vieminen vaatii aikaa, koska se tulee tietyllä tavalla viiveellä. Tarkoitan, että ne lajia eteenpäin vievät henkilöt syntyvät lajin sisältä. Salibandyn iso pelaajamassa on vielä aika nuorta ja varmasti sieltä pikkuhiljaa rupeaa löytymään doereita yhä enemmän jotka kypsyessään panostavat enemmän lajin kehittämiseen ja vanhat tantat astuvat sivuun, joilla ei vielä omakohtaista kokemusta ole modernin salibandyn osalta pelaajana. Oma mielikuva ainakin on se että koko lajia pyörittää kourallinen henkilöitä jotka ovat itse pelanneet joskus 90luvulla ja silloin sähly ollut vielä aika eri laji.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Classic
24.4 18.30
3.054.901.81
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös