Älyttömän tärkeä aihe, josta puhutaan aivan liian vähän. Tälläkin kaudella oon päässyt todistamaan asiatonta katsomokulttuuria useamman eri ikäluokan peleissä, nuorin niistä E-junnut ja vanhimmat B-junnut. Minkä viestin vanhemmat antavat omille lapsilleen, kun jo junnupeleissä haukutaan tuomari (joka nuorimpien peleissä voi jopa itse olla ala-ikäinen lapsi) kovaan ääneen joka ikisestä vihellyksestä joka on omaa joukkuetta vastaan?
Lisäksi koko Suomen tuomaritilanne on sellainen, että oikein mielellään nämä huutelijat voisivat itse mennä näyttämään, miten homma hoidetaan. Usein näkee samoja naamoja pilli kädessä ensin lauantaina D-junnujen peleissä, sitten sunnuntaina C-junnujen peleissä. Todella hauskaa, kun eka painat 40h työviikon, ja sitten viikonloppuna vietät 10-15h haisevissa halleissa kuuntelemassa sitä, kun säbä-iskät ja säbä-äipät kertoo sulle, kuinka vihkoon sun jokainen vihellys menee ihan sama miten vihellät!
Vaikka olisi kuinka jännittävä peli, ei vanhemmilla saisi mennä niin tunteisiin että katsomon möykkä menisi muuksi kuin kannustamiseksi. Katsomoissa saisi junnupeleissä olla enemmän ääntä, mutta nimenomaan sitä omien (ja jopa vastustajan hienojen suoritusten) kannustamista.
Viime kaudella D-junnujen peleissä tuli esimerkiksi kuultua, kun tiukassa pelissä toisen joukkueen veskarilla oli vähän huono päivä, ja joku säbä-äiti huusi kovaa "vetoja vaan pojat, toi imuroi kaiken!". Ei varmaan miettinyt, miten ison jäljen tuollainen huuto voi 13-vuotiaalle lapselle jättää pitkäksikin aikaa. Jälkikäteen on harmittanut, että en mennyt sanomaan tuolle äidille että mikä meni pieleen ja olisiko katsomokäytöstä syytä muuttaa. On ollut myös muutamia muita kertoja, kun jälkikäteen jäänyt harmittamaan että en käynyt mainitsemassa asiattomasta käytöksestä. Olenkin päättänyt, että ensi kerralla kun menee jollain katsojalla ns. yli, niin aion asiallisesti mennä kehottamaan häntä muuttamaan katsomokäyttäytymistään, sillä kyseessä on lasten ottelu.
Haluaisin myös kannustaa muita vastaavaan toimintaan, kun törmäätte vastaavanlaiseen asiattomaan käyttäytymiseen katsomossa.