Varsinkin koronavirusuutisoinnin yhteydessä kuvituskuvat ovat olleet paljon framilla. Tässä tulee viisi parasta kuvituskuvaa.
5. ”Uusi ja vanha kohtaavat”, Iiro Karesniemi
Joku näkee yllä olevassa kuvassa kaksi palloa ja kaksi jalkaa, mutta kuvaaja on osannut tavoittaa jotain isompaa. Kentän ulkopuolisessa hetkessä tuolissa istuu oletettavasti lyhyt ihminen, hyvin mahdollisesti lapsi. Käytössä kuluneet puiset tuolinjalat luovat kontrastia moderniin muovialustaan ja valkoisena hohkaaviin palloihin. Kuva korostaa salibandypallon monikäyttöisyyttä, vaikka siitä puuttuu itse lajille ominaiset varusteet kuten maila.
—
4. ”Kaupallinen yhteistyö”, Ville Vuorinen
Isä-henkisellä tyylillä ja käyristyksellä siunattu Teho Sport Suomen Cupin lippalakki on saanut kyytiä ja päätynyt saman firman mainoksen vieraan nököttämään. Lippalakki näyttää ”pakasta vedetyltä” ja sitä se oletettavasti onkin. Vihreä väri tuo mieleen salibandyn futuristisen vauhdikkuuden vuodet, mutta kuvastaa yhtä hyvin lajin energiajuomiin sekoittuvaa ”es-jonnemaista” charmia. Kuva on viime kevään Suomen Cupin finaaleista Tallinnasta, ja joku SB-Pron pelaaja tai toimihenkilö on oletettavasti lennättänyt lippalakkinsa keskiympyrän läheisyyteen mestaruushuumassa. Miksi? Emme tiedä? Onko lakki jo hiestä kostunut? Emme tiedä, mutta voimme aina arvailla. Aina on mahdollista, että järjestävä taho on lakkinsa hukannut, mutta tuskin kukaan näin omaa sponsoriaan laiminlyö. Ellei kyseessä ole sittenkin ovelasti järjestelty kuivan asiallinen sponsoriotos. Kuvassa on myös historiallista havinaa, sillä puhkipelattu Salibandyliiton matto jäi samalla reissulla veljeskansan hoiviin. Vaikka moni haukkoo henkeään lakin kohtalon puolesta niin lippis pääsi varmasti ainakin pois kentältä, sillä edessä oli vielä miesten finaali.
—
3. ”Parkettien partaveitsi”, Sumaimi Abdullah, Getty Images
Suomalaistaituri Matias Kaartinen elää aivan omanlaistaan valokuvaelämää salibandymaailmassa. Kuva Kaartisesta Suomen pelipaidassa parkettialustalla japanilaispelaajan kanssa vääntämässä, löytyy usein marginaalisempien salibandyjulkaisijoiden uutisartikkeleista. Kyllähän sitä kannattaakin käyttää, sillä halvimmillaan kuvan on saanut käyttöönsä 115 eurolla. Mistä kuva on napattu? Se on vuoden 2014 opiskelijoiden MM-kisoista Singaporesta, jossa Suomi ryöpytti Japania alkusarjassa 22-3. Kaartinen napsautteli 0+4 ja kuvan Yuta Suzuki iski yhden rysän Suomen verkkoon. Tämä kaikkein vauhdikkain salibandyn kuvituskuva kertoo myös erilaisten maailmojen kohtaamisesta. Periaatteessa dynaamisen näköistä, mutta voisi olla koululiikuntatunnilta (melkein onkin) jos pelipaidat olisivat erilaiset. Parketti kruunaa suuren urheilujuhlan tunnun. Meillä ei ole kuvan käyttöoikeutta, mutta se ilmestyy Sportti.comissa aina salibandyuutisten kohdalla, kuten tässä erikoisesti otsikoidussa Lauri Lavosta koskevassa uutisessa. Yksi asia on varmaa: Tietyissä julkaisuissa Matias Kaartinen parketilla on yhtä kuin salibandy.
—
2. ”Parasta mitä verorahoilla saa”, Yle
Raskaansarjan kuvituskuvakatalogin selkeä ykkönen on Ylen mestarillinen ”mailan lapa ja pallo maalin päällä”. Peliväline on kuvan selkeä katseenvangitsija ja tuomitsee monilla silmänrei’illään kaikkia salibandyn vähättelijöitä. Ylen toimituksessa ilmeisesti joku firman aamusählyvuorojen veivikuningas on laittanut pallon lavan kärjen kuppiin ja asetellut sen sitten näyttävästi maalin päälle. Äkkiseltään on vaikea kuvailla mitään luontaisempaa paikkaa pallolle ja mailalle. Joku voisi ottaa kuvan loukkauksena, mutta rightin puolelle väännetty veivilapa on aivan ilmiselvä kunnianosoitus lajin kunnian päiville ja ilmaveivimaestro Janne Tähkän dominanssille. Näistä kunnianlaukauksista maksan mielelläni Yle-veroa ja vähän enemmänkin, jotta kuvaa nähtäisiin mahdollisimman usein salibandyuutisten yhteydessä.
—
1. ”Takaisin pintaan”, Iiro Karesniemi
Joskus kuvituskuvissa on kurkotettu jonnekin syvemmälle ihmismielen sopukoihin ja maestro Karesniemen otos on hyvä esimerkki tästä. Kuvassa on salibandykentälle eksynyt lasten uimakelluke. Se näyttää täysin satunnaiselta ja luonnollisesta ympäristöstään eksyneeltä, mutta onko se lopulta sitä? Ehkäpä kelluke oli viimeinen oljenkorsi joukkueelle, joka on hukkumassa harmaansiniseen aavaan muovimattoon? Se on oranssi hälytyskello tilanteessa, jossa kaikki keinot ja sanat on jo käytetty. Kaikki me joskus tarvitsisimme tuollaista herätystä kentällä ja sen ulkopuolella, ja tässä kuvassa kuudennen kenttäpelaajan mahdollinen hätähuuto on tallentunut briljantilla tavalla kuvaajan filmirullalle. Kuva kuuluisi Kiasmaan modernina mestariteoksena.
—
Vaikka artikkelissa on humoristinen ote niin haluamme kiittää kuvaajia vuosien hienosta työstä salibandyn osalta! Pelikuvien lisäksi kuvituskuvilla on oma aikansa ja paikkansa salibandyuutisoinnissa.
Iiro Karesniemen salibandykuvia
Salibandyliiton Flickr-tili ja artikkeli kuvien käytöstä