Classic näkee kotiottelut seuran ydintuotteena: ”Näitä saisi olla enemmänkin”

Bläk Boksista tuli Classicin kotikenttä vuonna 2021, ja seura on onnistunut tekemään siitä kannattavan kotilinnakkeen. Kuva: Henri Keränen/F-liiga

Tampereen Classic johtaa miesten F-liigaa, ja naisten F-liigassa he ovat kakkosena. Classic on kuulunut pitkään suomalaisen salibandyn suurimpiin ja varsinkin viimeisen kymmenen vuoden aikana myös menestyneimpiin.

Classicin menestys ulottuu myös katsojalukuihin. Naisten F-liigassa Classicin yleisökeskiarvo on 446. Toiseksi suurin keskiarvo on TPS:lla, jonka yleisökeskiarvo on 326. Koko sarjan yleisökeskiarvo on 214, joten Classic erottuu selkeästi joukosta.

Miesten F-liigassa Classic on yksi kolmesta joukkueesta, jonka yleisökeskiarvo on yli 1 000 katsojaa. SPV:n 1 129 katsojaa on korkein keskiarvo, Happeen 1 021 toiseksi korkein, ja sen jälkeen tulee Classic 1 011 katsojalla.

Vaikka luvut ovat hyviä, on paikallaan muistuttaa tälle kaudelle tulleesta muutoksesta, jossa yleisömäärän laskutapaa muutettiin. Se jätti seuroille enemmän vapauksia yleisömäärän ilmoittamisessa, mikä on nostanut keskiarvoja selkeästi tällä kaudella.

Se, että tamperelaisjoukkue vetää yleisöä lempääläläisessä kauppakeskuksessa ei ole tietenkään itsestäänselvyys, vaikka Classicin toiminnanjohtaja Pasi Peltola väittää, että Ideaparkin sijainti on keskeinen ja sinne on mukava tulla ympäri Pirkanmaata.

– Nykypäivän urheilutapahtuma vaatii myös muutakin kuin pelkän pelin. Meillä Ideaparkin liikkeet ja elämykset ovat osa tätä. Parkkipaikat ja hyvät julkiset yhteydet toimivat myös hyvin ottelutapahtumaa ajatellen, Peltola arvioi.

Classic on tehnyt paikallisten yritysten kanssa paljon yhteistyötä, ja sitä kautta eri yritysten palveluita kylpylästä kartingiin on saatu yhdistettyä ottelutapahtumaan. Yrityskumppanuuksien suhteen avittaa se, että varsinaiselta peliareenalta löytyy neljä eri hospitality-vaihtoehtoa.

Ottelutapahtumiin on satsattu yleisesti paljon työtä.

– Paljon, todella paljon työtä. Kotiottelut ovat oikeastaan seuran ydintuote, joka on esillä vain vähintään 27 (16+11 miehet ja naiset) kertaa vuodessa. Se on aika vähän, kun miettii, että vuodessa on 365 päivää. Näitä saisi olla enemmänkin. Toki playoffit ja cupin pelit onneksi lisäävät määrää jonkin verran, Peltola sanoo ja jatkaa.

– Nuorten suhteen Ideaparkin kokonaismiljöö on myös edesauttanut, mutta toki myös otteluissa panostamme muun muassa heille sopiviin ravintolapalveluihin. Kerran kaudessa meillä on myös Lasten VIP. On myös maskottia, pelialuetta, ja myös Bläk Boksin discomaisuus ja digitaalisuus viihdyttävät lapsia, Peltola taustoittaa.

Peltolan mukaan tapahtumia pitää kehittää jatkuvasti, jos meinaa pysyä ajan hermoilla.

– Työhaalarit asian suhteen päälle, pelkkä kopiointi ei riitä. Pitkäjänteisyys on myös tärkeää muistaa. Moni asia ottelutapahtumassa pitää ajatella pitkän tähtäimen investointina.

Seuraavan kerran Bläk Boksissa pelataan tulevana lauantaina, kun Classic kohtaa miesten F-liigan kärkiottelussa Nokian KrP:n. Classicin naisten joukkue pelaa Bläk Boksissa seuraavan kerran pudotuspeleissä.