Monet kirjoittajat ovat täällä nyt tuohtuneita siitä, että urheilu on laitettu tauolle mutta ravintoloita ei. Heistä monet olivat muutama kuukausi takaperin yhtä tuohtuneita siitä, että elinkeinotoiminnan kuten ravintoloiden toimintaa rajoitettiin. Hiukan kummallista. Onhan tietysti kätevää syyttää ravintoloita, mutta oikeasti peiliin saadaan katsoa me itse. Me emme ole osanneet vähentää touhuamistamme niin, että korona ei pääsisi leviämään voimakkaasti. Sekä urheilun että elinkeinoelämän koronasta johtuviin rajoituksiin olemme aiheen antaneet me itse, Suomessa asuvat ja elävät. Tai ainakin se porukka, joille omat tarpeet ylittävät kaiken muun.
Olen tismalleen samaa mieltä, että nyt on se viimeinen hetki varjella väestöä ja taloutta suuremmilta tuhoilta. Väestön "pakottaminen" tai vähintään painostaminen eristyksiin on tehokkain tapa minimoida vahingot. Ikävä kyllä se koskee nyt niitä viihteen tapaamispaikkoja eli ravintoloita, ja niistä juottoloita ennen kaikkea.
Elinkeinotoiminnan pelastamiseksi valtio jatkakoon jo tekemiään toimia ja lisätköön niitä. Yrityksille lupa lomauttaa kaikki ja pakkohelpotuksia kiinteisiin kuluihin, ja lomautetuille kaikille ansiosidonnainen päiväraha, verohelpotuksia jne. Rahoittajille ja vuokranantajille suitset suuhun, etteivät tapa lypsäviä lehmiä Triploissa ja Kampeissa, tarvittaessa valtio osallistukoon vuokrien alennustalkoisiin.
Sori, voi vaikuttaa offtopicilta, muttei ole. Koronan ratkaisussa on mukana väestön toiminta ja hyvinvointi, ja talous sekä kummankin selviytyminen parhain päin. Ne eivät ole irrallisia toisistaan. Jos tässä maassa ollaan nyt rohkeita ja lyödään koronan kontaktit poikki, niin selviämme tästä paremmin kuin useimmat maat kaikissa suhteissa.
Urheilussa uhraus ja samalla välttämätön vaatimus on siirtyminen laduille ja lenkkipoluille ja kotiin rautaa pukkimaan, jumppaamaan ja joogaamaan. Joulutauko alkaisi kaikilla kolmen viikon sisällä. Nyt se aikaistui sen verran, ei sen enempää.
Ja jos joku epäilee etten tästä itse kärsisi. Olen yrittäjä ja tunnen välittömästi urheilun pysähdyksen vaikutuksen liiketoiminnassani. Joulukuun liikevaihto tulee olemaan lähellä nollaa, kuten oli keväälläkin. Turskaa tulee, muttei palkkaa. Silti otan ennemmin lyhyen (toivottavasti) täysiskun yritykseeni, kuin suuret haitat ihmisille.