Pääkallo.fi

Katsomokäyttäytyminen junioriotteluissa

Viestejä
482
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Olin tänään seuraamassa P16 peliä.
Olin tottunut siihen, että katsomosta ei pelaajille huudella junioreissa - no P22 menee jo käytännössä aikuisten puolelle mutta ei sitä nuoremmissa - eivät ainakaan vanhemmat. Pelaajien ikätovereilta tulee suusta välillä mitä sattuu…

Tänään pari vanhempaa huusi oman joukkueen tekemän maalin jälkeen ”kaikki menee” aivan maalivahdin takana olevasta katsomosta - aivan tyypillinen huuto aikuisten peleissä mutta ei kuulu junioripeleihin - ei ainakaan minun mielestäni. Mutta yllättävintä oli se, että he eivät lainkaan ymmärtäneet itse tehneensä mitään väärää. Pelissä ei muuten kuulunut mitään huutelua, joten se korosti tuon huudon poikkeavuutta.

Mitä mieltä olette - missä menee raja vanhempien käytöksessä junioripeleissä?
 
Viestejä
12
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Olin tänään seuraamassa P16 peliä.
Olin tottunut siihen, että katsomosta ei pelaajille huudella junioreissa - no P22 menee jo käytännössä aikuisten puolelle mutta ei sitä nuoremmissa - eivät ainakaan vanhemmat. Pelaajien ikätovereilta tulee suusta välillä mitä sattuu…

Tänään pari vanhempaa huusi oman joukkueen tekemän maalin jälkeen ”kaikki menee” aivan maalivahdin takana olevasta katsomosta - aivan tyypillinen huuto aikuisten peleissä mutta ei kuulu junioripeleihin - ei ainakaan minun mielestäni. Mutta yllättävintä oli se, että he eivät lainkaan ymmärtäneet itse tehneensä mitään väärää. Pelissä ei muuten kuulunut mitään huutelua, joten se korosti tuon huudon poikkeavuutta.

Mitä mieltä olette - missä menee raja vanhempien käytöksessä junioripeleissä?
Hyvä huomio ja keskustelunavaus - oon täysin samaa mieltä sun kanssa. Jotenkin nämä junnusarjat (tai karsinnat), olkootkin kuinka SM-statuksella, on menneet vähän jo liiankin totiseksi. Joo - kovaa treenataan, halutaan voittaa ja tavoitella mainetta, mutta lapsia siellä kentällä vain on.

Mun mielestä vanhempien tehtävä katsomossa on kannustaa omia, eikä mollata/haukkua vastustajia. Viime kaudella P16 SM-sarjassa oli muutamia hyvinkin ikäviä tilanteita, kun aikuisilta pääsi sammakoita suusta. Mutta se oli viime kaudella se, nyt on täysin uudet pelit. 👍

Ja nuo ikätoverien kommentit toisilleen yllättää mut joka kerta ;), mutta eniten niistä välillä taitaa loukkaantua kuitenkin muut kuin asianomaiset itse.
 
Viestejä
40
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Olin tänään seuraamassa P16 peliä.
Olin tottunut siihen, että katsomosta ei pelaajille huudella junioreissa - no P22 menee jo käytännössä aikuisten puolelle mutta ei sitä nuoremmissa - eivät ainakaan vanhemmat. Pelaajien ikätovereilta tulee suusta välillä mitä sattuu…

Tänään pari vanhempaa huusi oman joukkueen tekemän maalin jälkeen ”kaikki menee” aivan maalivahdin takana olevasta katsomosta - aivan tyypillinen huuto aikuisten peleissä mutta ei kuulu junioripeleihin - ei ainakaan minun mielestäni. Mutta yllättävintä oli se, että he eivät lainkaan ymmärtäneet itse tehneensä mitään väärää. Pelissä ei muuten kuulunut mitään huutelua, joten se korosti tuon huudon poikkeavuutta.

Mitä mieltä olette - missä menee raja vanhempien käytöksessä junioripeleissä?

Todella hyvä teksti!

Katsomoissa käydään välillä melkoista kielenkäyttöä joka ei junnupeleihin kuulu, välillä solvataan todella rumalla ja inhottavalta kielellä vastustajaa, pahimmillaan olen kuullut jopa aika henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja mm.ulkonäkö! Ja minusta tämmöinen täytyisi ehdottomasti saada pois kaikista junioripeleistä!

Näissä olisi hyvä kun seurat yhdessä linjaisi, että katsomossa ei tämmöstä kielenkäyttöä hyväksytä!
Junnuja tulee kannustaa ja tsempata peleissä! Ei tulla katsomoon mollaamaan vastustajaa ja pilkkaamaan vaikka sitä tahtookin omansa voittavan.
 
Viestejä
687
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Olin tänään seuraamassa P16 peliä.
Olin tottunut siihen, että katsomosta ei pelaajille huudella junioreissa - no P22 menee jo käytännössä aikuisten puolelle mutta ei sitä nuoremmissa - eivät ainakaan vanhemmat. Pelaajien ikätovereilta tulee suusta välillä mitä sattuu…

Tänään pari vanhempaa huusi oman joukkueen tekemän maalin jälkeen ”kaikki menee” aivan maalivahdin takana olevasta katsomosta - aivan tyypillinen huuto aikuisten peleissä mutta ei kuulu junioripeleihin - ei ainakaan minun mielestäni. Mutta yllättävintä oli se, että he eivät lainkaan ymmärtäneet itse tehneensä mitään väärää. Pelissä ei muuten kuulunut mitään huutelua, joten se korosti tuon huudon poikkeavuutta.

Mitä mieltä olette - missä menee raja vanhempien käytöksessä junioripeleissä?
Itseä häiritsee myös se että peleissä lasketaan maalit. On todella eriarvoistavaa ja traumatisoivaa jäädä maalien määrässä häviölle vastustajiin nähden. Lisäksi olen kummeksinut miksi vaihtopenkkejä ei ole pehmustettu pumpulilla joten nyt saattaa peppuun sattua jos istahtaa liiian kovaa. Asiallinen aloitus siihen että saadaan kitkettyä kaikki epämiellyttävyyden junioreiden harrastuksesta. Toivottavasti halleissa ei lämpötiloja lasketa liikaa verrattuna kotien lämpötiloihin. Kyllä sitä ehtii aikuisenakin oppia käsittelemään epämiellyttävyyksiä.
 
Viestejä
7,837
On tultu tässä hommassa valovuosi eteenpäin, jos "huono käytös junioriotteluissa" on nykyään "joku huusi kertaalleen, että 'kaikki menee'".
 

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Viestejä
543
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Silloin voi avata uuden ketjun :) Nämä viestit pilkottu omakseen.

***

Ja emme halua nähdä tässä ketjussa lainkaan sellaista, että aletaan sitten joka viikko listata yksittäisiä huutelijoita, joukkueita, pelaajia jne. Niistä tulee suorilla huilia.
 
Viestejä
14
Nyt tulee itse pelaavalta, ni mun mielestä huutelu kuuluu asiaan, toki jos ei ny ihan täysin yli mene mut huutelu tuo tunnetta ja nälkää peliin!
 
Viestejä
161
En löytänyt sopivaa kategoriaa, joten kirjoitan tähän kohtaan.
Olin tänään seuraamassa P16 peliä.
Olin tottunut siihen, että katsomosta ei pelaajille huudella junioreissa - no P22 menee jo käytännössä aikuisten puolelle mutta ei sitä nuoremmissa - eivät ainakaan vanhemmat. Pelaajien ikätovereilta tulee suusta välillä mitä sattuu…

Tänään pari vanhempaa huusi oman joukkueen tekemän maalin jälkeen ”kaikki menee” aivan maalivahdin takana olevasta katsomosta - aivan tyypillinen huuto aikuisten peleissä mutta ei kuulu junioripeleihin - ei ainakaan minun mielestäni. Mutta yllättävintä oli se, että he eivät lainkaan ymmärtäneet itse tehneensä mitään väärää. Pelissä ei muuten kuulunut mitään huutelua, joten se korosti tuon huudon poikkeavuutta.

Mitä mieltä olette - missä menee raja vanhempien käytöksessä junioripeleissä?
oon nyt rohkeasti eri mieltä. ymmärrän sun pointin tosi hyvin. on ihan otta, että kun puhutaan lasten liikunta harrastuksesta ei todellakaan kuulu missään lajissa huudella LAPSILLE kentällä. MUTTA. siihen on syynsä, että sm sarjat alkaa 15-16vuoden iässä. tuossa iässä nuoret eivät ole enää mitään pikkulapsia ketkä pelailevat vähän kortteliliigaa, että tulee liikuntaa ja jotain muuta tekemistä arkeen. mielestäni tuossa ikäluokassa/vaiheessa muuttuu myös hieman katsomo kulttuuri/käytännöt.
ajatellaanpa asiaa vähän erikantilta. mitä jos huutelua ei olisi ollenkaan? esim pleiari kevät olisi paljon vähemmän taianomainen ja ei niin "täynnä kipinää". en tiedä seurastitko viimekaudella p18 tai p16 pleiareitra tai edes finaaleita, mutta mikäli seurasit tiedät, että pelitapahtumista voi saada myös junioreissa viihdyttäviä. tiukat ottelut, isoilla yleisömääröillä ja sieltä tulevalta kannustus ja erityisesti vastustajan psyykkaaminen tuo sitä jotain mitä ei millään pysty korvaamaan. sun kommentissa puhut samasta ikäluokasta ja smkarsinnoista. mun mielipide on, että kyllä noin tärkeässä tilanteessa kuuluukin tulla huutelua. usein se sytyttää pelaajat myös aivan erilaiseen hurmokseen varsinkin jos se on molemmanpuoleista...
 
Viestejä
7,837
oon nyt rohkeasti eri mieltä. ymmärrän sun pointin tosi hyvin. on ihan otta, että kun puhutaan lasten liikunta harrastuksesta ei todellakaan kuulu missään lajissa huudella LAPSILLE kentällä. MUTTA. siihen on syynsä, että sm sarjat alkaa 15-16vuoden iässä. tuossa iässä nuoret eivät ole enää mitään pikkulapsia ketkä pelailevat vähän kortteliliigaa, että tulee liikuntaa ja jotain muuta tekemistä arkeen. mielestäni tuossa ikäluokassa/vaiheessa muuttuu myös hieman katsomo kulttuuri/käytännöt.
ajatellaanpa asiaa vähän erikantilta. mitä jos huutelua ei olisi ollenkaan? esim pleiari kevät olisi paljon vähemmän taianomainen ja ei niin "täynnä kipinää". en tiedä seurastitko viimekaudella p18 tai p16 pleiareitra tai edes finaaleita, mutta mikäli seurasit tiedät, että pelitapahtumista voi saada myös junioreissa viihdyttäviä. tiukat ottelut, isoilla yleisömääröillä ja sieltä tulevalta kannustus ja erityisesti vastustajan psyykkaaminen tuo sitä jotain mitä ei millään pysty korvaamaan. sun kommentissa puhut samasta ikäluokasta ja smkarsinnoista. mun mielipide on, että kyllä noin tärkeässä tilanteessa kuuluukin tulla huutelua. usein se sytyttää pelaajat myös aivan erilaiseen hurmokseen varsinkin jos se on molemmanpuoleista...

Minusta on varsin oleellista, että mitä se huutelu on. Jos se on tämmöisiä "kaikki menee" tai "tule pois sieltä, siellä on peli", niin kyllä sellaiset pitää lukioikäisen osata kääntää omassa päässä näyttämisen haluksi. Mutta sitten, jos ne on jotain henkilökohtaisia solvauksia ulkonäköön tai vastaavaan liittyen, niin minusta ne pitäisi jättää ehdottomasti pois.

Jos on 17-vuotias SM-tason urheilija, joka ei kestä kuittailua jostain heikosta suorituksestaan kentällä, niin minä en uskaltaisi sellaista päästää suorittamaan asepalvelustaan.
 
Viestejä
161
Minusta on varsin oleellista, että mitä se huutelu on. Jos se on tämmöisiä "kaikki menee" tai "tule pois sieltä, siellä on peli", niin kyllä sellaiset pitää lukioikäisen osata kääntää omassa päässä näyttämisen haluksi. Mutta sitten, jos ne on jotain henkilökohtaisia solvauksia ulkonäköön tai vastaavaan liittyen, niin minusta ne pitäisi jättää ehdottomasti pois.

Jos on 17-vuotias SM-tason urheilija, joka ei kestä kuittailua jostain heikosta suorituksestaan kentällä, niin minä en uskaltaisi sellaista päästää suorittamaan asepalvelustaan.
juuri näin.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
7,837
juuri näin.

Kysytään nyt vielä näinpäin: Onko jollekin valmentajalle/toimihenkilölle/vanhemmalle tullut SM-sarjapelin jälkeen joku pelaaja sanomaan, että minusta on erittäin ikävää pelata, kun minulle annettiin huonosta suorituksestani palautetta? Sen tasoista, että en muuten pelaa enää ikinä, kun vastustajan katsomosta sanottiin, että minun olisi pitänyt tehdä paikastani maali / ottaa se yksi pallo kiinni? Ei tarvitse sanoa kuka pelaaja tai mikä joukkue, mutta ihan noin kyllä/ei tasolla. Ja puhutaan nimenomaan SM-tason pelaajasta.
 
Viestejä
40
Minusta on varsin oleellista, että mitä se huutelu on. Jos se on tämmöisiä "kaikki menee" tai "tule pois sieltä, siellä on peli", niin kyllä sellaiset pitää lukioikäisen osata kääntää omassa päässä näyttämisen haluksi. Mutta sitten, jos ne on jotain henkilökohtaisia solvauksia ulkonäköön tai vastaavaan liittyen, niin minusta ne pitäisi jättää ehdottomasti pois.

Jos on 17-vuotias SM-tason urheilija, joka ei kestä kuittailua jostain heikosta suorituksestaan kentällä, niin minä en uskaltaisi sellaista päästää suorittamaan asepalvelustaan.
Juuri näin!
 
Viestejä
137
Missään nimessä asiattomat huutelut aloittajan mainitsemaan tyyliin eivät kuulu junnu-urheiluun, tasosta riippumatta.

Kysehän ei missään tapauksessa silloin ole, mistään varsinaisesta palautteesta heikkoon suoritukseen. Vaan ihan puhtaasti pilkkaamisesta ja pyrkimyksestä sen avulla vaikuttaa pelaajan pelisuoritukseen, sitä heikentävästi. Eroa oikeaan palautteseen tuskin tarvitsee tässä aukaista.

Aihe on toki mielipiteitä jakava mutta ydinasia tiivistyy kysymykseen, kenen mielestä on ok, että aikuiset mahdollisesti jopa joukolla pilkkaavat lasta/nuorta?
 
Viestejä
482
Aikas hyvin sai keskustelua aikaiseksi - vaikka ylläpito vähän huomauttikin että väärä paikka. No taustoitan kuitenkin hieman kirjoitustani. Paikalla oli muutama kymmenen henkilöä - hallissa johon mahtuisi varmaan tuhat katsojaa. Tilanne olisi tuntunut täysin erilaiselta, jos paikalla olisi ollut vaikka 200 henkeä - silloin nämä huutelut olisivat menneet siihen ”yleiseen älämölöön” - eikä kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Mutta kun huutelu tulee täysin puskista käytännössä tyhjässä hallissa niin tunne on lähinnä iiiso myötähäpeä. Mutta poittini on se, että onko tuo huutelu tullut niin ”normaaliksi” toiminnaksi, että sitä tehdään milloin ja missä tahansa?
 
Viestejä
7,837
Aikas hyvin sai keskustelua aikaiseksi - vaikka ylläpito vähän huomauttikin että väärä paikka. No taustoitan kuitenkin hieman kirjoitustani. Paikalla oli muutama kymmenen henkilöä - hallissa johon mahtuisi varmaan tuhat katsojaa. Tilanne olisi tuntunut täysin erilaiselta, jos paikalla olisi ollut vaikka 200 henkeä - silloin nämä huutelut olisivat menneet siihen ”yleiseen älämölöön” - eikä kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota. Mutta kun huutelu tulee täysin puskista käytännössä tyhjässä hallissa niin tunne on lähinnä iiiso myötähäpeä. Mutta poittini on se, että onko tuo huutelu tullut niin ”normaaliksi” toiminnaksi, että sitä tehdään milloin ja missä tahansa?

Minustakin tuollaisessa tilanteessa se epämiellyttävä tunne, joka esimerkiksi tälle maalivahdille on tuosta hyvinkin voinut tulla on ennemmin nimenomaan myötähäpeän tunne kuin se, että häntä jotenkin kiusattaisiin tilanteessa.
 
Viestejä
1,103
jo klassikoksi muodostuvat mielipiteet, kas kun ei kukaan ole vielä Tami Tammista siteerannut.
Oma mielipide on, että junioripeleissä (vaikka sitten p16 ja nuoremmat), tarvitse aikuisten ihmisten katsomosta huudella vastustajalle mitään henkilökohtaisia asioita. Tämä perinteinen "kaikki menee"-huutokin on veskarille todella paskaa. Salibandy on profiloitunut mielestäni keskimääräistä fiksummaksi lajiksi käytöstapojen suhteen. Kentällä kolisee välillä jne. mutta koiruudet ovat hyvin vähissä, ja katsomokäyttäytyminen on pääsääntöisesti todella hyvää. Ei se ole pumpulissa kasvattamista, jos halutaan kitkeä ne vähäisetkin älyttömyydet pois. Se on hyvien käytösmallien opettamista pelaajille. 80-luku meni jo.
 
Viestejä
43
Minun mieleeni juniorivuosilta on jäänyt parhaiten juuri ne pelit missä katsomo on ollut ns. mukana pelissä. Tunnelma hallissa on ollut korkealla ja se on kannustanut itseäni pelaajana (maalivahtina) pyrkimään parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Tiukoissa otteluissa aina vähän läikkyy yli mutta sellaista se on. Niinkuin ylempänä on jo mainittu, kyllä yläaste- tai lukioikäinen nuori pystyy kestämään pienet ”kaikki menee”-tyyliset kettuiluhuudot katsomosta. Meno siellä koulun käytävillä on huomattavasti rajumpaa kuin sählyhallilla ikinä. Välillä elämässä tulee hetkiä jolloin ei ole mukavaa, ja urheilu on siitä mukava harrastus, että siinä sen pystyy oppia turvallisesti samanhenkisten ihmisten seurassa. Rajan vedän tietysti henkilökohtaisuuksiin ja kaikkeen sellaiseen huuteluun mikä ei peliin liity.

Ps. Yhtälailla ne pelaajat huutelevat toisilleen (ja tuomareille) joten ei noista vanhempien huuteluista ole haittaa kuin vanhemmille itselleen. Siinähän menettää vaan maineensa.
 

juhasiltanen

kyllä yläaste- tai lukioikäinen nuori pystyy kestämään pienet ”kaikki menee”-tyyliset kettuiluhuudot katsomosta. Meno siellä koulun käytävillä on huomattavasti rajumpaa kuin sählyhallilla ikinä

Tämä ei muuten ole minkäänasteinen perustelu sille, miksi aikuiset ihmiset voisi perseillä junioripelien katsomossa. Ei alkuunkaan.
 
Viestejä
347
Tämä ei muuten ole minkäänasteinen perustelu sille, miksi aikuiset ihmiset voisi perseillä junioripelien katsomossa. Ei alkuunkaan.
Hyvin sanoitettu.

Jos aikuinen valitsee lähteä katsomaan junioreiden pelejä, on se hyvä valinta. Jos tekee valinnan kannustaa omiaan, sekin on hyvä valinta. Jos tunteet ottaa vallan ja pitää huudella junioreille negatiivista, se on huono valinta.

Se että kohde ei mene rikki tai että aikuinen todistelee lähinnä itselleen kuinka juniorin pitää kestää jotain asiaa, ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö syyllistyisi huonoon valintaan elämässä.
Lapsen parhaan kaverin tunnistaa siitä, että onnittelee kaveriaan " solvaus*solvaus*tylytys", tämä ei tarkoita sitä että tuntematon aikuinen voi puhua samalla sävyllä lapselle. Huomaako joku eron?

Hyvien valintojen kerhoon pääsee sillä, että tunnistaa omat rajansa. Jos aikuinen ei tunnista omia rajojaan, on hyvä valinta jäädä kotiin.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös