Ei nouse rinnalle eikä ohi. Juu, Suomi kansainvälistyy, mutta ei se vielä tarkoita mitään. Sählyn kasvu oli aikanaan kovaa, nyt kyse on enemmänkin asemien säilyttämisestä taistelussa lasten ja aikuisten vapaa-ajasta. "Uusille" lajeille, varsinkin joukkuelajeille, paha rasti nousta pysyvään suosioon. Padelinkin huippu lie jo nähty ja toki kyse ihan eri tyyppisestä ilmiöstä kuin maakiekossa.
Toki maakiekkoa pelataan 100 maassa, (sählyliitossa 80 jäsentä, kaikki eivät täysjäsenia) mutta vain harvassa niistä se on iso laji, vähän kuten on sählyn tapauksessa.
Erikoinen homma tuo kätityys ja vieläpä noin päin, että juuri righteilla pelataan.
Itse näen kyllä potentiaalin. Suomessa olen kuullut puhuttavan, että tulisi satsata ns. epäsuositumpiin olympialajeihin, kuten muun muassa Suomea pienempi Uusi-Seelanti on tehnyt. Uusi-Seelanti menestyykin mitalitaulukoissa.
Jos mm. salibandyn, jalkapallon ja jääkiekon käytössä olevia resursseja saataisiin siirrettyä mm. olympialaji maahockeyn piiriin, avautuisi Suomelle aivan uudenlainen mahdollisuus nousta lähemmäs sadan vuoden takaista urheilumahtia. Maahockey on lisäksi melko samanlainen laji kuin Suomessa suosiossa olevat pallopelit, joten niistä siirtyvillä harrastajilla saataisiin helposti alkuun pieni ydinjoukko kasattua.
Myös kouluissa tulisi antaa mahdollisuus maahockeyn pelaamiseen. Olen tietoinen, että eksoottisimmista lajeista mm. lacrosseen (jossa näen myös potentiaalia) on mahdollisuus koululiikunnassakin. Maahockeyta en samalla tavalla ole kuullut pidettävän vaihtoehtona. Ei olisi suuri rahareikä ostaa vaikka 20 mailan settiä peruskouluun tai vaikka toisen asteen koulutuslaitokseen. Sieltähän ne kipinät syttyvät moniin lajeihin.
Nyt kun TVn kautta urheilun seuraaminen on yleistynyt, olisi mielestäni hienoa nähdä, että esim. YLE alkaisi tekemään jotain järkevää ja näyttäisi esim. maahockeyta televisiosta joidenkin jalkapallon naisten humpuukiliigojen tms. sijasta.
Jos nyt alettaisiin panostamaan maahockeyn junioritoimintaan, niin jo parinkymmenen vuoden päästä Suomi saattaisi nousta maahockeyn kärkimaiden joukkoon ja olympiamitaistikandidaatiksi melko maltillisella panostuksella. Kyllä tässä on mielestäni ihan varteenotettava suunnitelma. Vai mitä mieltä olet
@Palloreikä