Pääkallo.fi

Päivän doping

Viestejä
14
Tähän ketjuun voi listata, kun joku kaveri kärtsähtää pillereistä...tai tietysti kun on saanut vaan aivan viattomana dopingaineita sisältänyttä hierontaa tuhmalta ja epärehelliseltä sedältä.

Avaan ketjun tämmösel:
Pituushypyn MM-hopeamies antoi positiivisen näytteen – asetettiin kilpailukieltoon

Yhdysvaltalainen pituushyppääjä Jarrion Lawson on kärynnyt anabolisista steroideista ja asetettu kilpailukieltoon. Käryn ajankohtaa ei ole kerrottu julkisuuteen.
 
Viestejä
7,837
"Asiantuntijoidemme mukaan Nate ei voi olla varma, mistä kielletty aine on peräisin"
Voisi kuvitella henkilön itsensä tietävän paremmin kuin asiantuntijoiden, että mitä on tullut vedettyä ja mitä ei?

Ja vähän eri mittasuhteessa nuo kiellot kuin Euroopassa. 20 peliä on, mitä, pari kuukautta?
 

Mahoney

Ihan silmänlumetta toi änärin "antidoping", jos nyt tuo wadakaan sen kummempi! Isoimmat tähdet ei käryä mystisesti koskaan. Säbässä se vielä hyvää, että ei liikaa rahaa eikä dopingongelmaa.
 
Viestejä
712
En enää tarkalleen muista, mutta oliko joskus aikoja sitten salibandyssakin käry tai muistaako millaisia tapauksia ollut? Minulla itsellä ei juuri ikinä edes lisäaineita käytössä, joskus jotain kreatiiniä käytin palautukseen vain kokeiluna, jos oikein nimen muistan.
 
Viestejä
712
Kävinkin katsomassa googlesta ja kuten muistelin Tommi Ahola SSV aikanaan esim. yksi kärähtänyt pelaaja Suomessa.
 
Viestejä
712
Tuon takia varmaan joku joskus säikähti joissain keskustelupalstalla, kun oli jonkun usein nähnyt apteekissa. En itse noitakaan noin ajatellut. Onneksi taidan vähän käyttää flunssalääkkeitä.
 

Mahoney

Toissa vuonna Kooveen naisjoukkueenpelaaja kärähti dopingista, kun oli ottanut isälleen määrättyä flunssalääkettä.
Ei taida tässä lajissa vielä pelaajille olla täysin selvää miten tarkkana pitäisi olla. Veikkaan että aika moni peluri alemmilla tasoilla kärähtäisi samasta. No ysärillä ja 2000 alussa pikkukännissä pelaaminen oli aika yleistä, vaikka tuskin oli sallittua. Nykyään ei tota nää samassa määrin.
 

Mahoney

No tässä kyseissä tapauksessa pelaaja on saanut seuraltaan ohjeistusta monen vuoden ajalta, sekä ollut mukana liiton tapahtumissa mistä tästä on puhuttu niin tietoa olisi pitänyt olla. Isoin ongelma ollut lienee se, ettei urheilija uskaltanut kyseenalaistaa / selvittää lääkkeen taustoja kun sen oli antanut oma isä eikä "ulkopuolinen".

p.s. Siitä en ole varma onko pienessä humalassa / krapulassa pelaaminen varsinainen dopingrike. Mielestäni jotkut urheilijat jopa ottavat olutta jotta pystyvät antamaan paremmin näyteen.

Ja lisäys: Alkoholi on urheilussa kiellettyjen aineiden listalla vain joissain lajeissa. Varsinaisesti alkoholia ei lueta dopingaineeksi, eikä sitä testata dopingtesteissä.

– Alkoholi on joidenkin lajien kohdalla kielletty, mutta yleisesti ottaen ei ole. Sellaisten lajien kohdalla alkoholi on kielletty joissa on vaara siitä, että alkoholi aiheuttaa onnettomuusriskin. Ampuminen ja jousiammunta ovat lajeja, joissa voidaan ajatella, että aivan pieni määrä alkoholia saattaisi jopa parantaa suorituskykyä poistamalla stressiä, Suomen Antidopingtoimikunnan lääketieteellinen johtaja Timo Seppälä sanoo.
Joo ei se doping ole, mutta liitto kieltänyt käytön tapahtumissaan, lukee kilpailusäännöissä. Eli valvonta siirretty liitoille. Ja on myös tupakka ja nuuska kiellettyjä, mutta eihän noita ainakaan kukaan valvo, jos nyt et ihan kentällä tai vaihto penkillä iske huuleen :). Palamaan nyt tuskin sisällä. Aikanaan fudiksen alasarjoissa oli osalla ihan tavallista sauhutella puoliajalla, veska sai keltaisen kun veti viimeiset höngät kentällä.

Ok, eli tässä mainitsemassasi tapauksessa ei mitään selittelyjä ja epäselvyyksiä. Melkoisen huolimatonta touhua.
 
Viestejä
712
Alkoholikulttuuri oli varmaan erilaista 20 vuotta sitten vaikkapa. Muistan yhden seuran toimihenkilötkin jotka myös pelasi, kauden päätös pelissä katsomossa avoimesti nauttivat alkoholia. Silloin seuran toinen joukkue pelasi eli ei heillä peliä ollut vaan vapaalla olivat. Mikä lasketaan dopingkiksi eri juttu joku seura voi vaikka varmaan tehdä omat säännöt ja jos se kokee niitä rikotuksi voi vaikka isompikin penalti tulla kuin jos doping rike.
 
Viimeksi muokattu:

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
712
Sen verran voin paljastaa että minäkin olin katsomossa ja kirjoilla siinä seurassa. Minä en alkoholia nauttinut, mutta muistan että ehdottivat minullekin vielä seuran sauna-iltaa myöhemmin mihin en myöskään mennyt. No en sitten saanut kutsua kesätreeneihinkään vaan seuran sivuilta katsoin että jotain siellä oli ja en sitten syksymmällä seuraavalle kaudelle päässyt mukaan. Eli jos alkoholikin laskettaisiin dopingiksi ehkä siitäkin olisi tuossa tilanteessa ollut hyötyä, jos olisin mennyt sauna-iltaan ym. niin aina voi verkostoutua, mutta ei nuorena aina noita hoksaa.
 
Viestejä
712
Kyllä jos sen aikaisesta alkoholikulttuurista mainitsee, niin armeijassakin joku fani kysyi käynkö viikonloppuisin baareissa ja en edes ehtinyt vastata kun eräs alikersantti, joka itse pelasi sanoi fanille, että sehän käy joka vkloppu. Tämä ei ollut totuus vaan jopa kerran puoleen vuoteen kävin enkä muutenkaan käyttänyt alkoholia, mutta se paine oli silloin tuollainen, että lajipiirit varmaan piti tuota yllä. Kyllä kaksi kesää sittenkin kun olin menossa reissuun yksi tuttu joka lajipiireissä ehkä vahingossa paljasti, että minua varmaan odotettiin festareille, kun puhui että annakun arvaan minne olet menossa ja mainitsi paikkakunnan ehkä yhden seuran lähialueella, jossa olisi ollut festarit. En sinnekään mennyt eli varmaan olen vähän kärsinytkin tuosta, etten niin aktiivinen ollut ja ehkä silläkin sopimukset muille monesti menneet.
 
Viestejä
712
Noiden omien kokemuksien takia paljon alkoholin liitän sopimuksen saamiseenkin ehkä sillä tuli mieleen, että seurajohdonkin olisi hyvä ainakin tietyissä seuroissa vaihtuvan jos halutaan senkin kulttuurin muuttuvan.
 
Viestejä
712
Tampereellakin joskus joku minulle puhui että tule tenniskeskukseen siellä saa juodakin, kun oli seuran tapahtuma kesällä en mennyt, mutta tiesin että paljon menettääkin siinä.
 
Viestejä
712
Jos omia kokemuksia mietin niin olin aika stara aikanaan kentällä ja se edelleen se tärkein kokemus mitä arvostan ja toivoisin jos ne henkilöt vaikka aikanaan minua arvostaneet jotenkin muuten rekrytoinnit järjestää.
 

Mahoney

Pientä flunssaa voi olla tuloillaan eli nyt tarkkana oltava lääkityksessä itse kunkin.
Astmapiippua vaan hankkimaan yskänlääkkeen lisäksi, niin nousee jalka mutadivareissa :). Oletan että kilpailukielto tulee mullekin kesäksi
 
Viestejä
38
Oli hyvällä mallilla treenit toukokuun lopussa sitten välinerikko, joku epäili tahalliseksi eli nyt välikausi tulee. Oli silloin jo kävellessä jaloissa lennokas tunne. Näin nämä joskus menee, en kävelemään kentälle mene kuten joku viime kaudella taisi tehdäkin alku kaudesta.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös