Päätöksen oon lukenut ja ehkä jopa ymmärtänytkin lukemani.
Kysynkin sulta sitä ihan ikiomaa mielipidettä: Kieltääkö säännöt myös poikkeusluvat?
Jaa, en ymmärtänyt että kysymykseen odotettiin minun mielipidettäni vastaukseksi. No, ei yllätä ymmärtämättömyys.
Vastaan: ei.
Mutta mielipidepohjalta: pitäisi kieltää.
Täydellisessä maailmassa kaikkien lasten ja nuorten pitäisi saada pelata niin paljon kuin huvittaa, millä tasolla ja missä joukkueessa tahansa.
Kun kilpaillaan ja tavoitellaan jotain, joku on joskus keksinyt että pitää muodostaa erilaisia ikä- ja tasosarjoja. Niihin on ollut varmaan pakko laatia säännöt.
Sitten ihan oma tarinansa on se, että miksi ne säännöt eivät voi olla sellaiset että niitä noudatetaan pilkulleen ja pisteelleen. Miksi pitää laatia soveltamisohjeet tai poikkeuslupamenettely? Ei mennä niihin, jossain tapauksissa välttämätön ja ehdottoman hyvä, varsinkin junioreiden harrastamisen mahdollistajana.
Me ihmiset ollaan niin pölkkypäitä, että pilaamme omalla toiminnalla monta hyvää juttua. Jos ei nyt suoraan lakia tai sääntöä rikkomalla, niin vähintään sieltä sen kiertotien tai sianreiän etsimällä.
SSBL on hyvässä uskossa ja suhteellisen höllästi erilaisia lupia myöntänyt erityisesti junioreille ja alueellisesti, hyvä niin. Mutta et ehkä arvaakaan, kuinka paljon niitä on väärinkäytetty tavoitellen lopulta täysin toisarvoista kilpailullista menestystä? Paljon. Voi tarkastaa kysymällä aluevastaavilta. Taitavin kirjoittaja, ovelin kettu, röyhkein sika, rikkain tai oikean logon omaava hyötyy. Ehkä vain omaa rintaansa hetkellisesti röyhistääkseen tai muuten pikavoiton saavuttaakseen. Kiltin ja kuuliaisen samaan aikaan ihmetellessä suu auki ja leuka rinnassa maailman menoa.
Tämän vuoksi on minun mielestäni täysin oikein että SM -arvosta pelattaessa sääntö on sääntö. Itse en antaisi kyseisiin sarjoihin mitään ikäperusteista poikkeus- tai y-lupaa. Edes maalivahdille tai edellisvuonna 31.12. syntyneelle tms. R- ja 2ED -luvat ok, kun ehdot täyttyy.
Tuli turhan pitkä vastaus, tuskin miellyttäväkään. Tosin ei sitä tavoiteltukaan.
Paljon jo ohi ketjun otsikonkin, ehdotan että palataan aiheeseen. Reilu pari vk sarjan alkuun!
Onko sitä ennen vielä harkkapeliraportteja tiedossa, ennakoita tai arvioita odotettavissa?