Meidän pieni Maui-poika on nyt lähtenyt viimeiselle matkalleen kissojen taivaaseen. Siellä ei tarvitse enää olla kylmissään tai kuumissaan eikä tuntea kipuja, toivottavasti saat aina halutessasi tonnikalaakin syötäväksi.
Yhdeksäntoista vuotta sinä täällä vietit, sait hienon loppuelämän sen jälkeen, kun sinut oli jätetty laatikossa kissatalon eteen. Pamela sinut sieltä kissakodista sitten löysi ja otti mukaansa puolivuotiaan pörröpallon. Nimesi oli alunperin Hector, mutta sait uuden nimen, kun olit väriltäsi Havaijin Mauin hiekan värinen ja Pamela sai sinut juuri Mauilta palattuaan. Mitään muuta nimesi lisäksi et sitten oikein osannutkaan sanoa, ja mielestäsi se lopun "i" piti jättää lausumatta. Lisänimen Fluffball sait komean turkkisi mukaan. Minä sinua kutsuinkin Maui Fluffball nimellä melkein aina.
Denverissä asuit ensimmäiset kuusi vuotta, aivan ihastuneena Pamelan toiseen kissaan, Stariin. Monta vuotta vanhempi Star ei sinusta aina jaksanut kiinnostua ja muutenkin olit luonteeltasi oikeastaan aina sellainen "taustapelaaja". Denveristä muutit sitten 2007 syksyllä Kemiin, neljän lennon myötä. Viimeinen lento oli sinulle liian täynnä ilmakuoppia ja siinä kävikin sitten sinulle pieni vahinko Kemiin laskeutuessanne. Onneksi sinulla oli hyvä kantokassi alustoineen, jossa sinä aina matkustit paikasta toiseen.
Minä en tiennyt kissoista juuri mitään, mutta alusta saakka yritin oppia miten kissojen kanssa toimitaan. Pamela kokeneena eläintenhoitajana kertoikin sitten siitä paljon. Harjaamisesta sinä pidit kovasti, varsinkin suupieliesi harjaamisesta. Suupielet olivat sinulle tärkeä kommunikointiväline, osoitit niillä hyväksymisesi ihmisille ja esineille. Päällä puskemalla osoitit myös pitäväsi ihmisistä. Pahvilaatikoita tykkäsit aina olla hyväksymässä suupielilläsi. Sinulla oli aina se sama suosikkiharja, joka kesti koko elämäsi ajan.
Suosikkileikkisi olivat laservalon jahtaaminen ja johtajan seuraaminen, jossa näytit, että minnepäin kävellään ja välillä mentiin samaa pöytää ympäri monta kertaa. Myös lankakeristä sinä tykkäsit kovasti. Sinulla oli myös tapana tehdä pyyhkeiden tai tyynyliinojen päällä sellaista tassutteluliikettä, cat trancea, kuten Pamela sitä kutsui. Tyynyliinat olivat aina komeasti mytyssä sen jäljiltä.
Kemissä vietit kahdessa eri osoitteessa reilut kolme vuotta ja sait opetella alfakissan roolia. Muutit Vaasaan ja asuit ensin kanssamme Vuorikadulla ja muutettuamme Konepajakadulle, hankimme sinulle kaveriksi kissanpennun, Merin. Et sinä oikein koskaan sitä alfakissan roolia osannut ottaa, Merin energisyyskin sinua välillä tuntui rasittavan.
Jossain vaiheessa opin, että kaikki muoviesineet pitää pitää pois läheltäsi, sillä niitä sinä tykkäsit jatkuvasti pureskella. Varsinkin muovipussit olivat aina hampaanjäljillä hyväksymiäsi, jos niitä jonnekin jäi näkyville.
Vaasasta muutimme Espooseen, jossa asuimme kolmessa eri osoitteessa. Näistä toisessa, Piispanpihalla, aloit viihtymään paljon enemmän kanssamme ja kun ennen viihdyit sängyn alla, niin siirryit nukkumaan käytännössä joka yö sängyn päälle vieressämme tai Pamelan jaloissa. Heräsin sen jälkeen oikeastaan aina sinä vieressäni, viimeksi tänään. Ihan kuin olisit vartioinut untani. Piispanpihalla asumisen aikoihin sinulta loppui kehrääminen, jossa olit aiemmin ollut kyllä melkoinen mestari. Sen sijaan sinä lauloit kyllä komeasti, välillä keskellä yötäkin.
Etukäpälissä sinulla ei ollut kynsiä, joten Meriä vastaan puolustautuminen tapahtui lähinnä sähisemällä ja saimmekin olla jatkuvasti erottamassa teitä toisistanne. Monesti se alkoi niin, että sinä haistelit Meriä ja Meri innostui siitä vähän liikaa. Sylikissa sinä oikeastaan luonteeltasi olit, paitsi että sylissä et viihtynyt montaa sekuntia. Minä yritin ottaa sinua jatkuvasti syliin ja aina välillä takakäpälistäsi jäi iholleni komeat jäljet muistutukseksi siitä. Myöhemmin sitten siirryttiinkin sellaiseen tapaan, että selälläni ollessani nostin sinut rintani päälle ja siinä sait olla käpälät rintaani vasten, minun silittäessä ja jutellessa sinulle, käytännössä aina englanniksi milloin mistäkin aiheesta.
Vajaat kolme vuotta sitten Espoon viimeisessä osoitteessa, Nelikkokujalla, sinulla diagnosoitiin munuaisen vajaatoiminta. Se oli minulle raskas paikka. Aloit menettämään painoasi, eikä me saatu sitä koskaan nousemaan takaisin. Kaiken sen karvan alta sitä ei tosin silmin nähnyt, että millaiseksi tilanne meni, mutta sormilla silittäessä kyllä tunsi, että kaikki ei ole kohdallaan.
Kun muutettiin Kannelmäkeen, asuit siellä vajaat kaksi vuotta ja käytyämme eläinlääkärillä muutama kuukausi sitten, eläinlääkäri totesi, että olet parantunut siitä munuaisen vajaatoiminnasta. En voinut uskoa sitä ja se teki minut todella iloiseksi. Sen sijaan verenpaine sinulla oli kohonnut, ehkä tulevan muuton seurauksena, ja painosi alkoi olla hälyttävällä tasolla.
Nyt kun muutimme Pitäjänmäkeen, ajattelin, että lämpimän kylpyhuoneen lattia tekisi sinulle todella hyvää. Enemmän sinä tosin olit edelleen kiinnostunut viettämään sängyn päällä aikaasi, jonne tulin sinulle aina juttelemaan kaikesta mahdollisesta. Sängynpetaamista sinä et koskaan oikein ymmärtänyt, mutta halusit aina olla osa sitä.
Kävimme viime viikolla eläinlääkärin luona, joka kertoi, että se verenpaine ei sinua enää vaivaa, mutta sen sijaan munuaisesi ei enää toimi käytännössä lainkaan ja että painosi on niin pahasti pudonnut, että sinun olisi aika lähteä viimeiselle matkalle. Viikonlopun ajan me sitten vietimme paljon aikaa kanssasi, ruokkien sinua suoraan sänkyyn ja vettäkin toimme piin symbolilla koristetun nenäsi eteen jatkuvasti. Pamela varasi ajan eläinlääkärille, jotta saimme sinulle arvokkaan päätöksen, ilman, että joudut enempää kärsimään.
Tänään sinä sitten siirryit kissojen taivaaseen ja Pamelalle, Merille ja minulle jäi valtava ikävä. Kuka nyt vartioi untani? Kuka nyt lämmittää Pamelan jalkoja kylminä öinä? Kenen kanssa Meri nyt pääsee yrittämään leikkimistä?
Maui oli minun ensimmäinen lemmikkini koskaan ja hän siis viihtyi kanssani lähes 13 vuotta.
Hyvää matkaa Maui, kiitos kaikesta ja kerro terveisiä Starille!
Maui Pamelan saatua hänet.
Maui Pamelan sylissä.
Maui Starin kanssa.
Maui sylissäni minun Denverin vierailulla.
Maui Merin kanssa.
Maui vanhemmalla iällä Espoossa.
Maui ja minä pari päivää sitten.
Maui rakkaan harjansa kanssa juuri ennen Mauin lähtöä.
Maui viimeistä kertaa rintani päällä juuri ennen Mauin lähtöä.
Maui ja Pamela juuri ennen Mauin lähtöä.