Pääkallo.fi

Tässä keskustelemme miesten salibandyliigan yleisömääristä (AM)

Viestejä
1,149
Eli en edelleen tiedä mistä esim Tepsin todella iso muutos johtuu
Ei ole tarjota tähän mitään valmista vastausta, mutta yksi asia tämän kauden yleisömäärään on ainakin vaikuttanut negatiivisesti. Ainakin yksi TPS:n peleistä pelattiin samaan aikaan jääkiekon kanssa, jolloin huomasi selkeän pudotuksen. Samaa fanikuntaa pyörii kuitenkin molemmissa piireissä. Se tietysti laskee myös keskiarvoa jonkin verran.

Se ei luonnollisesti selitä tuota romahdusta, mutta vaikuttaa keskiarvoon.

Noin muuten salibandy näkyy katukuvassa mielestäni aiempia vuosia paremmin. Ainakin jos tarkastelee vaikka +5 vuotta taaksepäin, nyt sähly näkyy aktiivisesti jopa kadunvarsimainonnassa. Itse puhun tutuille ja työkavereille hyvää salibandysta jatkuvasti ja mua katsotaan takaisin kuin hullua. 😂 Vielä on lajilla matkaa.
 
Viestejä
1,607
OLS on poikkeus. Merkittävät vahvistukset ja alkukauden positiiviset pelisuoritukset kentällä ovat luoneet Ouluun salibandybuumin, joka konkretisoitui jo kesällä erittäin onnistuneena kausarikampanjana. Taaskin siellä yleisö tulee menestyksen perässä tai ainakin menestysodotusten perässä otteluihin.
En minä nyt vielä mistään varsinaisesta buumista puhuisi Oulussa. Ennemminkin sanoisin, että on palautettu uskottavuus vuosien suolihuuhtelun jälkeen.

Esim. kaudella 2017-18 OLS:n katsojakeskiarvo oli 512 eli siihenkin on vielä matkaa. Ja tuokaan kausi ei ollut mitenkään hirveän menestyksekäs, kun runkosarjassa oltiin 10.s. Moni salibandyihminen on viime kausina valinnut esim. LNM:n divaripelin OLS:n pelin sijaan tai sitten jäänyt ihan puhtaasti kotiin.
 

Säbantteri

En minä nyt vielä mistään varsinaisesta buumista puhuisi Oulussa. Ennemminkin sanoisin, että on palautettu uskottavuus vuosien suolihuuhtelun jälkeen.

Esim. kaudella 2017-18 OLS:n katsojakeskiarvo oli 512 eli siihenkin on vielä matkaa. Ja tuokaan kausi ei ollut mitenkään hirveän menestyksekäs, kun runkosarjassa oltiin 10.s. Moni salibandyihminen on viime kausina valinnut esim. LNM:n divaripelin OLS:n pelin sijaan tai sitten jäänyt ihan puhtaasti kotiin.

Tuohon verrokkilukuun nähden Oulussa on ainoana yleisökeskiarvo noussut (Jymyn vertailuluku on divarista). Kyllä Oulussa kesällä tehtiin markkinoinnillisesti hyvää työtä. Pelaajajulkistuksia tipahteli kausareiden myynnin edetessä ja menestysodotuksia nostatettiin pitkin kesää ennenkuin nimiä edes oli papereissa.
 
Viestejä
996
"F-liigan toimitusjohtaja Kimmo Nurmisen mukaan salibandy-yleisö lähtee perinteisesti liikkeelle silloin, kun pelataan tärkeitä otteluita."

Tämä on surullinen ajattelumalli.
Sama osui omaan silmään. Muiden lajien edustajat kertovat kuinka tärkeätä on ottelutapahtumien, palveluiden ja olosuhteiden kehittäminen sekä seurojen välinen yhteistyö. Artikkelin perusteella lukijalle jää kuva, että salibandyssä odotetaan että tuote myy itse itsensä.

No, onhan noita samoja asioita (olosuhteet, seurayhteistyö, kaupallistaminen jne.) mainittu ainakin aiemmin F-liigan strategiassa, mutta ilmeisesti jäi mainitsematta tässä Ylen artikkelissa miten niiden kanssa edetään. F-liigan tavoite on olla Suomen "tavoittavin" sisäpalloilusarja vuonna 2028. En tiedä miten sitä mitataan, mutta käytännössä se tarkoittaa että koris pitäisi jäädä taakse. Jos se tarkoittaa yleisömääriä, niin katsojamäärät pitäisi tuplata, mikäli koris pysyy samalla tasolla kuin nyt. Se vaatisi isoja toimenpiteitä.

Omaan silmään F-liiga on kyllä edennyt Ruudun TV- / striimilähetyksien osalta + digitaalisen sisällöntuotannon puolella, mutta katsojamäärien kasvattaminen onkin selkeästi isompi haaste.
 
Viestejä
8,033
"F-liigan toimitusjohtaja Kimmo Nurmisen mukaan salibandy-yleisö lähtee perinteisesti liikkeelle silloin, kun pelataan tärkeitä otteluita."

Tämä on surullinen ajattelumalli.
Olen täysin samaa mieltä.

Ensinnäkin, jos sinulla on tuote kunnossa, niin sen on oltava aivan puhdas automaatio, että tärkeisiin peleihin tulee väki paikalle. Tai toisinpäin kääntäen, näytä minulle se laji, jossa ynnämuutrunkosarjapeleissä on hitosti porukkaa paikalla, mutta finaalit ei kiinnosta kiviäkään. Otetaanko ajankohtainen esimerkki muualta? Vilkaise HJK - Molde -pelin yleisömäärää. Ja ihan varmasti on myös nimenomaan kalliimmat liput kuin yleensä. Eikä taida peruskausarikaan kelvata. Eli väitän, että tämä Nurmisen lausunto on aivan yhtä tyhjän kanssa.

Toisekseen, salibandyssa pitää aivan ehdottomasti keskittyä siihen, miten niihin marraskuun tiistain EräViikingit - Jymy peleihin saadaan lisää väkeä paikalle. Jossain paikoissa kyse on olosuhteissa, mutta Vantaalla ei ole kyse siitäkään. Asukkaita aluella on tyyliin miljoona. Kyllä näistä on tuhat saatava peliin kuin peliin. Jos ei, niin markkinointi on hoidettu päin persettä. Eikä tämä tietenkään ole vain ErVin ongelma, yhdelläkään joukkueella väkeä ei noissa peleissä ole tarpeeksi katsojia. Ei ensimmäiselläkään.

Kolmanneksi, salibandyssa pitää lopettaa täysin typerä ja tarkoituksellinen omaan jalkaan ampuminen. Esimerkiksi Espoossa joukkueet ovat sopineet jostain syystä keskenään, että kummankin liigajoukkueen on pelattava tasan samalla kellonlyömällä kotiottelunsa. En tiedä oliko Indiansin vai Oilersin idea, mutta näin tämä on aiemmilla kausilla toiminut. Tämä systeemi on ennenkaikkea hieno tapa varmistaa, että kukaan ei vahingossakaan eksy molempien peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
91
Ottelutapahtuman pihvi eli peli on mielestäni kunnossa (ei tarvita "more action"). Mutta miten ottelutapahtuma muuten? Onko tapahtuma ja oheispalvelut kunnossa?

F-Liigan joukkueiden markkinointi on varsin surkeaa. Joskus pohdin matkalla Tapiolan urheiluhallille Oilers-TPS matsiin, että kuinkahan moni espoolainen säbäkuplan ulkopuolelta yilpäätään tietää, että ko. päivänä pelataan Espoossa salibandyn pääsarjatason huippuottelu.

Tätä Inkkareiden ja Oilersin matsien päällekkäisyyttä olen itsekin ihmetellyt
 
Artikkelin perusteella lukijalle jää kuva, että salibandyssä odotetaan että tuote myy itse itsensä.

Tuote myy itse itsensä ja F-liiga liittotasolla pesee kätensä sillä, että seurat ja pelaajat hoitaa.

YLE:llä oli tämä uutinen: Kommentti: Huolestuttava ilmiö piinaa kansainvälistä yleisurheilua – supertähtien on lopetettava omituinen piiloleikkinsä

... jossa pistin silmään tämä kohta:

"Kansainvälisen yleisurheiluliiton vastaava lukema on heikko lajille, joka on ennen kaikkea globaali. Toki isossa roolissa on yksittäisten urheilijoiden somepreesens, mutta Kansainvälinen yleisurheiluliitto toimii väylänä kaikkien urheilijoiden tavoittamiseen. Kasvun varaa onkin paljon.

Jo vuosia on hoettu kyllästymiseen saakka, että urheilijan pitää olla kovien urheilullisten seikkojen lisäksi jotenkin persoonallinen, jotta hän olisi tarpeeksi kiinnostava. Esimerkiksi NHL:n ykkösvetonaula Connor McDavid ei ole millään tavalla karismaattinen hahmo.

NHL on osannut kuitenkin tuotteistaa kulttuurin, jossa tylsätkin supertähdet kimaltelevat kirkkaina"


Mitä tekee F-liiga muuta kun uudelleen jakaa seurojen tuottamaan sisältöä? (Joo tiedän, että liigan lisäksi kokonaisuudesta vastaa myös pelaajat itse, sekä edustetut seurat.)
 
Olen täysin samaa mieltä.

Ensinnäkin, jos sinulla on tuote kunnossa, niin sen on oltava aivan puhdas automaatio, että tärkeisiin peleihin tulee väki paikalle. Tai toisinpäin kääntäen, näytä minulle se laji, jossa ynnämuutrunkosarjapeleissä on hitosti porukkaa paikalla, mutta finaalit ei kiinnosta kiviäkään. Otetaanko ajankohtainen esimerkki muualta? Vilkaise HJK - Molde -pelin yleisömäärää. Ja ihan varmasti on myös nimenomaan kalliimmat liput kuin yleensä. Eikä taida peruskausarikaan kelvata. Eli väitän, että tämä Nurmisen lausunto on aivan yhtä tyhjän kanssa.

Toisekseen, salibandyssa pitää aivan ehdottomasti keskittyä siihen, miten niihin marraskuun tiistain EräViikingit - Jymy peleihin saadaan lisää väkeä paikalle. Jossain paikoissa kyse on olosuhteissa, mutta Vantaalla ei ole kyse siitäkään. Asukkaita aluella on tyyliin miljoona. Kyllä näistä on tuhat saatava peliin kuin peliin. Jos ei, niin markkinointi on hoidettu päin persettä. Eikä tämä tietenkään ole vain ErVin ongelma, yhdelläkään joukkueella väkeä ei noissa peleissä ole tarpeeksi katsojia. Ei ensimmäiselläkään.

Kolmanneksi, salibandyssa pitää lopettaa täysin typerä ja tarkoituksellinen omaan jalkaan ampuminen. Esimerkiksi Espoossa joukkueet ovat sopineet jostain syystä keskenään, että kummankin liigajoukkueen on pelattava tasan samalla kellonlyömällä kotiottelunsa. En tiedä oliko Indiansin vai Oilersin idea, mutta näin tämä on aiemmilla kausilla toiminut. Tämä systeemi on ennenkaikkea hieno tapa varmistaa, että kukaan ei vahingossakaan eksy molempien peleihin.

Nurmisen logiikalla pitäisi sitten tehdä niin, ettei pelata edes noita turhia merkityksettömiä runkosarjan pelejä vaan mennään suoraan siihen, että pelataan vaan pleijarit...

Nurminen yrittää selittää, että ne pelit kiinnostaa jossa on "oikeasti panosta" mutta kuten Artokin tuossa totesi kyllähän ne marraskuun pelitkin merkkaa jotain - yhtälailla se kolme voitettua pistettä marraskuussa on saman arvoinen kuin kolme pistettä helmikuussa. Ja mitä tärkeintä, niin mistä Nurminenkaan voi tietää mitä oikeasti tapahtuu jossain marraskuun pelissä? Urheilun hienous on siinä, että kaikki on mahdollista ja esimerkiksi marraskuun peleissä voi olla että Justus Kainulainen tekee sen 7+4 yhteen peliin, tai tulee uskomaton 1-5 -> 6-5 nousu viimeisellä viidellä minuutilla.

Pitäisi osata luoda kunnon ennakkoasetelmaa ennen peliä, luoda itse otteluun ja sen jälkeen kunnon tarinan kerrotaan niin se on mikä kiinnostaa ihmisiä sen itse tuotteenkin lisäksi (jossa voi olla minun puolesta myös more action). Tunteita, elämyksiä... urheilu on parasta paikan päällä ja tue paikallista salibandyseuraasi yms.

Perseet pois kotisohvalta ja Ruudun ääreltä ja kohti omaa kotiareenaa.
 
F-Liigan joukkueiden markkinointi on varsin surkeaa. Joskus pohdin matkalla Tapiolan urheiluhallille Oilers-TPS matsiin, että kuinkahan moni espoolainen säbäkuplan ulkopuolelta yilpäätään tietää, että ko. päivänä pelataan Espoossa salibandyn pääsarjatason huippuottelu.

Kommentoin jo tästä tuolla naisten liigan puolella:
Hassua miten tuo koko ohjelma on copy+pastettu sellaisenaan tuohon uutiseen kovin sekavaan muotoon sen sijaan, että olisi tehty se "taulukkomaisesti" (jossa kotijoukkue, vierasjoukkue, ajat ja paikat yms olisi siististi allekkain). Otteluohjelma on liigan yksi tärkeimmistä asioista mitä tuoda kuluttajalle esille ja nyt sen ulkoasu on nätisti sanottuna... koominen.
 
Viestejä
633
Viimeisen 15 vuoden ottelutapahtumakehitys on hyvin monella paikkakunnalla tarkoittanut lähinnä sitä, että makkara tai nakkimuki on korvattu hodarilla ja höystepöydällä.

Erätaukoviihde on monesti pelailevat pikkujunnut. Kun sarjamääräys on, että pitää olla ns. ohjattua toimintaa, sekin katsotaan ohjatuksi kunhan kaukalonlaidalla on yksi aikuinen seisoskelemassa.

Lähes kaikilla paikkakunnilla siis mennään siitä, missä aita on matalin. Jos kuitenkin haluaa katsojia, olisi syytä luoda joukkueesta tuote, jolla on tietty identiteetti ja visuaalinen ilme joka toistuu kaikkialla, paketoida ottelutapahtuma sisällöltään varioituvaksi tuotteeksi (esim. ekalla erätauolla tietyntyyppinen juttu, tokalla toisentyyppinen ja sitten kierrättää sisältöjä), olla mahdollistamassa ja tukemassa kulttuurin rakentumista (jep, voi kestää helposti esim. vuosikymmenen ennen kuin lähtee rullaamaan) jne.

Ei nämä ole mitään rakettitiedettä, eikä kysymys ole siitä, ettei seuroissa asiaa ymmärrettäisi.

Kyse on ennemminkin siitä, että kaikki resurssi menee tässä ja nyt toiminnan pyörittämisen. Eikä paukkuja vaan riitä sen tulevaisuuden visiointiin ja kehitystyön tekemiseen.

Passon Classic family -visio on hieno (ei onneksi ihan ainoa) esimerkki sellaisesta kokonaisvaltaisesta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä. Aikanaan lopulta se nousu liigaan, pitkä työ joka vuosi päästä puolivälieriiin (vaikka alkuvaiheessa aina putosi niissä), sitten paikan vakiinnuttaminen välieräjoukkueena ja lopulta dynastia-vuodet.
Ja samaan aikaan family-konsepti laajasti seuralle ja kaikkeen sen toimintaan.

En tarkoita, että kaikkien pitäisi mennä Classicin tietä. Jokaiselle seuralle löytyy kyllä oma polku. Ja esim. Lasbilla on hieno, kun kotipeleissä Lasb maaleissa junnut käy lyömässä läpyt joukkueen kanssa. Se luo sellaista kulttuuria, missä junnut haluaa katsomaan peliä ja äiti/isä siinä mukana. Ja tuo yhteinen juttu edustuksen kanssa on kulttuurista liimaa, koheesiota. Seurakulttuuria par excellence.
 
Viestejä
1,200
Aina silloin tällöin kauden aikana tulee mieleen ajatus Ruutu-diilin mielekkyys.
Kuinka paljon konkreettista taloudellista hyötyä siitä on liigajoukkueille?
Tiedän sen itsestäkin - mukavuudenhalu iskee pimeissä illoissa ja jään kotisohvalle teeveen ääreen…
 
Viestejä
8,033
Aina silloin tällöin kauden aikana tulee mieleen ajatus Ruutu-diilin mielekkyys.
Kuinka paljon konkreettista taloudellista hyötyä siitä on liigajoukkueille?
Tiedän sen itsestäkin - mukavuudenhalu iskee pimeissä illoissa ja jään kotisohvalle teeveen ääreen…
Melkein toivoisi jotain "paikallispimennystä" näihin ts. jos peli pelataan Seinäjoella, niin Seinäjoen alueella sitä ei voisi katsoa Ruudusta ainakaan suorana. Voisi olla esim. niin, että pelin saisi katsoa tunnin päättymisen jälkeen.
 
Aina silloin tällöin kauden aikana tulee mieleen ajatus Ruutu-diilin mielekkyys.
Kuinka paljon konkreettista taloudellista hyötyä siitä on liigajoukkueille?
Tiedän sen itsestäkin - mukavuudenhalu iskee pimeissä illoissa ja jään kotisohvalle teeveen ääreen…

Suora taloudellinen hyöty on 0 euroa, mutta tietenkin lähetyksen näkyvyyden välillistä lisäarvoa on vaikea määritellä.
 
Viestejä
91
Viimeisen 15 vuoden ottelutapahtumakehitys on hyvin monella paikkakunnalla tarkoittanut lähinnä sitä, että makkara tai nakkimuki on korvattu hodarilla ja höystepöydällä.

Erätaukoviihde on monesti pelailevat pikkujunnut. Kun sarjamääräys on, että pitää olla ns. ohjattua toimintaa, sekin katsotaan ohjatuksi kunhan kaukalonlaidalla on yksi aikuinen seisoskelemassa.

Lähes kaikilla paikkakunnilla siis mennään siitä, missä aita on matalin. Jos kuitenkin haluaa katsojia, olisi syytä luoda joukkueesta tuote, jolla on tietty identiteetti ja visuaalinen ilme joka toistuu kaikkialla, paketoida ottelutapahtuma sisällöltään varioituvaksi tuotteeksi (esim. ekalla erätauolla tietyntyyppinen juttu, tokalla toisentyyppinen ja sitten kierrättää sisältöjä), olla mahdollistamassa ja tukemassa kulttuurin rakentumista (jep, voi kestää helposti esim. vuosikymmenen ennen kuin lähtee rullaamaan) jne.

Ei nämä ole mitään rakettitiedettä, eikä kysymys ole siitä, ettei seuroissa asiaa ymmärrettäisi.

Kyse on ennemminkin siitä, että kaikki resurssi menee tässä ja nyt toiminnan pyörittämisen. Eikä paukkuja vaan riitä sen tulevaisuuden visiointiin ja kehitystyön tekemiseen.
Hyvin kirjoitettu (y)
 
Viestejä
8,033
Lähes kaikilla paikkakunnilla siis mennään siitä, missä aita on matalin. Jos kuitenkin haluaa katsojia, olisi syytä luoda joukkueesta tuote, jolla on tietty identiteetti ja visuaalinen ilme joka toistuu kaikkialla, paketoida ottelutapahtuma sisällöltään varioituvaksi tuotteeksi (esim. ekalla erätauolla tietyntyyppinen juttu, tokalla toisentyyppinen ja sitten kierrättää sisältöjä), olla mahdollistamassa ja tukemassa kulttuurin rakentumista (jep, voi kestää helposti esim. vuosikymmenen ennen kuin lähtee rullaamaan) jne.
Minusta Happee on aika hyvä näissä. Siis kun puhutaan Fliigatasosta. Toki edelleen sillä varauksella, että en ole koskaan nähnyt Jymyn tai FBC:n ottelutapahtumaa, joten heillä voi ihan hyvin olla paremmat.
 
Viestejä
45
Ensi viikon lauantaina pelattavaan Classic-Storvreta otteluun on saapumassa paikanpäälle viime kauden lopussa perustettu Classic Ultras. Ryhmä on pääasiassa nuorten perustama Classicin faniryhmä. Ilmeisesti haluavat tehdä siitä ison jutun, ja sana ainakin Lempäälässä jossa Classic pelaa, on kiirinyt ja uskoakseni ryhmän koko kasvaa, mitä pidemmälle kausi menee. Aikovat tehdä kuulemma myös joitain fanimatkoja. Ymmärtääkseni eivät ole kaikissa otteluissa, mutta ensi viikon peli toimii kuulemma heillekin "harjoituksena". Hienoa on kuitenkin se, että vihdoin myös Pirkanmaan toinen joukkue on saamassa faniryhmän ja samalla myös fanikulttuuri kasvaa pykälällä salibandyssä. Jokainen faniryhmä on tervetullut, ei niitä kuitenkaan liikaa ole.
 
Viestejä
8,033
Ensi viikon lauantaina pelattavaan Classic-Storvreta otteluun on saapumassa paikanpäälle viime kauden lopussa perustettu Classic Ultras. Ryhmä on pääasiassa nuorten perustama Classicin faniryhmä. Ilmeisesti haluavat tehdä siitä ison jutun, ja sana ainakin Lempäälässä jossa Classic pelaa, on kiirinyt ja uskoakseni ryhmän koko kasvaa, mitä pidemmälle kausi menee. Aikovat tehdä kuulemma myös joitain fanimatkoja. Ymmärtääkseni eivät ole kaikissa otteluissa, mutta ensi viikon peli toimii kuulemma heillekin "harjoituksena". Hienoa on kuitenkin se, että vihdoin myös Pirkanmaan toinen joukkue on saamassa faniryhmän ja samalla myös fanikulttuuri kasvaa pykälällä salibandyssä. Jokainen faniryhmä on tervetullut, ei niitä kuitenkaan liikaa ole.
Toivotaan, että homma lähtee lentoon. Classic ilman muuta ansaitsee parempaa fanikulttuuria, kuin mitä tähän mennessä on ollut. Ja siis nyt puhun niistä marraskuisista Jymy-peleistä, en mistään Superfinaaleista.

Muuten en tuosta Ultras-meiningistä oikein tykkää. Toivottavasti siellä pidetään edes etäisesti järki päässä.
 
Viestejä
91
Aktiiviset ja äänekkäät faniryhmät ovat aina tervetulleita. Kunhan jätetään pois se meininki mitä eräällä fanijoukolla oli keväällä eli huudeltiin "Rasmus Kainulainen haista v***u” ja yritettiin juoda katsomossa omia oluita. Varsinkin kun samassa kannattajajoukossa on hyvinkin nuoria junnuja.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös