Pääkallo.fi

Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?

Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?

  • Classic

  • EräViikingit

  • FBC Turku

  • Happee

  • Jymy

  • LASB

  • Nokian KrP

  • Oilers

  • OLS

  • SPV

  • TPS

  • Westend Indians


Results are only viewable after voting.
Viestejä
167
En usko saavani vastausta mutta kysytään nyt muodon vuoksi perusteluja yllä olevasta ja millä tavoin se on "brändiä heikentävä osatekijä".
mielestäni somekanavasta tulee myös epäselkeä kun siellä ilmoitetaan sekä naisten etttä miesten jengien uutisia, tuloksia, kokoonpanoja ja mitä ikinä. aina joutuu hetken miettimään kumpaakohan tässä tarkoitetaan. ja varsinkin ei niin sählyä seuraavalle ihmiselle täysin mahdotonta tulkita. esim fbc loisto on tehnyt ihan oman brändinsä vaikka kuuluukin turun kanssa samaan organisaatioon
 
mielestäni somekanavasta tulee myös epäselkeä kun siellä ilmoitetaan sekä naisten etttä miesten jengien uutisia, tuloksia, kokoonpanoja ja mitä ikinä. aina joutuu hetken miettimään kumpaakohan tässä tarkoitetaan. ja varsinkin ei niin sählyä seuraavalle ihmiselle täysin mahdotonta tulkita. esim fbc loisto on tehnyt ihan oman brändinsä vaikka kuuluukin turun kanssa samaan organisaatioon
Ja toki odotat ettei miesten kanavaa sotketa millään junnu-uutisilla?
 
Viestejä
326
Ymmärsin, että halusit jokaiselle joukkueelle oma somekanavansa (listasin esimerkiksi oman seurani eri joukkueet tuohon) - ymmärsinkö väärin? Ja toki saa korjata jos ymmärsin väärin, sillä keskustelupalstallahan tässä ollaan.
Joo, kyllä. Ja siis aikalailla noinhan se menee, varsinkin juniorijengeillä on aika pitkälti omat Instagram-tilit ja liigamiehillä ja liiganaisilla omat. Nuo muutamat tuolla nostettiinkin esiin, joilla on molemmat liigajengit samalla tilillä ja kyl siitä mun mielestä epselvä sekamelska tulee.
 
Joo, kyllä. Ja siis aikalailla noinhan se menee, varsinkin juniorijengeillä on aika pitkälti omat Instagram-tilit ja liigamiehillä ja liiganaisilla omat. Nuo muutamat tuolla nostettiinkin esiin, joilla on molemmat liigajengit samalla tilillä ja kyl siitä mun mielestä epselvä sekamelska tulee.

Toistan vielä kysymyksen: ymmärrän että tuo varmaan palvelee Sinua paremmin (minäkin haluaisin lukea vain niitä uutisia mitkä minua kiinnostaa paikallislehdestäni), mutta - jos asetut seuratoimijan saappaisiin - niin luuletko tosiaan, että tuo ehdottomasi malli palvelee suomalaisen salibandyseuran brändiä ja sen näkyvyyttä paremmin?

Tai vaihtoehtoisesti kun todettiin, että "Ei hyvä!" niin millä tavoin yksi somekanava kaikelle viestinnälle heikentää brändin arvoa?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
326
Toistan vielä kysymyksen: ymmärrän että tuo varmaan palvelee Sinua paremmin (minäkin haluaisin lukea vain niitä uutisia mitkä minua kiinnostaa paikallislehdestäni), mutta - jos asetut seuratoimijan saappaisiin - niin luuletko tosiaan, että tuo ehdottomasi malli palvelee suomalaisen salibandyseuran brändiä ja sen näkyvyyttä paremmin?
Verrattuna siis siihen, että kaikki olisi yhden ja saman, seuran sometilin alla? Kyllä.
 
Viestejä
2
Ei varmaan, jos kiinnostus rajoittuu pelkän liigajoukkueen toimintaan. Jos seuran tulevaisuus tai junnutoiminta kiinnostaa, on brändissä paljon korjattavaa. Ainakaan mistään ”hirviperheestä” on turha Happeen yhteydessä puhua.
Ymmärsin annetun kysymyksen "Millä liigaJOUKKUEELLA paras brändi". Pahoittelen, jos ymmärsin väärin. Ruskalle tiedoksi, että kyllä se Happeen tulevaisuus ja junnutoiminta minua kiinnostaa. Ehkä enemmän kuin arvatkaan.

 
Nimenomaan.

Mutta sen verran kommentoin tähän asiaan, että kun puhutaan brändistä niin strategian vahvana perustana toimii arkkitehtuuri/rakenne eli tapa, jolla yrityksen brändiä hallinnoidaan. Selkein tapa hallita brändi on monoliittisena brändiarkkitehtuurina - tässä mallissa kaikki yrityksen/organisaation toiminnot toimivat yhden brändin alla, hyödyntäen näin emobrändiin liitettyjä kuluttajamielikuvia ja laatumielikuvaa. Tämän vahvuutena on sen tehokkuus – brändin hallinnointi voidaan keskittää yhteen brändiin eikä organisaation eri toimintoja tarvitse brändätä erikseen. Samalla kaikki yrityksen / organisaation toiminnot hyötyvät brändin vuoksi jo tehdystä työstä. Yhtenäinen brändi ja visuaalinen ilme kaikissa toiminnoissa hyödyntää organisaation brändiä jo liitettyä laatumielikuvaa ja tunnettuutta sekä sen arvojen, mission, vision sekä strategian esille tuomista. Tämä malli linjaa organisaation viestintää ja markkinointia sekä ohjaa yhtenäisen ja tunnistettavan brändin rakennusta. Johdonmukaisen imagon ja viestin ylläpitäminen on olennainen osa luottamuksen rakentamista, kun brändi on yhteydessä yleisöönsä eri kanavissa. Kun brändi pitää johdonmukaisesti lupauksensa ja ylläpitää yhtenäistä imagoa, asiakkaat pitävät sitä todennäköisemmin luotettavana ja luotettavana.

Se, että "ei hyvä" Classic, TPS sekä ErVi - eli käytännössä ainoat seurat joilla on pääsarjajoukkueet sekä miehissä että naisissa sekä erittäin vahva junioripohja - tekevät yhtenäistä brändäystä ei ole sattumaa. Tuoreen tutkimuksen mukaan 70 prosenttia markkinoijista uskoo, että johdonmukaisen brändin ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää, kun he ovat yhteydessä nykyisiin asiakkaisiinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
520
Kyllähän Happee on ainoa seura, jolla brändia liigajoukkueista. Jyväskylässä on hirviteatteria, maskottia, omat musiikit ja jopa oma olutmerkki. Hirvikeitto taitaa olla kokoajan loppuunmyyty.
Talousasiat on sitten ihan eri juttu, mutta eihän kukaan voi äänestää jotain Classiccia tuon edelle.
 
Viestejä
705
En usko saavani vastausta mutta kysytään nyt muodon vuoksi perusteluja yllä olevasta ja millä tavoin se on "brändiä heikentävä osatekijä".
Voisin kääntää kysymyksen toisin päin eli millä tavoin miesten- ja naisten joukkueiden yhteinen sometili on "brändiä vahvistava osatekijä"?

Ymmärrän kyllä sen, että marginaalilajissa sen vielä marginaalisempi osa eli naissalibandy ja yhteistyökumppanit saa enemmän "näkyvyyttä" kun sen asioita tungetaan myös niiden seuraajien uutisvirtaan, jotka eivät naisjoukkueen omaa sometiliä ottaisi seurantaa.

Epäilen kuitenkin, että tällainen aiheuttaa enemmän ärsytystä kuin vahvistaa seuran positiivista brändimielikuvaa. Väkisinkin herää kysymys, miksi ja kenelle seurat somea tekevät?

Se, että seuralla ei ole halua, kykyä tai resursseja tehdä omaa sometiliä sekä mies- että naisjoukkueelle ei anna ammattimaista kuvaa organisaatiosta, joka haluaisi palvella parhaalla mahdollisella tavalla maksavia asiakkaitaan eli fanejaan ja seuraajiaan. Toiminta antaa kuvan harrastelijoiden puuhastelusta, joka näkee somen tekemisen pakollisena pahana ja tekee sitä vasemmalla kädellä välittämättä siitä, saavatko heidän kannattajansa seurata haluamaansa ja nimenomaan vain haluamaansa somesisältöä.

Jos mies- ja naisjoukkueiden yhteinen sosiaalinen media yksiselitteisesti tukisi seuran brändiä ja sen liiketoimintaa, miksi esim. jalkapallon suurseura HJK:lla on omat IG-tilit miehillä ja naisilla?
 
Voisin kääntää kysymyksen toisin päin eli millä tavoin miesten- ja naisten joukkueiden yhteinen sometili on "brändiä vahvistava osatekijä"?
Mielestäni vastasin suht kattavasti täällä: Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?

Jos mies- ja naisjoukkueiden yhteinen sosiaalinen media yksiselitteisesti tukisi seuran brändiä ja sen liiketoimintaa, miksi esim. jalkapallon suurseura HJK:lla on omat IG-tilit miehillä ja naisilla?

Koska ne ovat kaksi eri (seura)yhtiötä joilla on omat brändinsä ja liiketoimintansa.

Se, että seuralla ei ole halua, kykyä tai resursseja tehdä omaa sometiliä sekä mies- että naisjoukkueelle ei anna ammattimaista kuvaa organisaatiosta, joka haluaisi palvella parhaalla mahdollisella tavalla maksavia asiakkaitaan eli fanejaan ja seuraajiaan.
Ja jos tämmöistä jaottelua tekisi niin minkä alle juniorit ja muun toiminnan viestintä menisi?
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,074
Kyllähän Happee on ainoa seura, jolla brändia liigajoukkueista. Jyväskylässä on hirviteatteria, maskottia, omat musiikit ja jopa oma olutmerkki. Hirvikeitto taitaa olla kokoajan loppuunmyyty.
Talousasiat on sitten ihan eri juttu, mutta eihän kukaan voi äänestää jotain Classiccia tuon edelle.
Osin makuasioita, mutta että ainoa 👀?

Mitä tulee siihen, että naisilla ja miehillä on yhteiset sometilit niin tietenkin siitä on volyymietuja. Ja joku sanoi, että yhteisellä tilillä varmistetaan, että jokainen postaus ei kiinnosta kaikkia: täyttä puppua. Miksi ei voisi kiinnostaa? Sen sijaan jos yritetään maksimoida, että kaikki postaukset kiinnostaa kaikkia niin metsään menee.
 
Viestejä
705
Mielestäni vastasin suht kattavasti täällä: Viikon kysymys: Millä F-liigajoukkueella on paras brändi?



Koska ne ovat kaksi eri (seura)yhtiötä joilla on omat brändinsä ja liiketoimintansa.


Ja jos tämmöistä jaottelua tekisi niin minkä alle juniorit ja muun toiminnan viestintä menisi?
Tottakai seuralla voi olla yksi yhteinen nettisivu ( kuten kaikilla varmaan onkin), jossa seuran jokaisella joukkueella on oma osionsa. Mutta, jos puhutaan esim. IG-tileistä, tulisi mielestäni vanhimmilla junioreilla ja edustusjoukkueilla olla omat tilinsä. Nuorempien junnujen, lasten ja harrasteryhmien osalta ne eivät ole niin tarpeellisia. Onhan noita viestintäkanavia olemassa joukkueiden omaan sisäiseen yhteydenpitoon.
 
Tottakai seuralla voi olla yksi yhteinen nettisivu ( kuten kaikilla varmaan onkin), jossa seuran jokaisella joukkueella on oma osionsa. Mutta, jos puhutaan esim. IG-tileistä, tulisi mielestäni vanhimmilla junioreilla ja edustusjoukkueilla olla omat tilinsä. Nuorempien junnujen, lasten ja harrasteryhmien osalta ne eivät ole niin tarpeellisia. Onhan noita viestintäkanavia olemassa joukkueiden omaan sisäiseen yhteydenpitoon.
Keskustelun pääydin on nimenomaan organisaation kaupallisessa brändissä ja miten sitä hoidetaan ja edistetään. Se, että joukkueet, vanhemmat, fanit tai muut itsenäisesti luovat omia IG-tilejä tai vastaavia ei kuulu tähän brändikokonaisuuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
705
Keskustelun pääydin on nimenomaan organisaation kaupallisessa brändissä ja miten sitä hoidetaan ja edistetään. Se, että joukkueet, vanhemmat, fanit tai muut itsenäisesti luovat omia IG-tilejä tai vastaavia ei kuulu tähän brändikokonaisuuuteen.
Silti kuitenkin olit huolissasi junioreiden ja muun toiminnan viestinnästä edellisessä kommentissasi vaikkei se sitten enää kuulunutkaan tähän kokonaisuuteen.

Aivan kuinka vaan. Tämä riittänee tästä. Eteenpäin!
 
Silti kuitenkin olit huolissasi junioreiden ja muun toiminnan viestinnästä edellisessä kommentissasi vaikkei se sitten enää kuulunutkaan tähän kokonaisuuteen.

Aivan kuinka vaan. Tämä riittänee tästä. Eteenpäin!
Koska keskustelun pääydin oli ja yhä on seurojen kaupallisesta brändistä, niin "olin huolissani" miten organisaation tulisi hoitaa junioreiden ja muu toiminnan uutisoinnin jos viesintäkanavia hajautetaan kuten ehdotit tai vähintään annoit ymmärtää miten tulisi toimia. Siitä oli ja on yhä kyse.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös