Pääkallo.fi

Viikon kysymys: Oliko rankkarisäännön muuttaminen oikea ratkaisu?

Oliko rankkarisäännön muuttaminen oikea ratkaisu?

  • Kyllä

    Ääniä: 53 79.1%
  • Ei?

    Ääniä: 14 20.9%

  • Äänestäjiä
    67
  • Poll closed .

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,615
Kesällä 2018 astui voimaan uudet rankkarisäännöt, joiden mielenkiintoisin osuus kuului kutakuinkin näin:

"Rangaistuslaukausta suorittava pelaaja voi pelata palloa rajoittamattoman monta kertaa, ja liikkeen tulee olla keskeytyksetöntä kohti maalia. Liikkeen keskeytyksettömyys tarkoittaa, että pelaaja ja pallo eivät saa pysähtyä kokonaan tai liikkua maalista pois päin yhtäaikaisesti. "

Rankkarin laukominen muuttui siis siten, että pallo tai laukoja sai mennä taaksepäin tai pysähtyä yhtä aikaa. Nyt näitä rankkareita lauotaan toista kautta. Oliko uudistus mielestäsi toimiva?

Oliko rankkarisäännön tämän osion muuttaminen mielestäsi oikea ratkaisu?

p.s. Joku kuitenkin kysyy niin kysymyksessä ei viitata muihin rankkarisäännön uudistuksen mukana tulleisiin muutoksiin, kuten tuplarangaistuksen poistumiseen.
 
Viestejä
19
Itse en pidä tätä hyvänä ratkaisuna.

Ennen oli paljon helpompaa seurata sääntöjä, kun ne olivat paljon selkeämmät. Pallo ei saa pysähtyä eikä liikkua taaksepäin. Nyt on paljon enemmän tulkinnanvaraa, minkä takia ei ole selkeää syytä miksi rankkari pitäisi hylätä tai hyväksyä. Olen nähnyt muutaman rankkarin, missä pelaaja seisoo paikallaan ja leipoo palloa pari kertaa eestaas eteen ja taakse, mutta silti ei ole hylkäystä näkynyt, vaikka ainekset siihen on. Aina on tullut eri selityksiä tuomareilta. Joskus pallo liikkui eteenpäin mutta pelaaja taaksepäin, joskus taas pelaaja liikkui eteenpäin vaikka pallo liikkui taaksepäin jne jne.

Nyt ei oikeasti tiedä mikä menee läpi ja mikä ei. Käytännössä kaikki rankkarit hyväksytään, vaikka jälkikäteen on selkeästi nähtävissä, että uusilla säännöillä voisi samankin rankkarin aikana hylätä suoritus.
 
Viestejä
24
Ei mitään järkeä.. kaikkien kannalta selkeesti epäselvempi ratkaisu. Maalivahtien kannalta rankkari sääntö on suuri vitsi. Salibandyssa pelaajilla on aina ollut todennäköisyydet puolellaan rankkareissa, nykyään vielä paljon räikeämmin.
 
Viestejä
7,837
Paljon parempi kuin edellinen. Täysin naurettavaa pelleilyä, kun jossain rankkarikisassa joka vedon kohdalla huudettiin "TAAKSEPÄIN!" ja puolet vedoista olisi pitänyt hylätä ja joku vetää hirveät kilarit, kun joku oli vähän enemmän taaksepäin kuin joku toinen ei.
 

Mahoney

Ei mitään järkeä.. kaikkien kannalta selkeesti epäselvempi ratkaisu. Maalivahtien kannalta rankkari sääntö on suuri vitsi. Salibandyssa pelaajilla on aina ollut todennäköisyydet puolellaan rankkareissa, nykyään vielä paljon räikeämmin.
Höpöhöpö, kun kattoo rankkareita nykyään, niin ihan samalla tavalla epäonnistutaan kuin ennen! Niitä veivauksia ei edes näe liigatasolla juurikaan, siirto sivuun ja ylähäkki toimii niinkuin aina ennen, eikä kytätä millejä sinnetänne.
 
Viestejä
347
Hyvä uudistus. Parempi lisätä viihteellisyyttä kuin olla puristi. Tasapaksun asemasotapelin pelastus voi olla komea rankkariveivi, joita menee katseleen vaikka tiedossa olisi epätasainen peli ennakkoon.
 
Viestejä
7,837
Onko joku nähnyt rankkarin, josta tuli sanomista, että liike pysähtyi? Itse en muista nähneeni.
 
Viestejä
1
Vastasin kysymykseen ei.

Varsinaisesti minulla ei ole mitään uutta rankkarisääntöä vastaan, mutta pelaajana olen huolestunut, että kyseiseen aiheeseen ylipäätään kulutetaan liiton toimesta aikaa, energiaa ja resursseja.

Koen, että salibandyssa on Suomessa ja kansainvälisesti keskitytty höpötyksiin: rankkarisääntö, aloitussääntö, peliaika, rosterin koko, mailavalmistajien toimeentulon turvaaminen, pallon väri jne. Samalla huomaan arjessa ja salibandyn kovassa ytimessä, kuinka monet esimerkiksi pelaajien turvallisuusasiat ovat jääneet kellumaan. Tuomarilinjat pääkontakteista vaihtelevat edelleen pelistä toiseen ja monet ottelutapahtumat kaipaisivat apua kehittyäkseen. Nämä vain esimerkkinä.

Jos pelin sääntöjä halutaan edelleen yhtä aktiivisesti muuttaa, pidän outona etteikö sieltä löytyisi jotain oikeasti merkityksellistä parannettavaa.
 
Viestejä
19
Jos pelaaja ja pallo eivät saa liikkua poispäin maalista samanaikaisesti niin eikös pyörähdyksessä tapahdu juuri niin? Tällaisia pyörähdysrankkeja on vaan tehty ja ne on hyväksytty. Hienon näkösiähän ne on...
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Viestejä
1
Uusi rankkarisääntö on vain pikavoittojen hakemista määrätietoisen kehittämisen sijaa. Sääntöä perusteltiin mm. sillä että tuomarin on mahdotonta nähdä meneekö pallo taaksepäin, mutta nythän tuo tehtävä on vielä mahdottomampi kun pitäisi nähdä että meneekö pallo sekä pelaaja yhtäaikaa taaksepäin. Juuri tuon mahdottomuuden takia kaikki menee läpi vaikka hidastuksista voi myöhemmin todeta että pelaajan jalat menivät pallon kanssa yhtäaikaa taaksepäin.
 
Viestejä
5
Säännön selkeys uhrattiin ilmaveivien saamikseksi. Päätös oli nolo ja väärä. Nykyään eteenpäin liikkumiseksi riittää se, että toinen jaloista liikkuu eteenpäin. Toki, harva on hyödyntänyt mahdollisuutta liikuttaa palloa takakautta. En tykkää!
 

Mahoney

Tämän kauden tilastot kertoo, veskat torjuu enemmän kuin ennen :). Jengi ei ole ilmeisesti nähnyt sitä aikaa milloin sitä taakse menoa kytättiin oikeasti, se oli pahinta paskaa. Hyvä sääntö tämä uusi.
 
Viestejä
447
Tilastothan sen kertoo. Tuleeko rankkarimaaleja enemmän kuin ennen?
Itse olen nähnyt tällä kaudella vain yhden rankkarikisan. Siinä oli 10 yritystä ja 3 maalia.
Ensi tuntumalta sanoisin, että onnistumisprosentti on pysynyt aika lailla samana.
 

Mahoney

Tilastothan sen kertoo. Tuleeko rankkarimaaleja enemmän kuin ennen?
Itse olen nähnyt tällä kaudella vain yhden rankkarikisan. Siinä oli 10 yritystä ja 3 maalia.
Ensi tuntumalta sanoisin, että onnistumisprosentti on pysynyt aika lailla samana.
Reponen tämän päivän lähetyksessä sanoi että vähemmän tehty kuin viime kaudella. Junnupelit oma lukunsa, en niitä seuraa, joten niistä en kommentoi.
 

Salibandyn pelikohteet

F-liiga M
1X2
1X2
Oilers - Indians
29.3 18.30
1.624.803.80
Classic - Nokian KrP
30.3 17.30
1.764.703.30
F-liigakarsinta M
1X2
1X2
EräViikingit - Tiikerit
29.3 18.30
1.535.204.00
M-Team - FBC Turku
30.3 15.30
2.164.552.42
Näytä kaikki
>
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös