Pääkallo.fi

Huhumaa: Miesten F-liigan siirtohuhut ja vahvistetut siirrot kaudelle 2025-26

Siirtomarkkinoiden osalta on liikkunut väitteitä, että kärkikolmikko on sopinut, että toisten pelaajia ei kalasteltaisi. Kysyimme väitteistä Classicin, KrP:n ja Oilersin edustajilta.

Olisiko se ”sopimus” eettiselta kantilta ok?
– Kyllä mä hyväksyisin sen.

Ymmärretäänköhän salibandyssa nyt yhtään mitä sanotaan? Fliigan pelejä on Veikkaus-kohteina. Jos joukkueet sopivat keskenään asioita, joilla on vaikutus pelillisiin tuloksiin ollaan vähintään matkalla harmaalta alueelta kohti jotain muuta…

Ymmärretäänköhän salibandyssa nyt yhtään mitä sanotaan? Fliigan pelejä on Veikkaus-kohteina. Jos joukkueet sopivat keskenään asioita, joilla on vaikutus pelillisiin tuloksiin ollaan vähintään matkalla harmaalta alueelta kohti jotain muuta…
Ihan perseestä tällainen. Jos Simonen haluaa Espooseen, niin sori - et voi mennä, kun meillä on tämä herrasmies sopimus

Siirtomarkkinoiden osalta on liikkunut väitteitä, että kärkikolmikko on sopinut, että toisten pelaajia ei kalasteltaisi. Kysyimme väitteistä Classicin, KrP:n ja Oilersin edustajilta.

Mielenkiintoinen haastattelu. On tietysti jossain mielessä ymmärrettävää, jos toisen seuran manageri on hyvä ystävä, niin tarjoukset kilpailevan seuran pelaajille voivat vaikuttaa pelin ulkopuolisiinkin asioihin. Haastattelun lopussa kirjoitetaan:

– Kyllä tässä voi ihan terveestä järjenkäytöstäkin puhua: lähde soittelemaan naapuriseuran pelaajille, niin teet samalla omista pelaajistasi kalliimpia. Voin sen sanoa tässä ihan suoraan, että Oilers teki Simosesta kalliin. Ja mä tulen tekemään satavarmasti yhdestä heidän pelaajasta kalliin, kun hän palaa maailmalta, KrP-pamppu lupaa kertomatta kehen viittaa.

Jossain toisessa yhteydessä KKV saattaisi kenties olla kiinnostunut toteamuksesta. Toisaalta, kuten eräs professori suurinpirtein totesi: Mikäli kolluusiosta ei ole kirjallisesti sovittu, vaan tähän päädytään esim. puhumalla päinvastaista, jonka asianosaiset ymmärtävät, niin jätän mielelläni näyttötaakan juristeille :)

Lötjösen mainitseman kulukorvausten hillitsemisen lisäksi sopimisella (mikäli sellaista siis olisi tapahtunut) voisi olla vaikutusta myös:
-parhaiden pelaajien saamiin korvauksiin
-korvausjakaumaan joukkueen sisällä
-ulkomaille siirtymisiin
-?

Yleisesti ottaen sopimista hillitsee kuitenkin kaksi asiaa: Tasapainosta poikkeamisen houkutus (eli tarjouksen tekeminen toisen joukkueen pelaajille sopimuksesta huolimatta) sekä kilpailu sopijajoukkueiden ulkopuolelta (tässä tapauksessa esim. ulkomailta).

Aika kaukaa haettu tämä vaikutus tuossa mielessä. Jos ne sopimukset tehdään tässä helmikuussa, niin tule minulle oikeasti kertomaan ensi marraskuun runkosarjapelissä, että "mutku mä oisin voittanut vedon, jos Simonen ois pelannut :( ", Silloin minä sen ymmärrän, jos tehdään joku sopimus, että tietty pelaaja ei pelaa tietyssä pelissä.

Aika kaukaa haettu tämä vaikutus tuossa mielessä. Jos ne sopimukset tehdään tässä helmikuussa, niin tule minulle oikeasti kertomaan ensi marraskuun runkosarjapelissä, että "mutku mä oisin voittanut vedon, jos Simonen ois pelannut :( ", Silloin minä sen ymmärrän, jos tehdään joku sopimus, että tietty pelaaja ei pelaa tietyssä pelissä.
Kysymys ei ole lainkaan siitä mikä on vaikutus vaan siitä että sovitaan kilpailijan kanssa mahdollisesti kilpailua rajoittavista toimista.

Ihan perseestä tällainen. Jos Simonen haluaa Espooseen, niin sori - et voi mennä, kun meillä on tämä herrasmies sopimus
Eihän tämä sitä tarkoita etteikö pelaaja itse halutessaan saisi mennä, vaan sitä aloitteen tekemistä. Muistaakseni esim. Rantalankaan kohdalla ei lähdetty miestä graindaamaan Classicista pois, vaan mies "siirtyi vapaille markkinoille" ja sitä kautta Näätiin. Varmasti jos Simonen olisi ilmoittanu KrP:n suuntaan, että haluaa siirtyä Oilersiin ehdottomasti, niin tuskin siitä olisi Salmela kommentoinut sen suuremmin. Hienoa että Simonen Nokialle jää.

Yleisesti kaksipiippuinen juttu jos tuollainen sopimus olisi. Salibandyssä ei isot rahat liiku, ja varmasti aika tarkkaan kukin seura omassa mittakaavassaan budjettien rajoissa touhuaa, jolloin "hintakilpailutus" ja sitä kautta pelaajapalkkioiden nousu suhteessa budjettiin voi nousta merkittävästi, ja luonnollisesti tällöin kärkijoukkueetkaan jotka oletettavasti enemmän keskimäärin pelaajille maksavat voisivat joutua tukalaankin asemaan. Omasta mielestäni toki nykypelaajat etenkin kärkipelaajista ilman muuta ansaitsisivat reippaasti enemmän palkkiota pelaamisestaan kun mietitään kuinka ammattimaisesti hommia toteutetaan puoliammattilaisen liksoilla (enintään), mutta tällä hetkellä tietty tuo ei ole mahdollista.

Taas toiisaalta tämä "jakaisi" kalliimmat kärkipelaajat saataville tasaisemmin, kun joku alemman tai keskikastin joukkuekin voisi muutaman pelurin kaapaista omaan kokoonpanoosa ja kärkipelaajien jakauma joukkueittain olisi tasaisempi.

Ilmoittihan siinä KRP jo kostavansa Oilerssin tarjouksen Simoselle tarjoamalla jollekin tulevalle Oilers pelaajalle hyvän tarjouksen. Rivienvälistä luettuna sopimus on ja oilers on sitä nyt rikkonut.

Mitäs luulette, paljonko TPS:n tyhjentymiseen vaikuttaa nykyinen maajoukkueen rakentaminen?
Jonkin verran. TPS pelaa ansiokasta ja omannäköisiään menestyvää salibandya, siitä iso hatun nosto, mutta kokonaisuus on niin kaukana majun tekemisestä, että pelaajien on vaikea leireillä ja eft:llä sopeutua ja antaa näyttöjä majuvaateeseen.

Jesper Silvonen Oilersista Sveitsin St.Galleniin.

Lähde: Nordsta
Silvonen on ilahduttavasti tällä kaudella alkanut vihdoin lunastaa potentiaaliaan myös liigatasolla, joten harmi kun lähtee. Toki Oilersilla on vasen laita ihan hyvällä mallilla ensi kaudellakin Salmen ja Ojalan myötä, mutta itse olisin mielelläni nähnyt Silvosenkin edelleen mukana.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.