Aina on tasoeroja, mutta kaventamalla sarjaa kaventaa myös tasoeroja.Olen itse naisissa 10 joukkueen sarjan kannalla, mutta on turha luulla että kaventaminen automaattisesti poistaa tasoerot tai ettei sitä ole aiemmin kokeiltu.
Aina on tasoeroja, mutta kaventamalla sarjaa kaventaa myös tasoeroja.Olen itse naisissa 10 joukkueen sarjan kannalla, mutta on turha luulla että kaventaminen automaattisesti poistaa tasoerot tai ettei sitä ole aiemmin kokeiltu.
Pitää täysin paikkaansa, ettei vähemmän joukkueita automaattisesti tarkoita sitä, että sarja olisi tasaisempi. Naisten liiga on niin puhtaasti amatöörisarja, kuin se voi sitä olla. Pyöritään paljon kaveriporukoiden mukana, suuri osa opiskelee, lopetetaan urat nuorena jatkossakin jne. Jos ne sarjan häntäjoukkueet, joita nyt vain aina on ollut pelaavat entistä enemmän otteluita sarjan kärkeä vastaan, niin eiköhän me kaikki tiedetä mihin se johtaa? Seuraavaksi vuodeksi, jos säilytään sarjassa, niin on entistä vaikeampaa kasata joukkuetta. Neljän joukkueen kymmenkertainen sarja toimisi ehkä parhaiten, mutta sielläkin ensi kaudella todennäköisesti se yksi tippuisi muiden joukosta hyvissä ajoin.On siis kokeiltu ja vaikka luulisi olevan selvää että tuolla saadaan tasoerot pois niin siitä ei ole mitään takeita kun puhutaan amatöörilajista. Pelaaminen ei ole kenenkään ammatti ja joukkueiden totaalisia tyhjentymisiä voi tapahtua ilman suurempia taustatarinoita.
Olen itse naisissa 10 joukkueen sarjan kannalla, mutta on turha luulla että kaventaminen automaattisesti poistaa tasoerot tai ettei sitä ole aiemmin kokeiltu.
No mitäpä tässä edes yrittämään mitään sitten.Naisten liiga on niin puhtaasti amatöörisarja, kuin se voi sitä olla.
Se nyt vain on tämän hetken tilanne. Yrittäähän tietysti pitää, mutta eiköhän meistä kovin moni tiedä, ettei tilanteen muuttaminen ole helppoa. Lisää sponsoreita on äärettömän vaikea saada, pitää jopa taistella vanhoista. Yleisömäärät ovat heikkoja, mikä ei nosta sponsoreiden kiinnostusta, medianäkyvyys on pientä, yksittäisen ottelun tuotot taitavat harvoin kattaa edes otteluiden kustannukset, etenkin jos ja kun joukkue joutuu maksamaan salimaksut.No mitäpä tässä edes yrittämään mitään sitten.
Se nyt vain on tämän hetken tilanne.
Kirjoitanpa itekki tänne, kun heräsi ajatuksia näistä..No itse lajin parissa pääsarjassa pelanneena koen velvollisuudekseni kommentoida jos naisten sarjaa kommentoidaan kärjistetysti kuten sinä teit. On lukuisia osa-alueita jossa toiminta on amatöörimäistä, mutta kuitenkin on iso osa meistä jotka ihan tosissaan harrastetaan / urheillaan tässä sarjassa ja annan kaikkemme lajille niin taloudellisesti kuin ajallisesti uhraamalla vapaa-aikaamme, sekä lykkäämällä vaikka tulevaisuuden suunnitelmia eteenpäin yms muissa elämän päätöksissä jossa ollaan menty nk "laji edellä".
Se veri, hiki ja kyyneleet mitä annamme lajille on kaukana amatöörimäisyydestä. Toki osa naisille tämä on sitä, että pyöritään paljon kaveriporukoiden mukana, suuri osa opiskelee, lopetetaan urat nuorena jatkossakin jne. mutta näinhän se on osalle miehistäkin. Ei harjoittelumotivatio ole sukupuolesta kiinni.
Nyt jos joku loukkaantui, niin joko on ymmärretty tekstini väärin tai olen kirjoittanut erittäin heikosti.No itse lajin parissa pääsarjassa pelanneena koen velvollisuudekseni kommentoida jos naisten sarjaa kommentoidaan kärjistetysti kuten sinä teit. On lukuisia osa-alueita jossa toiminta on amatöörimäistä, mutta kuitenkin on iso osa meistä jotka ihan tosissaan harrastetaan / urheillaan tässä sarjassa ja annan kaikkemme lajille niin taloudellisesti kuin ajallisesti uhraamalla vapaa-aikaamme, sekä lykkäämällä vaikka tulevaisuuden suunnitelmia eteenpäin yms muissa elämän päätöksissä jossa ollaan menty nk "laji edellä".
Pitäskö asialle tehdä jotain?
10 joukkueen sarja ja kolminkertainen otteluohjelma auttaisi jo paljon.
Itseni on vaikea hahmottaa, miten tuo 10 joukkueen sarja auttaisi nykyistä tilannetta mitenkään - kertokaa toki tarkemmin.Naisten liigan osalta tämä ainakin sivustakatsojan silmin olisi ainoa oikea ratkaisu.
Tämä "tasoero"-keskustelu itsessään on myös asia, jota en myöskään itse ymmärrä- miksi F-liigan naisten sarjassa, tai ylipäätään kotimaisessa urheilussa, ei saisi olla tasoeroja, vaikka ne ovat luonnollinen osa sitä? Onko tämä joku meidän suomalaisten DNA:han sisältyvä alemmuuskompleksi, jonka mukaan kukaan ei saisi olla parempi/huonompi kuin toinen, vaikka kyse olisi urheilusta, jonka keskeinen tarkoitus on nimenomaan mitata paremmuutta?Olen itse naisissa 10 joukkueen sarjan kannalla, mutta on turha luulla että kaventaminen automaattisesti poistaa tasoerot tai ettei sitä ole aiemmin kokeiltu.
Tässä pikku ristiriita.Ihan sama mitä tehtäisiin, niin tasoeroja on aina. 12 joukkueen sarjassa positiivinen puoli on, että myös peräpäässä on todellista taistelua.
Suomessa ei ole tasa-arvon ongelma vaan tasapäistämisen ongelma.
Hyvä huomio. Omalla kommentilla tarkoitin sitä, että kaikki joukkueet pitäisi olla tasollisesti lähellä vaikka näin ei koskaan tule olemaan.Tässä pikku ristiriita.
Tasoerot kuuluu urheiluun.Itseni on vaikea hahmottaa, miten tuo 10 joukkueen sarja auttaisi nykyistä tilannetta mitenkään - kertokaa toki tarkemmin.
Omasta mielestäni F-liigan naisten sarjan kiinnostavuuden osalta suurin "haaste" tällä hetkellä on enemmänkin se, että tiedämme finaalikaksikon jo ennen kuin yhtään runkosarja- tai pudotuspeliottelua on pelattu. Mestaruuden kannalta jännitämme lähinnä vain sitä, montako ottelua Tepsi tarvitsee mestaruuden varmistamiseen.
Tämä "tasoero"-keskustelu itsessään on myös asia, jota en myöskään itse ymmärrä- miksi F-liigan naisten sarjassa, tai ylipäätään kotimaisessa urheilussa, ei saisi olla tasoeroja, vaikka ne ovat luonnollinen osa sitä? Onko tämä joku meidän suomalaisten DNA:han sisältyvä alemmuuskompleksi, jonka mukaan kukaan ei saisi olla parempi/huonompi kuin toinen, vaikka kyse olisi urheilusta, jonka keskeinen tarkoitus on nimenomaan mitata paremmuutta?
Ja edelleen; tilanteessa, jossa sarjan kärkijoukkue voittaa runkosarjan 2.sijalla olevan joukkueen neljällä maalilla, 3.sijalla olevan seitsemällä maalilla, 4.sijalla olevan kahdeksalla maalilla jne., on mielestäni tässä keskustelussa aika saman tekevää, onko sarjassa 10 vai 12 joukkuetta - se on lähinnä hiusten halkomista. Sarjan kiinnostavuuden osalta haaste on Tepsin ylivoimaisuus, josta tietysti heille kaikki kunnia.
Olen samaa mieltä.Omasta mielestäni sarja on ihan hyvä sellaisenaan kun se nyt on. Vähentämällä joukkeita sarja varmasti näivettyisi suurten kaupunkien sarjaksi. Ihan esimerkkinä, jos lahjakas pelaaja joka menisi esim. opiskelemaan kaupunkiin jossa ei enää joukkuetta "sarjan tiivistystyksen" takia olisi, niin joutuisi käytännössä lopettamaan pelaamisen. Toiseksi, kun aina huudetaan, että pitäisi saada lisää pelaajia lajin pariin niin mikään muu ei sitä tavoitetta torppaa paremmin kuin joukkueiden vähentäminen ja sitä kautta pelimahdollisuuksien kaventuminen. Vaikka tasoero kärjen ja tyven välissä on iso, niin ei se bottom 4-6den välillä kuitenkaan mikään valtava ole.
Kärkiseurojen on helppo rekrytoida ja sitouttaa pelaajia, koska ne tarjoavat pelaajilleen mahdollisuuden menestyä ja voittaa. Koska pelaajien pelaajaurat etenkin naisten puolella tuppaavat loppumaan aikaisessa vaiheessa, tuntuu trendinä olevan se, että menestyvään joukkueeseen hakeudutaan varsin aikaisessa vaiheessa. Olkoonkin, että jossain toisessa organisaatiossa rooli voisi olla merkittävästi suurempi, ja kenties myös taloudellisesti edullisempi.Tasoerojen pitäisi toimia aktivaattoreina häntäpään joukkueille miten saadaan kurottua etumatkaa kärkeen kiinni. Tässä 3 kovaa millä saadaan varmasti eroja supistettua helpoiten.
1. Sitoutuminen / miten kärkiseurat saavat ilman palkkioita sitoutettua pelaajat siis kaikki pelaajat. Näistä joukueista usein pelaajia vielä lisäksi maajoukkuetominnassa useasti vuoden aikana.
2. Harjoittelumäärät / saadaan fyysisesti joukkueena eroa supistettua tai että ero ei ainkaan kovin paljoa kasvaisi ja tämähän on helpoin toteuttaa. jos sitoutuminen.
3. Vaatimus (valmennus) pidä näistä kahdesta ensimmäisestä kohdasta kiinni.
Näillä kolmella kohdalla saadaan jo tasoeroja urheilullisesti kurottua.
Jos mietitään kuormasta syömistä on luonnollista kuinka tavoitteelliset urheilijat ja pelaajat siirtyvät nuorina lukioikäisinä esimerkiksi tämän hetken top 4-5 joukkueisiin. Esimerkiksi näihin kolmeen toimivimpaan urheiluakatemia toimintaan.Kärkiseurojen on helppo rekrytoida ja sitouttaa pelaajia, koska ne tarjoavat pelaajilleen mahdollisuuden menestyä ja voittaa. Koska pelaajien pelaajaurat etenkin naisten puolella tuppaavat loppumaan aikaisessa vaiheessa, tuntuu trendinä olevan se, että menestyvään joukkueeseen hakeudutaan varsin aikaisessa vaiheessa. Olkoonkin, että jossain toisessa organisaatiossa rooli voisi olla merkittävästi suurempi, ja kenties myös taloudellisesti edullisempi.
Ja kun mietitään miten tämä pelaajaliikenne isossa kuvassa toimii, niin jokainen organisaatio syö jatkuvasti alempien kuormasta. Ja mitä alempana organisaatio on tässä "ravintoketjussa", niin sen hankalampaa sen on saavuttaa menestystä, vaikka sitoutuminen, harjoitusmäärät ja vaatimustaso olisivat kunnossa.
Turku +1000€ kausi ollut joskus, siihen päälle talkoita.Jos mietitään kuormasta syömistä on luonnollista kuinka tavoitteelliset urheilijat ja pelaajat siirtyvät nuorina lukioikäisinä esimerkiksi tämän hetken top 4-5 joukkueisiin. Esimerkiksi näihin kolmeen toimivimpaan urheiluakatemia toimintaan.
Ervi - Märsky
Classic - Samke
Loisto ja TPS - Kerttuli
Kustannuksista ei itsellä mitään tietoa, mutta arvioisin ettei isoja kuluja pelaajille ole näissä seuroissa. Jos jollain konkretiaa niin laittaakaapa tietoa mitä maksaa F-Liiga pelaajan maksut nykyään?
Se kuinka sitoudutaan on tietenkin meidän ulkopuolisien vaikea tietää, mutta aikanaan hyvinkin läheltä nähneenä ja kuulleena voin todeta kuinka menestys vaatii paljon enemmän mitä meistä monet ajattelevat.