Mielenkiintoinen keskustelu tästä syntyi ja olen Arton kanssa samalla linjoilla että taustat ovat toimivat, mutta eihän se tarkoita että joukkue voittaa / nousee....raha auttaa tietyllä tavalla mutta urheilupsykologian sanoin voi todeta että joukkueen yhteenhitsaaminen ei todellakaan ole helppoa tai voi tulla yllätyksiä että kaikki toimii ja naps.
Pitkässä juoksussa hyvä katkeamaton juniorityö on lupaus tulevaisuudesta. Ilman junioreita viittaan edellisiin kommentteihin että hyväkin yksittäinen ryhmä loppuu kun runko lopettaa.
Se mikä mulle on herännyt mieleen koko keskustelun foorumista on että me puhutaan omien kaupunkiemme joukkueista ja tässä kohtaa.....on erilaista vertaistaa seuroja,jotka tekevät talkootyöllä (täsmennän et ei oo edes varaa matkustaa aina edes bussilla)tai niitä joiden organisaatio on pitkälle rakennettu.
Lähtökohdat ovat haastavia mutta toivon että tässä kohtaa jokainen tänne kirjoittava / seuraava muistaisi et miksi jokainen ihminen joka taustoilla toimii ja ne ihmiset jotka kannattaa kannattavat omaa seuraansa.
Esitän mielummin kysymyksen ....miten saamme liigaorganisaatioiden puolelta lisää Nibacoksen kaltaista toimintaa....ja siitä miten esim. Oilers Akatemia toimii...tiedän Arto mahdollisesti että astun sun maalle mutta kun en ole ainoa joka sanoo et voisko joukkue saada tilat ajoissa...voisko peli olla muutakin kuin kellarissa....no ei kukaan oota isoa areenaa....mut näiden pienempien arvostusta kaipaan ja toivon. Se että se ei ole mahdollista mutta jopa iso seura varmasti vähän voi petrata jos saa toivoa. Eihän Suomisarja ole liigaa, mut kaikkien kannatta muistaa että lajin kannalta se monelle seuralle myös sitä on!
Ps. Tehdään yhteistyötä ja saadaan seuroihin lisää harrastajia...
Kyllä minä sen pystyn ihan ensimmäisenä sanomaan, että Espoossa on salibandyolosuhteet aivan päin persettä. Ei tästä tarvitse edes keskustella. Olen useassa paikassa sanonut, että olisi hyvä, jos olisi toisistaan äänieristetyt 2000+300 katsojan hallit, joissa sitten pelattaisiin _kaikki_ mahdolliset Indiansin ja Oilersin ottelut, junioripelejä myöten. Isommat pelit sitten Metro Areenalle (käytännössä tänä päivänä ehkä joku keskinäinen + ehkä liigafinaalit) ja sitten heikompitasoisilla ottelupaikoilla (kuten Esport Areenalla) ne, jotka eivät sovi tuonne 2000+300-paikkaiselle. Mutta kun Indians alleviivaa, että tämä nykytilanne upeine Otahalleineen on aivan loistavasti just näin, niin sitten Indians tekee niin ja homma kusee sitten sitä myötä siihen.
Suomisarjan kontekstissa on hyvä muistaa, että siellä on ainakin kahdenlaisia seuroja. On seuroja, joilla joukkue pelaa siellä, jotta pelaajat saisivat kokemusta miesten peleistä, eikä nousu ole oikein millään tavalla mielessä (minusta esim. Happeen farmi on väärässä sarjassa - joo, kyllä pelaamalla ovat oikealla tasolla, mutta silti). Ja sitten on seuroja, joille nousu olisi loistava homma ja on jopa tavoite. Ja noitakin on tietysti eri tasoisia, on tämmöisiä toukolanteräksiä, joille Divari on melkoisen utopistinen ja on tämmöisiä nibacoksia, joilla on ainakin minun mielestäni pelaajistoa lukuunottamatta kaikki välittömästi _vähintään_ divaritasoa.
Ja tätä minä tässä peräänkuulutan, että on todella harmi, että on seuroja, joilla on kaikki sinällään valmiina ylempiin sarjoihin, mutta miesten edustusjoukkue kyntää jotain aluesarjoja. Ja ihan vastaavasti on harmi, että miesten edustusjoukkue on kentällä täysin kilpailukykyinen (en tarkoita nousua, tarkoitan, että oikeasti välillä voittavatkin pelejä) ja sitten muuten esim. ottelutapahtumat ovat aivan täysi vitsi. Oilers Akatemiallakin on hoidettu se aivan minimi, mutta käsittääkseni sen "täyttääkö minimivaatimukset"-rajan yli kuitenkin on päästy. Ok, kotipeleissä katsojia on jumalauta kahdeksan (siis ei kahdeksan sataa, vaan kahdeksan), mutta se nyt entisestään alleviivaa sitä, että ainakaan yhtään ylemmälle sarjatasolle se ei kuulu. Eikä edes halua.
Tuohon "puhutaan kotikaupunkien joukkueista" haluan vielä ottaa sen verran kiinni, että kyllä, tiedän Oilers Akatemian huomattavasti paremmin kuin mitään muuta joukkuetta, mutta olen nähnyt ottelutapahtuman esimerkiksi viime kaudella niin monelta joukkueelta (mm. kaikki Oilers Akatemian - tai siis, silloisen SBS Kingsin - vastustajat), että uskallan linjata paikkoja missä homma toimii ja missä ei. Tosin, kuten todettua, kommentoin sitten vain näkemääni, eli tämmöiset "Meillä on hyvä ottelutapahtuma, koska meillä on halpa harrastaa"-aspektit eivät siinä ottelutapahtuman aikana näy.