Pääkallo.fi

Suomisarja 2023-2024

Viestejä
8,084
Nibacos on taas toisesta äärilaidasta esimerkki, eli näyttäisi kaikki muu toimivan, paitsi että miesten edustusjoukkue ei pysy perässä edes vähää alusta sen mahtavan työn kanssa, jota joukkueen ympärillä on. Nibacoksen tyyppisiä seuroja tarvittaisiin ilman muuta huomattavasti korkeammilla sarjatasoilla, jopa liigasta löytyy joukkueita, joiden homma on ihan täyttä puuhastelua Kokkolaan verrattuna.
 
Viestejä
25
Nibacos on taas toisesta äärilaidasta esimerkki, eli näyttäisi kaikki muu toimivan, paitsi että miesten edustusjoukkue ei pysy perässä edes vähää alusta sen mahtavan työn kanssa, jota joukkueen ympärillä on. Nibacoksen tyyppisiä seuroja tarvittaisiin ilman muuta huomattavasti korkeammilla sarjatasoilla, jopa liigasta löytyy joukkueita, joiden homma on ihan täyttä puuhastelua Kokkolaan verrattuna.
Avaatko Arto hieman, mikä miesten edustuksen tekemisessä mielestäsi oikein mättää? Nähdäkseni ovat pysyneet mukana ihan kauden alusta asti, niin pelillisesti kuin tuloksellisestikin.
 
Viestejä
8,084
Avaatko Arto hieman, mikä miesten edustuksen tekemisessä mielestäsi oikein mättää? Nähdäkseni ovat pysyneet mukana ihan kauden alusta asti, niin pelillisesti kuin tuloksellisestikin.
Katsotaan nyt vaikkapa Cupin puolivälieräpaikan aikoihin tätä lisää. Siihen asti pelit ovat Suomisarjatasoa, joka on todella heikko taso, kun vertaa tosiaan kaikkeen muuhun joukkueen ympärillä olevaan toimintaan.

Tai käännetään niinpäin: Tekeminen on varmaan top-10 tasoa Suomessa muuten, joukkue sinällään ei ole edes top-20 joukossa. Vertaa vaikkapa, sanotaan, LASBiin tekemistä. Vaikka yleisömääristä lähtien. Ja vertailun vuoksi, koitapa löytää vaikka jääkiekosta sellainen Suomisarjajoukkue, jolla vaikkapa yleisömäärät ovat täysin kilpailukykyisiä SM-Liigaseurojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
25
Katsotaan nyt vaikkapa Cupin puolivälieräpaikan aikoihin tätä lisää. Siihen asti pelit ovat Suomisarjatasoa, joka on todella heikko taso, kun vertaa tosiaan kaikkeen muuhun joukkueen ympärillä olevaan toimintaan.

Tai käännetään niinpäin: Tekeminen on varmaan top-10 tasoa Suomessa muuten, joukkue sinällään ei ole edes top-20 joukossa. Vertaa vaikkapa, sanotaan, LASBiin tekemistä. Vaikka yleisömääristä lähtien. Ja vertailun vuoksi, koitapa löytää vaikka jääkiekosta sellainen Suomisarjajoukkue, jolla vaikkapa yleisömäärät ovat täysin kilpailukykyisiä SM-Liigaseurojen kanssa.
En nyt oikein saanut kiinni, miten nää kaikki vertailut edes liittyy Nibacosin edustuksen tekemiseen. Oot sä kyllä aikamoinen...
 
Viestejä
8,084
En nyt oikein saanut kiinni, miten nää kaikki vertailut edes liittyy Nibacosin edustuksen tekemiseen. Oot sä kyllä aikamoinen...
Millä tavalla et? Yksinkertaistetaan sitten vielä lisää. Paljonko on Nibacoksen yleisökeskiarvo? Paljonko Inssi-Divarin kaikkien seurojen? Paljonko LASBin? Paljonko FBC Turun? Paljonko ErVin?

Minä väitän, että tuon vertailun pohjalta et voi päätellä, että mikä em. joukkueista pelaa Suomisarjaa.
 
Viestejä
25
Millä tavalla et? Yksinkertaistetaan sitten vielä lisää. Paljonko on Nibacoksen yleisökeskiarvo? Paljonko Inssi-Divarin kaikkien seurojen? Paljonko LASBin? Paljonko FBC Turun? Paljonko ErVin?

Minä väitän, että tuon vertailun pohjalta et voi päätellä, että mikä em. joukkueista pelaa Suomisarjaa.
En sitten millään tavalla. En mä jaksa, eikä mua pätkääkään edes kiinnosta vertailla mitään keskiarvoja. Kunhan olin utelias kuulemaan, miten miesten edustusjoukkue ei pysy perässä edes vähää alusta eli tekevät ilmeisesti jotain mielestäsi väärin.
 
Viestejä
39
Mielenkiintoinen keskustelu tästä syntyi ja olen Arton kanssa samalla linjoilla että taustat ovat toimivat, mutta eihän se tarkoita että joukkue voittaa / nousee....raha auttaa tietyllä tavalla mutta urheilupsykologian sanoin voi todeta että joukkueen yhteenhitsaaminen ei todellakaan ole helppoa tai voi tulla yllätyksiä että kaikki toimii ja naps.
Pitkässä juoksussa hyvä katkeamaton juniorityö on lupaus tulevaisuudesta. Ilman junioreita viittaan edellisiin kommentteihin että hyväkin yksittäinen ryhmä loppuu kun runko lopettaa.
Se mikä mulle on herännyt mieleen koko keskustelun foorumista on että me puhutaan omien kaupunkiemme joukkueista ja tässä kohtaa.....on erilaista vertaistaa seuroja,jotka tekevät talkootyöllä (täsmennän et ei oo edes varaa matkustaa aina edes bussilla)tai niitä joiden organisaatio on pitkälle rakennettu.
Lähtökohdat ovat haastavia mutta toivon että tässä kohtaa jokainen tänne kirjoittava / seuraava muistaisi et miksi jokainen ihminen joka taustoilla toimii ja ne ihmiset jotka kannattaa kannattavat omaa seuraansa.
Esitän mielummin kysymyksen ....miten saamme liigaorganisaatioiden puolelta lisää Nibacoksen kaltaista toimintaa....ja siitä miten esim. Oilers Akatemia toimii...tiedän Arto mahdollisesti että astun sun maalle mutta kun en ole ainoa joka sanoo et voisko joukkue saada tilat ajoissa...voisko peli olla muutakin kuin kellarissa....no ei kukaan oota isoa areenaa....mut näiden pienempien arvostusta kaipaan ja toivon. Se että se ei ole mahdollista mutta jopa iso seura varmasti vähän voi petrata jos saa toivoa. Eihän Suomisarja ole liigaa, mut kaikkien kannatta muistaa että lajin kannalta se monelle seuralle myös sitä on!

Ps. Tehdään yhteistyötä ja saadaan seuroihin lisää harrastajia...
 
Viestejä
8,084
Mielenkiintoinen keskustelu tästä syntyi ja olen Arton kanssa samalla linjoilla että taustat ovat toimivat, mutta eihän se tarkoita että joukkue voittaa / nousee....raha auttaa tietyllä tavalla mutta urheilupsykologian sanoin voi todeta että joukkueen yhteenhitsaaminen ei todellakaan ole helppoa tai voi tulla yllätyksiä että kaikki toimii ja naps.
Pitkässä juoksussa hyvä katkeamaton juniorityö on lupaus tulevaisuudesta. Ilman junioreita viittaan edellisiin kommentteihin että hyväkin yksittäinen ryhmä loppuu kun runko lopettaa.
Se mikä mulle on herännyt mieleen koko keskustelun foorumista on että me puhutaan omien kaupunkiemme joukkueista ja tässä kohtaa.....on erilaista vertaistaa seuroja,jotka tekevät talkootyöllä (täsmennän et ei oo edes varaa matkustaa aina edes bussilla)tai niitä joiden organisaatio on pitkälle rakennettu.
Lähtökohdat ovat haastavia mutta toivon että tässä kohtaa jokainen tänne kirjoittava / seuraava muistaisi et miksi jokainen ihminen joka taustoilla toimii ja ne ihmiset jotka kannattaa kannattavat omaa seuraansa.
Esitän mielummin kysymyksen ....miten saamme liigaorganisaatioiden puolelta lisää Nibacoksen kaltaista toimintaa....ja siitä miten esim. Oilers Akatemia toimii...tiedän Arto mahdollisesti että astun sun maalle mutta kun en ole ainoa joka sanoo et voisko joukkue saada tilat ajoissa...voisko peli olla muutakin kuin kellarissa....no ei kukaan oota isoa areenaa....mut näiden pienempien arvostusta kaipaan ja toivon. Se että se ei ole mahdollista mutta jopa iso seura varmasti vähän voi petrata jos saa toivoa. Eihän Suomisarja ole liigaa, mut kaikkien kannatta muistaa että lajin kannalta se monelle seuralle myös sitä on!

Ps. Tehdään yhteistyötä ja saadaan seuroihin lisää harrastajia...
Kyllä minä sen pystyn ihan ensimmäisenä sanomaan, että Espoossa on salibandyolosuhteet aivan päin persettä. Ei tästä tarvitse edes keskustella. Olen useassa paikassa sanonut, että olisi hyvä, jos olisi toisistaan äänieristetyt 2000+300 katsojan hallit, joissa sitten pelattaisiin _kaikki_ mahdolliset Indiansin ja Oilersin ottelut, junioripelejä myöten. Isommat pelit sitten Metro Areenalle (käytännössä tänä päivänä ehkä joku keskinäinen + ehkä liigafinaalit) ja sitten heikompitasoisilla ottelupaikoilla (kuten Esport Areenalla) ne, jotka eivät sovi tuonne 2000+300-paikkaiselle. Mutta kun Indians alleviivaa, että tämä nykytilanne upeine Otahalleineen on aivan loistavasti just näin, niin sitten Indians tekee niin ja homma kusee sitten sitä myötä siihen.

Suomisarjan kontekstissa on hyvä muistaa, että siellä on ainakin kahdenlaisia seuroja. On seuroja, joilla joukkue pelaa siellä, jotta pelaajat saisivat kokemusta miesten peleistä, eikä nousu ole oikein millään tavalla mielessä (minusta esim. Happeen farmi on väärässä sarjassa - joo, kyllä pelaamalla ovat oikealla tasolla, mutta silti). Ja sitten on seuroja, joille nousu olisi loistava homma ja on jopa tavoite. Ja noitakin on tietysti eri tasoisia, on tämmöisiä toukolanteräksiä, joille Divari on melkoisen utopistinen ja on tämmöisiä nibacoksia, joilla on ainakin minun mielestäni pelaajistoa lukuunottamatta kaikki välittömästi _vähintään_ divaritasoa.

Ja tätä minä tässä peräänkuulutan, että on todella harmi, että on seuroja, joilla on kaikki sinällään valmiina ylempiin sarjoihin, mutta miesten edustusjoukkue kyntää jotain aluesarjoja. Ja ihan vastaavasti on harmi, että miesten edustusjoukkue on kentällä täysin kilpailukykyinen (en tarkoita nousua, tarkoitan, että oikeasti välillä voittavatkin pelejä) ja sitten muuten esim. ottelutapahtumat ovat aivan täysi vitsi. Oilers Akatemiallakin on hoidettu se aivan minimi, mutta käsittääkseni sen "täyttääkö minimivaatimukset"-rajan yli kuitenkin on päästy. Ok, kotipeleissä katsojia on jumalauta kahdeksan (siis ei kahdeksan sataa, vaan kahdeksan), mutta se nyt entisestään alleviivaa sitä, että ainakaan yhtään ylemmälle sarjatasolle se ei kuulu. Eikä edes halua.

Tuohon "puhutaan kotikaupunkien joukkueista" haluan vielä ottaa sen verran kiinni, että kyllä, tiedän Oilers Akatemian huomattavasti paremmin kuin mitään muuta joukkuetta, mutta olen nähnyt ottelutapahtuman esimerkiksi viime kaudella niin monelta joukkueelta (mm. kaikki Oilers Akatemian - tai siis, silloisen SBS Kingsin - vastustajat), että uskallan linjata paikkoja missä homma toimii ja missä ei. Tosin, kuten todettua, kommentoin sitten vain näkemääni, eli tämmöiset "Meillä on hyvä ottelutapahtuma, koska meillä on halpa harrastaa"-aspektit eivät siinä ottelutapahtuman aikana näy.
 
Viestejä
93
Mutta kun Indians alleviivaa, että tämä nykytilanne upeine Otahalleineen on aivan loistavasti just näin, niin sitten Indians tekee niin ja homma kusee sitten sitä myötä siihen.
Ei ole alleviivannut, vaan nimenomaan päinvastoin, että hallitilanne on surkea. Se, että yhteistyö näissä olosuhteissa toimii hyvin Otahalllissa, ei tarkoita, että tilanteeseen oltaisiin kaiken kaikkiaan tyytyväisiä. Toimittaja oli tämän jossain jutussa ymmärtänyt väärin, joka sitten myöhemmin korjattiin.
 
Viestejä
24
Joo mitä hallilla kuullut niin onhan suomisarjan sisällä valtavia eroja kentällä ja taustoissa. Varsinkin taustoissa on valtavia eroja liittyen esimerkiksi pelimatkoihin. Muun muassa suurin osa joukkueista kulkee järjestäytyneesti bussilla pelipaikoille, mutta kuulemani mukaan Joensuun pojat olivat itsekseen autolla Helsingissä pari viikkoa takaperin.
 
Viestejä
8,084
Joo mitä hallilla kuullut niin onhan suomisarjan sisällä valtavia eroja kentällä ja taustoissa. Varsinkin taustoissa on valtavia eroja liittyen esimerkiksi pelimatkoihin. Muun muassa suurin osa joukkueista kulkee järjestäytyneesti bussilla pelipaikoille, mutta kuulemani mukaan Joensuun pojat olivat itsekseen autolla Helsingissä pari viikkoa takaperin.
Mietinkin, että miksei heillä peli kulkenut, mutta nyt kun mainitsit, niin he tosiaan olivat takaperin.
 
Viestejä
39
Kiitos Arto ja muut hyvistä kommenteista!
Itse olen vain muutaman ottelu tapahtuman nähneensä kiinnostunut kuulemaan missä Suomisarjan joukkueissa on ns. hyvä ottelutapahtuma.
Arton sanoin Oilers akatemian peleissä käy n.8 katsojaa. Nibacos on jo mainittu ja tekemisen taso otteluissa divaritasoa.
Mut missä muualla on panostettu itse tapahtumaan niin voisi käydä vaikka joskus katsomassa täällä kehuttuja paikkoja,joissa myös käy yleisöä ja tämä kiinnostus tyyliin rakkaudesta lajiin!
Ja pakko kommentoida et Joensuun reissaaminen omilla autoilla tuosta matkasta ei pitäisi kuulua edes pienempien junioreiden ohjelmaan,mikä on tosi surullista jo ihan turvallisuus syistä!
 
Viestejä
8,084
Ainakin Imatralta ja Lahdesta jäi minulle tosi positiivinen kuva viime kaudelta. Ja nämä siis ihan vain ensimmäiset mieleen tulleet.
 
Viestejä
9
Salibandy on amatöörilaji, eikä siinä liiku rahaa. Näin ollen jopa divariin asti voi nousta kaveriporukkapohjalta. Jos tällaiset seurat, joissa käytännössä pelaajat pyörittävät seuratoimintaa, nousevat divariin tai suomisarjaan, niin on ihan ymmärrettävää ettei resurssit riitä ottelutapahtumien järjestämiseen. Esim Suomisarjassa pärjätäkseen olisi hyvä treenata kolme kertaa viikkoon ja päälle on ne 22 sarjapeliä. Pelaajat joutuvat samalla käymään töissä tai opiskelemaan, joten vuorokauden tunnit ei riitä seuratoiminnan kehittämiseen, kun jossain välissä pitäisi myös nukkua ja palautua.

Samaan aikaan pienempien paikkakuntien seuroilla voi olla taustat ja tapahtumat hienolla tasolla, mutta pelaajamateriaali ei riitä suomisarjaa korkeammalle, koska pelaamisesta ei voida maksaa palkkaa, jolloin muualla asuvia on vaikeaa houkutella pelaamaan. Isoissa kaupungeissa riittää entisiä liiga-, divari- ja A-SM-pelaajia, joista voi kerätä erittäin kilpailukykyisen nipun Suomisarjaan.

Pitäisikö kaveriporukat sitten pitää alasarjoissa vaatimalla taustoilta jotain, jotta nousu olisi mahdollinen? En tiedä, mutta se luultavasti johtaisi siihen, että Suomisarjan ja kakkosen välisissä karsinnoissa kakkosen kärkiniput voittaisivat, mutta eivät saisi nousta, joka taas urheilullisesti olisi aika huono juttu.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös