Pääkallo.fi

Suomisarja 2024-2025

Noniin nousupöly on hieman laskeutunut ja Nibacos puhuttaa paljon edelleen. Täälä näyttää olevan selvästi joko puolesta tai vastaan asenne seuraa kohtaan, mutta jos katsotaan kriittisesti:

Seura kyllä ansaitsee nousta. Pitkään tehty hyvin työtä marginaalilajissa ja saatu seura, junnut ja edustus toimimaan. Myös edellytykset divariin pelillisesti ja taloudellisesti.

Nibacoksen nousuhan ei mikään yllätys ollut. Joukkuehan oli karsinnoissa ja lohkossaan aivan ylivoimainen. Se oli jo ennestään kova ja siihen vielä SPV:n farmiukot sekä Vaasan parhaat pelaajat päälle. Kakkoskentässä Kajaala (nuorten maju ja pelasi liigaa tällä kaudella), Mikko Santanen (jo vuosia liigan vakiokalustoa krp:ssä ja spvssä) ja Takala (viim. 2 kautta divarissa 65 matsia 45p. Siihen päälle vielä Vaasan viim kauden paras pistemies ja kapteeni kolmoskenttään. Huom. edellä mainituista yksikään ei mahtunut yv:lle.

Viltissä Seppänen (edelliset kaksi kautta joukkueen ykkössentteri) Hurskainen (perus hyvä divaripelaaja) ja Jyrkiäinen (SPV:n liigaringissä, kovia tehoja suomarissa ja ASM). Kunniamaininta vielä J. Nissilälle, jolla edelliset 3 kautta yli pinna per peli tahti suomarissa (jokainen voi käydä kokeilemassa tehdä sen verran) mutta valitettavasti ei mahtunut edes villaan.

Rehellinen arvioni on, että Nibacos olisi kyennyt haastamaan divarin pleijareissa tällä porukalla. Nousu on aina nousu, mutta tuskin tulemme näin kovaa Suomisarja joukkuetta enää näkemään. Toivottavasti saavat pidettyä kovan porukan ensi kaudelle ja jos näin käy niin tuskin ainakaan tippumassa ovat.

Helposti pystyn näyttämään alle 30 tonnilla operoivan suomarijoukkueen, mutta parempi, etten sano sitä ääneen, koska siihen tarvitsen joukkueen luvan.
Varmasti näitä on. Tuskin esim. Toten budu on kovinkaan montaa tonnia. Kuluihin vaikuttaa moni asia. Aikaisemmin kirjoitin että tuskin alta 30000€ pystyy tänä päivänä kunnolla pyörittämään. Eli tarjoamaan pelaajille kunnon olosuhteet ja kehittymismahdollisuudet. Ja vielä olemaan siellä sarjataulukon yläpäässä.

Hyväksyn kyllä jos olen tässä täysin väärässä.

Varmasti näitä on. Tuskin esim. Toten budu on kovinkaan montaa tonnia. Kuluihin vaikuttaa moni asia. Aikaisemmin kirjoitin että tuskin alta 30000€ pystyy tänä päivänä kunnolla pyörittämään. Eli tarjoamaan pelaajille kunnon olosuhteet ja kehittymismahdollisuudet. Ja vielä olemaan siellä sarjataulukon yläpäässä.

Hyväksyn kyllä jos olen tässä täysin väärässä.
Josba Akatemia. Pelaajat maksaa kaiken itse. Harjoitusvuorot etelään verrattuna edullisia. Varmaan mennään jossain 10-20 välissä, lähempänä kymppiä kuin kahtakymppiä.

Mielenkiintoista keskustelua kustannuksista ja budjeteista. Faktahan on että jokainen joukkue rakentaa budjetin omien resurssien mukaan. On myös huomioitava miten ja mistä rahat kauteen kerätään, mitä lasketaan kuluiksi ja varsinkin mitä jätetään laskematta. Jos pelaaja maksaa "kaiken" itse saadaan budjetti näyttämään pieneltä, mutta ei se kaudesta halpaa tee. Jos kuljetaan omilla autoilla kimppakyydillä, onko se "ilmaista"? Jos pelaaja ostaa peliasut, mailat yms. niin eihän se joukkueen budjetissa näy, mutta mielestäni kuku kuitenkin. Aika ison osan vie liittokin budjetista, ihan normaalia, sarjamaksu, tuomaripalkkiot, kasvattajakorvaukset, pelaajasiirrot, äkkiä näistäkin tulee se 10K / kausi. Puhutaan mitä kausi maksaa, ei nyt puhuta joukkueen budjetista, salimaksut ovat välillä 0€ - 120€ / h joten kannattaako vertailuja tehdä joukkueiden välillä. Jotkin joukkueet "panostavat" eri tavalla, joillain on enemmän liitua millä piirtää, vai pitäisikö luoda kulukatto kuten F1 on käytössä. Jokseenkin turhaa spekuloida. Jonkinlainen näppituntuma minulla on menneisyydestä mitä eräällä pohjoisuusimaalaisella joukkueella Suomisarjakausi maksaa ja tullee maksamaan jotain...., liikutaan 40K molemmin puolin ja jostain se raha raavitaan. Sponnsit, pelaajat itse, ja jossain myös lajiin hurahtaneet taustahenkilöt kaivelevat omia taskuja. Yhteenvetona, kaikki harrastus maksaa ja kukin tehköön sen miten parhaaksi näkee ja kokee.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.