On muuten ollut aika moni asia tiedossa jo jonkun aikaa. Esimerkiksi että tartuttaa ennen oireiden alkua. Mut tuntevat tietää että mun linja ei ole jälkiviisaus. Sars ja mers olivat koronoita, ei tarttuneet lapsiin. Nyt tätä verrattiin influenssaan ja väitettiin että lapset tehokkaita levittäjiä. Ja meni vituiksi. Eli ainakin tolta osilta toheloitu.
En ole matemaatikko, enemmän ihmisistä tiedän. Siinnä tulee se muuttuja mihin mikään laskukaava ei pysty. Ihmiset erilaisia, käyttäytyy eri lailla, toiset alttiita kaikille sairauksille, toiset ei millekään jne. (ja jos laskukaavoja haetaan esim lähes kehitysmaan terveyshuollon tasolla olevasta Amerikasta. Ehkä siellä pitäisi käyttää rahaa vähemmän pommeihin ja enemmän ihmisiin)
Nyt tosta thl pomon lausunnosta voi lukea, että tavoitteena on laumasuoja. Tai näin mä ainakin tulkitsen, miksi muuten tartuntoja tullut "liian vähän" . Ja jotenkin pitää oppia elämään asian kanssa. Huoli on myös muiden sairauksien hoitamisesta tämän paniikin aikana, mikä voi sitten rävähtää myös yhtenä ongelmana, kun tästä päästään.
Itse en kyllä tuollaisiin väittämiin sortuisi. Mistä olisi voitu tietää, että lapset eivät ehkä ole tehokkaita levittäjiä? Kahden yksittäisen viruksen perusteella? Ihmisille tauteja aiheuttavia viruksia on reippaasti toistasataa. Mutta jostain olisi pitänyt tietää, että nyt on käsillä virus, joka muistuttaa noilta ominaisuuksiltaan juuri sellaista joka ei lapsista tartu? Ja käsittääkseni tästäkään ei ole mitään tutkittua dataa, ei edes siitä, että minkä ikäiset lapset ovat vielä lapsia virusmielessä.
Ja kuten tuossa toit esille, on muuttujia aika todella monta, ja suurin osa niistä vielä aivan arvailujen varassa.
JOS kaikki olisi selvää ja sitten joku laskisi niitä väärin, niin sitä kutsuisin toheloinniksi. Tätä kutsun vaan ihmisten halulle tuntea olonsa voimaantuneeksi syyttämällä tiedemiehiä siitä, että nämä eivät anna mustavalkoisia ennustuksia vajavaisilla tiedoilla, vaan yrittävät parhaansa haarukoida mahdollisia skenaarioita usean muuttujan systeemissä.
Laumasuoja tautia hankkimalla muuten tuskin on THL:n Salmisen mielessä, vaan kuten hän tuossakin haastattelussa sanoo, tavoite on hallittu viruksen läpikulkeminen väestössä. Nyt kapasiteettia jää hieman ylikin, koska rajoitukset ovat toimineet hyvin. Siksi tartuntoja saisi olla enemmän. Pysäyttää enää ei voida, mutta vähän enemmän voidaan antaa siimaa, koska yhteiskunta ei voi vaan kokonaan pysähtyä.
Hän kuitenkin aika useassa haastattelussa tuo esille sitä, että laumasuojan hankkiminen ilman rokotetta on varsin kuolemarikas vaihtoehto, eikä sitä toistaiseksi ole suositellut. Laumasuojaa ei ole tarkoitus hankkia viruksella, vaan rokotuksella. Siihen asti yritetään edelleen pitää kiinni siitä, että terveydenhuolto kestää ja samalla yritetään avata yhteiskuntaa mahdollisimman paljon.
Jenkkien aseinnosta olen samaa mieltä, mutta vaikka sen maan yleinen terveydenhuolto on mitä on, ja vähintään 40 prosenttia kansasta äänestää oranssitukkaa tänäkin vuonna uudestaan, on siellä silti todennäköisesti maailman kirkkain kärki tutkimuksen tekemisessä. Money talks nääs, kukaan muu ei maksa huipuille yhtä hyvin.