Pääkallo.fi

Viikon kysymys: Salibandy vai sähly?

Salibandy vai sähly?

  • Salibandy

    Ääniä: 45 70.3%
  • Sähly

    Ääniä: 19 29.7%

  • Äänestäjiä
    64
  • Poll closed .

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,716
Salibandyn ikiaikainen kiistakapula on ollut lajin nimi, jonka synnystä (ja koko lajin synnystä) voit lukea lisää täältä vanhasta artikkelista:


Lajin kasvaessa sähly-termiä alettiin hyljeksiä, sillä se viittasi eri lajiin, salibandyn edeltäjään. Ajan myötä sähly-termiä on kuitenkin käytetty yhä vapaammin, eikä kovin moni näe sitä enää halveeraavana nimityksenä. Se koetaan enemmänkin lempinimenä kuin tarkkana kuvauksena.

Osalle salibandy on tietysti myös säbä tai jokin muu muunnelma virallisesta nimestä.

Selvitetäänpä asian laita nyt toden teolla:

Käytätkö lajista nimitystä salibandy vai sähly?
 
Viestejä
8,044
Molempia. Salibandy on salibandy ja sähly on sähly. Jostain syystä kuitenkaan salibandy ei ole Oilers vaikka Oilers on salibandy.
 
Viestejä
43
Jaahas, saa mielestäni aika kireä olla jos loukkaantuu siitä millä termeillä tätä meidän koululiikuntalajia kutsutaan. Jokaisella lajilla on oma termi kyseisen lajin hönäily -muodolle ja näitä termejä käytetään vaihtelevasti kuvaamaan itse kilpailullista urheilua kuin myös sitä höntsä versiota. Se, onko kyseessä virallisempi keskustelu vai jerryttely kavereiden kanssa usein vaikuttaa siihen mitä termistöä voidaan käyttää.

Salibandy on ainoa laji minkä tiedän missä lajiniilot loukkaantuvat kun heidän niiloilun kohteesta käytetään "väärää" termiä... #ittuäijäpelaasäbää
 
Viestejä
43
Kyllä kendistit ja potkisväkikin suuttuu jos esimerkiksi menee heidän foorumeille käyttämään ko termejä lajistaan.
Ehkä pääkallon toimittajien tulisi tehdä tutkivaa journalismia eri lajien lajiniilojen suuttumusherkkyydestä. Sen jälkeen voitaisiin katsoa millä lajilla on isoimmat öyhöttäjät ;)

Ylläpito voisi samalla vaikka tehdä ketjun mieluummin siitä miten tätä kaunista lajia saataisiin kaupallisemmaksi (ellei tällaista jo ole). Ehkä upea salibandyliittomme voisi saada tätä kautta lajiniiloilta ideoita itse lajin kehittämiseen ja tuloksena voisi olla ehkä kiinnostavampi salibandytuote. Ennemmin kuin tehdään iltapäivälehtien tapaisia salibandy vs. sähly kyselyitä? Mutta tämähän on nyt vain omaa pohdintaa...
 

joelsiltanen

Ylläpidon jäsen
Viestejä
5,716
Kyllähän tänne mahtuu vakavia kysymyksiä ja vähemmän vakavia :).

Kaupallistamisesta on puhuttu (kirjoitettu) esim. näissä ketjuissa varsinkin Salibandyliiton (F-Liigan) osalta. Juttujakin pitäisi löytyä enemmän kuin yksi.

P.s. ketjuja pystyy kyllä avaamaan kuka vain.




Ehkä pääkallon toimittajien tulisi tehdä tutkivaa journalismia eri lajien lajiniilojen suuttumusherkkyydestä. Sen jälkeen voitaisiin katsoa millä lajilla on isoimmat öyhöttäjät ;)

Ylläpito voisi samalla vaikka tehdä ketjun mieluummin siitä miten tätä kaunista lajia saataisiin kaupallisemmaksi (ellei tällaista jo ole). Ehkä upea salibandyliittomme voisi saada tätä kautta lajiniiloilta ideoita itse lajin kehittämiseen ja tuloksena voisi olla ehkä kiinnostavampi salibandytuote. Ennemmin kuin tehdään iltapäivälehtien tapaisia salibandy vs. sähly kyselyitä? Mutta tämähän on nyt vain omaa pohdintaa...
 
Viimeksi muokattu:
Viestejä
1,017
Totta kai salibandy. Jollain perverssillä tavalla tykkään silti siitä, miten uudet pelaajasukupolvet ovat kääntäneet sähly-haukkumanimen omaan käyttöönsä.

Sähly on uusi lätkä ja kuten Teemukin jo tiesi, lätkä on parasta huumetta. Sählyn käyttö siis koukuttaa.
 
Viestejä
726
Joskus olkn vielä Reijan kanssa samaa mieltä, että termi sähly olisi loukkaavaa. Sitten kasvoin aikuiseksi ja totesin, että miksi olla niin tiukkapipoinen. Nykyään puhun itsekin todella usein sählystä, se on enemmän helpommin sanottava tai kirjoitettava lempinimi, kuin mikään loukkaus lajia kohtaan. Itse rinnastan sählyn terminä ennemmin juuri lätkään kuin vaikkapa kendoon.
 
Viestejä
726
Tuskin kukaan enää ajattelee "yhyy taas Reija vähän kiukuttelee". Eiköhän täällä ole jo nähty, että Reijalla on omanlaisensa maailmankatsomus, johon ei mahdu eriäviä mielipiteitä. Jos joku on Reijan kanssa eri mieltä asiasta, se on silloin idiotismia tai mitä milloinkin. En ole aivan varma, miksi edes vaivaudun vastaamaan, olin jo päättänyt etten sitä tee, koska siitä ei ole mitään hyötyä.

En kuitenkaan näe, että itse termillä on mitään hyötyä ulospäin annettavan kuvan kanssa. Jos joku ei arvosta tätä lajia, ei hän ala arvostaa sitä siksi, että sitä kutsutaan salibandyksi sählyn sijaan. Se on toki totta, että virallisissa yhteyksissä on pidettävä virallinen nimi, eihän lätkässäkään ole liiton tai liigan sivut www.latka.fi. Enemmän on väliä sillä, mitä muuta puhumme lajista sen termin ympärillä, kuin sillä itse termillä, jota käytämme.
 
Viestejä
93
Koris, lentis, pesis, lätkä... ja sähly. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Jos puhutaan jollain tapaa virallisesti lajista, silloin totta kai salibandy. Jos taas juttelisin jonkun kanssa siitä, että olen illalla peliä katsomaan menossa, olisin toki menossa sählymatsiin.
 
Viestejä
305
Salibandy virallisesti organisoitu liiton alainen urheilulaji, jossa on kilpailu- ja ottelusäännöt. Lempinimeni tälle sopii hyvin säbä.

Sähly on epävirallisesti toteutettua pelaamista - kansanomaisesti höntsy - jossa pelataan peliä salibandymailoilla. On lajia alentavaa ja halveeraavaa jos laji-ihminen käyttää järjestäytyneestä salibandystä termiä "sähly". Vastaava termi jalkapallon puolelta on potkupallo ja jääkiekon puolelta (jää)kendo.
Mä oon kaikkien näiden lajien massiivinen fani ja suurkuluttaja, ja käytän nimenomaan termejä sähly, kendo ja potkupallo. Enkä halveeraa mitään näistä lajeista, sillä rakastan niitä kaikkia.
 
Viestejä
44
Tilanteesta ja fiiliksestä riippuen suusta pulppuaa salibandyn, säbän, sählyn ja säälibandyn kaltaisia sanoja. Eikä haitannut yhtään kun vanha tuttava kyseli että vieläkö harrasta sitä keppijumppaa.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös