Pääkallo.fi

Yleinen F-liigan yleisömääräkeskustelu

CWE

Minä taasen väitän, että näillä saattaa olla isokin vaikutus jossain muualla kuin Suomessa.

Mutta edelleenkin minä en näe, että yksi hopealuoti korjaisi kaiken.
Eikös tätä varten ole kehitetty 3vs3, jossa pelataan ihan maailmanmestaruudesta? Nyt siis vaan odottamaan, että suosio räjähtää käsiin ja tuote myy itse itsensä. Ai että! On meinaa actionia ja kokoajan tapahtuu. Toki jonkun palautusviivan tai hyökkäyskellon tuohonkin voisi vielä lisätä.

Eikös tätä varten ole kehitetty 3vs3, jossa pelataan ihan maailmanmestaruudesta? Nyt siis vaan odottamaan, että suosio räjähtää käsiin ja tuote myy itse itsensä. Ai että! On meinaa actionia ja kokoajan tapahtuu. Toki jonkun palautusviivan tai hyökkäyskellon tuohonkin voisi vielä lisätä.

CWE

Maalivahdit pois ja tilalle maalitolpat jenkkifutiksesta? Lisää maaleja -> more action -> profit?
Sitten vielä kypärät päähän ja saa taklata kaikkea mikä liikkuu. Johan olisi lippuluukulla tungosta.

Mun pointti on se, että meillä on jo pelimuoto, jossa pelaajien määrää, peliaikaa ja kentän kokoa yms on muokattu more actionin suuntaan, niin miksi te hopealuoti-ihmiset ette ala viemään tätä peliä eteenpäin? Tuossa on jo useampi hopealuoti käytössä, niin luulisi maailmanvalloituksen olevan helppoa? Sen sijaan pitää jatkuvasti ulista miten 5vs5 sählyllä menee huonosti ja kompleksikeijojen vastustuksen takia laji tulee kuolemaan. Nämä huonon itsetunnon "laji-ihmiset" ihmiset pitäisi saada lajin parista pois mahdollisimman pian.

Kuten Oskari Saari sen sanoi:” ”Valitse mikä tahansa pallopeli jota et seuraa ja joka ei kiinnosta sinua? Ja nyt nimeä se sääntömuutos jonka ansiosta alkaisit seuraamaan ko. pallopeliä ja olisit valmis maksamaan siitä vaikkapa kausikortin muodossa. Niinpä.”
Oskari Saaren ajatus on ihan terävä, mutta siinä unohtuu yksi merkittävä näkökulma. Sääntömuutoksilla voi olla hyvin suuri merkitys siihen, että menenkö katsomaan sitä lajia ensimmäisen kerran jälkeen uudestaan.

Olen hieman ihmetellyt pesäpallon suosiota ja jos nyt sitten menen katsomaan yhden ottelun ja koen sen tylsäksi, niin en varmaankaan mene toiste.

Jääkendoa ei tule seurattua, mutta käyn peleissä pari kertaa kauteen. Menen sinne juomaan kavereiden kanssa kaljaa.

Kysyin tekoälyltä miten samibandyn suosiota ja otteluiden yleisömääriä saataisiin nostettua. Totuus on siis tässä:
1. Järjestä markkinointikampanjoita ja mainoksia sosiaalisessa mediassa ja paikallisissa medioissa.
2. Tarjoa houkuttelevia tarjouksia ja alennuksia lipuista.
3. Luo viihtyisä ja innostava tunnelma peleihin esimerkiksi musiikin ja juontajan avulla.
4. Järjestä tapahtumia yleisölle, kuten fanitapaamisia ja palkintoarvontoja.

Paljon porua ja vähän villoja on vanhan kamsan resepti millä saadaan tästäkin keskustelusta pystyyn kuollut. Aika vähän tähän kasaantuu kokeilemattomia ideoita,.

Oman ehdotuksen idea lähti ajatuksesta että sääntömuutos ei tee pelistä yhtään parempaa, yhtään kiinnostavampaa ta i tuo lajin pariin yhtään euroa enempää.
Kulut pienenee, joten samalla rahalla lajin kannattavuus paranee jos tulot eivät putoa.

En näe mitään keinoa, millä lajin pariin saisi varmasti enemmän euroja sisään, markkinointi on haaste koska jokaista mainoseuroa kohtaan muut lajit käyttävät 100 tai 1000, tapahtumat mitä järjestetään eurolla ei kilpaile tuhansilla järjestettyjä vastaan. Yksinkertaisesti markkina vapaista katsojista on liian kallista nykyiselle budjetille. Siksi kulujen karsiminen on keino saada tulosta paremmaksi ja markkinointiin enemmän euroja tulevaisuudessa käytettäväksi.

Kaukana ollaan hopealuodista ja riski sille että osa nykyisistä katsojista hylkää lajin on olemassa ja kokeilu menee pieleen, siksi parempia ja pidemmälle mietittyjä ideoita ketjuun kaivataan lisää.

Minä taasen väitän, että näillä saattaa olla isokin vaikutus jossain muualla kuin Suomessa.

Identifioi edes joku paikka missä näin käy jos kerran sellaista väität.

Minä taas väitän että sähly on nähnyt globaalisti jo huippunsa. Pysyy nykytasolla noin neljässä maassa. Ei kasva missään.

Ei tullut olympialaisia.
Ei tullut ammattiurheilua.
Jäi opiskelijoiden harrastukseksi.
Se on hyvä asia - opiskelijoiden pitää liikkua

Ainakin itselleni suurin viihdearvoa laskeva tekijä pelissä on nuo tilanteet kun kolmoskenttä tulee kentälle vain pitämän palloa oman maalin takana ja antamaan lepoaikaa ja vaihdon pallon kanssa ykkösketjulle ilman pienintäkään aikomusta lähteä hyökkäämään. Toivoisin että näistä päästäisiin tavalla tai toisella eroon.

Salibandy on itselle parhaimmillaan äärimmäisen viihdyttävää, jos peli on nopeaa ja mennään päästä päähän nopealla tempolla ja maalitilanteita tulee tasaisesti. Sama pätee omalla kohdalla myös jääkiekossa. Jääkiekkoon verrattuna palloa pystyy liikuttamaan nopeammin, pelaajat pääsevät väläyttelemään yksilötaidolla paremmin ja myös maaleja tulee enemmän. Pahimmillaan vaihdan kanavaa hyvin nopeasti, jos pelin vauhti on nollissa.

Vaikka olen vanhan koulukunnan salibandyn harrastaja niin jotain sääntömuutoksia kaipaan siihen että aktiiviseen karvaamiseen kannustettaisiin ja tehtäisiin karvaamisesta vähemmän riskialtista. En tiedä onko se sitten jonkinlainen paitsiosääntö kuten jalkapallossa tai jääkiekossa jolla lyhennettäisiin jonkin verran sitä kentän aluetta mitä tarvitsee puolustaa jolloin pakeille jäisi vähemmän tilaa siirrellä palloa omassa päässä.

Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen hyökkäysaika kuten koripallossa, että pallo on tuotava etukentälle keskirajan yli tietyssä ajassa, tai yritettävä maalia tietyn ajan kuluessa tai pallo siirtyy vastustajalle.

Erilaisia sääntökokeiluja voisi ajaa sisään esim. Suomisarjatasolla ja hakea sieltä palaute miten tämä vaikuttaa peli kulkuun.

Yksi voisi olla joku lentopallotyyppinen, että omalla alueella saat syöttää kaverille vain X kertaa.

En ajatellut tätä erityisen pitkälle, tuli vain äkkiseltään mieleen.

Yksi voisi olla joku lentopallotyyppinen, että omalla alueella saat syöttää kaverille vain X kertaa.

En ajatellut tätä erityisen pitkälle, tuli vain äkkiseltään mieleen.
Kannataisko nukkua yöt? Näitä sääntöpelejä on ihan kiva treeneissä pyörittää mutta pidetään ne nyt oikeiden ottelutapahtumien ulkopuolella.

Ainakin itselleni suurin viihdearvoa laskeva tekijä pelissä on nuo tilanteet kun kolmoskenttä tulee kentälle vain pitämän palloa oman maalin takana ja antamaan lepoaikaa ja vaihdon pallon kanssa ykkösketjulle ilman pienintäkään aikomusta lähteä hyökkäämään. Toivoisin että näistä päästäisiin tavalla tai toisella eroon.

Salibandy on itselle parhaimmillaan äärimmäisen viihdyttävää, jos peli on nopeaa ja mennään päästä päähän nopealla tempolla ja maalitilanteita tulee tasaisesti. Sama pätee omalla kohdalla myös jääkiekossa. Jääkiekkoon verrattuna palloa pystyy liikuttamaan nopeammin, pelaajat pääsevät väläyttelemään yksilötaidolla paremmin ja myös maaleja tulee enemmän. Pahimmillaan vaihdan kanavaa hyvin nopeasti, jos pelin vauhti on nollissa.

Vaikka olen vanhan koulukunnan salibandyn harrastaja niin jotain sääntömuutoksia kaipaan siihen että aktiiviseen karvaamiseen kannustettaisiin ja tehtäisiin karvaamisesta vähemmän riskialtista. En tiedä onko se sitten jonkinlainen paitsiosääntö kuten jalkapallossa tai jääkiekossa jolla lyhennettäisiin jonkin verran sitä kentän aluetta mitä tarvitsee puolustaa jolloin pakeille jäisi vähemmän tilaa siirrellä palloa omassa päässä.

Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen hyökkäysaika kuten koripallossa, että pallo on tuotava etukentälle keskirajan yli tietyssä ajassa, tai yritettävä maalia tietyn ajan kuluessa tai pallo siirtyy vastustajalle.

Erilaisia sääntökokeiluja voisi ajaa sisään esim. Suomisarjatasolla ja hakea sieltä palaute miten tämä vaikuttaa peli kulkuun.
Hassusti kuitenkin kaksi peräkkäistä mestaruutta on nyt ottanut joukkue, joka valtaosan peleistään karvaa liigan aktiivisimmin ja agressiivisimmin. Ja niissä lopuissakin, missä ottaa alempaa, pulssittaa aina kun mahdollisuus aukeaa.

Usein pallopelin evoluutiossa menestyvää pelitapaa lähdetään monistamaan joihinkin muihinkin joukkueisiin. Ja näin on käynyt salibandyssakin jonkun kerran, ihan jopa niin, että yhdessä vaiheessa suurin piirtein kaikki paitsi yksi on pelannut suurin piirtein samaa sabaa. Saas nähdä miten nyt.

Hassusti kuitenkin kaksi peräkkäistä mestaruutta on nyt ottanut joukkue, joka valtaosan peleistään karvaa liigan aktiivisimmin ja agressiivisimmin. Ja niissä lopuissakin, missä ottaa alempaa, pulssittaa aina kun mahdollisuus aukeaa.

Usein pallopelin evoluutiossa menestyvää pelitapaa lähdetään monistamaan joihinkin muihinkin joukkueisiin. Ja näin on käynyt salibandyssakin jonkun kerran, ihan jopa niin, että yhdessä vaiheessa suurin piirtein kaikki paitsi yksi on pelannut suurin piirtein samaa sabaa. Saas nähdä miten nyt.
Meinaatko että esim. LASB taistelisi mestaruudesta tai edes playoff paikasta jos pelaisi samalla taktiikalla kuin Oilers? Oilerssin pelityyli vaatii joukkueellisen Suomen huippuyksilöitä. Jokaisen joukkueen, kentällisen ja yksilön pitää pyrkiä auttamaan joukkuettaan vahvuuksillaan. Silloin joutuu välillä pelaamaan nöyrästi ja välttää takaisku maalia. Selkeän altavastaajan ei kannata yrittää lähteä maalintekokilpailuu vaan yrittää puollustaa hyvin ja käyttää ne paikat mitä saa. Jos olisi vain yksi sallittu taktiikka tai tyyli pelata, niin tarvisko valmentajiakaan kohta enää ollenkaan.

Meinaatko että esim. LASB taistelisi mestaruudesta tai edes playoff paikasta jos pelaisi samalla taktiikalla kuin Oilers? Oilerssin pelityyli vaatii joukkueellisen Suomen huippuyksilöitä. Jokaisen joukkueen, kentällisen ja yksilön pitää pyrkiä auttamaan joukkuettaan vahvuuksillaan. Silloin joutuu välillä pelaamaan nöyrästi ja välttää takaisku maalia. Selkeän altavastaajan ei kannata yrittää lähteä maalintekokilpailuu vaan yrittää puollustaa hyvin ja käyttää ne paikat mitä saa. Jos olisi vain yksi sallittu taktiikka tai tyyli pelata, niin tarvisko valmentajiakaan kohta enää ollenkaan.
Täh. Nyt sä ajattelet kovin kapealla perspektiivillä keskittyen juuri tähän hetkeen.

Mä viittasin neljännesvuosisadan isoon kuvaan sählyssä. Vai väitätkö itse, ettei vuosituhannen alussa ollut aikaa, jolloin yhtä-kahta joukkuetta lukuunottamatta kaikki kopioineet Oilersin ja Nykyn pelitapaa, seuraavaksi SSV dynastian aikana Amun pelitapaa ja sen jälkeen Classic dynastian aikana Nykyn Classicin pelitapaa? Toki kaikki joutuivat suhteuttamaan omaan pelaajamateriaaliinsa, eikä kopiot siksi ikinä ole sataprosenttisia, mutta silti.

Asiat on tapahtuneet useimmiten muutaman kauden viipeellä. Mutta tähän asti ne kyllä on tapahtuneet.

Juu… ja hoki sitten. Kaksi sanaa: meidän peli. Lähes kaikki yritti sitä konseptia n. vuosikymmenen.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.