Kinnunen pahoillaan tulospalveluongelmista: ”Olemme palveluntarjoajan armoilla”

Salibandyliigan tulospalvelu on tökkinyt useamman kerran tänä vuonna.

Salibandyliiton toiminnanjohtaja Jari Kinnunen (oik.) pyytää salibandyväeltä anteeksi tulospalveluongelmia. Kuva:  Salibandyliiga
Salibandyliiton toiminnanjohtaja Jari Kinnunen (oik.) pyytää salibandyväeltä anteeksi tulospalveluongelmia. Kuva: Salibandyliiga

Salibandyn tulospalvelu on ollut viimeiset pari vuotta murheenkryyni. Palvelu on toiminut epäluotettavasti ja ”kyykkäillyt” varsinkin pudotuspelien aikaan. Pääkallo.fi kysyi tulospalvelun ongelmista ja kehityskohdista Salibandyliiton toiminnanjohtaja Jari Kinnuselta.

Salibandyliiton nettisivut ja tulospalvelu ovat kyykänneet pudotuspelien aikana useamman kerran. Sama toistui myös vuosi sitten. Salibandyliiton toiminnanjohtaja Jari Kinnunen, mikä mättää?
– Tulospalvelun oireileva osa on vain pieni osa tulospalvelu- ja sarjanhallintakokonaisuutta. Kyseessä on siis ns. päivän pelit -palvelin. Palveluntuottaja (LeSport) ei ole osannut kohdentaa vikaa ainakaan toistaiseksi. Kapasiteetista ei ole kiinni, sitä lisättiin tuntuvasti kauden alussa. Tulospalveluun liittyy paljon muitakin osia, joita tavallinen käyttäjä ei välttämättä huomaa. Kriittisiltä osin kaikki on toiminut hienosti. Myös alasarjoissa tilastot ovat päivittyneet ongelmitta.

– Kaikki ulospäin näkyvät viat eivät välttämättä ole johtuneet tulospalvelusta. Joskus viat on pystytty paikallistamaan myös esim. tilastointia tekevään joukkueeseen. Esimerkiksi hallin yhteyksessiä on ollut jotain häikkää tai muuta vastaavaa.

– Liitto ja liiga ovat pyrkineet tiedottamaan sivuillaan heti kun palvelu on oireillut. Olemme ohjanneet tilastoja seuraavia ihmisiä liiton puolelle.

Salibandyliigan tulospalvelu on tökkinyt useamman kerran tänä vuonna.
Salibandyliigan tulospalvelu on tökkinyt useamman kerran tänä vuonna.

Vaikka LeSport-tulospalvelua ylläpitävä Lahtis Enterprises on tehnyt parannuksia palveluihinsa, niin ollaanko Salibandyliitossa oltu liian sinisilmäisiä palveluntuottajan lupauksia kohtaan?
– Kommunikoimme järjestelmän omistajan ja ylläpidosta vastaavan yrityksen johdon kanssa Lontoossa asuvan juristimme välityksellä. Se kertonee kaiken oleellisen. En halua kommnetoida asiaa sen enempää.

Salibandyn ystävät ovat ymmärrettävästi närkästyneitä tulospalvelun toimimattomuudesta. Uskallatko luvata, että reaaliaikaista tulostietoa on saatavilla luotettavasti loppukauden ajan?
– Tulospalvelu on aivan perustavaa laatua oleva toiminnan ydinasia, jonka tulee olla kunnossa. Tässä tilanteessa ei voi kun pyytää nöyrimmin anteeksi, että tällaista ydinpalvelun toimintavarmuutta ei ole pystytty tarjoamaan salibandya seuraaville. Kesken kauden ja keskellä playoff-pelejä järjestelmää ei voi muuttaa, eikä palveluntarjoajaa vaihtaa. Olemme järjestelmän omistajan ja ylläpitäjän armoilla tässä tilanteessa. Järjestelmää on tarjottu meille myös lunastettavaksi itselle, jolloin yläpito ja hallinta olisivat omissa käsissämme. Koska olemme vain palvelun tilaaja, emme voi luvata palveluntuottajan puolesta, että kaikki toimisi täydellisesti.

– Meidän intressit toki on, että kaikki toimii. Olemme joutuneet back-uppina järjestämään tulospalvelupäivystyksiä liiton ja liigan toimihenkilöiden voimin.

Mitä tuon kokoluokan tulos- ja sarjahallintajärjestelmä maksaisi liitolle lunastettuna?
– Hintalapussa on pitkä rivi nollia. Puhutaan siis useamman miljoonan euron hinnasta. Se todistanee, ettei noin laajaa ja massiivista reaaliaikaista sarjahallinta- ja tulospalvelujärjestelmää ihan noin vain kotinörttien askartelulla voida rakentaa. Emme ole lunastamassa järjestelmää itsellemme, mutta harkitsemme ja kartoitamme erilaisia vaihtoehtoja, joilla toimintavarmuus voitaisiin saattaa merkittävästi paremmalle tasolle ja ylläpito lähemmäksi meitä.

Salibandyliitto velvoittaa toteuttamaan reaaliaikaista tulosseurantaa myös 2. divarissa. Oletteko tietoisia, että monet seurat lyövät tätä velvoitetta laimin? Onko tulospalvelun laiminlyömisestä määrätty sanktiota?
– 2. divisioonassa on aluekohtaisia eroja, jotkut seurat ovat saaneet sarjavastaavalta poikkeusluvan toteuttaa tilastointia pelin päätyttyä. Tähän on useita syitä, esim. internetyhteyksien toimiminen halleilla. Tulospalvelun laiminlyönnistä voidaan antaa sanktioita ja on annettukin tällä kaudella useasti.

23 comments

  1. ”internetyhteyksien toimiminen halleilla”. Miten voi olla nykypäivänä mahdollista, ettei esim. 3G:n kautta saa tilastoja päivitettyä?

  2. Onhan näitä livescore juttuja muissakin lajeitta. Lentopallo, koripallo yms. Kannattaisko tehdä hieman yhteistyötä yli rajojen ja kysellä miten heillä ko. setti on toteutettu ja mitä maksanut. Ei tuommoinen järjestelmä mitään rakettitiedettä ole eikä varmasti maksa miljoonia. Se joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu.

  3. On olemassa toki halleja joissa 3G ei toimi mm. Rajakylän campo

  4. Muutama miljoona. Miten voidaan olla näin pihalla?

    Kotinörtti tuskin joo muutamassa illassa rakentaa, mutta eipä tollanen systeemi toteutettuna alan ammattilaisilla ainakaan neljää nollaa enempää vaadi. Kuukausikin tuollaisen rakentamiseen tuntuisi lähes järjettömän pitkältä ajalta, jos ammatikseen koodia tuottaa. Eikä tämä ala tosissaan ole mikään kultakaivos.

    Viidellä nollalla saadaan systeemin lisäksi jo ammattilainen täyspäiväsesti + muutama iltatyöläinen tota ylläpitämään muutamaksi kaudeksi, jolloin ongelmiin voidaan reagoida reaaliajassa.

    Toivottavasti asiaan herätään ja tarjouksia tajutaan pyytää oikeista paikoista ja henkilöiltä, eikä sorruta hyväksymään noin järjetöntä hinnoittelua. Jo tuo hintapyyntö kertoo systeemin ylläpitäjästä todella paljon.

  5. Ongelma on varmaan siinä, että ohjelma pitää kehittää, tehdä ja esitellä ja vasta sen jälkeen voi toivoa, että kaupat syntyy? Ja kuka sellaisen riskin ottaa, haluaa myös kunnon korvauksen, jos kilpailua ei ole. Mikäli tämä todella on helppoa ja pelkästään viitseliäisyydestä kiinni, niin luulisi jonkun muunkin kiinnostuneen hommasta.

  6. Kaatuiko tulospalvelusysteemi Classic SPV pelin rankkarikisan aikana?

    Ensimmäiset yritykset päivitty, sen jälkeen oli aika hiljaista.

  7. Huh huh. Luvatkaahan, Jari, 10000 euroa järjestelmän koodauksesta, suunnittelusta ja yhden kauden mittaisesta täydellisestä ylläpidosta & koulutuksesta ja ottakaa yhteyttä Otaniemen Tietokiltaan. Ihan vaan vaihtoehtona opiskelijoiden kesätöille. Ei tarvi maksaa miljoonia humpuukifirmoille.. ja lopputulemana saadaan avointa lähdekoodia oleva, täysin liiton hallinnassa oleva toimiva järjestelmä. Jes!

  8. Täällä on paljon näköjään IT-guruja jotka perinteisesti näkemättä speksejä / tietämättä mitä kaikkea järjestelmän tulee tehdä osaavat jo hinnoitella palvelun.
    En usko että tuossa on tosiaan miljoonista kyse, mutta en myöskää usko että se on ihan pieni projekti joka onnistuu arvailemalla…

  9. Voi morjens mitä selittelyä. Kinnusen on turha syyttää Lesportia näistä ongelmista. Kyllä se on ihan täysin liiton oma moka kun ei saada palveluntarjoajaa korjaamaan virheitä. Liitto tarjoaa sivuillaan kyseistä tulospalvelua, täten kyseinen instanssi on vastuussa siitä että se toimii, ei kukaan ulkopuolinen palveluntarjoaja. Varsinkin nyt kun tämä ongelma toistuu vuodesta toiseen. Jos siellä palvelun tilaajan päässä olisi minkäänlaista osaavaa johtajistoa, Lesportin suuntaan pystyttäisiin kyllä lyömään sellaiset ukaasit pöytään että homma toimisi jatkossa. Tietysti kun johdosta löytyy vain entisiä liigapelureita ja hyviä selänpesijöitä niin tuollaisen johtajan löytyminen voi olla hankalaa. Internetissä on noin miljoona vastaavanlaista tulospalvelua jotka kestävät useita kertaluokkia isomman kuorman kerralla. Ei sellaisen järjestelmän tekeminen siis mitään ydinfysiikkaa ole.

    Miljoonien kustannukset tällaisesta järjestelmästä kuullostavat aika kovilta, mutta paha tuohon on ottaa enempää kantaa kun ei tiedä mitä kaikkea siihen on laskettu. Kyllähän näin mittavan järjestelmän tilaaminen ulkopuoliselta asiantuntijalta maksaa aina maallikon korvaan isolta kuulostavan summan. Lisäksi tuohon on varmaan laskettu kaikki ylläpitokustannukset mukaan. Nämä ostamiset 10 kilolla opiskelijoilta voi kyllä kuitata ihan teekkarihuumorina, kaikella kunnioituksella tite-killan ammattitaitoa kohtaan.

    Noin muuten tuosta lesportin tulospalvelusta ja sen idioottimaisuuksista voisi kirjoittaa melkein romaanin, mutta ne eivät nyt liity tähän ongelmaan. Tällä kertaahan on valiteltu ainoastaa siitä kun tulospalvelu kyykkää järjestään pleijareissa. Pari esimerkkiä näistä muista ”ominaisuuksista” on kuitenkin pakko mainita: Kokeilkaapa sortata liigan maalivahdit sillä perusteella kuka on pelannut eniten. Myös voittoprosenttien laskemisessa käytetään huikeaa kaavaa mikä ei ota tasapelejä huomioon ollenkaan. Ja lisää löytyy vaikka kuinka paljon.

  10. JOS kyse olisi vain tuosta liigan sivuilla näkyvästä osiosta, niin uskoisin että tämä olisi jo selvitetty ja homma toimisi. Teknisesti se ei voi olla liian vaikeaa, eli taustalla ovat muut seikat. Ja tässä astuu kuvaan nimenomaan ostajan vastuu, liiton ei pitäisi haaskata rahaa tuollaiseen sontaan.

  11. ”Lontoossa asuvan juristimme välityksellä” ??
    Se todellakin kertoo aika paljon!

    Mm. sen että liitto laittaa juristeihin enemmän rahaa, kuin järjestelmän toimivuuteen.

  12. Kyseinen firma/palvelun tuottaja taitaa olla rekisteröity lontooseen googlailun perusteella. Jos data tosiaan kulkee suomi-ulkomaat-suomi, niin ei ihme jos välillä tökkii..

  13. En ole mikään nörtti mut ipadillä kun seuraillut se sovelluksen kautta niin toiminut aina.

  14. Jos IT-järjestelmän käyttövaiheessa hyödynnetään juristeja, on asiat aika persiillään; lakimiestä olisi pitänyt konsultoida ennen sopimuksen allekirjoitusta. Lakimiehet ovat hyödyllisiä sopimuksen valmistelussa ja jälkihoidossa (käytännössä irtipääsemisessä), muuten heidät saa haudata hyvin syvälle.

    Liitto on turhan pieni, jotta sillä olisi todellinen vaihtoehto neuvotella hankinta/ylläpitosopimuksesta syvällisesti minkään isomman toimijan kanssa. Neuvotteluista en tiedä, mutta näyttää, että on käytetty ota tai jätä vaihtoehdoista Ota-valinta, eikä ole päästy kovin hyvään ratkaisuun.

    Ylläpitoa hinnoiteltaessa kannattaa muuten huomioida, että järjestelmää käytetään pääasiassa silloin, kun muut ovat poissa töistä. Illat ja viikonloput maksavat enemmän kuin 8-16 päivystys. Se, että palvelimet ovat Lontoossa ei teknisesti pitäisi olla mikään ongelma. Harva .com päätteisten osoitteiden palvelimista on Suomessa, eikä esim youtubessa kovin kummallisia ongelmia ole ollut. Eiköhän tuokin järjestelmä käytä HTTP:tä liikennöidessään.

    Muuten ei noiden ongelmien korjaaminen ole itsestään selvyys oli omistaja tai toteuttaja kuka tahansa. Hankkija ei kuitenkaan koskaan voi väittää, että vastuu olisi jollain muulla.

  15. ”Ylläpitoa hinnoiteltaessa kannattaa muuten huomioida, että järjestelmää käytetään pääasiassa silloin, kun muut ovat poissa töistä. Illat ja viikonloput maksavat enemmän kuin 8-16 päivystys. ”
    Ei tälläsistä töistä (valitettavasti) mitään tuntipalkkoja makseta.

    imho oli aikalailla asian ytimessä ensimmäisellä lauseellaan, näinhän se hyvin paljolti on. Ja se joka väittää, että salibandyliigan tilastointi nykyisessä muodossaan on jotenkin koodiltaan vaikeaa on kyllä myöskin harvinaisen pihalla. Siinä vaiheessa kun sitä dataa on tietokannoissa, niin tuollaisen alkeellisen systeemin kirjoittaminen on helpohkoa.

    Vaikein osuus tällaisessa palvelussa on reaaliaikaisuus, ja sehän tässä ainoana kai on tökkinytkin. Väittäsin näkemättä, että iso osa tökkimistä kuitenkin tapahtuu käyttäjäpuolella kun ohjelmaa käytetään väärin, toisaalta kertoo kyllä ohjelmastakin jotain jos ottelupöytäkirjan pitäminen on haastavaa tai vaikeaa.

    Ihme ettei veikkaus kykene kilpailuttamaan näitä lesportteja ulos suomen markkinoilta, siellä on kuitenkin osaamista ja valmiita softia. Olisi muutenkin ko. puljun etu, että he pääsisivät käsiksi raakadataan arvioita laskiessa.

  16. Kotitalousnörtin kolmas kappale on pelkkää shaibulaa. Muitakin ongelmia on, esim maalien, syöttöjen, torjunta- ja voittoprosenttien tilastointi. Voidaanko tosiaan sanoa, että useilla paikkakunnilla on niin rasvanäppisiä tiedonsyöttäjiä, että asiat menee persilleen ja kaatuilee. Kyllä se on ohjelma mikä tässä todellakin aiheuttaaa ongelmia. Ei käyttäjät.

  17. Ei voi selittää netin toimimattomuudella halleissa ,sillä kaudella 2010-2011 tulospalvelu toimi erittäin hyvin ja samoissa halleissa pelattiin kuin tänäkin päivänä.Perseelleen meni kun sivut päivitettiin.Ei tietsikallekkaan kannata tehdä mitään jos se toimii,yleensä menee tilttiin kun alkaa räpeltää turhan takia.

  18. Samaa palveluntarjoajaa käyttää myös lätkän SM-liiga ja Jääkiekkoliitto. En itse ainakaan ole lätkän puolella törmännyt vastaaviin ongelmiin mitä säbässä, mistä lie johtuu.

    Toivottavasti hommat paranee ensi kaudella, kun järjestelmä vaihtuu. Salibandy ja jääkiekkohan kehittelevät omaa tulospalvelujärjestelmäänsä joka on ymmärtääkseni tarkoitus ottaa käyttöön ensi kaudella. Toivottavasti uuden järjestelmän myötä, myös nuo tilastoinnit paranevat, kuten osa jo kirjoittikin, on tilasto-osioissa mielenkiintoisia kohtia.