SalBa havittelee Divarin yleisöennätystä: ”Jos kauheasti alle 3 000 katsojan jäädään, niin on se henkilökohtaisesti pettymys”

Raumalla pelattiin jäähallipeli vuonna 2017. Silloin yleisöä oli 2246 katsojaa. Arkistokuva: Toni Lötjönen

Raumalla pelattiin jäähallipeli vuonna 2017. Silloin yleisöä oli 2246 katsojaa. Arkistokuva: Toni Lötjönen

Raumalaisessa salibandyssa eletään jännittäviä aikoja. Kaupungin ylpeys SalBa valmistautuu kauden suurimpaan tapahtumaansa, Kivikylän Areenalla 13.1. käytävään otteluun paikallisvastustajaa, porilaista FBT Karhuja vastaan.

SalBan toiminnanjohtajan Joni Rokosan mukaan valmistelut ovat hyvässä käynnissä.

– Kyllähän se vaatii paljon. Itseni lisäksi meillä on yksi tapahtumaan keskittynyt henkilö, joka hoitaa juoksevissa asioissa. Sitten muuta taustaryhmää on siinä mukana auttamassa. Paljon on sellaista, mitä ei osaisi ajatella, Rokosa sanoo.

– Esimerkiksi eilen neuvottelin ruuvien hinnasta, jotka tulevat pelimaton alla oleviin aluslevyihin. Kun ne levyt ja matot tuodaan Eerikkilästä, niin tarvitsee miettiä kaikki, että mikä firma lastaa ne, mikä firma kuljettaa ja mikä firma purkaa ne. Puhutaan yllättävän isosta kokonaisuudesta, mitä tuollainen jäähallipeli vaatii.

SalBalle jäähalliottelu ei tule olemaan ensimmäinen. Vuonna 2017 seuran 25-vuotista taivalta juhlittiin niin ikään Kivikylän Areenalla, kun TPS saapui vierailulle Salibandyliigan ottelussa. Edellisen ottelun järjestämisestä on Rokosan mukaan hyötyä tämänkertaisessa projektissa, kun ei hypätä pää edellä tuntemattomaan.

– Silloin kaikki oli uutta, joten nyt on pystytty hyödyntämään sitä kokemusta tämän tapahtuman teossa. Isoimpana on liigamatto, joka meiltä silloin löytyi Raumalta jo valmiiksi. Aluslevyt tarvitsi silloinkin löytää muualta. Meillä ei ole myöskään ollut liigakarsintoja pois lukien tämän kokoluokan mattotalkoita, jotta on saatu kenttä pelikuntoon, hän sanoo.

Rokosan mukaan eri sarjat ovat olleet alusta asti hyvin mukana tapahtuman järjestämisen tukena.

– Liiga tuki silloin tapahtumaa hyvin, ja Divarilta on saatu samanlaista tukea, siinä ei ole ollut eroja, hän toteaa.

Katsojaennätys uusiksi

Ottelun paikallisasetelma, klassinen Rauma vastaan Pori, ei ole sattumaa. Rokosan mukaan ottelua ei pystyttäisi järjestämään ilman paikallisuuden tuomaa kiinnostusta:

– Puhutaan kuitenkin Suomen toiseksi korkeimmasta sarjatasosta. Tämän kokoluokan tapahtumaa ei olisi ollut järkevää lähteä järjestämään, ellei Rauma ja Pori pelaisi vastakkain.

Ensi ajatuksella voisi ajatella, että SalBa on ainut tapahtumasta hyötyvä seura. Rokosan mukaan näin ei ole, vaan koko satakuntalainen salibandyperhe pyritään saamaan tapahtumaan ja hyötymään sen hedelmästä:

– Nyt on otettu myös länsirannikon seurat yhteistyöhön, eli jokaisesta lipusta jonka he myyvät, he saavat puolet itse, ja puolet tulee sitten meille, hän toteaa.

– Mitä olen muihin alueen seuroihin ollut yhteydessä, niin on tälläisellä tapahtumalla suuri merkitys satakuntalaiselle salibandylle. Meidän tavoite on saada otteluun paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät yleensä käy salibandyä katsomassa. Näen myös, että on erittäin rohkeaa järjestää tällä tasolla ottelu jäähallissa.

– Uskallan väittää, että tapahtumalla on iso vaikutus saada uusia ihmisiä katsomoon. Onnistuessaan tämä tapahtuma voi myös lähentää alueen seuroja, kun tehdään paljon yhteistyötä. Päivällä pelataan myös SalBa-Karhut P14-ottelu, joten heidänkin taustaryhmien kanssa ollaan yhteyksissä, että heillekin saadaan hieno tapahtuma tämän Divari-ottelun yhteyteen. Ei pelkästään meidän seuralle, vaan koko satakuntalaiselle salibandylle tulee olemaan hienoa mainosta, kun ihmiset päättävissä elimissä ja yhteistyökumppanien edustajat tulevat näkemään hienon tapahtuman, Rokosa julistaa.

Tavoite jäähalliottelulle on selkeä: rikkoa LaSBin ja Steelersin vuonna 2015 asettama Divarin katsojaennätys 1335. Rokosan mukaan tämä luku pitäisi murskaantua täysin.

– Jos kauheasti alle 3 000 katsojan jäädään, niin on se henkilökohtaisesti pettymys. Kyllähän se vaatii paljon hommiakin, että Inssi-Divari-matsiin saadaan tuollaisia katsojalukuja. Ei ne ilman markkinointia ja yhteistyökumppaneita sinne saavu, hän sanoo.

– Vaikka itsellä tuo 3 000 on tavoitteena, niin moni sanoisi, että jos siellä 2 000 katsojaakin on, että tapahtuma on silloin onnistunut, Rokosa muistuttaa.

Tämä tavoite voi kuulostaa hurjalta, mutta se on jo tässä vaiheessa, kaksi kuukautta ennen ottelua, erittäin lähellä realismia.

– Viimeksi meillä oli noin puolet aitioista tyhjillään. Nyt niitä on enää kaksi vapaana. Kaikki lounge-pöydät on jo loppuunmyyty. Sohvapaikkoja taitaa olla viisi kahden hengen sohvaa. Ylätasanne on siis jo melkein loppuunmyyty, ja siinä on jo se kuutisen sataa ihmistä. Yritysmyynnistä on saatu jo pari-kolmesataa lippua myytyä, vaikka se vasta aloitettiin viime viikolla, Rokosa sanoo.

– Seuramyynti päättyy ensi viikon sunnuntaina ja silloin tiedetään, ollaanko jo silloin yli Divarin katsojaennätyksen.

Teksti: Tuomas Kousa, Pääkallon toimittaja

Rekrytoimme uusia tekijöitä! Jos kiinnostuit niin lisätietoja löytyy täältä: Rekry: Haluatko mukaan Pääkallon toimitukseen