Kyllä ne vanhemmat noista työntekijöistä maksaa, Ervissä se hyvä puoli että se kerrotaan avoimesti mikä ei ole tapana kovinkaan monessa seurassa.
Luulen, että seuroilla, joissa edustusjoukkueet pelaa valtakunnallista sarjaa, etenkin liigaa, on vuoden maksut junnuille selvästi isommat. Siinä näkyy osallistuminen seuran panostuksiin huipulle vievään pelaajapolkuun (eli edareihin). Tosin seuran edarien solidaarisuus omille junnuille taitaa vaihdella paljon, eli ei se polku joissain seuroissa anna edes sisärataa. Indiansin haluaisin nostaa tästä poikkeuksena, kuinka nostivat nytkin omia hyvinkin nuoria junnuja edarin rinkiin.
Mainittu esimerkki eli seitsemän täysiaikaista palkollista tarkoittaa aikamoista henkilöstökulupottia (pari-kolmesataa tonnia ainakin), ja maksetaanhan junnujoukkueiden valmentajillekin ihan rahapalkkaa. Missä olen maksavana vanhempana ollut, niin parin nuorempien ikäluokkien SM-joukkueen vastuuvalkut sai kuitenkin sen kympin vuodesta, nämä budjetit olen siis nähnyt ja ovat faktaa. Yhteensä valmennus joukkueelle maksaa sen parikymppiä helposti.
Yksi ja arvelen, että erittäin yleinen tapa seuran sisäiseen tulonsiirtoon junnuilta aikuisedareille ovat seuran sopimat palvelut, esim. salivuorot, mailat, asusteet, matkustus ja asuminen. Useimmissa seuroissa on joukkueita sitovat seurasopparit, joilla ostetaan kamaa. Hinta/laatu ei aina kohtaa, ja joukkueet eivät saa ottaa halvempia tai laadukkaampia vaihtoehtoja. Maksut näistä joko kiertää seuran kautta, jossa voidaan laittaa "välityspalkkio" palvelun todellisen hinnan päälle, tai palvelun toimittaja maksaa seuralle sponsoritukea tai maksupalautusta. Tämän voi seura ohjata ihan minne haluaa, vaikka yleiskuluihin tai edustusjoukkueille. Harvoin sieltä mitää tihkuu junnuille, sillä eihän tämmöisiä rahavirtoja edes näytetä joukkueille, ei ehkä seuran koko hallituksellekaan. Näistä minulla on faktatietoa urheiluseuraan hallinnossa oman työskentelyn kautta.
Se, miksi seurat nyt väittävät olevansa ahdingossa, on minullekin osin mysteeri. Valtaosa seuran keräämistä maksuista on jo kerätty, ainakin jäsenmaksut kaikki. Ja omassa isossa seurassa perittin vuosittainen seuramaksu (sisältää jäsenmaksun) heti kauden alussa. Sillähän on kerrottu seuran elävän. Eli näin junnupuolelta katsottuna olemme maksaneet seuralle jo kaiken mitä kuuluukin. Salivuoroista saatamme joutua maksamaan vaikka niitä ei käytetäkään, ja samoin valmentajien palkkioita. Ongelma lienee seuran henkilöstökulujen leikkaaminen, ja saamatta jääneet tulot. Kotiotteluista saamatta jääneet lipputulot tässä tulee mieleen. Tosin kulujakin jää tulematta. Omassa seurassani olen odottanut uutisia lomautuksista, mutta kaipa sitä rahaa on palkkoja maksaa koko kesä tässäkin tilanteessa.
Ehkä seuroilla on suurimpana ongelmana vielä myyntisaamisissa olevat tai jopa laskuttamattomat yhteistyösopimukset. Niiden rahojen kotiutus voi nyt olla erittäin haastavaa.